View Full Version : Hvilket bonusprogram vil gi meg loungeaksess?
robertaas
04-12-2011, 01:23
Skal prøve å se om det er mulig å opparbeide seg nok status til å få loungeaksess bare ved å fly billigturer på fritiden. Har derfor prøvd å gjøre litt research. Vil det neste halvåret fly ca:
18.000 miles med Continental, det meste i V
26.000 miles med Lufthansa, det meste i L
Har sjekke de forskjellige programmene og har skjønt det slik at jeg vil kunne få omtrent:
Continental Milage plus: 18.000 + 13.000 = 31.000 poeng trenger 50.000 for gullkort
SAS Eurobonus: 4500 + 6500 = 11.000 poeng, trenger 45.000 poeng for gullkort
Lufthansa Miles&More: 9000 + 13.000 = 22.000 poeng, trenger 35.000 for "Frequent Traveler" som gir loungeaksess
Us Airways Dividend Miles: 18.000 + 0 = 18.000 Poeng, trenger 50.000 for gullkort
Aegean Miles & Bonus: 18.000 + 0 = 18.000 , trenger 20.000 for gullkort
Vet at det er noen justeringer for flyging i Europa, men mesteparten av milene er utenfor. Er det noe jeg helt har misforstått her?
Er det bare å skaffe seg kort hos Aegean med en gang om jeg vil ha loungeaksess eller er det noen jeg ikke har fått med meg?
LH Frequent Traveler (Star Silver) gir vel kun lounge tilgang på LH-intinerary og LHs egne business lounges, altså langt mer restricted enn Star Gold.
robertaas
04-12-2011, 01:58
"Lufthansa Business Lounges: access is granted on production of a valid boarding pass issued on Lufthansa, a Star Alliance partner or a Lufthansa airline partner for the same date and airport of departure."
Er ikke dette samme krav som for gullkort?
"Lufthansa Business Lounges: access is granted on production of a valid boarding pass issued on Lufthansa, a Star Alliance partner or a Lufthansa airline partner for the same date and airport of departure."
Som JoeW sier: Det gjelder kun LH sine egne lounger. Star Gold vil gi deg access over hele Star Alliance.
Det vil f.eks. ikke gi deg loungetilgang om du flyr SAS fra Oslo til Stockholm, noe Star Gold - uansett hvilket selskap du har statusen hos - gir deg.
Kan også være verdt å nevne at om du har gullstatusen hos et amerikansk selskap (UA eller US) vil du ikke ha loungetuilgang på rene innenriksbookinger i USA.
Jeg er ingen ekspert på Aegan, men kan ikke forstå det annereldes enn at det må være det enkleste. Du må kanskje justere noen av flightene og betale litt mer enn planlagt for å gå fra de 18.000 poengene du har regnet ut til de 20.000 poengene du trenger, men 20.000 for gull er jo latterlig lavt. Er det noen andre alvorlige ulemper ved Aegan?
OSLflyer
04-12-2011, 02:34
Jeg har alltid fått 100% opptjening for L-billett med LH når jeg registrerer MP-kontoen til UA.
Vet fra tidligere at OP til CO kun gir 50% for samme klasse.
nick5000
04-12-2011, 04:47
Vanskelig å si hvordan det blir neste år hos united MP, men idag gir LH L klasse
100 % "within Europe but connecting to a transcontinental flight"
og 0% "within Europe only"
hos CO gir 50%.
CO og UA programmene blir jo slått sammen i 2012.
CO lar det også kjøpe statusmiles, vet ikke akkurat hvor mye det ville kostet, det er visst dyrere nå mot slutten av året, og billigerer tidlig i året.
Du bør jo også ta med i beregningen hvor lett og dyrt det er å bruke miles du tjener.
Eller så kan du jo vurdere å kjøpe lounge access (US hadde vel tibud akkurat) for en ikke altfor dyr penge.
robertaas
04-12-2011, 12:01
Takk for innspill, men jeg er antagelig bare enda mer forvirret nå. :lol:
Edit: det jeg har listet er mesteparten av flightene innen *A for et halvår, vil jo også fly den andre halvdelen av året. Ser at om jeg bare bruker Eurobonus vil jeg antagelig knappt klare sølvstatus igjen til nest år, mens med Milage Plus og Algean vil jeg muligens klare gullkort.
Er jo et par elementer til som vil være interessant:
-om jeg registreres flightene via USA på et nytt kort uten status vil jeg vel ikke kunne få prioritet i sikkerhetskontrollen slik jeg vil kunne få med mitt Eurobonus sølvkort.
-Hva jeg kan få ut av bonusflighter på andre kort. Foretrekker jo å ha gjennomgående billett t/r fra Oslo og det blir vel ikke så mange gode tilbude å bruke fra MP eller Algean.
-om jeg registreres flightene via USA på et nytt kort uten status vil jeg vel ikke kunne få prioritet i sikkerhetskontrollen slik jeg vil kunne få med mitt Eurobonus sølvkort.
Har man prioritet i sikkerhetskontrollen med sølvkort?
FlightDeck
04-12-2011, 12:29
Bare i Zürich.
robertaas
04-12-2011, 12:31
UA Milage plus: 18.000 + 26.000 = 44.000 poeng trenger 50.000 for gullkort
Vil antagelig fly endel resten av året med Lufthansa og der gir Algean null poeng i L så dette er antagelig den beste opsjonen.
robertaas
04-12-2011, 12:34
Har man prioritet i sikkerhetskontrollen med sølvkort?Jeg fikk det i New York sist jeg hadde transitbilletten registrert på et sølvkort der. Har skjønt det slik at sølv holder i USA.
Problemet er at om jeg nå registrerer reisen på en nytt kort vil jeg få endel mere køståing for de neste reisene via USA.
FlightDeck
04-12-2011, 12:34
Jeg er ingen ekspert på Aegan, men kan ikke forstå det annereldes enn at det må være det enkleste. Du må kanskje justere noen av flightene og betale litt mer enn planlagt for å gå fra de 18.000 poengene du har regnet ut til de 20.000 poengene du trenger, men 20.000 for gull er jo latterlig lavt. Er det noen andre alvorlige ulemper ved Aegan?
Jeg vil advare mot Aeagen om man reiser mye i Economy Class. På svært mange bookingklasser gir de ikke poeng, f.eks. på klassene I, R, X, N, P, W, U, G, K, L, T, O hos SAS og klassene O, I, X, R, N, T, L, K, E hos Lufthansa. Så det er altså en grunn til at kravet for opptjening av gullstatus er så lavt.
Det er dessuten en fordel å ha statusen hos selskapet man reiser mest med.
robertaas
04-12-2011, 12:40
Livet hadde vært mye enklere om man bare kunne bruke Diners. :old
robertaas
04-12-2011, 12:44
Det er dessuten en fordel å ha statusen hos selskapet man reiser mest med.Flyr mest med Lufthansa for tiden, men de gir jo dårligere uttelling på egne reiser enn hva andre gir og krever 100.000 poeng for gullstatus. Den vil ikke være innen rekkevidde neste år.
Ja, i USA gjør man det
robertaas
04-12-2011, 12:56
Ja, i USA gjør man detEr også min tolkning riktig at man må ha registrert reisen på det kortet. Det holder altså ikke å vise frem et sølvkort fra samme allianse?
Er også min tolkning riktig at man må ha registrert reisen på det kortet. Det holder altså ikke å vise frem et sølvkort fra samme allianse?
Du må vel ha "Elite Access"-logo eller tilsvarende på boardingkortet ditt, i hvert fall med CO, som jeg er kjent med. Det får du kun hvis programmet reisen er knyttet til har status.
nick5000
04-12-2011, 13:36
Er jo et par elementer til som vil være interessant:
-Hva jeg kan få ut av bonusflighter på andre kort. Foretrekker jo å ha gjennomgående billett t/r fra Oslo og det blir vel ikke så mange gode tilbude å bruke fra MP eller Algean.
Du kan fly fra oslo til hvor som helst i europa for 25000 MP miles i økonomi (med SAS og/eller andre *alliance). Du kan søke og eksperimentere litt på bonusreiser på continental.com, trenger ikke å ha konto der for å søke på star alliance reiser.
EDIT: noen *A selskaper (LX, SQ mfl.) kommer ikke opp online hos continental.com, du må ringe for å booke dem
Man kan også få mye for poengene i asia. (30000 hong kong til bali med SQ i C feks)
de siste gangene jeg har vært på EWR så har det nesten vært flere i priority security køen en den alminelige, fordi de gir de fleste adgang, så jeg ville ikke ilagt det argumentet for mye tyngde.
når du får sølv hos MP, får du 25% bonus hos LH (dog ikke statusmilesbonus, kun awardmiles), og 50% bonus når du får gull. Dette gjør jo at lett opparbeider seg en del miles hos MP.
En viktig ting som jeg akkurat kom til å tenkt på: fra neste år må du fly 4 segments hos UA/CO for å få sølv/gull kort.
FlightDeck
04-12-2011, 13:59
Flyr mest med Lufthansa for tiden, men de gir jo dårligere uttelling på egne reiser enn hva andre gir og krever 100.000 poeng for gullstatus. Den vil ikke være innen rekkevidde neste år.
Men når du først har status, er det en fordel å ha dette i det selskapet man reiser mest med. Jeg snakker da om "statusdelen" av kortet og ikke om opptjening og nivå for å få status.
Ta også en titt på Aeroplan. Det kan være et godt alternativ.
Robbiedeluxe
04-12-2011, 19:49
Flyr mest med Lufthansa for tiden, men de gir jo dårligere uttelling på egne reiser enn hva andre gir og krever 100.000 poeng for gullstatus. Den vil ikke være innen rekkevidde neste år.
Samtidig så varer statusen i to år. Senator har videre andre fordeler som f.eks. halv pris på companion reiser samt eVouchere etc.
robertaas
04-12-2011, 20:38
Ta også en titt på Aeroplan. Det kan være et godt alternativ.
De ser ikke ut til å gi noen poeng for Lufthansa i klasse L og det gjør dem uaktuelle.
robertaas
04-12-2011, 20:41
Regner med at jeg ikke er den eneste som har vært gjennom prosessen med å vurdere hvor jeg skal spare poengene. Det ser ikke ut til å finnes noen ideell løsning.
Robbiedeluxe
04-12-2011, 20:59
Det finnes ingen one-size fits all løsning, det varierer veldig i tråd med reisemønsteret. Men du har fått mange gode råd på forrige side, Aegan virker å være best for deg så lenge du passer på hvilken booking-klasse du bestiller.
Hva med Asiana sitt program?
40k miles over TO år for gullkort.
Edit: Ser ikke ut til å gi noenting i L dessverre. :(
Whoop_whoop
04-12-2011, 21:30
Jeg vil advare mot Aeagen om man reiser mye i Economy Class. På svært mange bookingklasser gir de ikke poeng, f.eks. på klassene I, R, X, N, P, W, U, G, K, L, T, O hos SAS og klassene O, I, X, R, N, T, L, K, E hos Lufthansa. Så det er altså en grunn til at kravet for opptjening av gullstatus er så lavt.
Det er dessuten en fordel å ha statusen hos selskapet man reiser mest med.
Klassene man ikke får poeng for hos SAS er sikkert riktige, men I,X og P er bookingklassene for bonuspoeng, og det sier seg selv at man ikke kan få poeng på en reise man har kjøpt med poeng. Klassene N og R er ikke salgbare, rett og slett fordi det er bookingkodene for ID-billetter.
Et enkelt lille spørgsmål,,Hvorfor er det så vigtigt med lounge adgang ????
Det virker nogle gange her på Forum, som om det gælder om at overgå hinanden med
både det ene og andet kort.
Hilsen Ole
robertaas
04-12-2011, 21:57
Et enkelt lille spørgsmål,,Hvorfor er det så vigtigt med lounge adgang ????
Det virker nogle gange her på Forum, som om det gælder om at overgå hinanden med
både det ene og andet kort.Jeg brydde meg veldig lite om gullkort inntil Diners bestemte seg for å kutte ut lounge-tilbudet. Jeg flyr ofte på litt kronglete turer med 3-4 strekninger hver vei og da er det greit med aksess til en lounger hvor man kan ta en dusj, slappe av, ta en liten matbit og koble seg på nettet. Å oppgi kredittkortinfo til et tilfeldig wlan som finner på en flyplass for å få aksess der regner jeg som høyrisiko.
Og med mitt reisemønster kan jeg få dette gratis uten å endre annet enn hvilket bonuskort jeg bruker. Det eneste dumme er at jeg ikke lengere vil ha lounge-aksess når jeg flyr med andre allianser.
robertaas
05-12-2011, 20:32
Tok en siste sjekk hos United om MilagePlus før jeg registrerte meg der og fant at opptjeningsperioden var kalenderåret. Jeg vil altså ha noen reiser igjen i år som jeg vil få lite utbytte av å samle der. :-(
Noen som har erfaringer med å få bonusreiser ut av MilagePlus?
Noen som har erfaringer med å få bonusreiser ut av MilagePlus?
Kommer helt anpå hvor du skal ta ut. Du kan sjekke selv på https://www.mileageplus.com/ Får opp LH, US og UA-flighter der hvertfall. (CO hadde også SK, så får håpe UA greier å få dem inn.)
Note: fuel surcharges do not apply to miles-only or Miles & Money Award tickets
robertaas
05-12-2011, 21:27
Takk, har allerede sjekket på sidene, men lurte på om dette går like greit i praksis. Om jeg skal tro den siden er det 25.000 poeng for en returbilett innen Europa, 35.000 til midtøsten eller 60.000 til nordamerika. 60.000 til Alaska høres jo greit ut. Og det er langt bedre enn alle Eurobonustilbudene fra SAS.
Høres for godt ut til å være sant så derfor spør jeg om det faktisk er så enkelt.
Har sjekket ut Onepass, og det er meget lett å finne noe der..
Har selv ikke brukt det, men MÅ snart siden vi har sååå mye poeng som må brukes...
For å bli kvitt dem må det bli C/F , og forskjellen til monkey er så liten i uttak..
Men ta en titt selv.. Du kan sjekke uten å logge deg inn..
OnePass forsvinner vel om noen uker uansett?
robertaas
05-12-2011, 21:46
Continental OnePass og united MilagePlus har fortsatt forskjellige regler selv om de skal slås sammen.
Prøvde med MilagePlus og hadde ingen problemer med å finne t/r reiser i Europa for 25.000 poeng. Til USA hadde jeg derimot problemer med å finne noen bonusreiser.
Continental OnePass og united MilagePlus har fortsatt forskjellige regler selv om de skal slås sammen.
Ja, men fra nyttår vil de være samme program, og da gjelder bare ett "sett" med regler.
nick5000
06-12-2011, 06:45
Prøvde med MilagePlus og hadde ingen problemer med å finne t/r reiser i Europa for 25.000 poeng. Til USA hadde jeg derimot problemer med å finne noen bonusreiser.
Ikke søk på milageplus sidene, men på continental.com da de har flere selskap tilgjengelig for online søk. UA har bare LH av de europeiske.
du kan også søke på multicity på continental.com for å finne en bestemt routing.
Til ditt spørmål om dette er for godt til å være sant, så er svaret nei. Men du må ofte ringe for å booke hvis du ikke kan finne det online.
Du trenger heller ikke (iallefall foreløpig) å betal fuelavgifter ved bonusreiser.
robertaas
06-12-2011, 08:12
Jeg kan vel ikke bestille hos Continental om jeg har poengene hos United og hos Continental får jeg i år færre poeng for flighter med Lufthansa.
nick5000
06-12-2011, 08:47
Jeg kan vel ikke bestille hos Continental om jeg har poengene hos United og hos Continental får jeg i år færre poeng for flighter med Lufthansa.
jo, du kan fritt overføre poeng mellom UA og CO.
jo, du kan fritt overføre poeng mellom UA og CO.
Tror ikke man skal planlegge med Continental-sidene dersom man ikke har mil å brenne av i desember. continental.com og OnePass er snart historie.
Tror ikke man skal planlegge med Continental-sidene dersom man ikke har mil å brenne av i desember. continental.com og OnePass er snart historie.
Når det er sagt: Har man evt. planer om å svi av mil på bonusturer innen Europa før nyttår (eller partnere generelt), så lar continental.com deg gjøre det online, mens united.com ber deg ringe inn. Om de viser alle partnere online, vet jeg ikke, men nok til at man bør klare å komme seg dit man skal.