PDA

View Full Version : SAS trafikktall november 2011


FlightDeck
07-12-2011, 12:04
Trafikkrapport:

SAS Group's November 2011 traffic figures
• SAS Group carried 2.3 million passengers in November, up
103,000 (4.6%).
• SAS Group's traffic (RPK) increased by 0.8% during
November and capacity (ASK) increased 2.6% vs same
period last year.
• The passenger load factor decreased by 1.3 p.u. in November
to 68.7%.

Group market trends, RASK and yield development
Traffic growth continued to be stable during November and the
load factor was maintained at a high level. During October 2011,
currency adjusted yield was down by 7.3% versus previous year
and RASK was down 9.5%. For November 2011, (change vs
last year), the yield is expected to continue to be negative but
significantly better than for October. The change in RASK is also
expected to be better than for October.

The response to market campaigns has been good and forward
booking levels are still above last year’s level, but premium
bookings are weaker. Overall, the market growth continues to be
good, but remains unpredictable due to added capacity in
certain markets, risk in the global economy and continued high
jet fuel prices. This adds uncertainty to the yield and RASK
outlook going forward.

Scandinavian Airlines is continuously improving its customer
offering, that is also reflected in a clearly improved customer
satisfaction that is the highest in eleven years.

SAS Group product and news update
• SAS has reached its target for self service check-in of 80%.
• SAS will implement SAS Wifi on the first Boeing 737-800 in
December 2011 and thereafter roll out the system on 1-2
aircraft per month.
• Scandinavian Airlines' long-haul, Economy Extra, has been
named the world's best in a new survey by Global Traveler.

Scandinavian Airlines’ traffic development
• Number of passengers increased by 5.4% to 2.0 million.
• Traffic increased by 2% and capacity was up 4.7%.
• The load factor was down 1.9 p.u. to 69.8%.

Intercontinental traffic decreased 0.4% due to declining
development on Asian routes. On European/ Intrascandinavian
routes, traffic continued to develop well and increased by 5.9%.
The growth was driven mainly by a good development to/from
Denmark. Domestic traffic developed well during November and
grew by 6.1%.

Widerøe and Blue1’s traffic development
Widerøe's carried 223,000 passengers in November, up 6.5%
vs last year. Capacity was up 5% due to above all more
frequencies on existing network and new routes. The growth
was strongest on European routes during November and grew
by 13%. The total passenger load factor declined 1.4 p.u. to
57.8%.

Blue1’s capacity was down 26.2% in November, but number of
passengers decreased only 8.7% and the total load factor
increased 3.4 p.u. due to the refocus on Nordic and Finnish
domestic routes. As a result, transported passengers increased
on the Nordic routes by close to 3% combined with improved
load factors.

Scandinavian Airlines - punctuality/regularity Nov 2011
Punctuality: 88.1%*
Regularity: 98.4%


http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/17/7F/2F/wkr0006.pdf

Pressemelding:

Flera passagerare flyger med SAS

Trots fortsatt ökad konkurrens uppvisar SAS koncernen en trafiktillväxt inom Europa med 3,7% Antalet passagerare ökade med 103 000 till 2,3 miljoner. Kabinfaktorn uppgick under november till 68,7%.

Konkurrensen på SAS koncernens kärnmarknader var fortsatt hård i november och marknadskapaciteten steg med upp mot 20% på vissa inrikeslinjer. Samtidigt ökade SAS koncernen kapaciteten med måttliga 2,6%. Trots den kraftigt ökade marknadskapaciteten ökade SAS trafik på inrikeslinjerna med 6,1%. Den interkontinentala trafiken minskade dock med 5,4% till följd av lägre volymer på Asienlinjerna vilket gjorde att den totala tillväxten stannade på 0,8%.

- Det är mycket tillfredsställande att vi trots svagare efterfrågan och fortsatt hård konkurrens kan fortsätta att växa framför allt inom Skandinavien. Återigen visar detta att vårt erbjudande är starkt och att vi är på rätt väg vilket ytterligare understryks av att vår kundnöjdhet som i oktober fortsätter att vara den bästa på över 11 år. Den hårda konkurrensen visar dock med all tydlighet nödvändigheten av att vi uppnår förbättringen i enhetskostnaden på 3-5% per år enligt vår strategi. Samtidig kommer vi fortsätta förbättra vårt kommersiella erbjudande med större fokus på säljarbete i enlighet med vår strategi 4Excellence, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Enhetsintäkten, RASK, som rapporteras med en månads fördröjning, var 9,5% lägre än föregående år under oktober samtidigt som yielden sjönk med 7,3%. Under november förväntas yielden att bli negativ, men betydligt bättre än under oktober samtidigt som RASK förväntas bli bättre än utfallet för oktober.

SAS koncernens trafiktal publiceras kl 11 den femte arbetsdagen följande månad. Intäktsmått (RASK och Yield) publiceras preliminärt för månaden och med utfallet en månad senare. För detaljerad information och definitioner om SAS koncernens trafikutveckling hänvisas till www.sasgroup.net

branserud
07-12-2011, 16:17
Enhetsintäkten, RASK, som rapporteras med en månads fördröjning, var 9,5% lägre än föregående år under oktober samtidigt som yielden sjönk med 7,3%. Under november förväntas yielden att bli negativ, men betydligt bättre än under oktober samtidigt som RASK förväntas bli bättre än utfallet för oktober.

Dette kan vel ikke väre så bra. Man tjente jo ikke mye penger i sept 2010..

AirbusTrond
08-12-2011, 10:36
Ikke så mange kommentarer her, så vi får høre hva "ekspertene sier": - De siste trafikktallene er en katastrofe for SAS. Om jeg tok disse tallene og la dem ukritisk inn i mine egne modeller, ville estimatet ha gått fra et svakt pluss til svakt minus i år, sier analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank til Finansavisen.

kekker
08-12-2011, 10:45
Kan noen komme med en norsk utgave av den første posten, hvordan går det egentlig med SK?? Jeg ser at noe går opp og noe går ned, men sånn ellers sier ikke tallene meg så veldig mye..

imm
08-12-2011, 10:48
Ja tallene Kunne sikkert vært bedre.
Jeg stusser litt over regulariteten, den var ikke god.
På forsommeren slet de med mangel på crew, hva er det nå?

Someone
08-12-2011, 10:50
Jeg stusser litt over regulariteten, den var ikke god.
På forsommeren slet de med mangel på crew, hva er det nå?

Vinter og endel hangardronninger?

TOS
08-12-2011, 10:59
RASK ned 6.2% fra Oktoberrapporten og ned 9.5% i denne rapporten. Jeg håper at SAS kutter kostnader i like stort tempo om dette er representativt for året sett under ett (jeg husker ikke lenger tilbake enn de to siste månedene...).

LN-KGL
08-12-2011, 12:41
Etter SAS har tatt ut side 2 i rapporten og den venstre totalkolonnen i internregnearket som jikswoboB linket til i forrige måneds SAS traffikktall-post er også fjernet. Jeg har prøvd meg på et estimat basert på tidligere historikk/tendenser og årlige variasjoner, og det gav disse tallene for SAS Scandinavian Airlines:
- Interkontinentalt = 100 957 passasjerer +5,9% fra forrige år hvilket er 5 621 nye passasjerer
- Europa = 678 120 passasjerer +5,4% fra forrige år hvilket er 34 610 nye passasjerer
- Intra Skandinavia = 296 843 passasjerer +6,8% fra forrige år hvilket er 18 880 nye passasjerer
- Innenlands Danmark = 53 601 passasjerer -9,6% fra forrige år hvilket er 5 695 færre passasjerer
- Innenlands Norge = 566 298 passasjerer +7,0% fra forrige år hvilket er 36 944 nye passasjerer
- Innenlands Sverige = 282 017 passasjerer +4,1% fra forrige år hvilket er 11 235 nye passasjerer
Det kan nevnes at SAS Scandinavian Airlines (ikke SAS Group) fikk netto 101 595 nye og havnet på 1 977 836 passasjerer i november (i følge internregnearket til SAS) hvilket er en oppgang på 5,4%.

Hvis det er noen son vet at noen eller deler av disse tallene er feil, så skrik ut. Vi vil jo ikke at aksjeanalytikere skal få feil inntrykk av SAS. Noen ytterligere kommentarer tror jeg ikke jeg beveger meg ut på.

jikswoboB
08-12-2011, 18:02
Etter SAS har tatt ut side 2 i rapporten og den venstre totalkolonnen i internregnearket som jikswoboB linket til i forrige måneds SAS traffikktall-post er også fjernet.

Ja se där, synd att denna lilla miss uppmärksammats och rättats till av SAS...

kekker
08-12-2011, 20:39
E24.no (http://e24.no/boers-og-finans/sas-prisbildet-er-merkelig-akkurat-naa/20129537) siterer i ettermiddag Rickard Gustafson slik:

SAS: - Prisbildet er merkelig akkurat nå

I følge artikkelen sliter SAS med å oppnå lønnsomhet på sine operasjoner og har enda en vei å gå, med tanke på å få opp lønnsomheten.

Passasjertallet stiger, men folk setter seg lengre bak i flyet, følgelig blir det mindre klingende mynt i kassa.

Samtidig som ugunstig drivstoffutvikling og avgifter tynger flyselskapet går prisene bare én vei, nedover, ifølge Gustafson som ikke ser noen umiddelbar vending i prisene.

Samtidig som ugunstig drivstoffutvikling og avgifter tynger flyselskapet går prisene bare én vei, nedover, ifølge Gustafson som ikke ser noen umiddelbar vending i prisene.

TOS
08-12-2011, 21:26
Er denne prisutviklingen noe som alle ser, eller er det noe som SAS sliter med. DYs RASK er vel også ned, men ikke så mye som SAS. Nå rapporterer vel SAS dette en måned på etterskudd, og jeg husker ikke hva tallene for DY var I forrige måned.

FlightDeck
08-12-2011, 21:54
Jeg registrerer at RASK- og yield-utviklingen er dårlig samtidig som bookinginngangen (på Economy) er bedre enn på samme tidspunkt i fjor. Tipper dette har sammenheng med at SAS har kjørt rimelig hardt på med "salg i luften" i år sammenliknet med tidligere i år da det kanskje var 3-4 store salg i året. SAS har sagt at disse salgene har vært en stor suksess, noe det sikkert også har vært med tanke på antall billetter solgt (og raske penger i kassen), men det får sine konsekvenser ettersom de stadige salgene også fører til at folk som egentlig er villige til å betale litt mer for billetten stadig oftere får mulighet til å kjøpe en kampanjebillett i stedet.

TOS
08-12-2011, 22:04
Jeg registrerer at RASK- og yield-utviklingen er dårlig samtidig som bookinginngangen (på Economy) er bedre enn på samme tidspunkt i fjor. Tipper dette har sammenheng med at SAS har kjørt rimelig hardt på med "salg i luften" i år sammenliknet med tidligere i år da det kanskje var 3-4 store salg i året. SAS har sagt at disse salgene har vært en stor suksess, noe det sikkert også har vært med tanke på antall billetter solgt (og raske penger i kassen), men det får sine konsekvenser ettersom de stadige salgene også fører til at folk som egentlig er villige til å betale litt mer for billetten stadig oftere får mulighet til å kjøpe en kampanjebillett i stedet.

Hvis dette er forklaringen, og det kan det godt være, så er jo det et klassisk eksempel på feilslått prisdiskriminering. Man kanabaliserer ikke på andre selskaps kunder, men på sine egne kunde. Ikke akkurat det man ønsker. Da er spørsmålet om det, selv om man har økt booking på economy, kanskje ikke er så lurt å kjøre så store salg. SAS sin CEO har vel nylig sagt at man skal vokse lønnsomt, og tallene for både oktober og november tyder ikke på at ting går i riktig retning, dessverre.

FlightDeck
08-12-2011, 22:14
Hvis dette er forklaringen, og det kan det godt være, så er jo det et klassisk eksempel på feilslått prisdiskriminering. Man kanabaliserer ikke på andre selskaps kunder, men på sine egne kunde. Ikke akkurat det man ønsker. Da er spørsmålet om det, selv om man har økt booking på economy, kanskje ikke er så lurt å kjøre så store salg. SAS sin CEO har vel nylig sagt at man skal vokse lønnsomt, og tallene for både oktober og november tyder ikke på at ting går i riktig retning, dessverre.

Jeg har ingen dokumentasjon for at det jeg skriver er riktig - så det er bare en antakelse, bare så det er sagt ;) Men jeg tror de etter hvert svært så hyppige salgene har sine konsekvenser ved at SAS selv er med på å fremprovosere prissensitivitet i markedet. Med salgene setter de en slags norm i markedet for hva man kan forvente at en SAS-billett skal koste. Det gjør at mye av markedsføringen knyttet til SAS-produktet (punktlighet, gebyrfritt, etc.), som for mange har rettferdiggjort det å betale litt ekstra for en SAS-billett kontra en Norwegian-billett, ikke blir så viktig. Konsekvensen kan være, som du skriver, at man ikke får ut potensialet i kunden - og det blir mer mangel på prisdiskriminering enn fatkisk prisdiskriminering.

Skipskatta
08-12-2011, 22:36
Hva slags filosofi er det som ligger bak SAS' opplegg med "null gebyrer" når de fleste andre flyselskap opererer med gebyrer? Det må jo være for at det lønner seg på en eller annen måte? (man sparer penger på å ikke administrere betalingen av alle mulige slags gebyrer?)

For det kan jo ikke være for at man skal være "grei" mot kundene? Når det virker som om SAS og Norwegian nærmest er "neck'n neck" når det gjelder (mangel på) lønnsomhet, så måtte det jo ha boosted inntjeningen til SAS å gå over til å kreve gebyr for det som andre selskaper krever gebyr for?

Å gå bort fra "null gebyrer" ville vært forsmedelig for SAS og ville avstedkommet en periode med latterliggjøring, men ville det ikke lønt seg?

TOS
08-12-2011, 22:39
Jeg har ingen dokumentasjon for at det jeg skriver er riktig - så det er bare en antakelse, bare så det er sagt ;)
----

Konsekvensen kan være, som du skriver, at man ikke får ut potensialet i kunden - og det blir mer mangel på prisdiskriminering enn fatkisk prisdiskriminering.

Jeg tror nok din hypotese er en sannsynlig forklaring på det vi ser. SAS kommenterte vel også i forrige trafikkrapport at bookingtallene for economy var bedre enn på samme tid i fjor, men at bookingtallene for econ extra/business var dårligere. En naturlig konsekvens av dette er redusert yield (og RASK om ikke volumøkningen er tilstrekkelig til å oppveie yieldnedgangen).

Dette er vel mer semantikk enn noe fundamentalt (og vi er nok enige i sak), men selv med store salg og mange salgsperioder så driver man iallefall i utgangpunktet med prisdiskriminering, med å tilby ulike produkter til ulike priser med ulike egenskaper og begrensninger. Når for mange kunder velger billige billetter så sier det meg at enten så er disse billettene så billige og så tilgjengelige at man heller kjøper disse og tar kostnaden med å kjøpe en ny (billig) billett hvis man må endre sine planer (ergo, begrensningen i billettypen er ikke spesielt begrensende), eller så har noe skjedd med kundenes betalingsvilje for SAS sitt produkt.

Hvis man vet at tilgjengeligheten av billige billetter er høy nesten uansett så er det vel ikke noe poeng å kjøpe dyre billetter, og to billige, ikke-refunderbare billetter er ofte betraktelig mye billigere enn en fleksibel billett. Jeg har selv hatt noen slike varianter (FRA-LON kostet 8-900,- en vei for en ikke-fleksibel billett, mens en fleksibel variant kostet 4 ganger så mye, så selv om jeg endte opp med å returnere tidligere så fikk jeg en billig billett til 8-900 kr).

Det sistnevnte kan selvsagt ha noe med det du selv skriver - nemlig at man gjennom hyppige og store salg bidrar til å endre forventningene om prisnivå, men det kan også være andre fundamentale ting (eller at konkurrentene til SAS bidrar til å skape denne forventningen om lavere priser, som ikke SAS kan gjøre så mye med).

Uansett så er konsekvensen at SAS ikke lykkes med å segmentere markedet sitt, og sliter dermed med topplinjen.

TOS
08-12-2011, 22:46
Hva slags filosofi er det som ligger bak SAS' opplegg med "null gebyrer" når de fleste andre flyselskap opererer med gebyrer? Det må jo være for at det lønner seg på en eller annen måte? (man sparer penger på å ikke administrere betalingen av alle mulige slags gebyrer?)

For det kan jo ikke være for at man skal være "grei" mot kundene? Når det virker som om SAS og Norwegian nærmest er "neck'n neck" når det gjelder (mangel på) lønnsomhet, så måtte det jo ha boosted inntjeningen til SAS å gå over til å kreve gebyr for det som andre selskaper krever gebyr for?

Å gå bort fra "null gebyrer" ville vært forsmedelig for SAS og ville avstedkommet en periode med latterliggjøring, men ville det ikke lønt seg?

Jeg antar at hovedårsaken til at man har valgt denne linjen er at man tror at dette vil bidra til økt lønnsomhet på et eller annet vis - f.eks. gjennom at kundene er villige til å betale litt mer for SAS sine billetter enn for billetter hos konkurrenter som har gebyrer for det ene og det andre. Nå tar jo SAS inn en høyere enhetsinntekt (per passasjer) enn f.eks. DY, men samtidig så er det tydlig at det er et relativt sterkt press på yielden og denne faller mer enn DY i samme periode (riktignok kun en kort periode, så helt bankers er det ikke).

Man kan jo da være fristet til å antyde at passasjerene kanskje ikke verdsetter dette høyt nok, men samtidig så er det tall som tyder på at economybookingen er bedre enn tidligere (jfr. FlightDeck sitt innlegg) og hvorvidt SAS ville fått disse kundene uten disse fordelene er vanskelig å si noe konkret om.

Dag Viking
08-12-2011, 22:48
Jeg registrerer at RASK- og yield-utviklingen er dårlig samtidig som bookinginngangen (på Economy) er bedre enn på samme tidspunkt i fjor. Tipper dette har sammenheng med at SAS har kjørt rimelig hardt på med "salg i luften" i år sammenliknet med tidligere i år da det kanskje var 3-4 store salg i året. SAS har sagt at disse salgene har vært en stor suksess, noe det sikkert også har vært med tanke på antall billetter solgt (og raske penger i kassen), men det får sine konsekvenser ettersom de stadige salgene også fører til at folk som egentlig er villige til å betale litt mer for billetten stadig oftere får mulighet til å kjøpe en kampanjebillett i stedet.

Tror kanskje du har et poeng her. Sjekket OSL-SVG tidligere i dag, for mandag 19. desember. Det nærmer seg jul, og en skulle tro at en del avganger fylles opp med studenter som skal hjem etter eksamen og andre som skal hjem til jul, i tillegg til vanlige reisende. Tydeligvis ikke, for ALLE avgangene hadde seter til 499,-

TOS
08-12-2011, 22:53
Tror kanskje du har et poeng her. Sjekket OSL-SVG tidligere i dag, for mandag 19. desember. Det nærmer seg jul, og en skulle tro at en del avganger fylles opp med studenter som skal hjem etter eksamen og andre som skal hjem til jul, i tillegg til vanlige reisende. Tydeligvis ikke, for ALLE avgangene hadde seter til 499,-

Dette er jo dårlig nytt. Enten så står SAS overfor et helt nytt nivå på kundenes betalingsvilje, eller konkurransen er så hard (delvis sammenheng med forrige punkt), eller så har de sagt opp hele revenue og inventory management avdelingene sine for å kutte ned på overhead'en og dermed priser alt flatt...

Dag Viking
08-12-2011, 23:22
Noe er merkelig i alle fall.
Til og med førstkommende mandag er det seter til 499,- eller 569,- på alle avganger fra formiddagen til siste avgang. Hva med å ta litt bedre betalt for de som drar tilbake etter endt arbeidsdag i Oslo?
Jeg har alltid fleksibel billett, men det vil jo være billigere å kjøpe happybilletter på de to-tre avgangene som er aktuelle.

BU662
08-12-2011, 23:27
Dag, kalender-uke 51 er for alle aktörer en absolutt katastrofe, dersom man ser pa inntekter. Ingen high-yield traffik, sa man kan bare forsöke a fylle opp sine kapasitaeter sa god som mulig og dermed begrense sine tap.

Dersom SAS na ikke dumper sine kapasitaeter inn i marked, sa vil de bare fly enda mer tomme seter. Bedre a ha en halv hövding i inntekter enn null-komma-nix...

Dag Viking
08-12-2011, 23:40
Dag, kalender-uke 51 er for alle aktörer en absolutt katastrofe, dersom man ser pa inntekter. Ingen high-yield traffik, sa man kan bare forsöke a fylle opp sine kapasitaeter sa god som mulig og dermed begrense sine tap.

Dersom SAS na ikke dumper sine kapasitaeter inn i marked, sa vil de bare fly enda mer tomme seter. Bedre a ha en halv hövding i inntekter enn null-komma-nix...

Det har aldri vært mitt inntrykk når jeg har flydd like før jul. Da skal "alle" et eller annet sted, og mange ender opp med å ta toget eller bussen fordi flyene er fulle, spesielt på kveldsavganger. Hvis yield er lav og fly er fulle, så er det vel noen som har bomma litt?
12. desember burde uansett være så lenge før juleferien at yielden ikke går helt under bordet? Jeg får ta et par turer neste uke og rapportere om belegget. ;)

Merk at jeg nå snakker om innenriks i Norge. Hvordan det er i Tyskland eller andre steder i Europa har jeg null peiling på.

TOS
08-12-2011, 23:43
Det har aldri vært mitt inntrykk når jeg har flydd like før jul. Da skal "alle" et eller annet sted, og mange ender opp med å ta toget eller bussen fordi flyene er fulle, spesielt på kveldsavganger.

Dette er også mitt inntrykk. Tradisjonelt sett har det både vært dyrt og vanskelig å finne plass på flygninger iallefall mellom nord og sør i landet i uken før jul.

Dag Viking
20-12-2011, 11:59
Det har aldri vært mitt inntrykk når jeg har flydd like før jul. Da skal "alle" et eller annet sted, og mange ender opp med å ta toget eller bussen fordi flyene er fulle, spesielt på kveldsavganger. Hvis yield er lav og fly er fulle, så er det vel noen som har bomma litt?
12. desember burde uansett være så lenge før juleferien at yielden ikke går helt under bordet? Jeg får ta et par turer neste uke og rapportere om belegget. ;)



Etter 4 flighter i løpet av en uke så kan jeg melde om en kveldsavgang med ca 70% belegg (det var kvelden da OSL var stengt på morgenen pga ising, 12. desember), en ettermiddagsavgang med 100% belegg og en med 70% belegg, samt en formiddagsavgang med ca 70% belegg. Ikke strålende, men heller ikke dårlig. Nå blir det 6 dager uten flyging :drink

Dag, kalender-uke 51 er for alle aktörer en absolutt katastrofe, dersom man ser pa inntekter. Ingen high-yield traffik, sa man kan bare forsöke a fylle opp sine kapasitaeter sa god som mulig og dermed begrense sine tap.





Når det gjelder yield for uke 51 så var det mange av typen man tror er betalingsvillige på gårsdagens flighter (mørk jakke eller frakk, skjorte eller dress, pc i håndveske og ingen innsjekket bagasje). Vil anta at over halvparten av passasjerene var i denne kategorien.

LN-RRE
20-12-2011, 19:59
Jeg kjøpte en Ungdomsbillett fra OSL til KKN gjeldende 23. desember kl 08 SK4472 til kr 566! Strålende fornøyd og føyer dette inn her, fordi jeg også var overasket over at de hadde ungdomsbiletter ledig på denne flighten! Det er jo fint SAS selger billig ut, men Norwegian (som antakeligvis har langt lavere kapasitet OSL KKN) for tiden har et høyere prisnivå. Jeg forsøkte å spørre i annen tråd, men skjønte at det var litt så som så med interessen av å avsløre interne tall og det er jo forståelig.

(Håper dere bærer over med mine dumme spørsmål, jeg jobber ikke innenfor bransjen, så skjønner ikke helt billettsystemet, men er det slik at SAS kanskje nå har tenkt at "faen, vi får ikke solgt nok billetter her, slenger på noen rimelige ungdomsbilletter så vi får opp kabinfaktoren i det minste, så vi tjener litt i det minste").


:)

LN-MOW
20-12-2011, 21:42
men er det slik at SAS kanskje nå har tenkt at "faen, vi får ikke solgt nok billetter her, slenger på noen rimelige ungdomsbilletter så vi får opp kabinfaktoren i det minste, så vi tjener litt i det minste").



Kanskje ikke akkurat med de ordene, men ja - det var vel en 15-20 ledige så da har man gjerne noen ungdomsbilletter tilgjengelige.

Hickok
21-12-2011, 00:30
Kanskje ikke akkurat med de ordene, men ja - det var vel en 15-20 ledige så da har man gjerne noen ungdomsbilletter tilgjengelige.

Og akkurat dette er vel rimelig dekkende for SAS problemer det siste tiåret. Om markedet er villig til å betale 2000 kr for en billett, så selger SAS de for knappe 600kr. Om markedet er villig til å betale 12.000kr, så selger SAS de for 20.000+ (jmf. tidligere salg i biz). Dermed ender man opp med å selge seter for nada som man kunne solgt dyrt, mens dyre C-seter ender opp til non-rev eller oppgraderinger for poeng. Ikke bra for bunnlinjen.

LN-MOW
21-12-2011, 00:57
Vel - går man med ledige seter - som her - så får man ikke disse 2000 kronene uansett. Å da selge et antall rabatterte billetter til et segment med begrenset betalingsevne er dermed fornuftig.

Hickok
21-12-2011, 01:00
Vel - går man med ledige seter - som her - så får man ikke disse 2000 kronene uansett. Å da selge et antall rabatterte billetter til et segment med begrenset betalingsevne er dermed fornuftig.

Mulig det, men når konkurrenten er utsolgt til 2000kr stykket, så er jo noe feil, når man fortsatt selger for 500kr.

Dag Viking
21-12-2011, 01:08
Tok en liten sjekk på SAS og Norwegian sine nettsider nå. Uke 51-spøkelset ser ikke ut til å slå til. 22. og 23. desember er det veldig få avganger som har billetter til under 1000kr en vei mellom OSL-TRD/SVG/BGO. Hvis selskapene har pumpet ut billetter til en lav pris, så har de seg selv å takke for at yielden er lav. Det er garantert mange der ute som må endre på reiseplanene eller ikke har bestilt billett ennå, flyene blir nok fulle!

TOS
21-12-2011, 01:09
Mulig det, men når konkurrenten er utsolgt til 2000kr stykket, så er jo noe feil, når man fortsatt selger for 500kr.

Ja, jeg ville vel også sagt at et eller annet ikke har fungert i SAS sine inventory og revenue management avdelinger hvis en slik prisdifferanse er en realitet. Nå er vel kanskje prisen på 500,- en særrabatt, mens 2000,- er pris for hvermansen på et gitt tidspunkt?

Det kan jo selvsagt være andre forklaringer, men uten utdypende informasjon om kapasitet og solgte billetter så er det ikke så greit å si noe konkret.

LN-RRE
21-12-2011, 01:48
Jeg kan bekrefte at jeg daglig har sjekket SK4472 samt DY310 som går samtidig (rundt kl 8) den 23. desember og NAX gikk tomme for billetter på denne (til kr 2000) den 8. desember etter mine noteringer, dagen etter jeg kjøpte min billett med DY310. SAS hadde da ledig kapasitet for rundt samme pris. Ingen ungdom tilgjengelig.

Det er ofte et prisgap da markedet ikke er fullstendig informert (alle vet ikke til en hver tid at Norwegian har en rimelig billett, kanskje lagt ut for 2 timer siden). Dermed kan de to operatørene egentlig operere med vidt forskjellige priser (jeg studerer markedsføring for de som ikke vet det). Dette er et vanlig analysepunkt i markedsføring og kjempeinteressant å analysere for SAS og Norwegian. Jeg kan dessverre lite om prisstrukturene deres, skulle gjerne likt å visst mer om hvordan de har lagt på strategiene sine.

Norwegian har jo ikke ungdom og last minute, slik at det blir vanskelig å sammenlikne. Mine erfaringer mellom SAS og Norwegian er at Norwegian har en mer straight forward prisstruktur der de får en (la oss si) gjennomsnittlig 1800 kr for hver passasjer mellom sør/nord-norge, mens SAS ofte priser seg ut i fleks-segmentet med rundt 4000 kr en vei, mens de selger billige ungdomsbilletter til rundt 550-650 kr en vei, slik at de mister en del business-segment mot Norwegian samt at ungdommer velger SAS slik at SAS får lav gjennomsnittspris for billettene i tillegg til å fly med halvfulle fly. Vet at mange her inne er dyktige på luftfart og prisstruktur og inntjening mellom SAS og Norwegian. Kanskje dere har andre synspunkter, jeg har bare observert det slik, de relativt få observasjonene jeg har gjort.

TOS
21-12-2011, 02:05
Det er ofte et prisgap da markedet ikke er fullstendig informert (alle vet ikke til en hver tid at Norwegian har en rimelig billett, kanskje lagt ut for 2 timer siden). Dermed kan de to operatørene egentlig operere med vidt forskjellige priser (jeg studerer markedsføring for de som ikke vet det). Dette er et vanlig analysepunkt i markedsføring og kjempeinteressant å analysere for SAS og Norwegian. Jeg kan dessverre lite om prisstrukturene deres, skulle gjerne likt å visst mer om hvordan de har lagt på strategiene sine.

Det er nok ikke så mange som vil kunne fortelle deg i all offentlighet om detaljene i prissettingstrategiene, men i all hovedsak så er det to faktorer som styrer dette. Tradisjonelt sett så setter flyselskaper prisnivå på de ulike bookingklassene de opererer med, og deretter styrer man tilgjengeligheten på de ulike bookingklassene gjennom inventory management. Tilgjengeligheten av de ulike bookingklassene vil være dels avhengig av historiske tall og dels avhengig av spesifikke "events" som skjer.

Praksis har vel iallefall tidligere vært at man har enkeltpersoner som er ansvarlige for ulike destinasjoner som kan gå inn å overstyre tilgjengeligheten i de ulike bookingklassene hvis man observerer at forløpet i forkant av avgangen avviker fra "normen", eller dersom man vet at det er spesielle forhold (store konferanser, arrangementer osv.). Jeg vil anta at disse personene også holder et visst blikk med konkurrentens prissetting på de aktuelle rutene.

Det som er hevet over enhver tvil er at flyselskapene er hyppige brukere av tildels avansert IT-verktøy for å drive med konkurrentovervåkning.

At man så kan ha prisdifferanser fordi kundene ikke er fullt ut informert er forsåvidt riktig, men jeg vil tro at det ikke går lenge før det oppdages med alskens søkemotorer tilgjengelig.

Norwegian har jo ikke ungdom og last minute, slik at det blir vanskelig å sammenlikne. Mine erfaringer mellom SAS og Norwegian er at Norwegian har en mer straight forward prisstruktur der de får en (la oss si) gjennomsnittlig 1800 kr for hver passasjer mellom sør/nord-norge, mens SAS ofte priser seg ut i fleks-segmentet med rundt 4000 kr en vei, mens de selger billige ungdomsbilletter til rundt 550-650 kr en vei, slik at de mister en del business-segment mot Norwegian samt at ungdommer velger SAS slik at SAS får lav gjennomsnittspris for billettene i tillegg til å fly med halvfulle fly. Vet at mange her inne er dyktige på luftfart og prisstruktur og inntjening mellom SAS og Norwegian. Kanskje dere har andre synspunkter, jeg har bare observert det slik, de relativt få observasjonene jeg har gjort.

SAS skriver selv at de sliter med yield'en og har observert fallende booking for høyprisbilletter og økt booking for lavprisbilletter (sammenliknet med tidligere år), så det du skriver kan muligens ha noe for seg.

Hickok
21-12-2011, 02:06
Ja, jeg ville vel også sagt at et eller annet ikke har fungert i SAS sine inventory og revenue management avdelinger hvis en slik prisdifferanse er en realitet. Nå er vel kanskje prisen på 500,- en særrabatt, mens 2000,- er pris for hvermansen på et gitt tidspunkt?

Det kan jo selvsagt være andre forklaringer, men uten utdypende informasjon om kapasitet og solgte billetter så er det ikke så greit å si noe konkret.

Tja, så lenge DY beviselig faktisk selger billetter for 2000kr, så er det jo det markedet er villig til å betale, og da er det jo meningsløst å selge for 5-600kr, uansett hva disse billettene heter.

TOS
21-12-2011, 02:08
Tja, så lenge DY beviselig faktisk selger billetter for 2000kr, så er det jo det markedet er villig til å betale, og da er det jo meningsløst å selge for 5-600kr, uansett hva disse billettene heter.

Det er jo forsåvidt helt korrekt, men samtidig så kan det være at SAS selger billetter til 2000,- men fortsatt sitter med masse ledig kapasitet ...:)

Hickok
21-12-2011, 02:11
Det er jo forsåvidt helt korrekt, men samtidig så kan det være at SAS selger billetter til 2000,- men fortsatt sitter med masse ledig kapasitet ...:)

Dette er jo i så fall enda verre, når konkurrenten allerede er utsolgt!

LCH78
21-12-2011, 02:30
må huske på at Norwegian går innom Tromsø på tur til (og fra) Kirkenes da, så kan jo hende at det er derfor prisene hos dem er så høye ;) (muligens litt OT, men så ikke at det var blitt nevnt med tanke på de siste postene)

LN-MOW
21-12-2011, 04:49
Tja, så lenge DY beviselig faktisk selger billetter for 2000kr, så er det jo det markedet er villig til å betale, og da er det jo meningsløst å selge for 5-600kr, uansett hva disse billettene heter.

Men naar man gaar med ledige seter, ble jo ikke billettene solgt. Hvordan kan du da si at markedet er villig til aa betale denne prisen naar ikke billettene er solgt?

Hickok
21-12-2011, 09:53
Men naar man gaar med ledige seter, ble jo ikke billettene solgt. Hvordan kan du da si at markedet er villig til aa betale denne prisen naar ikke billettene er solgt?

Dette kan jo selvsagt ha noe med avgangstid å gjøre også. DY flyr kl. 15:30, SK kl. 08:55.

737-405
21-12-2011, 12:06
Dette handler jo også om kundenes marginale betalingsvilje. En forretningsreisende vil for eksempel kunne ha større betalingsvilje enn en fritidsreisende.

For å ta i bruk noen fagterminologier ser jeg en tendens i markedet at Norwegian fort ender opp med det man kaller "Low yield spillage" - nemlig at prisene er høye både lang tid i forveien samt tett inntil avgang, og at man dermed skremmer vekk potensielle kunder i siste liten (med mindre de har en svært høy marginal betalingsvilje). Spesielt gjelder dette Norwegians ruter til sydligere destinasjoner om sommeren, med priser opptil kr. 3000,- per vei begynner forbrukerne å stusse. Til slutt ender det med at flyet går 70 - 80 % fullt --> ergo tapt inntekt.

På den andre siden finnes det tendenser på at SK fyller opp flyene sine for kjapt, eller at den marginale betalingsvilje blant potensielle kunder er såpass lav at de må dekke de resterende setene med for eksempel ungdomsbilletter. Dette omtales om "High yield spillage", ergo at man må si nei til godt betalende kunder. Det beste eksemplet på dette må være om sommeren når SK kjører 7 avganger hver vei for eksempelvis Oslo - Bergen.

TOS
21-12-2011, 12:41
Dette handler jo også om kundenes marginale betalingsvilje. En forretningsreisende vil for eksempel kunne ha større betalingsvilje enn en fritidsreisende.

For å ta i bruk noen fagterminologier ser jeg en tendens i markedet at Norwegian fort ender opp med det man kaller "Low yield spillage" - nemlig at prisene er høye både lang tid i forveien samt tett inntil avgang, og at man dermed skremmer vekk potensielle kunder i siste liten (med mindre de har en svært høy marginal betalingsvilje). Spesielt gjelder dette Norwegians ruter til sydligere destinasjoner om sommeren, med priser opptil kr. 3000,- per vei begynner forbrukerne å stusse. Til slutt ender det med at flyet går 70 - 80 % fullt --> ergo tapt inntekt.

På den andre siden finnes det tendenser på at SK fyller opp flyene sine for kjapt, eller at den marginale betalingsvilje blant potensielle kunder er såpass lav at de må dekke de resterende setene med for eksempel ungdomsbilletter. Dette omtales om "High yield spillage", ergo at man må si nei til godt betalende kunder. Det beste eksemplet på dette må være om sommeren når SK kjører 7 avganger hver vei for eksempelvis Oslo - Bergen.

Forsåvidt riktig. Det er vel likevel å foretrekke å være i den førstnevnte kategorien for en gitt kabinfaktor, for low yield spillage er vel bare et problem om flyene går med lav kabinfaktor.;) I tillegg har vel både DY og SK revenue management avdelinger og dynamiske prisingssystemer som burde kunne gå inn og styre tilgjengeligheten.

LN-RRE
21-12-2011, 14:28
Interessant det dere skriver.

Jeg var nå og avbestillte min DY310 den 23. og da ble den lagt ut igjen for 2450 kr (full flex) så de kjører med ganske allright prising på den siste tilgjengelig billett. Om den ikke er tatt allerede.