PDA

View Full Version : Ikke bare i Norge det er flyvelederproblemer

LN-MOW
20-12-2005, 16:12
http://seattlepi.nwsource.com/business/252708_airtraffic20.html

As U.S. airlines cheer him on, President Bush is heading toward a confrontation with air traffic controllers over wages, the same issue that triggered a 1981 strike in which thousands were fired.

While the airlines have been forced to cut jobs and negotiate pay reductions, air controller wages have risen 74 percent since 1998 under a contract negotiated with the Clinton administration, the FAA says.

Kun bransjens styremedlemmer som gjoer det bedre ...... :baeh

Superhai
20-12-2005, 16:22
Synd Reagen er død da... :spin:

atck
20-12-2005, 16:37
Til sammenlikning har norske flygelederlønninger sunket med 15% i forhold til generell lønnsvekst i den samme perioden.

Kyrre
Back in Avinor-biz.

Hurum
20-12-2005, 16:59
Noe som sikkert ikke vil gå upåaktet hen til våren. En ny langvarig "fredsavtale" ang lønnsjusteringer kommer neppe på tale vil jeg tro. Men en såpass stor nedgang som 15% hørtes litt merkelig ut.

Kanskje det var noe sant i det Randi Flesland sa ang posisjonering i forhold til vårens lønnsoppgjør likevel. Vi får vente og se.

atck
20-12-2005, 17:43
Originally posted by Hurum

Noe som sikkert ikke vil gå upåaktet hen til våren. En ny langvarig "fredsavtale" ang lønnsjusteringer kommer neppe på tale vil jeg tro. Men en såpass stor nedgang som 15% hørtes litt merkelig ut.

Kanskje det var noe sant i det Randi Flesland sa ang posisjonering i forhold til vårens lønnsoppgjør likevel. Vi får vente og se.

Det er en cirkautregning gjort av de som har snøring på denslags. Det har ikke jeg og kan ikke verifisere tallene. Det jeg vet, og det kona mi vet, er at jeg ikke har steget noe særlig i lønn siden vi kom sammen for 5 år siden. Men det har utgiftene våre...

Forøvrig får du tro hva du vil om posisjonering i forhold til lønn. Hver og en i bransjen har vært oppriktig bekymret for å være den som til slutt sitter og skriver en rapport etter en luftfartshendelse forårsaket av Avinors feildisponeringer.

Forøvrig er det litt interessant at du fremdeles referer til flygeledere når man også endelig fra Avinorhold har innrømmet at det var mangel på LTT-fullmektiger samt mangel på operative flygeledere som har forårsaket forsinkelsene i høst.

Joda, vi skal ha penger. Som alle andre i samfunnet. Men denslags har vi latt ligge i denne avgjørende samfunndebatten som har pågått det siste halve året.

Siden du begynner så arrogant kan du jo videre fortelle hva det er flygeledere har gjort som posisjonering i forhold til lønnsoppgjøret.

Det er en utfordring.

Kyrre

Jeg må visst inn med en edit her:
Grunnen til at jeg faktisk gidder å være med på flere Avinor-debatter er at det er så utrolig provoserende å lese når den ene know-it-all'en etter den andre uttaler seg om ting de har ABSOLUTT null og nix peiling på, og når det de klarer å lire av seg er basert på det avisene skriver samt hva en av norges verste ledere på 2000-tallet har uttalt. Erkjennelsen av at Randi Flesland på vegne av den norske stat har satt norsk flysikring mer enn et tiår tilbake i utvikling har etter hvert også dukket opp hos Storting og regjering, noe som kommer ETTER at HST og LT har gjentatt dette en god stund. Når et samlet luftfartsnorge, storting og regjering endelig har klart å se hvor skoen trykker må det da for svarte være mulig at også folket på norges største luftfartsdiskusjonsgruppe klarer å absorbere dette?