PDA

View Full Version : Avisning


VC-10
22-12-2005, 19:25
For et par uker siden, reiste jeg med DY TRD-OSL.
Ved siden av sto SK som skulle samme sted 5 min tidligere.
Da vi skulle ta av, taxet vi frobi SK som skulle til avisning, mens DY gjorde ikke det.
Hva kan årsaken til dette være?
- Forskjellig politikk?
- Forskjellig temp i drivstofftankene?
- Andre årsaker?

:spin: VC-10

Marius_S
22-12-2005, 19:38
Har lagt merke til på Værnes at KLM nesten alltid har de-icing (på denne tiden av året), mens jeg skjelden eller aldri ser maskiner fra andre selskaper der. Har vel mye på SOP for de forskjellige flyselskapene regner jeg med.

LN-REF
22-12-2005, 19:45
Fulle/slakke/tomme fuel tanker spiller vel inn?

ENTO
22-12-2005, 20:59
Leste et innlegg i VG for noen år siden: Det var en SAS kaptein som på sin fritid skulle på ferie til Kanariøyene fra Gardermoen og var passasjer på en chartermaskin. Været var skikkelig dårlig slik det er nå om dagen med behov for deicing osv. Det var kø ved deicing ramp, men dette flyet taxet glatt forbi. Hvilke tanker gjør en flykaptein som passasjer seg i slike øyeblikk ???

atck
22-12-2005, 21:35
Flere ting som spiller inn, slik man opplever det fra tårnet ihvertfall:

Tid på bakken. Noen fly står lenger og plukker opp mer snø som må av.

Har flyet foretatt Anti-ice på gate? Jeg vet ikke praksis på GM men det er stort sett lov til å gi vingene en lett dusj (Lurer på om jeg har hørt maks 10 liter) med alkoholmix for å hindre akkumulasjon.

Noen ganger er de-icing til for snøfjerning, andre ganger for å hindre is i lufta, hvis man må fly gjennom stygge skyer. Towering Cumulus, Cumulunimbus, Nimbostratus.

Man opererer innenfor et vindu som gir rom for vurdering. En kaptein kjenner kanskje forholdene godt, en annen er usikker. Og er det tvil så er det ikke tvil...

Mvh
Kyrre

TOS
22-12-2005, 21:36
Hos Aeroflot Nord virket det som om de ikke tok så tungt på dette med de-icing. Ved avgang fra Murmansk på en flight som skulle ta oss til Moskva vinterstid gjorde de det på følgende måte: Tre mann klatret opp på hver vinge og børstet snø av vingene - ikke en dråpe avisingsvæske kom på vingene. Det var kaldt og "tørt" - ca -15/-20 grader og det var første avgang med denne maskinen - jeg vet ikke om det spiller inn på nødvendigheten av avising. Ved avgang fra Moskva til Arkhangelsk ble flyet heller ikke aviset (også dette med Aeroflot).

MD11
23-12-2005, 00:15
Avisning er viktigst rundt 0 grader. Ved kaldt og tørt vær langt nede på gradestokken er det "sommerføre".

Men det hender man tar avisning ved varmegrader hvis fuel er iskaldt etter lange flyvninger og det danner seg is på vingene etter landing.

Jumper G5
23-12-2005, 03:25
Ikke tillatt med vinger/hale kontaminert av nedbør som sne, sludd, hagl e.l. De-icing på gate på OSL er kun "preventive" som innebærer en lett dusj for å hindre at klaris danner seg over fueltankene pga fuktig luft og kald fuel. Det har vært en del episoder der ett selskap deicer, mens andre takser rett ut i snøvær. Luftfartstilsynet slo ned på det for få år siden, ovenfor en operatør som ble rapportert av andre crew på flyplasser som OSL, Molde og TOS. Det ligger mange fly stødd rundt flyplasser på den nordlige halvkule, hvor crewet trodde de gjorde selskapet en tjeneste ved ikke å deice, eller hvor flyfabrikkens og selskapets de-icing prosedyrer ikke har vært tydelige for alle - og fulgt av alle.
Du kan sammelikne en "hold-over table" (tabell som viser hvor lenge anti-ising-behandlingen har effekt i forskjellig nedbør og temperatur) med en dekompresjonstabell for dykkere. Den bør brukes og konsekvensene for hva som kan skje bør være klare for alle som holder på med aktivteten. "Det gikk jo bra forrige gang" bør man ikke la seg lure av. Har man studert laminar flow eller lest NASA/FAA sine rapporter om ising, vet man at løs snø ikke bare blåser av.

Deicingen består av ett eller to ledd: Er det ikke nedbør, fjernes bare det som ligger på flyet. Som oftest Type I deicing fluid. Er det nedbør (snø, sludd) får man deretter et lag med væske som skal hindre sne/sludd å legge seg på. Denne er som regel av Type II i forskjellig konsentrat, eller Type IV som er i sjeldnere bruk. Begynner det å hagle på vei ut, eller man stiller seg rett bak et annet fly som guffer på, kan holdovertiden betraktes som "null", og det er bare å ta en ny tur til deicing-platformen. Lurt å vente til haglbygen er forbi med å starte behandlingen...

Tabeller og en mer offisiell forklaring finnes bl a på:
http://www.tc.gc.ca/CivilAviation/commerce/HoldoverTime/menu.htm
http://www.tc.gc.ca/tdc/projects/air/f/tables.htm
http://www.icao.int/icao/en/anb/opsair/groundice/
www.caa.co.uk/docs/33/FOD200530.PDF

Akkurat som sandstorm-lære ikke sitter i ryggmargen på norske flygere, kan man ikke regne med at snestormlære sitter i ryggmargen på alle flygere som ikke er gjennom kalde vintre stadig vekk.

SK384
23-12-2005, 09:34
Originally posted by MD11




Avisning er viktigst rundt 0 grader. Ved kaldt og tørt vær langt nede på gradestokken er det "sommerføre".

Men det hender man tar avisning ved varmegrader hvis fuel er iskaldt etter lange flyvninger og det danner seg is på vingene etter landing.

Det har jeg vært med på en gang i Tromsø. Ikke bare var det sommerføre, men det var også mitt på sommeren ! Det var noen plussgrader og det dannet seg is på vingene etter landing. Da var det ikke noe vei utenom deiceingen selv om det var mitt på sommeren.

atck
23-12-2005, 09:57
Forøvrig ikke et ukjent fenomen på Herculesen, uten at det hindrer flyene til å ta av igjen uten noen form for deicing. Her en britisk Juliet.

http://img.photobucket.com/albums/1003/atckyrre/planes/1c130jice.jpg

Kyrre

ENTO
23-12-2005, 16:56
Ser av dette bildet at is/rim ligger på undersiden. Det mest kritiske er om dette er på oversiden av vingen.

Jumper G5
23-12-2005, 21:31
Stemmer dette. På en del fly er det tillatt med rim inntil (feks) 3mm på undersiden av flyets vinge, innenfor bestemte områder. Det er nok dette som gjelder på C-130J som det er bilde av her. Tøft bilde, Kyrre.