PDA

View Full Version : Reise/avbestillingsforsikring m/kredittkort.

Cessna182
27-11-2011, 18:41
Hva er erfaringen der ute med å satse på reise/avbestillingsforsikringen man oppnår ved å betale min. 50% av reisen med kredittkort ? Er dette tilbudet noe dårligere enn andre ? Kan jo bare lese vilkårene, men kanskje noen av dere har noen innspill ?

SQ 777
27-11-2011, 19:01
Har aldri gamblet på dette... Skjer noe ekstra gærnt er er bevismengden på din side. Har i alltid hatt Europeiske helårs i alle år... ;)

Discus
27-11-2011, 19:06
Hva er erfaringen der ute med å satse på reise/avbestillingsforsikringen man oppnår ved å betale min. 50% av reisen med kredittkort ? Er dette tilbudet noe dårligere enn andre ? Kan jo bare lese vilkårene, men kanskje noen av dere har noen innspill ?

Les vilkårene da det varierer, men husk at avbestillingsforsikring ikke er en angre-forsikring, dvs. det må normalt ha en bakenforliggende årsak som eks. sykdom el.l.

Cessna182
27-11-2011, 19:09
Har aldri gamblet på dette... Skjer noe ekstra gærnt er er bevismengden på din side. Har i alltid hatt Europeiske helårs i alle år... ;)

Så med Europeiske behøver man altså ikke bevise noen ting der ? Alt går av seg selv?

SQ 777
27-11-2011, 19:29
Ja, så langt du har ditt på det tørre..:)

Har kun hatt et større uhell, i FLL for snart tre år siden. Inn på akutten for å reparere en meget, meget skadet arm. 911 og 4 min senere stor ambulanse brakt eoss inn.

Min frue hadde Europeiske kortet klart i lommeboka.

Etter 4 timer rep av armen, legen sa : " Good luck, have a continued great stay :-)" . Ikke spørsmål om pæng..

Hjemme brev fra Europeiske.. Hadde jeg andre utlegg ?

Joda, smertestillende og bandasje materiell ( hadde kvitto ) og taxi til hotellet fra Broward County Hospital, men glemte å be om kvitto. Fikk for taxi også..

Hjemme i Lillestrøm. Brev til min fastlege som spurte; " Hva fa** har du gjort nå Reidar ? Fæl regning, men han husket ikke beløpet "..

Svarte: " Vel jeg har alltid i min ungdom blitt kalt "Snublefot" :lol: " End of story..

Cessna182
27-11-2011, 19:51
Skal innrømme at jeg gikk litt i baret i høst. Hadde reise/avbestillingsforsikring på mitt kredittkort. Hadde bestillt tur for min fru og meg til Kroatsia. Så skjedde det: Fikk et dødsfall i familien. Vedkommende bodde i USA. Vi måtte dit i begravelse den dagen vi egentlig skulle til Kroatsia. Fikk ikke igjen 5-øre fra Codan forsikring (VISA gebyrfri). Der står det (som jeg leste etterpå selvfølgelig) at ved dødsfall i nærmeste familie gjelder det kun i Norden. Dvs i mitt tilfelle levde vedkommende i USA = ingen penger tilbake. Noen selskaper har begrensning innenfor EØS landene. Europeiske har IKKE noen begrensninger på dette. Jeg fikk igjen 50% av Apollo. Igjen, les vilkårene.

jjessen
27-11-2011, 20:59
Du må nok dokumentere krav hos Europeiske også som hos alle andre forsikringselskap.

Anbefaler alle å ha en helårs reiseforsikring da den dekker alle turer som feks turen til hytta som ikke kredittkortet dekker. Er selv kunde hos Europeiske og strålende fornøyd.

Skulle ta toget fra Boston til NY for et par år siden men alle avganger ble kansellert grunnet oversvømmelse. Måtte fly i steden og billettene var selvfølgelig dyre når nesten alt var fullt. Fikk dekket mellomlegget som "innhenting av reiserute"...

Men har man ikke helårs så kan man spare pengene til de dyre enkeltforsikringene ved å bruke kredittkort. Men man bør jo være obs på å lese vilkårene som nevnt ovenfor.

På et område er kredittkort veldig nyttig og det er ved leie av bil. I Europa har man ofte høy egenandel og ekstremt dyre "superforsikringer" for å slippe denne. Da er det greit å betale med et kort som dekker egenandel ved skade (Amex Platinum, Remembercard mfl)

JoeW
27-11-2011, 21:16
Du må nok dokumentere krav hos Europeiske også som hos alle andre forsikringselskap.

Men du slipper en diskusjon og å dokumentere at 50 % av faktiske utgifter til reisen er betalt med kortet. Tror vår venn SQ777 tenkte på dette.

SK384
27-11-2011, 22:58
Jeg har også helårs gjennom Europiske for hele familen. Synes det er enklest og greiest, så slipper en å tenke på fra gang til gang hvordan en betaler flybilletten/bensinen/togturen etc.

De gangene jeg har hatt bruk for reiseforsikring er stort sett når bagasjen har forsvunnet og en gang når kona fikk frastjålet lommeboken, og da har de alltid vært svært grei å ha med å gjøre.

LN-BLO
28-11-2011, 12:30
Dessverre er det en del "aber" med reiseforsikringene som følger med kredittkortene, og sverger selv til helårs reiseforsikring (DnB), synes det er det beste og tryggeste og anbefaler alle andre å gjøre det samme. Lykkeligvis har jeg aldri hatt bruk for den!

SudCaravelle
28-11-2011, 12:41
Det meste av det som kommer av svar her er faktisk for meg helt nytt.

Jeg bruker kun reiseforsikringen jeg får ved bruk av kredittkort og dette gir bedre dekning på utelnlandsreiser enn jeg får på Europeiske.

Vi har benyttet dette tre ganger siste årene og har hatt null "bevisproblemer" annet enn å referere til hvordan reisen (og mer da kun transporten) er betalt.
Dette gjelder til og med på bonusreiser så lenge skatter og avgifter blir betalt med kort.

1* Forsinket baggasje Dubai - 10.000 NOK til å handle klær
2* Forsinket bagasje Miami - 10.000 NOK til å handle klær
3* Askeskyen - Fikk leiebil, utvidet leie av hus og all mat dekket i 5 dager Florida.

pingo
28-11-2011, 13:15
Jeg har rejseforsikring igennem American Express i Danmark. Til forskel fra Norge er der ikke noget krav om at rejsen, hverken helt eller delvist, er betalt med kortet.

jjessen
30-11-2011, 19:28
Jeg bruker kun reiseforsikringen jeg får ved bruk av kredittkort og dette gir bedre dekning på utelnlandsreiser enn jeg får på Europeiske.

Vi har benyttet dette tre ganger siste årene og har hatt null "bevisproblemer" annet enn å referere til hvordan reisen (og mer da kun transporten) er betalt.
Dette gjelder til og med på bonusreiser så lenge skatter og avgifter blir betalt med kort.

1* Forsinket baggasje Dubai - 10.000 NOK til å handle klær
2* Forsinket bagasje Miami - 10.000 NOK til å handle klær
3* Askeskyen - Fikk leiebil, utvidet leie av hus og all mat dekket i 5 dager Florida.

Hvilket kort er det som tilbyr 10.000 for forsinket bagasje?

SudCaravelle
30-11-2011, 19:39
Hvilket kort er det som tilbyr 10.000 for forsinket bagasje?

Visa Platinum og Mastercard Platinum.

Det er ingen krav til hva slags klær du kjøper bare det er innenfor summen. Fruen klarte på en artig måte å finne klær for 9970,- i Dubai.

http://www.fokus.no/nb-no/Privat/DagligOekonomi/Kundeprogram/Produkter/Pages/platinum-privat.aspx?tab=1#tabanchor

Martin
30-11-2011, 19:41
Men trenger man klær for 10.000 om de man hadde med seg kommer først dagen etter?

SQ 777
30-11-2011, 19:44
Det er god butikk å håpe på lost bagasje da....:rolleyes:

SudCaravelle
30-11-2011, 19:51
Men trenger man klær for 10.000 om de man hadde med seg kommer først dagen etter?

Nei, holder nok med noen hundrelapper i de aller fleste tilfeller.

SudCaravelle
30-11-2011, 19:54
Det er god butikk å håpe på lost bagasje da....:rolleyes:

Alt i alt så er det noe mas, men en flott "plaster på såret" Jeg derimot (som da ikke mister kofferten :angry:) må jo henge på shoppingsenter første kvelden.

En annen merkelig ting med denne forsikringen er/var at den slår inn allerede etter 4 timer. (mulig de har strammet dette inn nå)

jjessen
30-11-2011, 20:44
4 timer er normalt på slike forsikringer... men 10.000 er jo veldig høyt og var nytt for meg.

Chriscross
01-12-2011, 06:21
Visa Platinum og Mastercard Platinum.

Det er ingen krav til hva slags klær du kjøper bare det er innenfor summen. Fruen klarte på en artig måte å finne klær for 9970,- i Dubai.

http://www.fokus.no/nb-no/Privat/DagligOekonomi/Kundeprogram/Produkter/Pages/platinum-privat.aspx?tab=1#tabanchor

Hm, ser at dekningen er bedre enn hos DNB Saga Platinum. I tillegg har Fokus fortsatt kjøpsforsikring. Dnb sin er riktignok helårs reiseforsikring.

O_K_
01-12-2011, 11:56

Det skal du ikke se bort fra. I en del land er kleskode betydelig strengere enn i Norge, og om du skal rett på jobb fra tidlig morgen dagen etterpå så kan det godt hende du må skaffe en dress med tillhørende skjorte og pensko på kort varsel.

Har selv måttet gjøre dette ved 2 anledninger, og har nå begynt å reise i en av dressene mine istedenfor. Betydelig lettere å få presset "reisedressen" til en nogenlunde krøllfri tillstand enn å gå ut og shoppe når man har jetlag og er stresset over alt annet man også mangler. Er absolutt ingen glede ved å kjøpe en litt dyr dress som bare passer sånn brukbart, og går rett til Fretex når man kommer hjem, selv om man vet man får pengene tilbake.

Dessuten, det er faktisk betydelig mer behagelig å reise i dressbukser en dongri. Dressbukser er romslige og lette i stoffet, nesten som treningsbukser.