PDA

View Full Version : Petter Jansens brev til deg


HVI
21-12-2005, 14:13
Kjære kunde

I høst har SAS Braathens hatt problemer med forsinkelser og kanselleringer. Dette beklager jeg sterkt først og fremst fordi det skaper problemer for deg som kunde. En annen sak er at SAS Braathens taper penger og anseelse på dette.

Både jeg og alle de dyktige medarbeiderne i SAS Braathens opplever nå at det stilles spørsmål ved vår troverdighet. Derfor synes jeg det er viktig at du som kunde får kjennskap til hvilke problemer vi har hatt og fortsatt sliter med, og at vi gjør alt vi kan for å løse dem.

Det er fire grunner til at en avgang blir forsinket eller i verste fall kansellert. Den ene er værforholdene. Den andre er problemer hos dem som styrer luftrommet, det vil si Avinor.

De to andre grunnene til forsinkelser og kanselleringer er at selve flyet ikke er klart til avgang på riktig tid, eller at vi ikke får våre flygende medarbeidere på plass tidsnok. Dette er vårt ansvar. Den pågående sammenslåingen av Braathens og SAS innebærer omlegging av rutiner, prosedyrer, arbeidsformer og datasystemer. Dette har tatt lenger tid og vært mer komplisert enn vi hadde regnet med. Derfor har vi slitt ekstra i høst. Mye er nå løst eller i ferd med å løses.

Å kansellere en avgang er alltid siste utvei. SAS Braathens kansellerer aldri av kommersielle årsaker. Men når vi først må kansellere har vi ett mål for øye: Minst mulig konsekvenser for færrest mulig passasjerer. Det innebærer at vi verner om avganger med mange passasjerer og destinasjoner med få avganger. Vi prøver også å unngå ”dominoeffekten”, dvs. at vi tar hensyn til om en kansellering får følger for avganger senere på dagen.

SAS Braathens har 440 avganger hver eneste dag, fordelt på 57 fly. Normalt har vi en regularitet på 99 prosent, som er blant de beste i verden. I høst har vi vært nede i 95 prosent. Jeg kan love deg at SAS Braathens gjør alt for at vi igjen skal komme opp på vår vanlige standard for regularitet.

Med ønske om en god jul og et godt nyttår

Petter Jansen
Administrerende direktør

CK
21-12-2005, 14:36
Bra og nødvendig! Supert Petter'n!

VC-10
21-12-2005, 15:51
Har akkurat sett at dette har dumpet ned i postkassen.
Riktig bra, setter pris på dette som kunde!


:spin: VC-10

LCH
21-12-2005, 17:55
Bra, grei redegjring for problemene, og ikke minst, han tar selvkritikk på vegne av BUSK og avviser ikke blankt allt ansvar, sånt liker jeg fra en leder.:up:

LN-RKF
21-12-2005, 18:00
Ganske lumpent gjort av Kjoser`n å forsøke å utnytte denne situasjonen slik han har gjort de siste dagene, eller hva?
Jeg lurer på hvis Norwegian hadde hatt tilsvarende problemer en periode og Petter Jansen hadde vært ute i media og kritisert dem? DA hadde det blitt månelyst tenker jeg. De forlanger å beskylde og kritisere andre, men tåler ikke noe kritikk av seg selv. Noe vi også har sett blandt enkelte deltagere her på forumet.

PS: i dag har punktligheten til Norwegian vært elendig, helt nede på noen-og-tredve prosent i perioder mens SK ligger på 70-70%. I går stod det også dårlig til store deler av dagen så jeg.

Dette sier vel det meste (http://www.osl.no/index.asp?startID=&strUrl=//flytider/punktlighet-oslno.asp?avgang=true&showInLang=&oslframe=1&menui d=1001292&menuid_1=1001292&topExpand=1000119&subEx pand=&pid_1=1000417&l=2)

Bruker denne side på OSL som startside i dag. Selv de mest ekstreme Norwegian diggerne skulle vel få gåsehud av dette.:D

Superhai
21-12-2005, 19:20
Kanskje Kjos prøver å lære litt o'leary.

Men nå er det bråstans på OSL, pga FZRA og FZFG...

OEH
21-12-2005, 19:21
Lurer på om denne mailen ville kommet dersom kanselleringene til SASBraathens ikke var slått opp i media?

A320
21-12-2005, 20:17
veldig kloke ord fra captaink.Det er enkelte sas fans her som er veldige gode på å grave sk-strutsehodet veldig godt ned i sanden når det er noe som ikke er positivt for sas-sasbraathens.

sail4fun
21-12-2005, 21:47
Jadda, fint med selektiv statistikk, vi skal ikke se på de siste 2-3dagene ,heller ikke fjoråret
http://cache.aftenposten.no/multimedia/archive/00189/1604flypunktlighet_189950a.gif
,men la oss se , jo oktober og november kunne passe bra .

krølle
21-12-2005, 22:22
Ja, jeg innrømmer det:devot: Jeg er Sas fan på min hals og Norwegian hater under beltet:mol
Uansett, det jeg synes er patetisk er når Kjos går ut og beskylder Sasbraathens for å
inntille fly av økonomiske årsaker, tror noen, inkludert Kjos selv, at Petter Jansen vil sagt ja, det gjør vi, hver dag og kanskje flere ganger til dagen.

Er vel en bedriten måte å markedssføre seg selv på, men så har jo TV2 stokunde avtale
hos Norwegian, så det var vel økonomiske grunner til at det var de som fikk kjøre denne saken.

:alien:

HMWK
21-12-2005, 22:41
Originally posted by krølle


Ja, jeg innrømmer det:devot: Jeg er Sas fan på min hals og Norwegian hater under beltet:mol
Uansett, det jeg synes er patetisk er når Kjos går ut og beskylder Sasbraathens for å
inntille fly av økonomiske årsaker, tror noen, inkludert Kjos selv, at Petter Jansen vil sagt ja, det gjør vi, hver dag og kanskje flere ganger til dagen.

Er vel en bedriten måte å markedssføre seg selv på, men så har jo TV2 stokunde avtale
hos Norwegian, så det var vel økonomiske grunner til at det var de som fikk kjøre denne saken.

:alien:

TV2 fikk sikkert noe igjen. HAHA

THS
21-12-2005, 23:03
Det som er patetisk her er jo at enkelte bruker "egen" statistikk (tatt fra OSL's nettside) til å dokumentere punktligheten til flyselskapene. Er den statistikken kvalitetssikret?

Hvis det er noen som har gravd hodet ned i sanden må de jo være de som ikke er mottakelig for hverken det Petter Jansen eller noen av oss andre her har prøvd å forklart i utallige poster. Men jeg mistenker at man faktisk ikke ønsker å tro på forklaringene til SAS Braathens fordi man har bestemt seg i utgangspunktet hva som er sannheten.

Og bare for å ha nevnt det, jeg er hverken SAS Braathens-fan eller Norwegian-fan for den sags skyld. Det tror jeg mine poster her på forumet (også fra tidligere)dokumenterer godt. Jeg forbeholder meg å være kritisk eller positiv til uansett selskap når det er nødvendig.

HMWK
21-12-2005, 23:28
Jeg har ikke fått brevet fra Petter Jansen! Er det forskjell på folk?

MountainDew
22-12-2005, 00:08
Hvor er Norsk Helikopter blitt av i den statistikken? Ser at HS er med

LN-RKF
26-12-2005, 07:19
Originally posted by captaink


Patetisk. De to-tre siste månedene har SasBu levert håpløs regularitet og så kommer dere drassende med at DY har hatt elendig regularitet siste 2 dager. Igjen patetisk og intet mindre enn patetisk.

Grunnen til at store leder Petter Jansen endelig kommer med en redegjørelse til sine kunder er som alle kan se (de som ikke har SK-strutsehodet stukket langt ned i bakken) at han blir presset til det av media og forbrukermyndigheter.





:wow:

Patetisk. De to siste ÅRENE har Norwegian hatt dårligere regularitet enn SK og BU og så kommer de drassende med at SK har hatt dårlig regularitiet de siste 2 måneder.
Igjen patetisk og intet mindre enn patetisk.

Både i 2003 (http://www.boarding.no/art.asp?id=10682) og 2004 (http://forbruker.no/reise/article774182.ece) ble det oppgitt lavere punktlighet hos Norwegian enn hos SAS og Braathen. Og det var mildt sagt elendig de siste dagene før jul.


Dette er noe alle kan se , untatt de som har DY-strutsehodet stukket langt ned i bakken!


:D

DY Tech
31-12-2005, 09:39
Ikke mye å skryte av i dagene mellom jul og nyttår heller for DY`s vedkommende har jeg sett.

sail4fun
31-12-2005, 09:52
Med hhv +/- 65% og 68% hitill i Desember på OSL så burde vel begge selskaper focusere på ONTIME og ikke på hva konkurenten måtte bedrive .

Hurum
31-12-2005, 11:13
Originally posted by LN-RKF


Originally posted by captaink


Patetisk. De to-tre siste månedene har SasBu levert håpløs regularitet og så kommer dere drassende med at DY har hatt elendig regularitet siste 2 dager. Igjen patetisk og intet mindre enn patetisk.

Grunnen til at store leder Petter Jansen endelig kommer med en redegjørelse til sine kunder er som alle kan se (de som ikke har SK-strutsehodet stukket langt ned i bakken) at han blir presset til det av media og forbrukermyndigheter.





:wow:

Patetisk. De to siste ÅRENE har Norwegian hatt dårligere regularitet enn SK og BU og så kommer de drassende med at SK har hatt dårlig regularitiet de siste 2 måneder.
Igjen patetisk og intet mindre enn patetisk.

Både i 2003 (http://www.boarding.no/art.asp?id=10682) og 2004 (http://forbruker.no/reise/article774182.ece) ble det oppgitt lavere punktlighet hos Norwegian enn hos SAS og Braathen. Og det var mildt sagt elendig de siste dagene før jul.


Dette er noe alle kan se , untatt de som har DY-strutsehodet stukket langt ned i bakken!


:D

Det er forskjell på innstillinger av flyavganger, og antall avganger som er forsinket. Virker som en blander dette.
Synes ikke at Kjos' sine uttalelser er helt på jordet og forferdelige som mange her tydeligvis mener. Nå har vel begge innstillinger av og til, men at man med en innstillingsfrekvens på opptil 31% på enkelte avganger synes jeg er mye. Det tyder kanskje på at en har et litt for ambisiøst ruteprogram utfra flyflåte og crew.
Har fått brevet fra SAS og synes ikke dette er unnskyldninger, men en OK forklaring.

MartinL
31-12-2005, 14:08
Saken hadde vel sitt utspring i at enkelte avganger fra SAS var mer utsatt for instillinger enn andre, og om SAS hadde økonomiske motiv for dette.

Da skjønner jeg ikke hva den generelle regulariteten for selskapene har av betydning i dette tilfelle!

EB
31-12-2005, 14:36
Sikkert noe med sten i glasshytte eller kråkebolle i basthytte...;)

Hurum
31-12-2005, 14:59
Originally posted by MartinL


Saken hadde vel sitt utspring i at enkelte avganger fra SAS var mer utsatt for instillinger enn andre, og om SAS hadde økonomiske motiv for dette.

Da skjønner jeg ikke hva den generelle regulariteten for selskapene har av betydning i dette tilfelle!

Enig. Synes vel at SAS Braathens har kommet opp med en forklaring på at dem ser seg nødt til å innstille avganger da dem har mange tekniske problemer, AOC-vansker, crewplanlegging etc.
Men SAS burde kanskje heller ha sett at programmet deres er for tøft for flåten og ansatte, og heller kuttet ut en eller 2 avganger mellom de mest trafikkerte byene.

Synes forklaringen og brevet/forklaringene kanskje burde kommet FØR Kjos påpeker alle instillingene...

Hurum
31-12-2005, 16:34
Spennende tider framover i SAS og SAS Braathens med andre ord.

FBU
31-12-2005, 18:02
Originally posted by Hurum


Originally posted by MartinL


Saken hadde vel sitt utspring i at enkelte avganger fra SAS var mer utsatt for instillinger enn andre, og om SAS hadde økonomiske motiv for dette.

Da skjønner jeg ikke hva den generelle regulariteten for selskapene har av betydning i dette tilfelle!

Enig. Synes vel at SAS Braathens har kommet opp med en forklaring på at dem ser seg nødt til å innstille avganger da dem har mange tekniske problemer, AOC-vansker, crewplanlegging etc.
Men SAS burde kanskje heller ha sett at programmet deres er for tøft for flåten og ansatte, og heller kuttet ut en eller 2 avganger mellom de mest trafikkerte byene.

Synes forklaringen og brevet/forklaringene kanskje burde kommet FØR Kjos påpeker alle instillingene...
Som Jansen skrev i brevet, så er mye av skylden samkjøringen av 2 helt forskjellige crew systemer.
Rent økonomisk sett, så vil det jo da være tullete og kutte ut 2 avganger pga ett midlertidig problem.
På nyåret vil vi nok se ett SKBU, som leverer ett bedre produkt, og som ikke vil ha noen problemer med å matche DY på regularitet.

Godt nyttår til dere alle!:cheers:

Hurum
01-01-2006, 15:42
OK - mener at TV2 dokumenterte at innstillingene var i oktober, november og desember...altså et kvartal. Hadde vel vært rederlig å kutte et par avganger og unngåttmasse negativ omtale i media og småsure passasjerer...og være nødt til å sende brev til alle SAS-passasjerene...men bare min mening som sagt.
Blir jo spennende å se om SAS klarer å få alle avgangene sine avgårde selv om vi skriver 2006.

LN-HAT
01-01-2006, 16:54
Originally posted by FBU


På nyåret vil vi nok se ett SKBU, som leverer ett bedre produkt, og som ikke vil ha noen problemer med å matche DY på regularitet.

Godt nyttår til dere alle!:cheers:

REGUALRITET = ANTALL GJENNOMFØRTE AVGANGER VS PLANLAGT PROGRAM - ONTIME HAR I K K E NOE MED REGULARITET Å GJØRE.

ONTIME ER ONTIME FOR GJENNOMFØRTE AVGANGER UAVHENGIG AV REGUALRITET......