PDA

View Full Version : Thailand eller Florida, eventuelt med cruise

HS-TGA
21-11-2011, 11:08
Hei

Prøver meg på litt input fra de mest bereiste her inne.

Driver å planlegger neste års ferie som i utgangspunktet skal gå til Thailand i tro tradisjon annenhvert år. Men siden vi for første gang reiser uten en annen familie som vi har reist sammen med før, så har jeg spekulert i om vi skulle prøve noe annet.

I en familie på fem så har Thailand vært fantastisk ferieland for oss og vi har alle tre ganger fått meget bra priser fra SVG til Phuket og Krabi. De 2 siste gangene har vi betalt ca 24.000 kroner for alle fem hele veien. Og vi har alltid bodd på flotte hotell til en bra penge også. Så det store argumentet for at det blir Thailand igjen er selvsagt totalprisen for et par ukers ferie.

Har dog tenkt litt på Florida her. Kanskje leie et hus i 2 uker i Orlando, eventuelt kombinert med en av ukene på Cruise. Må i så tilfelle ha noen gode argumenter dor å overtale kona. :)
Så det som jeg lurer på er følgende.
- Er det noen småbarnsfamilier her som har samme referanser her og kan si noe om familieferie i florida?
- Er Orlando stedet i så tilfelle og kan noen anbefale hus til leie?
- Når er det mest gunstig å reise til Florida med tanke på pris? Antar det er høysesonger som drar opp både flypriser og bokostnader.
- Hva er realistisk å regne med på flybilletter SVG-Florida?
- Cruise med småbarn, er det noe? Er det like overbefolka på disse cruisene som jeg har inntrykk av? (3000-5000 passasjerer om bord på en og samme båt).

Kort info. 2 voksne og 3 barn fra 4 til 11 år. Reisetidspunkt er såpass fleksibelt at vi kan reise fra mars til juli. Reiselengde er ca 2 uker.

Det var mange spørsmål dette og i kanskje ikke så veldig bra formulert, men som nevnt så er jeg ute etter input og erfaringer her. Om så bare på ett av punktene.

Setter stor pris på tilbakemeldinger.

espsko
21-11-2011, 11:27
- Er Orlando stedet i så tilfelle og kan noen anbefale hus til leie?
- Når er det mest gunstig å reise til Florida med tanke på pris? Antar det er høysesonger som drar opp både flypriser og bokostnader.
- Hva er realistisk å regne med på flybilletter SVG-Florida?

Du ryker på 5.000-9.000/uke for et romslig hus, avhengig av timing og hvilken standard dere ønsker. Min familie har et hus nær Orlando som vi leier ut til hyggelige og ryddige turister når vi ikke bruker det selv, send meg evt en PM for info. Det er imidlertid kanskje litt i det største laget for dere, med fire soverom. Dere kan nok slippe unna rimeligere med et mindre (og billigere) hus siden dere bare er fem.

Prismessig tror jeg nok du bør regne med at en Orlandotur kan bli langt dyrere, ikke minst på grunn av alle parkene som jeg antar dere vil ønske å besøke. En dagsbillett til f.eks Universal Studios lander kjapt på en tusenlapp per person, og barnebillettene er ikke spesielt mye rimeligere.

Når det gjelder flypriser finner man lett billetter til i underkant av 5.000 per pers t/r. Det er to flyplasser som er aktuelle, MCO og Sanford som bl.a. Icelandair flyr til. Jeg har kun erfaring med MCO så kan ikke sammenlikne de to.

HS-TGA
21-11-2011, 13:07
Takker for svar.

Har tatt høyde for at en ferie til Florida kan koste litt mer enn alternativet. Det er jo også et høyere prisnivå i statene. Men om man skulle få en leilighet/hus til 5-7k i uken så er ikke det ille.

Det er vel obligatorisk med parker i Orlando, selv om hårene på ryggen reiser seg med tanke på folkehavet som sikkert er i de parkene og tilsvarende kø ved attraksjonene.

Men hvor lyter man late dager på stranden om man er basert i Orlando?

April, er det en fin tid?

espsko
21-11-2011, 13:25
Takker for svar.

Har tatt høyde for at en ferie til Florida kan koste litt mer enn alternativet. Det er jo også et høyere prisnivå i statene. Men om man skulle få en leilighet/hus til 5-7k i uken så er ikke det ille.

Det er vel obligatorisk med parker i Orlando, selv om hårene på ryggen reiser seg med tanke på folkehavet som sikkert er i de parkene og tilsvarende kø ved attraksjonene.

Når det gjelder parkene anbefaler jeg absolutt å kjøpe såkalt express-pass, i hvert fall til de i familien som har tenkt til å ta flest berg- og dalbaner/rides - man sparer fort MYE tid i kø. Koster 30-40 dollar ekstra, og da lander vel billetten på et par hundre dollar per pers.

Strandmessig kan du velge f.eks Daytona Beach eller Cocoa Beach, begge ligger på østkysten og omtrent en time fra Orlando. Vil nok anbefale Cocoa Beach. Evt ligger Clearwater på vestkysten mot Mexicogulfen, et par timers kjøring.

April er en grei tid å reise over, relativt stabilt vær og man bør kunne forvente dagtemperaturer på rundt 25 grader - selv om man selvfølgelig kan ha uflaks her som alle andre steder.

Dag Viking
21-11-2011, 13:50
Strandmessig kan du velge f.eks Daytona Beach eller Cocoa Beach, begge ligger på østkysten og omtrent en time fra Orlando. Vil nok anbefale Cocoa Beach. Evt ligger Clearwater på vestkysten mot Mexicogulfen, et par timers kjøring.

April er en grei tid å reise over, relativt stabilt vær og man bør kunne forvente dagtemperaturer på rundt 25 grader - selv om man selvfølgelig kan ha uflaks her som alle andre steder.

Daytona Beach er en dump, ikke et sted man drar med barnefamilie. Vurder heller områder lenger sør, eller vestsiden av Florida. Jeg likte meg godt i West Palm Beach, men begynner å bli lenge siden jeg var der. Det tar omtrent 2,5 timer med bil fra Orlando.

April mener jeg er den beste måneden i Florida. Fin temperatur, lite thunderstorms og ikke i hurricane-season.

cossie3
21-11-2011, 13:55
Takker for svar.

Hei,

Orlando er et fint sted, men et sted som er ennå finere er Miami og ennå finere enn det er Fort Lauderdale :-)

Min erfaring er at Orlando blir fort "kjedelig", Orlando ligger midt i landet og har ingen strand foreksempel.

Jeg har vært i Disneyland 5 ganger, og de gangene vi har vært der har vi vært der når parken åpner og utenfor skoleferien, da har det ikke vært noe problem, kø er det uansett men ikke noe hinsides. Personlig synes jeg Universal Studios i Orlando er skuffende, men er vel vært et besøk :-)

Det vi har gjort de gangene vi har vært på familietur er at vi har bodd i Miami/ Fort lauderdale og kjørt opp til Orlando og vært der i par, tre dager og kjørt hjem. Tar du et hotell litt utenfor "disneyland" får du familierom til under 300 kr natta (hilton som vi pleide å bo på)

April er en fin tid.

Fordelen er og at å fly til Miami er enklere enn Orlando :-)

HS-TGA
22-11-2011, 11:14
Hotell er jo også ett alternativ, men har det liksom form meg at man ikke har disse typiske resort hotellene som man er vant med på typiske solferie steder, men jeg tar muligens feil her?

Larsabal
22-11-2011, 18:22
Er du ute etter "typisk resort" kan kanskje et lite hopp fra MIA ut til en av de karibiske øyer være et alternativ? Siden dere reiser med barn kan Beaches være et godt alternativ (http://www.beaches.com/).

Jeg har vært på Beaches Turks & Caicos (PLS, en drøy time fra MIA) og det var en super opplevelse for store og små.