PDA

View Full Version : Navneendring hos FR


stoeckli
21-11-2011, 23:17
En venninne skal sammen med en jentegjeng til London førstkommende helg. Hun som bestilllte har ikke fått med seg at vedkommmende jeg kjenner har to etternavn i sitt pass og dermed står hun med ett etternavn i billetten og to i passet.
Under villlkår på FR's hjemmmeside leser jeg:

"Passasjerens navn kan endres på nett mot en avgift på EUR/GBP 110, eller på flyplassen eller gjennom en reservasjonssentral mot en avgift på EUR/GBP 160. Navneendringer kan utføres inntil 4 timer før planlagt avgang enten på nett (med unntak av dersom du har sjekket inn online allerede) eller via en reservasjonssentral (med forbehold om åpningstider). Eventuelle navneendringer på reisereservasjoner må gjelde for hele passasjerens reiserute."

Hun har i dag bare ett etternavn pga skilsmisse, men rekker ikke få nytt pass til avreise.
Sånn jeg ser det er mulighetene å "fake" tapt pass og komme billig fra det med nødpass eller kaste "sure" 1000K i jakkeforet til MoL.

Noen som har andre tips i Ludo??

JoeW
21-11-2011, 23:22
Trenger vel ikke fake tapt pass, kan de ikke utstede et nødpass på politistasjonen på bakgrunn av at normalt pass ikke vil komme frem i tide? Hun har jo legitim grunn da det foreligger navneendring.

hstad
21-11-2011, 23:33
Fake tapt pass?? Da bør man "tape" det originale passet for godt, ellers så er det jo dokumentforfalskning! Gjør heller som det blir foreslått over her!!

stoeckli
21-11-2011, 23:36
Sant, hun får reise ned å få et nødpass.
Ser ut til å være eneste utvei....

Discus
21-11-2011, 23:50
Kommer det ikke litt anpå hvordan/hvilket navn som er i bruk.

Fru Klara Klok Duck -> Kara Duck burde vel ikke gi problemer ved innsjekk, men Klara Klok Duck -> Klara klok er vel mer tricky?

sirpjalle
23-11-2011, 19:30
Hva med å ta en tur på stasjonen? Da min kjære skulle ha nytt pga av hun hadde giftet seg, så stemplet de i passet på første side og henviste til side X der de signerte, stemplet og bekrefte at hun hadde giftet seg og derfor endret navn. Opplevde.null problemer med dette, verken i Spania, Gibraltar eller Marokko.

Mulig du kan undersøke denne muligheten?

JoeW
23-11-2011, 20:56
Hva med å ta en tur på stasjonen? Da min kjære skulle ha nytt pga av hun hadde giftet seg, så stemplet de i passet på første side og henviste til side X der de signerte, stemplet og bekrefte at hun hadde giftet seg og derfor endret navn. Opplevde.null problemer med dette, verken i Spania, Gibraltar eller Marokko.

Mulig du kan undersøke denne muligheten?

Dette gjelder kun de gamle håndskrevne passene -- ikke de maskinlesbare.

sirpjalle
23-11-2011, 22:54
Ja, du har nok rett i det dessverre. My bad. :)

Mjolnir
24-11-2011, 00:06
Jeg tror Discus har rett i det han sier. Har selv et mellomnavn med de ulemper det medfører, og har hørt at det normalt ikke skal være problem droppe mellomnavnet i flybilletter o.l. så lange fornavn og etternavn er korrekt stavet.

SK384
24-11-2011, 06:55
Jeg har også et mellomnavn. Sist jeg fløy med Ryanair (Det blir lenge til neste gang) hadde arbeidsgiver utelatt mellomnavnet når de bestilte billetten. Det skapte overhodet ingen problemer hverken på TRF eller STN.

Edit: En kjapp titt på mine siste utlenlandreiser viser at jeg ikke har oppgitt mellomnavnet på billetten på 4 av de 5 siste turene. Har ikke skapt noe problemer i det hele tatt noen plass. Dette har vært reiser innen Schengen med KL, LH og OK.

Chriscross
24-11-2011, 09:48
Amadeus takler ikke lengden på navnet jeg har i passet, tipper det blir det samme hos FR. Har aldri stødt på problemer uten det ene mellomnavnet i bestillingen, men ikke flydd FR da.

meliiis
24-11-2011, 22:50
Norske pass har ikke en gang felt for mellomnavn, kun fornavn og etternavn. Mellomnavn er frivilligt og bruke i Norge, men skal man ha det i passet skal det føres etter fornavnet. Står det i passet skal det føres i billetten, i utgangspunktet. Men som Chrisscross nevner, så takler ikke mange bookingsystemer lange fornavn, og vil bare vise noen få tegn av "mellomnavnet, eller legge første bokstav til slutten av fornavnet.. pga sistnevnte er min erfaring det at jeg har aldri opplevd noe problemer med navn på bill. så lenge første navnet i fornavn og hele etternavnet stemmer.

BårdK
24-11-2011, 23:33
Jeg heter Bård til fornavn og det blir noen ganger Baard og andre ganger Bard på billietter ol. Har bare en gang opplevd et problem og det var ifb. med J-1 Visa til USA, det ble ikke godkjent med Bard, siden det sto Baard i passet. Forøvrig først da jeg ble oppmerksom på at det sto Baard i passet.

Mjolnir
25-11-2011, 20:29
Ved en innenriksflygning i Kina reagerte check-in agent på at noen i gruppa hadde navn som sto med ø i passet, men med oe på billetten. Etter litt forklaring gikk det heldigvis bra, men var praktisk å ha med en "innfødt" som snakket språket akkurat da ja :p