View Full Version : Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?
Litt inspirert av stekepanne tråden og muligheten for å være out of topic der, slenger jeg like gjerne opp en egen tråd for obskure ting som går/går ikke igjennom sikkerhetskontrollen.
Det jeg eller rettere sagt venninnen min lurer på er om det går greit å få med seg en av disse litt mer kompakte laser printerne igjennom sikkerhetskontrollen, så lenge toner/blekk greia er tatt ut? Vekten er i alle fall innenfor grensene til både SAS og Norwegian, men omkretsen kan muligens være noe på grensen dog er den innenfor det samlede maksimumsmålet (lxbxh). Det eneste jeg ser som problematisk i forhold til regelverket er slagvåpen og "å forkle noe som kan si pang" aspektene.
Så vil det også her være opp til den enkelte sikkerhetsvakten å tolke regelverket hvis toner/blekk er fjernet eller skal det kunne gå uten tvil?
Toner til laserprinter er ikke flytende, så kan ikke se hvorfor den absolutt skulle måtte fjernes i såfall?
Men jeg har ingen idé...
Toner til laserprinter er ikke flytende, så kan ikke se hvorfor den absolutt skulle måtte fjernes i såfall?
Skal man reise til/i USA er maks tillatt størrelse på tonerkasetter 16oz ihht TSA.
Interessant, kjekt å vite. I vekt eller innhold? Forsøkte akkurat å finne ut innhold/vekt på en uåpnet tonerpakke (Samsung) jeg har stående ved skrivebordet -- ingen opplysninger dog....
Toner til laserprintere er faktisk eksplosive, og transporteres med restriksjoner når det transporteres kommersiellt, ser at USA har en maksgrense på hvor mye toner som er lov, men jeg ville nok lagt toneren hjemme for å spare meg for alt bry.
Toner er et veldig finmalt pulver, som til en stor grad består av karbonholdige materialer. Hvis det virvles opp / finfordeles i luft så kan det gi en eksplosjon. Det samme kan faktisk også ekstra finmalt hvetemel...
Interessant, kjekt å vite. I vekt eller innhold? Forsøkte akkurat å finne ut innhold/vekt på en uåpnet tonerpakke (Samsung) jeg har stående ved skrivebordet -- ingen opplysninger dog....
Det er weight oz: https://en.wikipedia.org/wiki/Transportation_Security_Administration#Large_print er_cartridges_ban
Enda en interessant tråd om emnet: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=87697
Tok en gang for mange år siden med en komplett hovedlykt til en Opel Rekord med meg i håndbagasjen. Etter bagen var gått gjennom røntgen maskinen hørte jeg de ropte at de måtte stoppe han der og sjekke hva som var i bagen. Det viste seg ganske fort at de egentlig bare var nysgjerrig på hva jeg hadde tatt med da de ikke klarte å se hva det var på skjermen. :)
MountainDew
04-12-2011, 15:22
Til Norske oljeinstallasjoner kan man ikke ta med mobiltelefon, lighter og alkohol. Restriksjoner på medisiner/vitaminer og alt må deklareres i sikkerhetskontrollen.
posthuman
12-12-2011, 12:01
Får man ha med seg en heklenål på flyet ? Evt strikkenål ?
Får man ha med seg en heklenål på flyet ? Evt strikkenål ?
http://www.flypassasjer.no/
Kan jeg ta med strikkepinner?
Strikkepinner står ikke på lista over forbudte gjenstander da de ikke anses å kunne benyttes som våpen. Du kan ta med deg vanlige strikkepinner av normal størrelse.
Helikopter
12-12-2011, 19:04
Ruteknuser er ikke lov i håndbagasjen, noen som vet hvorfor? De er jo utrolig små og vanskelige å oppdage, i tillegg det skal vel mere til enn en ruteknuser for å få hull i en flyrute? Det blir vel knapt sprekk?
OsloAirports
29-01-2012, 22:04
Hei!
Skal om kort tid en tur til Spania. Hvis prisen er fordelaktig vurderer jeg å kjøpe med noen pakker med kaffekapsler til min Nespressomaskin. Jeg reise kun med håndbagasje og spørsmålet er kort og godt om disse pakkene med kapsler kan tas med gjennom sikkerhetskontrollen ?
Regnes forresten kaffepulver, uansett type, som mat ?
Takk for svar !
ENGM 911
29-01-2012, 22:17
Det er tørrvare så intet problem.
OsloAirports
29-01-2012, 22:47
Takker og bukker ! :D
Tørrvare ja, med mindre tollerne er nysgjerrig og kan finne på noe
Så er problemet vel ikke større end at åbne en kapsel.
Tollerne har vel ikke noe med hva man har med seg gjennom sikkerhetskontrollen?
Jo hvis du reiser utenlands har tollvesenet rett til å sjekke deg og bagasjen. Ser av og til tollere og hunder på utlandspiren.
Jeg har hatt med meg en TV i håndbaggasjen. Den var ganske liten, men det var noen nysgjerrige securitasvakter som lurte på hva jeg hadde i baggen.
Siden topic er "hva kan man ha med seg" får jeg vel fortelle om da jeg høsten 2001 og våren 2002 (altså rett etter 2001-09-11) reiste 3-4 ganger OSL-BDU med sivile fly og uforvarende hadde 3 skarpe skudd til AG3 i ei jakkelomme. Jakka ble dermed sendt gjennom røntgenmaskinene (for håndbagasje) flere ganger, uten at noen reagerte.
Dette var den "fine" feltjakka som egentlig bare ble benyttet på perm og andre festlige anledninger, men som ved en anledning hadde blitt med på skytebanen. Lomma skulle selvsagt ha vært kontrollert tømt (vrengt) i etterkant av skytingen, men her gjorde vel både jeg og skyteinstruktør en samtidig feil.
Jeg oppdaget patronene da jakka skulle innleveres ved dimisjon. De ble anonymt levert i våpendepotets postkasse.
Får jeg med meg en 20-tommers flatskjerm-TV? (ingen emballasje) Kan jo ikke akkurat sjekke den inn... Sikkert litt over størrelsesgrensa for håndbagasje hos SAS, men de pleier heldigvis ikke å være så nazi på det :p
Får jeg med meg en 20-tommers flatskjerm-TV? (ingen emballasje) Kan jo ikke akkurat sjekke den inn... Sikkert litt over størrelsesgrensa for håndbagasje hos SAS, men de pleier heldigvis ikke å være så nazi på det :p
Nei. (filler)
Nei. (filler)
Hvorfor ikke? Er ikke de største laptopene 17 eller 19 tommer?
Jeg oppdaget patronene da jakka skulle innleveres ved dimisjon. De ble anonymt levert i våpendepotets postkasse.
Postkasse... Postkasse
Hvorfor er ikke TVen godkjent?
Sjansen for at den blir skadet er veldig stor.
Det er det vil hvis den sendes også ;)
Da flatskjermer begynte å komme for lenge siden var jeg i Hong Kong med familien. Hadde da med oss en 18" i håndbagasjen via BKK til CPH uten problemer
Men hvordan er det dermed en farlig gjenstand i forbindelse med sikkerhetskontroll?
Man _kan_ ha med et EOS dSLR påmontert skulder stabilisator og mikrofon. Dog ser kameraet veeeldig skummelt ut og da jeg drev og filma Norwegian DVDen var det av og til sikkerhetskontrollen stusset litt over apparatet og til og med spurte hva det skulle brukes til.
Jeg pakket i et åndssvakt øyeblikk veieceller i cabin kofferten min, skulle på en dagstur og skulle ta med de to veiecellene til en kollega i Bergen.
Skjønte jo ganske kjapt at det ikke gikk igjennom uten diskusjon, en veiecelle ser ut som en slags snickerssjokolade i metall med en ledningskveil hengende fast i ene enden...
Ser jo nødvendigvis ikke veldig bra ut på et røntgenbilde, siden det var i grenseland blant security og jeg hadde god tid sprintet jeg tilbake til skranken og sjekket inn cabin kofferten min.
En annen litt sær ting, ei jeg studerte med, reiste ei stund land og strand rundt og tok ultralyd undersøkelser på drektige purker. Det apparatet er relativt dyrt og måtte taes med som håndbagasje. Ofte mått hu vise fram og forklare hva dette var for noe, ting som har vært i et grisefjøs lukter nødvendigvis ikke sommer og sol og etterhvert ble hun gjenkjent på Sandane og sendt videre, uten at de ville titte ned i kofferten hennes..
Hehe, to morsomme historier der :)
Helikopter
27-11-2012, 23:29
Husker da jeg jobbet i sikkerhetskontrollen. så kom det et slags måleinnstrument for å se at CT maskiner på sykehus fungerte skikkelig. Så med andre ord, en replika av en hjerne. Vi ble ganske lange i maska, snudde oss og så en fyr med et kjempeglis om munnen...
Da er man en neglsaks fattigere!
Trusselen mot internasjonal luftfart ble lykkeligvis oppdaget i en sikkerhetskontroll i Nice. Forklaringen er at masseødeleggelsesvåpenet neglsaks er strengt forbudt ombord i fly, ifølge svært lokale regler i Cote d'Azur.
Den var riktignok hverken lekker eller dyr, men utrolig praktisk når neglene trengte et tak.
Flyet er forøvrig forsinket, så her sitter man og biter negler og håper connection i Amsterdam holder :)
anders320
10-03-2013, 22:33
Har et lite termometer jeg gjerne skulle hatt i håndbagasjen.
11 cm lang. Vil denne bli fratatt meg, eller må jeg sende den?
http://s16.postimage.org/dbtawpb8l/IMG_3267.jpg
Jeg er ingen ekspert på dette, men sist jeg ble fratatt noe i security så var det et 1mm dia murborr på ca 5 cm lengde. Hadde glemt at lå i lommeboka mi. Så tipper denne ikke går, men vet ikke reglene akkurat..
NorwayDY
11-03-2013, 01:14
Jeg tipper du får den igjennom.
Jeg måtte dumpe neglsaksen min på en europeisk flyplass ifjor. Klarer ikke å huske hvilken (kan ha vært Athen?), men de var ganske klare og ikke noe rom for diskusjon (heldigvis).
Jabberwocky
11-03-2013, 05:28
Er absolutt ikke noe jeg ville stoppet, står ikke i forbudt listen til tilsynet. Er feks ikke noe farligere det der enn en strikkepinne, som er lovlig. Men hver kontrollør kan (desverre) vurdere annerledes....
Punkt B i lista sier :
"Skarpe eller spisse gjenstander som kan volde skade, herunder:" også er det ramset opp en rekke gjenstander.
Steketermometer står ikke der, men det er jo spisst og KAN jo lage skade, men det er det mye annet også som ikke står der som kan gjøre... Så en kontrollør vil heller ikke gjøre en feil om han vurderer den som farlig...
Så er litt vanskelig å komme med en fasit egentlig, men i mine øyne så er den helt ok å ha med.
bjaolsen
11-03-2013, 10:19
Enkel regel som pleier å gi "smertefri" kontroll - Er du i tvil kan andre også være det, pakk den ned og ha en enkel reise
Hvis du forestillede dig at dette stegetermometer kunne påmonteres noget andet du havde i din bagage, så er det pludselige et spidst våben og ikke bare et uskyldigt stege termometer.
Stod jeg i et security check og så en sådan, vil jeg tage den fra dig.
Hilsen Ole
Hvis du forestillede dig at dette stegetermometer kunne påmonteres noget andet du havde i din bagage, så er det pludselige et spidst våben og ikke bare et uskyldigt stege termometer.
Stod jeg i et security check og så en sådan, vil jeg tage den fra dig.
Hilsen Ole
Men dette termometeret er i grunn ikke noe annet en en kort strikkepinne som er akseptert. Selv om jeg er enig i det du sier så kan jeg ikke se noe grunn til å stoppe denne når strikkepinner er ok.
Jag blev av med min nagelsax i Muscat för några dagar sedan, jag ger dig max 10% chans att få igenom den där. Sänd den för att vara säker.
Solguden
11-03-2013, 14:59
Er absolutt ikke noe jeg ville stoppet, står ikke i forbudt listen til tilsynet. Er feks ikke noe farligere det der enn en strikkepinne, som er lovlig.
Hvis jeg husker rett er strikkepinner egentlig bare tillatt hvis det allerede er strikketøy på dem. Syntes å huske dette er en av de absurde reglene i sikkerhetskontrollen. Er det jeg som husker feil eller stemmer dette?
Jabberwocky
11-03-2013, 15:19
Hvis jeg husker rett er strikkepinner egentlig bare tillatt hvis det allerede er strikketøy på dem. Syntes å huske dette er en av de absurde reglene i sikkerhetskontrollen. Er det jeg som husker feil eller stemmer dette?
Er mye håpløse regler, men den stemmer ikke :)
Jag blev av med min nagelsax i Muscat för några dagar sedan, jag ger dig max 10% chans att få igenom den där. Sänd den för att vara säker.
Husk at det er forskjellige regler for forskjellige land. Eks. er negleaks og lommekniver med inntil 6 cm blad lovlig i EU, men har vært forbudt i USA (selv om de skal myke opp). En av de største feilene folk gjør er å tro at det er samme regler over hele verden, for så å måtte kvitte seg med det ene og det andre i transfer forskjellige plasser.
Hva med 2 av disse slipeskivene da? er 115mm i diameter
http://biltema.no/ProductImages/20/large/20-813_l.jpg
Måtte gi fra meg neglsaksen i Nice idag, mens ledningskaoset i bunn av sekken var helt på stell...
robertaas
03-06-2013, 22:29
Måtte gi fra meg neglsaksen i Nice idag, mens ledningskaoset i bunn av sekken var helt på stell...
Har du enda ikke gått over til en fly-kompatibel modell?
http://www.go-travelproducts.com/uploads/asset_products/934/big_v2/934_prod_a_blue.jpg
Tommy777
03-06-2013, 22:42
Har du enda ikke gått over til en fly-kompatibel modell?
http://www.go-travelproducts.com/uploads/asset_products/934/big_v2/934_prod_a_blue.jpg
Rett ved siden av lipstick'en ?? ;)
robertaas
03-06-2013, 23:04
Rett ved siden av lipstick'en ?? ;)
Om du har en bedre modell som slipper gjennom alle sikkerhetskontroller så fortell gjerne om den.
Tommy777
03-06-2013, 23:12
Om du har en bedre modell som slipper gjennom alle sikkerhetskontroller så fortell gjerne om den.
Naa foretrekker jeg aa klippe kloerne hjemme paa badet mellom slagene, men kjerringa har alltid med en helt normal negleklipper, de er godkjent i USA ihvertfall og har ikke blitt fratatt henne saa langt overseas..
http://www.tsa.gov/press/releases/2002/04/30/tsa-issues-guidelines-help-passengers-through-security-and-expands-list
Altitude
04-06-2013, 23:09
Sjekket OSL-info http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/10_Bagasje
i god tid før jeg tok hockeyskøytene med på helgetur i januar i år.
Selv om det gis dobbelt-ja og OK for skøyter som kabinbaggasje, ble jeg tatt til side på OSL. Grunnen var at "skøyter er gjenstand for individuell vurdering".
De snuste, krafset, fiklet, og lot tommelen gli over skøytejernet. Etter intern debatt gav de meg et nikk, og jeg fikk gå.
(dagen etter brakk jeg halebenet på isen)
robertaas
05-06-2013, 00:49
Naa foretrekker jeg aa klippe kloerne hjemme paa badet mellom slagene, men kjerringa har alltid med en helt normal negleklipper, de er godkjent i USA ihvertfall og har ikke blitt fratatt henne saa langt overseas..
I Europa blir "normale" negleklippere stoppet mange steder, stort sett fordi den har et metallblad over x cm.
Klipper også helst neglene hjemme, men det hender jeg klarer brekke en negl eller har behov for noe som kan klippe.
TheEirikK
20-08-2013, 06:54
Jeg skal en tur til Oslo neste helg og jeg har ikke bestilt noe bagasje, men jeg skal ha med et kamera stativ (Velbon C-600). Går det som håndbagasje eller må det være i en bag/koffert?
Hvor reiser du fra, hvem reiser du med osv?
TheEirikK
20-08-2013, 11:40
Reiser med Norwegian fra Kristiansand
jameson82
20-08-2013, 11:44
Jeg har hatt med kamerastativ i futteral med håndbagasjen. Hadde stroppet den fast med kamerasekken og det gikk bra med SAS i allefall
TheEirikK
20-08-2013, 12:30
Snakket med Norwegian og de sa at jeg måtte ha det i en egen koffert og sjekke den inn. Men hvis det gikk å stroppe den fast til kamerasekken burde vel det hos Norwegian også, men undersøker litt :)
Chriscross
27-10-2013, 11:19
Kan man ha med bløtkake gjennomsikkerhetskontrollen på Osl, eller er den flytende?
jameson82
27-10-2013, 11:24
Nei http://www.gardermoen.no/no/reisetilbud/reisetips/V%C3%A6skeforbud,+taxfreevarer,+barnemat+og+flyten de+medisiner.b7C_wljO1g.ips
Kokosnøtt er lov, til tross for flytende innhold. Gjett om jeg skal ha med en kokosnøtt på neste tur!
C-klasse
27-10-2013, 19:37
Kokosnøtt er lov, til tross for flytende innhold. Gjett om jeg skal ha med en kokosnøtt på neste tur!
Og jeg stiller med 12 egg fra frittgående høner :)
Hei C-klasse!
Vært morsommere om du hadde tatt med 12 frittgående høner i sikkerhetskontrollen.. :) :) :)
Kim
Hvordan forholder man seg til at kokosnøtt er lov, men ikke kokosmelk?
C-klasse
27-10-2013, 22:12
Hei C-klasse!
Vært morsommere om du hadde tatt med 12 frittgående høner i sikkerhetskontrollen.. :) :) :)
Kim
Blir litt dyrt å ha med 12 frittgående høner som AVI :)
thbergseng
09-07-2014, 16:14
Hei!
Om noen uker skal jeg omsider fra med meg moren min på besøk hjem til meg i Warszawa. I den forbindelse stilte hun meg spørsmål om hun har lov å ta med strikkepinner på fly. Hun er tydeligvis helt avhengig av strikketøyet sitt å kan umulig klare 1.50 på et fly fra ENRY til EPMO uten.
Er det lov? Altså da strikkepinner i tre eventuelt.
Tor-H
Det kommer i praksis an på hvem som står i sikkerhetskontrollen (iallefall på BGO og SVG) Har både fått lov og ta dem med, men andre ganger ikke, så ville ikke ha begynt på noe før hun reiser, men heller starte på et nytt prosjekt på etter sikkerhetskontrollen om hun får ha dem med.
Kan jeg ta med strikkepinner?
Strikkepinner står ikke på lista over forbudte gjenstander da de ikke anses å kunne benyttes som våpen. Du kan ta med deg vanlige strikkepinner av normal størrelse.
http://luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/article1112.ece
Vi fløy i våres både OSL-BRU-OSL og OSL-TXL-LPA-TXL-OSL med konas strikketøy med metallpinner, og det var problemfritt
thbergseng
09-07-2014, 17:34
Takker så mye for svar! Tenkte da på at de er "spisse" og av metall osv..
Tor-H
Av en eller annen grunn så liker de ikke strikkepinner på LGW, min kjære blei rimelig forbanna da hun blei fratatt sine strikkepinner i sikkerhetskontrollen der for ikke så lenge siden det var definert som "anything that can be used as a potential weapon" selv om strikkepinner skal være lov i UK. Hun klarte å redde prosjektet sitt heldigvis, men blei ganske rød i toppen.
kjøp strikkepinner i bambus, de er lov over alt! tilogmed i usa!
kjøp strikkepinner i bambus, de er lov over alt! tilogmed i usa!
Reglene er vel egentlig irrelevante. Styrende faktor er hva tyttebærpolitiet tror er reglene. Relasjonen kan tilnærmet beskrives av følgende Venn-diagram: OO ;)
geirfugl
10-07-2014, 00:18
Ruteknuser er ikke lov i håndbagasjen, noen som vet hvorfor? De er jo utrolig små og vanskelige å oppdage, i tillegg det skal vel mere til enn en ruteknuser for å få hull i en flyrute? Det blir vel knapt sprekk?
Nei,men i et hode skulle det vell kanskje gå med litt kraft i anslaget!!
Reglene er vel egentlig irrelevante. Styrende faktor er hva tyttebærpolitiet tror er reglene. Relasjonen kan tilnærmet beskrives av følgende Venn-diagram: OO ;)
Sikkerhetsselskapet skal følge direktivene fra Tilsynet. I tilfeller hvor regelverket klart definerer hva som er tillatt, vil de få forklaringsproblemer hvis de overstyrer det. I andre tilfeller vil de kunne utvise litt mer 'vurdering'.
Avinor har listet strikkepinner som lovlige. De har også listet kniver og sakser med egg kortere enn 6 cm som lovlig.
Men da med forbehold om lokale regler og nødvendige vurderinger..
Jeg tror maaaange har blitt fratatt sakser med kortere egg enn dette.
I prinsippet er man prisgitt hva vedkommende vakt synes er riktig uavhengig av avinor sine bestemmelser. Dette synes jeg er svært uheldig og er med på å skape unødvendig mye problemer..
Kunne vært interessant å ta en utskrift fra avinor sine regler og samtidig ta med seg en 5 cm lommekniv for å se hvordan det ville gått...
Superhai
10-07-2014, 12:58
Jeg tror maaaange har blitt fratatt sakser med kortere egg enn dette.
Tro kan man gjøre i kirken. Har du noe konkret siden du tar opp akkurat dette?
Denne youtube-videoen er riktignok litt gammel, men kanskje den gir noen ideer?
http://www.youtube.com/watch?v=luNfghUnvFg
Erfaringen var at selv TSA syntes Bambuspinnene til kona var ok, de har før reagert på diverse metallpinner. Koster ikke allverdens og er grei forsikring for å slippe å stå å krangle.
Tro kan man gjøre i kirken. Har du noe konkret siden du tar opp akkurat dette?
Har observert slike tilfeller.
Har ingen vitenskapelig dokumentasjon på antallet.
På Island har de etter hva jeg hørte en stor gjennomsiktig hylse hvor alle beslaglagte sakser ligger, en mengde av disse hadde kortere egg enn 5 cm.
Vedkommende som fortalte dette var overrasket når jeg poengterte at en saks med egg opptil 5 cm er lov mens barberblad som er 4 cm er forbudt..
KLM 1200
12-08-2014, 22:09
Noen som vet om man kan ha med multimeter ( måler strøm) i håndbagasjen?
Jeg har selv, mange gange, hatt 2x 15cm knekklys med i sekken min.
Ingen har spurgt til de.. de ønsker dog alti at sjekke saksen i mitt multitool :rolleyes:
henrikvd
12-09-2014, 09:02
Jeg leser på Avinor sine sider at det i håndbagasjen er lov til å ha med sikkerhetsfyrstikker (safety matches), men at vanlige fyrstikker er forbudt. Er det noen som kjenner til logikken i dette?
http://www.avinor.no/lufthavn/avinor/bagasjeoginnsjekking/20_Bagasje
Sucellos
12-09-2014, 10:20
Sikkerhetsfyrstikker er det man i praksis i Norge omtaler som "vanlige fyrstikker". Såkalte sikkerhetsfyrstikker kan kun antennes når de rives mot riveplaten på siden av fyrstikkesken og det er såvidt jeg vet kun denne typen som er tillatt solgt i Norge. Den andre typen, som naturlig nok er mer brannfarlig, kan antennes ved å rive de mot så godt som enhver overflate med litt friksjon.
robertaas
22-09-2014, 20:33
Har fått meg et ekstra oppladbart batteri til kamera som jeg bruker ha med meg da batteriet sier takk for seg etter knapt 500 bilder. Er det noe problem å ha dette i håndbagasje ved reise til, i og fra USA?
Har fått meg et ekstra oppladbart batteri til kamera som jeg bruker ha med meg da batteriet sier takk for seg etter knapt 500 bilder. Er det noe problem å ha dette i håndbagasje ved reise til, i og fra USA?
Det går fint.
Du kan ha med så mange litiumbatterier du vil så lenge de er i håndbaggasje og ikke over 100w/time. Husk at de skal ligge i eske eller så skal polene beskyttes med tape eller liknende. Du kan sende litiumbatterier i innsjekket baggasje, men da kun dersom de er installert i en annen enhet (f.eks mobiltelefon).
Fin link med forklaring: http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ash/ash_programs/hazmat/passenger_info/media/faa_airline_passengers_and_batteries.pdf
robertaas
22-09-2014, 22:12
Takk, ser at de må være "When protected from damage and short circuit". Tro om det holder å legge batteriet i laderen da?
Noen som vet om det går greitt og ta med ett ølkrus størrelse 1 liter i håndbagasjen???
Det er tomt selvfølgelig.
Var på oktoberfest i helga. Og tok ikke sjansen på og ta det med på flyet i går. Flasker går jo ikke gjennom sikkerhetskontrollen. Derfor jeg lurer på det.
Noen som vet om det går greitt og ta med ett ølkrus størrelse 1 liter i håndbagasjen???
Det er tomt selvfølgelig.
Var på oktoberfest i helga. Og tok ikke sjansen på og ta det med på flyet i går. Flasker går jo ikke gjennom sikkerhetskontrollen. Derfor jeg lurer på det.
Både flasker (tomme) og ølkrus (tomme) går fint
Både flasker (tomme) og ølkrus (tomme) går fint
Ok da vet jeg det. Men har da blitt fratatt 0,5 l brusflaske jeg hadde i sekken. Den var nesten tom og er ett par år siden nå.
Noen som vet om man kan ha med multimeter ( måler strøm) i håndbagasjen?
Selve multimeteret går nok fint. Men du bør tenke gjennom probene, de bør nok muligens gå i innsjekket bagasje. Og det ødelegger kanskje litt av planen.
Takk, ser at de må være "When protected from damage and short circuit". Tro om det holder å legge batteriet i laderen da?
Jepp det holder. Jeg har reist med mye batterier og har opplevd kun en gang at de har reagert, da kom det en liten tapebit på batteriet og "god tur!" ;) Grunnen til at jeg ble stoppet i første omgang var at jeg hadde med meg mange batterier og dette var fra Asia.
Selve multimeteret går nok fint. Men du bør tenke gjennom probene, de bør nok muligens gå i innsjekket bagasje. Og det ødelegger kanskje litt av planen.
Multimeter går fint, inkludert probene. Har selv reist med dette! Da lå den riktignok i original eske. Lite søk online viser også at det ikke er noe problem.
Ok da vet jeg det. Men har da blitt fratatt 0,5 l brusflaske jeg hadde i sekken. Den var nesten tom og er ett par år siden nå.
Holder ikke at den er nesten tom. Er den helt tom så får du den også med deg ;)
AirbusTrond
14-10-2014, 19:42
Man kan risikere å bli fratatt selveste fiskepuddingen:
http://www.dagbladet.no/2014/10/14/nyheter/gardermoen/oslo_lufthavn_gardermoen/sikkerhetskontroll/fiskepudding/35744884/
:colgate: Jaja, noen av dem kan jo være ganske løse i fisken, selv om de ikke akkurat er "smørbare". Hadde nok ikke tatt med meg en svært dyr fiskepudding, i hvert fall. :D
Man kan risikere å bli fratatt selveste fiskepuddingen:
Ja, og det står også at puddinger regnes som væske her:
http://luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/article1111.ece
Fiskeboller står ikke nevnt, så hun får forsøke det neste gang. Evt. fiskekaker, for kaker står på OK-listen :lol:
Virker som en kan ta med det "meste".
Ikke lenge siden der var en blemme i FRA, fant ikke tråden, så denne her.
Blir aldri kvitt råttne egg gitt:(
Gun Smuggling on Plane Reveals Security Oversight
http://www.nytimes.com/2014/12/30/business/gun-smuggling-on-plane-reveals-security-oversight.html?action=click&contentCollection=Business%20Day&module=RelatedCoverage®ion=Marginalia&pgtype=article&_r=1
Tror vi får sette LN-MOW på saken gitt
Jeg har fått forespørsel om å ta med meg et stort kvantum av AA/AAA batterier som håndbagasje, hvor mye kan man ta med uten å risikere å bli stoppet?
Jeg har fått forespørsel om å ta med meg et stort kvantum av AA/AAA batterier som håndbagasje, hvor mye kan man ta med uten å risikere å bli stoppet?
Det er ikke noe problem å ha meg seg batteri gjennom sikkerhetskontrollen, men skal du som du sier ha med deg et stort kvantum, så kan du regne med å bli stoppet. Men du vil selvfølgelig få det med videre etter en kontroll av håndbagasjen.
På http://www.luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/Væskeforbud_taxfreevarer_barnemat_og_flytende_medi siner kan man lese:
Jeg trenger flytende medisin om bord, behøver jeg å ta med resept?
Væske som er nødvendig av medisinske årsaker og som benyttes i løpet av reisen er tillatt medbrakt. Passasjeren skal på oppfordring kunne fremlegge bevis for den unntatte væskens ekthet. Det vil derfor være tilrådelig at du har med slik dokumentasjon, resept eller erklæring fra relevant medisinsk personell. En etikett fra apotek vil vanligvis bli akseptert som dokumentasjon. Du kan bli bedt om å stryke litt av den flytende medisinen på huden eller smake på den.
Jeg bruker flytende kosttilskudd fordi jeg trener. Kan jeg ta med flytende sportsdrikk?
Nei, særlig næringsmessige behov skal være medisinsk begrunnet, det vil si at brukerens helse er truet uten varen.
Har dere en konkret paragraf og regelverk å vise til, som det svart på hvitt står at væske kan medtas av medisinske grunner? Ønskelig med europeisk/internasjonale regelverk i tillegg til norsk. Tenkte det er greit å ha med når sikkerhetskontrollansatte er vrange og uvitende.
Her er TSA's regelverk. Ikke utpreget strengt, men enkelte stater kan lokalt ha strengere bestemmelser. Så lenge flaska er skikkelig merket og du sier fra før du sender den igjennom, burde du ikke få problemer.
http://www.tsa.gov/traveler-information/medically-necessary-liquids-gels-and-aerosols
Takk igjen. Har sett flere slike forklaringer på lovverket, men skulle gjerne hatt en konkret paragraf/rule å vise til.
Som regel går det fint å ha med, siden jeg også har legeerklæring, men iom det kun er vanlig drikke/brus, så hender det i ny og ne (særlig ved TOS og HEL) at de ikke godtar, og da hadde en konkret regelhenvisning vært fint.
Som regel går det fint å ha med, siden jeg også har legeerklæring, men iom det kun er vanlig drikke/brus, så hender det i ny og ne (særlig ved TOS og HEL) at de ikke godtar, og da hadde en konkret regelhenvisning vært fint.
Den store utfordringen rent rettsmessig er at mye av forordningen rundt sikkerhet er unntatt offentligheten så man må stole på de som står og håndhever den.
Det er ikke noe problem å ha meg seg batteri gjennom sikkerhetskontrollen, men skal du som du sier ha med deg et stort kvantum, så kan du regne med å bli stoppet. Men du vil selvfølgelig få det med videre etter en kontroll av håndbagasjen.
Grunnen til jeg må ta med meg er at det som skulle sendes originalt ikke gikk som flyfrakt på grunn av at det er farlig gods, da bare går jeg ut i fra at det er en restriksjon på dette
VirreVapp
02-02-2015, 08:18
Stilton ost I håndbaggasjen er en no-go. Det er da definer som en paste..
Ferdig montert pepperkakehus, No-problem..
5000 små plastkuler, til softgun. NO_F*** way iflg TSA på JFK...
robertaas
05-02-2015, 13:07
Finner ikke noe om hvordan TSA forholder seg til meteoritter.
Finnes det noen grenser for metall-innhold, størrelse eller skarphet før den ikke lengre kan gå i håndbagasjen?
http://ep.yimg.com/ca/I/nasa_2266_68078967
Det gjøres ikke forskjell på land- og rombaserte steiner.
Search Results For:
small rocks
Check or Carry-on
You may transport this item in carry-on baggage or in checked baggage. For items you wish to carry-on, you should check with the airline to ensure that the item will fit in the overhead bin or underneath the seat of the airplane.
To help officers get a clear look at your bag and reduce the need for additional screening, we suggest you pack your bag in neat layers (layer of clothes, layer of electronics, layer of clothes, layer of shoes, etc.) and wrap cords tightly around electronics items.
Even if an item is generally permitted, it may be subject to additional screening or not allowed through the checkpoint if it triggers an alarm during the screening process, appears to have been tampered with, or poses other security concerns. The final decision rests with TSA on whether to allow any items on the plane.
robertaas
05-02-2015, 15:11
Så lenge det er plass til steinen i bagasjehylla så er det altså greit? :sarc
Så lenge det er plass til steinen i bagasjehylla så er det altså greit? :sarc
Vel - der kommer du muligens i konflikt med flyselskapets håndbagasjebestemmelser, men TSA har ikke de bekymringene ...
winrace12
15-02-2015, 22:27
Heisann og god kveld!
Skal på spottetur til Flesland imårra, og har lyst til å ta med meg flyradioen (liten, håndholdt) min.. Skal fly fra Gardermoen til Flesland og tilbake, og lurte derfor på om det er noe problem å ta med radioen.. Noen her som har erfaring med sikkerhetskontroll og flyradio?
På forhånd takk! :)
Marius
Skal på spottetur til Flesland imårra, og har lyst til å ta med meg flyradioen (liten, håndholdt) min.. Skal fly fra Gardermoen til Flesland og tilbake, og lurte derfor på om det er noe problem å ta med radioen.. Noen her som har erfaring med sikkerhetskontroll og flyradio?
Sist gang jeg hadde det med (for noen år siden) var det ikke noe problem. Den lå i håndbagasjen hele tiden.
Hadde en gang med meg både radio, kevlarhjelm og en vernemaske, Sekken gikk en 2-3-4 ganger igjennom røntgen maskinen, men det var ikke radioen de lurte på for å si det sånn.
Så ville ikke vært veldig bekymret.
robertaas
04-07-2015, 13:22
http://money.cnn.com/2015/07/01/news/companies/iphone-case-gun/
Ser ut til at det kon komme begrensninger på hvilke mobildeksler man kan ta med på fly.
Mobildeksel formet som en pistol er bare helt idiotisk og uansvarlig å bruke overalt.
http://money.cnn.com/2015/07/01/news/companies/iphone-case-gun/
Ser ut til at det kon komme begrensninger på hvilke mobildeksler man kan ta med på fly.
Begrensingen gjelder vel ting som ligner på våpen - som i dette tilfellet var et mobildeksel.
robertaas
04-07-2015, 14:13
Såvidt jeg kan se har dealextreme 11 forskjellige modeller.... som alle er utsolgt. Det betyr at det er endel slike pistoldeksler i omløp.
https://pbs.twimg.com/media/CIxb2pjXAAEMNzQ.jpg:large
Lurer på om noen har erfaring med å ta med en enkelt golfkølle ombord på et fly? Det er snakk om en driver så ikke akuratt et 'dødelig' våpen, men det er vel heller lengden som kan være et probem (ca 115cm)..
edit: SAS/norden
Kan tolkes som 'kølle' .... så ikke regn det som sikkert at du får den gjennom security.
http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/flypassasjer/article1115.ece
Vurderer å kjøpe en signalkanon (til pynt) og ha den med hjem fra Hong Kong. Må jeg ta noen spesielle forhåndsregler? Flyr med SAS hele veien.
Tenkte å sende basen som 1 kolli og røret som et annet kolli (pga vekt).
Noen som har noen tips eller erfaringer?
Vurderer å kjøpe en signalkanon (til pynt) og ha den med hjem fra Hong Kong. Må jeg ta noen spesielle forhåndsregler? Flyr med SAS hele veien.
Tenkte å sende basen som 1 kolli og røret som et annet kolli (pga vekt).
Noen som har noen tips eller erfaringer?
Om den ikke koster mer enn at du kan kaste den på flyplassen så gå igang å kjøp. Sjekk med security(innsjekk) om ok når du kommer ned
Vi hadde nettopp en koffert som ble stående i 1 måned der nede nettopp p.g.a en pistol lignende gjenstand. Resultat, klippet lås og kastet gjenstand....
Superhai
04-09-2015, 18:44
Vurderer å kjøpe en signalkanon (til pynt) og ha den med hjem fra Hong Kong.
SAS tillater våpen i innsjekket bagasje så lenge de ikke er beregnet for krigføring, og evt. ammunisjon som i følge farliggods-regulativet. Det må deklareres, så du må kontakte SAS eller reisebyrået du har bestilt hos for å opplyse om hva det er.
Det skal også betales en avgift, som jeg tror ligger på rundt 5-600 kr på utenlandsflyvninger, dette skal dekke kostnader for sikkerhetsprosedyrer som SAS er pålagt. All tollklarering ol. må du selv ta deg av.
petter380
11-09-2015, 19:46
Kan forøvrig nevne at vi har hatt en fyll Kamelbak (med vann) gjennom sikkhetskontrollen i Ecuador. Ganske morsomt! [emoji2]
Kan forøvrig nevne at vi har hatt en fyll Kamelbak (med vann) gjennom sikkhetskontrollen i Ecuador. Ganske morsomt! [emoji2]
Ikke sikkert det er samme regler i Ecuador som EU/USA [emoji6]
petter380
11-09-2015, 22:05
Ikke sikkert det er samme regler i Ecuador som EU/USA [emoji6]
Hehe stemmer nok det. Litt artig var det!
Hvor mange har vel ikke på et eller annet tidspunkt oppdaget at de har hatt noe ulovlig med seg?
Jeg har eksempelvis funnet en foldekniv i en sekk som har vært flere ganger i lufta, aldri oppdaget.
RescueMe
17-09-2015, 08:56
Nr 1 på min liste over ting som ikke skal tas med i sikkerhetskontrollen; forfatteren av dette innlegget.... Ser for meg at han alene fort kan skape kø når han skal kverulere!
http://www.dn.no/meninger/debatt/2015/09/16/2145/Samfunn/smilekurs-er-ikke-nok
robertaas
17-09-2015, 09:21
Nr 1 på min liste over ting som ikke skal tas med i sikkerhetskontrollen; forfatteren av dette innlegget.... Ser for meg at han alene fort kan skape kø når han skal kverulere!
Han har asolutt noen poeng.
Skal solbriller tas av? Forskjellig praktisert av forskjellige vakter på OSL.
Skal strømforsyning ut? Forskjellig praktisert av forskjellige vakter på OSL.
Skal belte av? Forskjellig praktisert av forskjellige vakter på OSL.
Skal bag/ryggsekk plasseres i en kurv? Forskjellig praktisert av forskjellige vakter på OSL.
Kan man ha boardingpass i hånden? Forskjellig praktisert av forskjellige vakter på OSL.
Det er klart det tar lengere tid når man stadig må gjøre om på det den forrige vakten har fortalt. Setter man for eksempel kurv under bag vil noen ha en till å fjerne kurven og bruker man ikke kurv klager andre på det og ber en bruke kurv.
Alle kan vel være enige om at sikkerhedskontrol kan være lidt af en prøvelse, men den kommentar han er citeret for , siger vist mest om ham selv:
"Man blir behandlet som et barn av personer med svært lave kvalifikasjoner."
Alle kan vel være enige om at sikkerhedskontrol kan være lidt af en prøvelse, men den kommentar han er citeret for , siger vist mest om ham selv:
"Man blir behandlet som et barn...."
Man blir jo gjerne det, om man oppfører seg som et.
Da har grinebiteren fått svar og jeg er i grunn mer enig med denne damen
http://www.dn.no/meninger/debatt/2015/09/21/2145/Samfunn/slitsomme-folk-p-reise
Jeg tror siviløkonomen hadde hatt godt av et kurs i effektiv reiseoppførsel. Og kanskje ett smilekurs.
Da har grinebiteren fått svar og jeg er i grunn mer enig med denne damen
Et godt poeng i slutten av kommentaren:
Og vet du hva? Jeg har aldri opplevd å få bedre service med en sur mine.
Hei.
Har prøvd å lete etter svar på dette spørsmålet uten å finne svar.
Er det lov å ta med drikke glass i håndbagasjen når du går gjennom security på flyplassen?
Hvorfor skulle ikke det være lov? Folk får jo med flasker med sprit som lett kan knuses til våpen feks.
Hadde med 1 drikkeflaske og to kopper gjennom security på OSL nå på søndag. Gikk helt fint det.
hvordan er det med OST tenker på hard type ikke sånn myk
hvordan er det med OST tenker på hard type ikke sånn myk
Sjekk denne listen:
http://luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/V%C3%A6skeforbud_taxfreevarer_barnemat_og_flytende _medisiner
FamilyGuy
12-12-2015, 22:49
Min mor er avhenging av å ha med seg nyco gjennom sikkerhetskontrollen, og jeg tror denne beholderen er for stor.
Noen som vet regler rundt dette?
Kan jo selvfølgelig legge dette pulveret i små poser, men det kan jo se passe tvilsomt ut. Lol.
Eller bare putte det i innsjekket bagasje.
Og Nyco er joe slettes ikke flytende, så hvorfor skulle beholderen være for stor?
FamilyGuy
12-12-2015, 23:01
Hun er avhengig av å bruke det på flyturen.
Nei, altså.. Slik jeg har forstått det har ikke innholdet noe å si så lenge beholderen er over 100ml. Eller tar jeg feil?
Ingen restriksjoner på pulver.
FamilyGuy
12-12-2015, 23:15
Ok, takk for hjelpen.
Bare av ren nysgjerrighet; Hvor langt, hvorfor og hvor mye?
Har liksom aldri hørt om Nycoproblematikk før :)
AirbusTrond
18-12-2015, 13:41
Har kjøpt Zalto-glass i julegave. Spørsmålet er om jeg bør ta sjansen å pakke det ned (i en solid Rimowa) eller om det er lurest å ta i håndbagasjen. Er vel lov å ta med glass, selv om det potensielt kan være farlig?
Helikopter
20-12-2015, 16:40
Har kjøpt Zalto-glass i julegave. Spørsmålet er om jeg bør ta sjansen å pakke det ned (i en solid Rimowa) eller om det er lurest å ta i håndbagasjen. Er vel lov å ta med glass, selv om det potensielt kan være farlig?
Lov å ta med, selger noen fine glassflasker på innsiden som smaker godt.
Jeg har de siste årene hatt med meg en av polets vinåpnere i sekken. Den har blitt gjenstand for oppmerksomhet ved et par anledninger, men er fortsatt en del av reiseutrustningen.
Min vinåpner gikk fløyten ut av Milano i fjor. Reglene om noe a-la "spisse gjenstander eller kniver lenge enn 9cm" ble tolket som "alle spisse gjenstander, uansett lengde".
Fryktelig irriterende, hadde jo fin hotell-logo og greier...
Fly med oss
02-05-2016, 09:36
Hva tror dere om å ta med såkalt plakatkitt gjennom sikkerhetskontrollen? Skal lede en workshop i København i morgen, og fant ut at det ville være lurt å ta med denne pakken. Men den har kanskje en konsistens som minner for mye om (plastisk) sprengstoff?
Hva tror dere om å ta med såkalt plakatkitt gjennom sikkerhetskontrollen? Skal lede en workshop i København i morgen, og fant ut at det ville være lurt å ta med denne pakken. Men den har kanskje en konsistens som minner for mye om (plastisk) sprengstoff?
Da blir det i så fall ekstra kontroll, neppe noe mer. Brunost har jo også konsistens som plastisksprengstoff og har da hatt med det
Fly med oss
03-05-2016, 08:38
Da blir det i så fall ekstra kontroll, neppe noe mer. Brunost har jo også konsistens som plastisksprengstoff og har da hatt med det
Plakatkitten suste rett igjennom uten at noen så mye som hevet et øyenbryn.
RescueMe
03-05-2016, 13:05
Morsom test av hva som skjer om en "glemmer" noe i bagasjen;
http://www.fvn.no/reise/Kun-ett-sted-passerte-bade-vannflaske-og-toalettsaker-740032_1.snd
Helikopter
03-05-2016, 15:49
"Det peip itj på Værnes" var det mest vanlige å høre i sikkerhetskontrollen da jeg jobbet der...
robertaas
05-06-2016, 22:49
Hvordan er det med pinsett?
Skjøpte en på Boots inne på terminal 5 LHR og de påstod den var tilpasset og godkjent for håndbagasje. 9,5cm målte jeg den til og det jeg trodde var kompositt-materiale ser veldig ut som metall. Kan jeg trygt la den bli en del av det faste innholdet i min toalettmappe?
https://boots.scene7.com/is/image/Boots/10144048?id=bswad2&fmt=jpg&fit=constrain,1&wid=504&hei=548
http://www.boots.com/en/No7-Slanted-Tweezers_1273615/
Oppdaget at en pinsett har vert med som fast inventar i toalettmappa i flere år uten problemer.
Den er innenfor hos TSA og blir trolig med overalt (kanskje med unntak av TLV).
Men du som reiser så mye vet jo at security screening beror helt på landet, flyplassen, humøret til den som sjekker bagasjen og dagens karma; inconsistency rules the rules.
Hyggelig å se TSA (https://www.tsa.gov/) med positive nyheter:
Total TSA Gun Catches for June 2016 (loaded or unloaded firearms discovered at TSA checkpoints at airports across the US).
276 firearms were discovered at 93 US airports in June 2016, up 21.6% year-over-year (YOY). 231 firearms (83.7% of the total) were loaded, up 19.7% YOY.
Source: TSA and ATW Research.
Men de misser mange fler enn de tar ...
Det er fint å kunne skryte litt, men hvor mange av disse var ment til terroristisk aktivitet ..? Null. Kun Eddie og Wilma som glemte å legge igjen skyter'n hjemme ...
Men for all del - de må stoppes de også! :up:
Superhai
07-07-2016, 05:34
Men for all del - de må stoppes de også! :up:
Uansett om det er en som klikker ombord eller om det var planlagt, så er det like viktig at de stoppes. Resultatet kan bli vel så grusomt.
vstenhjem
23-12-2016, 11:46
Men siden det er jul:
Får jeg med meg en delfiakake i sikkerhetskontrollen? Riktig god jul!
8. Kan jeg ta med kake?
Du kan ta med tørre kaker og kjeks. Kaker som inneholder krem, eller annet flytende eller smørbart fyll, er ikke tillatt.
https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/bagasje/vasker
Må vel loggføre her at jeg hadde med meg 12 små flasker scotch i en gjennomsiktig pose i lag med tannkremen min her om dagen, gikk helt fint :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
robertaas
28-02-2017, 09:44
Er det noen begrensning på antall eller størrelse på stein man tar med gjennom sikkerhetskontrollen på LHR? Gitt at det kommer innenfor tillatt bagasjevolum selvsagt.
Er det noen begrensning på antall eller størrelse på stein man tar med gjennom sikkerhetskontrollen på LHR? Gitt at det kommer innenfor tillatt bagasjevolum selvsagt.
Stein gjennom security. Spennende problemstilling. Strengt tatt vil jeg tro at, som du sier, er det innenfor begrensninger på vekt og størrelse så er det greit da stein ikke er definert som våpen. Folk har jo med seg trofeer etc som også fint kan benyttes som slagvåpen.
Derimot hvis steinene er spesielle kan det nok medføre andre problemer. For eksempel hvis det er en type stein som det er forbudt å ta bort fra naturen, eller om de måles i karat og er verdt masse penger;)
Skarpe kanter og vekt kan muligens også spille inn ... Det virker som det er litt rom for skjønn, men husk at i prinsippet skal alt som tas som håndbagasje kunne gjennomlyses.
Men det er jo folk som reiser med steinprøver og slikt, og det går jo greit.
nick5000
01-04-2017, 19:51
Ble nektet å ta med e juice (30ml) i cph siden det var et dødningehode på den, der er altså farlig gods. Har ikke opplevd dette før. Er det slik flere steder i Europa ?
Ble nektet å ta med e juice (30ml) i cph siden det var et dødningehode på den, der er altså farlig gods. Har ikke opplevd dette før. Er det slik flere steder i Europa ?
E-sigaretter m/tilbehør er ikke lovlig i håndbagasjen på SAS eller Norwegian hvertfall. (kilde: selskapenes websider)
nick5000
01-04-2017, 22:03
E-sigaretter m/tilbehør er ikke lovlig i håndbagasjen på SAS eller Norwegian hvertfall. (kilde: selskapenes websider)
Hmm, e-cig er ikke lov som innsjekket i Asia pga batteriet. Men nå var altså det ok i cph, det var den e juicen som ikke gikk.
Jeg har da alltid trodd at barberblader er fy-fy airside.
Er dette greit å selge i avgangshallen?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180209/5cfb2229c4cc157f62d99872a657041f.jpg
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Starling
10-02-2018, 10:53
Er dette greit å selge i avgangshallen?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180209/5cfb2229c4cc157f62d99872a657041f.jpg
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Man kan ha med seg kniver/saks sålenge knivbladet er under 6cm, så jeg regner med barberblader er innafor.
Er dette greit å selge i avgangshallen?
Kan jeg ta med barberblad?
Engangsbarberhøvel eller barberhøvel med blader montert i holder/kassett kan tillates. Løse barberblader/barberkniver er ikke tillatt.
http://luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/FAQ_Hva_er_forbudt_i_h%C3%A5ndbagasjen
Kan jeg ta med printerpatroner?
Chriscross
05-03-2019, 09:18
Hva er egentlig lov til å ha med inn i kabinene, men ikke i innsjekket bagasje? Er for eksempel små power banks lov å sjekke inn?
Løse batterier inkludert litium, fyrstikker/lighter (på deg som person) og e-sigaretter
Nyttig side. Vær imidlertid obs på at flyselskapene står fritt til å sette strengere regler.
https://luftfartstilsynet.no/passasjer/hva-er-lov-i-bagasjen/
Hei,
Sitter på Værnes, hvor jeg ble stoppet i sikkerhetskontrollen med en batteridrevet slagtrekker med to batterier på 54Wh hver i håndbagasjen. Jeg hadde bevisst valgt å ta dette i håndbagasje, da jeg er skeptisk til Litium-batterier i innsjekket bagasje, og vet at dette er forbudt enkelte steder. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk ha dette samlet i håndbagasjen, men men måtte sjekke inn trekkeren, enten sammen med, men separat fra batteriene, eller sjekke inn trekkeren og ta batteriene i håndbagasjen. Jeg valgte det siste alternativet.
https://verktoy24.no/elektroverktoy/batterier-fly-bagasje/
I følge denne artikkelen skulle verken trekkeren eller de to batteriene på 54Wh være noe problem, verken i håndbagasje eller innsjekket bagasje, og det virker som om hovedregelen er at de SKAL være tilkoblet verktøyet, ikke frakoblet, slik jeg ble instruert. (Dette er formodentlig pga økt fare for kortslutning pga eksponerte poler.)
Jag flyr SAS, men Norwegians regler synes også å motsi Securitas her på Værnes.
https://www.norwegian.no/reiseinformasjon/bagasje/bagasjerestriksjoner/farlige-gjenstander/
Jeg hadde heldigvis god tid, og koffert med trekker er sjekket inn, mens de to batteriene ligger i hver sin tomme jakkelomme, så det er ingen krise for meg. Men til neste gang lurer jeg på om noen kloke hoder her inne vet hva som EGENTLIG er riktig, da det synes som om Securitas og i hvert fall Norwegian er uenige om hav som er riktig praksis.
Slik jeg leser reglene er hovedpoenget at batteriene er beskyttet mot kortsluttning, enten ved å være installert i apparatet, eller ved egnet deksel e.l. Samt at batteri som ikke står i apparat i de fleste tilfeller må medbringes som håndbagasje. Finner ingenting spesifikt om verktøy som en slagtrekker, men anntar det primært er trekkeren Securitas ikke vil slippe gjennom.
Så hovedregelen mht. batteri ser da ut til å være at polene skal være beskyttet for å unngå kortslutning. Og at dersom batteriet er i apparatet, så skal apparatet være helt avslått og beskyttet mot skade ("egnet embalasje")...
Bluescan
11-06-2019, 10:18
Hei!
Som Gunnar sier er det veldig mye verktøy som er forbudt å ta med seg i håndbagasjen (https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/bagasjeregler/skarpt-eller-spisst), inkludert boremaskiner.
I tillegg er det regelverk som omhandler "farlig gods", f.eks. batterier. Det er forskjell på regelverket når batteriene fraktes løse og når de fraktes montert i utstyret. Ifølge IATA sitt regelverk skal løse batterier være med i håndbagasjen slik som Norwegian beskriver i lenken du viste til.
Fra IATA Dangerous Goods:
Batteries, spare/loose, including lithium metal or lithium ion cells or batteries, for portable electronic devices must be carried in carry-on baggage only. For lithium metal batteries the lithium metal content must not exceed 2 g and for lithium ion batteries the Watt-hour rating must not exceed 100 Wh. Articles which have the primary purpose as a power source, e.g. power banks are considered as spare batteries. These batteries must be individually protected to prevent short circuits. Each person is limited to a maximum of 20 spare batteries.
*The operator may approve the carriage of more than 20 batteries.
Dette tillates både som innsjekket bagasje og håndbagasje:
Lithium Batteries: Portable electronic devices (PED) containing lithium metal or lithium ion cells or batteries, including medical devices such as portable oxygen concentrators (POC) and consumer electronics such as cameras, mobile phones, laptops and tablets, when carried by passengers or crew for personal use (see 2.3.5.9). For lithium metal batteries the lithium metal content must not exceed 2 g and for lithium ion batteries the Watt-hour rating must not exceed 100 Wh. Devices in checked baggage must be completely switched off and must be protected from damage. Each person is limited to a maximum of 15 PED. Baggage equipped with a lithium battery, other than lithium button cells, the battery must be removable. If offered as checked baggage the battery must be removed and carried in the cabin.
Takk for svar. Dette var en skrutrekker, men den kan jo ligne litt på en drill, så det var nok derfor de ikke ville la meg ha den i håndbagasjen. Men det virker som om det er en del ymse meninger om hva som er beste måte å frakte batteriene på. I USA har de jo stramemt veldig inn på dette i det siste, med forbud mot innsjekking av Litium-ion batterier, så det kommer nok hit snart også.
I USA har de jo stramemt veldig inn på dette i det siste, med forbud mot innsjekking av Litium-ion batterier, så det kommer nok hit snart også.
IATAs retningslinjer om batterier:
https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-lithium-battery.pdf
Hei,
Noen andre som har opplevd slurv i sikkerhetskontrollen? Forrige uke glemte jeg å legge flytende i pose, og hadde både en flaske shampo og en hudkrem i kofferten på vei gjennom. Det gikk som smurt... Ettersom jeg er en aktiv klatrer har jeg tidligere også opplevd at foldekniven min (en liten, slik som brukes for å kappe tau) har sluppet gjennom helt fint. Fant fort ut at den helst burde forbli i sekken under reisen, hehe.
Andre som har fått gjenstander gjennom som ikke burde passert? Hva er årsaken til at det er så "strengt", men at ting som ikke bør gjennom passerer uten spørsmål?
Fly med oss
18-02-2020, 09:16
Har sett dette mange ganger på OSL og ARN. Samme passasjer har flere poser med toalettsaker, parfymeflasker som ligger og slenger løst, folk som bruker brødposer til toalettsaker - som selvfølgelig ikke lar seg stenge.
Stor forskjell.
Makrell i tomat går igjennom som regel. Men ikke alltid er min erfaring [emoji12]. Belte jeg bruker går alltid igjennom i Bergen.
jameson82
18-02-2020, 11:34
En kollega hadde en morakniv i sekken han hadde glemt som han oppdaget inne i flyet.
TSA har vel en miss-rate på rundt 80%. Neppe noe særlig bedre i Norge. Men med stadig/bedre utstyr blir det lettere både for operatørene og oss passasjerer.
Finner imidlertid de norske kontrollerene grundigere enn sine amerikanske kolleger. TSA bryr seg sjelden om at du ikke tar ut væskeposen.
RescueMe
18-02-2020, 14:11
Har ofte glemt at jeg har en antibac eller håndkrem i jakkelomma, aldri blitt stoppa pga det. Husk at sikkerhetskontrollens viktigste funksjon er å skremme folk fra å prøve seg på noe, ikke faktisk ta de som gjør det ;)
Ettersom jeg er en aktiv klatrer har jeg tidligere også opplevd at foldekniven min (en liten, slik som brukes for å kappe tau) har sluppet gjennom helt fint.
Knivblad opp til 6cm er lovlig
Andre som har fått gjenstander gjennom som ikke burde passert? Hva er årsaken til at det er så "strengt", men at ting som ikke bør gjennom passerer uten spørsmål?
Senhøstes 2001 (etter 9/11) passerte jeg sikkerhetskontrollen på OSL med en håndfull skarp ammunisjon til AG3 i lomma på feltjakka som lå i håndbagasjen. (Jepp, kom rett fra skytebanen og hadde ikke tømt lommene.) Ingen reagerte, jeg fant ut at det nok var smartest å holde kjeft da jeg oppdaget fadesen.
robertaas
19-02-2020, 22:22
Oppdaget at jeg etter en jordbundet tur hadde glemt en sprayboks i toalettmappa. Den hadde fått endel flighter før jeg oppdaget det.
Kjørte kona til OSL i dag for den årlige turen til Thailand. Gitt situasjonen med Coronavirus både her hjemme og i Asia er den enkleste forhåndsregelen å sørge for god håndhygiene. Desinfeksjonsmidler i småflasker er stort sett utsolgt på apotekene. Så kona tok med seg en litt for stor flaske på 150 ml Antibac, regner med at de hadde evnen til å vise forståelse og opptre med sunn fornuft i sikkerhetskontrollen. Men den gang ei... Til tross for milde protester ble hun bryskt fortalt at det var helt uaktuelt å få med denne flasken gjennom sikkerhetskontrollen. Det må da for f... gå an å bruke hodet og utvise litt sunn fornuft??? Men det er tydeligvis ikke et tema hos Avinor. Vurderer å sende de en mail om jeg er like irritert i morgen[emoji6]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200229/33ab7d153fd398faba4b25d1bb807005.jpg
De har vel strengt tatt ikke lov til å vise skjønn her?
Gjør de det risikerer OSL å bli stemplet som uren flyplass
Jeg hadde nok valgt å sende den i innsjekket bagasje, med sikkerhetskontroll både på OSL og i BKK er sjansen stor for å bli stoppet.
Fruen bør forøvrig være oppmerksom på at sikkerhetskontrollen og avgangsnivå for innenlandsflyvninger fra BKK er flyttet (fra sist jeg var der i oktober i alle fall).
Ingen felles sikkerhetskontroll rett etter passkontrollen, men ny samlet for A-gatene (i mitt tilfelle) en etasje opp.
Jeg gikk av gammel vane videre utover i A-piren etter Thai loungen for å finne gate A6, men det var helt feil (og kom nesten for sent til flyet)
Jeg hadde nok valgt å sende den i innsjekket bagasje, med sikkerhetskontroll både på OSL og i BKK er sjansen stor for å bli stoppet.
Fruen bør forøvrig være oppmerksom på at sikkerhetskontrollen og avgangsnivå for innenlandsflyvninger fra BKK er flyttet (fra sist jeg var der i oktober i alle fall).
Ingen felles sikkerhetskontroll rett etter passkontrollen, men ny samlet for A-gatene (i mitt tilfelle) en etasje opp.
Jeg gikk av gammel vane videre utover i A-piren etter Thai loungen for å finne gate A6, men det var helt feil (og kom nesten for sent til flyet)
Takk for info om flytting av sikkerhetskontroll. Skal sende henne en SMS. Forøvrig er det Antibac i innsjekket bagasje også. Men tanken var å benytte denne etter toalettbesøk på flyet og i transfer i BKK. Ingen stor krise, det er vel vann og såpe både på flyet og flyplassen.
livinspeed
06-03-2020, 13:02
Du får da kjøpt små flasker på Europris o.l. på 50-100ml med samme tut, så er det jo bare å flytte over innholdet.
Kan man ta med shot glass gjennom sikkerhetskontrollen??
Midtiblinken
08-07-2022, 14:33
De selger de innenfor….
Så lenge de er tomme, så
Nå er de gjerne under 100ml…..så de kan være fulle også [emoji3060][emoji2957]
Nå er de gjerne under 100ml…..så de kan være fulle også [emoji3060][emoji2957]
Men da må de i pose ... ;)
Men da må de i pose ... ;)
Selvsagt, og fordel med en slags lokk…
Moderen har vært på besøk hos oss noen dager nå. Hun drar hjem i dag med WF fra TRF til BGO. Hun vil ha med litt frisone multer hjem. Går det greit å ta med gjennom sikkerhetskontrollen?
Det burde gå fint. Hadde selv med en kokosnøtt av alle ting i fjor, også fra TRF forøvrig. Den inneholder jo veske, men etter litt risting så godkjente han den. Jeg pleier som regel å ha med litt frukt å håndbagasjen, men bare i utlandet de sjekker frukt nøye. Er jo også lite væskeinnhold i multer, så de blir jo ikke så «synlige» på skjermen som en agurk f.eks.
Jeg synes også de er flinkere og hyggeligere i sikkerhetskontrollen på mindre flyplasser her i landet, blir kanskje feil å si mindre strenge, men er flere ganger den siste tiden på TOS typ håndsprit og nesespray har fått ligge i sekken min igjennom maskina.
Takk LN-HFH. Det gikk fint å ta bærene i håndbagasjen. De har kommet seg trygt til Bergen.
Fra 2024 er målet at man på CPH ikke lenger behøver ta ut elektronisk utstyr når man går gjennom sikkerhetskontrollen
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/flyrejsende-kan-beholde-computere-i-bagagen-gennem-kontrol-fra-2024?fbclid=IwAR2cR_WRtayGqYwzomn7TbngTJOgDgVU-2MaziimHPBrVP8uHhLFYui3zm0
Flyrejsende kan beholde computere i bagagen gennem kontrol fra 2024
Det nærmer seg turen til Tyskland nå. Vi drar lørdag 25. februar. Et kjapt spørsmål i den forbindelse. Etter operasjonene jeg har vært gjennom samt at de under siste operasjon fjernet deler av bukspyttkjertelen har gjort at jeg fremdeles har behov for insulin. Jeg håper det går over etterhvert, men vi får se. Er det kurant å ta det med inn i kabinen på flyet? Jeg trodde det var uproblematisk, men jeg ble litt i tvil når jeg prøvde å hjelpe kona med en chartertur i mai. På Apollo sine sider står det klart og tydelig at en må ha med bekreftelse fra lege på at en bruker insulin skrevet på engelsk. Vi flyr med Lufthansa. Ikke noe stor sak å skaffe en slik bekreftelse, men akkurat denne uken er livlegen min på ferie. Assistentlivlegen fikser det nok om det er behov.
raider66
20-02-2023, 22:23
Jeg har fløyet verden rundt med insulinpenn i snart 30 år og har aldri opplevd problemer med dette. I enkelte situasjoner har jeg i sikkerhetskontrollen på forhånd opplyst at jeg har insulinpenn i håndbagasjen, men det har stort sett vært når det har vært kort tid til flyavgang. De første årene brakte jeg med meg en erklæring fra legen om at jeg har diabetes type 1 og derfor er avhengig av insulin. Men jeg har ikke brydd meg med å fornye erklæringrn siden det aldri har vært nødvendig å bruke denne. Insulinpenn i håndbagasjen er nok ikke så uvanlig og de fleste sikkerhetskontrollører er nok godt kjent med hva dette er for noe. Veskemengden i ampullen/sprøyten er jo også begrenset.
Espen
Insulinpenn kan man selvsagt ta med, som sagt de fleste som er ansatte i sikkerhetskontroller rundt om er nok godt kjent med at dette ikke er helt uvanlig. Hvis ikke hadde man i praksis ilagt diabetikere flyforbud om det ikke var lov. Min far har pacemaker og kan ikke gå gjennom metalldetektorer så han har legeerklæring på det (blir vel patdown hver gang for han da)
For mange år siden hadde jeg betakaroten (et gult pulver) i en spesial-thermos med i innsjekket bagasje. Ble kalt ut av flyet, inn på et kontor til et "intervju". Thermosen kunne ikke åpnes pga. fare for å spre ekstremt fargerikt pulver, så det ble en diskusjon om den dokumentasjonen jeg hadde og formålet med pulveret (forskning). Fikk til slutt lov til å board'e og bagasjen ble med. Dette er siste gang jeg skal gjøre en "tjeneste" for mine forsker-venner....
Takk til både Espen og Hypern. Da tar jeg med meg insulinpennene i håndbagasjen uten noe mer legeerkæring. Jeg har fått en beskrivelse av sykdom og hva jeg har vært gjennom på engelsk av legen min. Der er det også lagt ved medisinliste hvor det fremgår at jeg tar insulin.