Ståle
12-11-2011, 23:56
Lett fakta:
Flightno: DX667
Flytider: 11/11-11 kl 16:55-18:15 (Faktisk tid 16:50-17:40)
Flyreg: LY-RUN
Antall passasjerer: 13 fordelt utover 34 plasser + en cabincrew og to i flightdeck
Sete: 8A
Denne helgen skulle jeg og en kompis kjøre Sandnes – Bergen, opprinnelig var planen å hoppe på et tog etter jobb denne fredagsettermiddagen slik at jeg kunne få gå over litt ulest lesestoff men plutselig kom jo julegaven fra ferskingene på Rygge! Med en god pris RYG-SVG og flytider som ikke kunne klaffe bedre ble kredittkortet dratt i løpet av sekunder etter en oversiktelig bookingprosess.
Med andre ord så skulle jeg miste to jomfrudommer denne ettermiddagen, både DAT og svenskemaskinen var uprøvde og lysten til å teste dette har vært stor lenge!
Fredagen på jobb forløp noenlunde normal, rundt ti minutter før planlagt avreise mot Rygge oppdaget jeg plutselig hvor mye klokka var og da var det bare å kaste seg rundt! Sterias ustabile server gjorde at jeg ikke fikk printet ut DATs reisebekreftelse, noe jeg pleier å gjøre ved langturer eller når noe er ukjent..går nok så fint atte!
På Oslo S rakk jeg så vidt å svinge innom 7-eleven etter boller som tilbehør til kaffen på toget før jeg tok meg godt til rette i et overfylt dobbelsett mot Halden. Litt etter ruta ankom vi Rygge like før kl 16 og shuttlebussen stod naturligsvis klar for å frakte meg den siste biten ut til Rygge airport. Med på bussen var også to unge karer som ringte febrilsk etter informasjon om bilettene sine hos FR. Naturligvis hadde de heller ikke sjekket inn, HALLO! Møkkaselskap, vi lever trossalt i 2011 hvor e-biletter bør være en selvfølge hos alle. Men nå skal jeg ikke kaste bort denne trip-reporten med Ryanpjatt, forresten..nevnte jeg at jeg også er jomfru på å skrive tripreport fra flyreiser? Slakt meg gjerne, men la vær å bruke våpen vi foretrekker i GrandTheftAuto ;)
Rygge var som vanlig nedlesset av skit fra Ryanair, men DAT sin lille søte skranke med en solstråle av en ung blondine som ga en service som vi dessverre møter altfor sjeldent hjalp mye på det negative rundt flyplassen ;)
Etter et knallpositivt førsteinntrykk og billett i hånda bar det kjapt igjennom safety før jeg fant meg til rette i en relativ tom avgangshall på innlands for litt surfing innen avgang. Rundt 25 minutter før avgang dukket to fnisende brunetter opp for å boarde ettermiddagens 13 reisende til Stavanger. Er det for øvrig Norport Handling som DAT samarbeider med på Rygge?
Flyet som skulle ta oss over fjella var en SAAB 340 merket Q Star med det klengende navnet LY-RUN! Boarding foregikk smertefritt og kabinen var lys og trivelig med gode skinnseter. Glemte å gjøre knyttnevetesten, men i sete 8A føles Dash8-100 bittelitt trangere.
Crewet var naturligsvis dansk, safetydemo ble gjort kort tid etter boarding completed før vi stod stille i rundt fem minutter. Artig motorstart på maskinen med blinkende lys og greier…. Taxiing gikk raskt og etter få sekunders hold på RWY suste vi nordover og tok av etterfulgt av en rolig sving mot vest. Vel oppe i marsjhøyde fikk vi en fantasisk flott utsikt. Under takeoff smalt også et par hattehylleluker opp, men heldigsvis datt ingenting ned.
Serveringsdama satte i gang med mat / drikkeservering som er inklusive i billetten hos DAT, de positive inntrykkene renner på i rekke og rad jo! Maten jeg valgte kan sees under, det ser ut til at DAT bevisst har valgt pålegg med sterk smak for å bevare smaken i lufta. Et godt måltid for denne korte reisen, sammenlignet med SAS sitt frokostprodukt -.-
Brettene ble samlet inn i tur og orden ettersom folk ble ferdig med maten, InFlight magasinet fra DAT som tilsynelatende var laget med det norske folk som målgruppe ble bladd igjennom i til Sola ble annonsert. Sikten var klar men med sterk vind ble det en del turbulens i starten av nedstigningen. 340`n føles veldig ustabil i turbulens, men etter kort tid hadde skippern tatt flyet ned og i samme slengen åpnet håndbagasjelukene for oss! :) Flyet ble etter hvert parkert, og DAT var et avsluttet kapitel for denne gang med flyvertinna som sedvanlig ønsket oss god kveld i døra ☺
DAT er absolutt et av de selskapene jeg har hatt en meget god tur med, og dette innbærer også pris og det som skjer før reisen. Såklart skal det bli flere turer, tester også gjerne en ATR! Nå som jeg er inne på detta med ATR, chef pilot i DAT var invitert til Frankrike for å teste en ny utgave av flytypen, kanskje DAT shopper noen nye etter hvert?
Ønsker Danish Air Transport virkelig lykke til i Rygge, og håper at de er kommet for å bli med god inntjening på rutene ut fra RYG! Tilslutt må jeg takke de som leste rapporten helt ned HIT, den ble jo faktisk lengre enn det jeg forventa! :P
Rapporten er for øvrig skrevet på LN-DYA som DY633 ikveld, denne turen var en typisk innlandstur i Norge så det er ikke stort å fortelle (med unntak av at jeg kan legge til Rekdal i listen over kjendiser man har vært på flytur med :P )
Noen bilder er også vedlagt ☺
Flightno: DX667
Flytider: 11/11-11 kl 16:55-18:15 (Faktisk tid 16:50-17:40)
Flyreg: LY-RUN
Antall passasjerer: 13 fordelt utover 34 plasser + en cabincrew og to i flightdeck
Sete: 8A
Denne helgen skulle jeg og en kompis kjøre Sandnes – Bergen, opprinnelig var planen å hoppe på et tog etter jobb denne fredagsettermiddagen slik at jeg kunne få gå over litt ulest lesestoff men plutselig kom jo julegaven fra ferskingene på Rygge! Med en god pris RYG-SVG og flytider som ikke kunne klaffe bedre ble kredittkortet dratt i løpet av sekunder etter en oversiktelig bookingprosess.
Med andre ord så skulle jeg miste to jomfrudommer denne ettermiddagen, både DAT og svenskemaskinen var uprøvde og lysten til å teste dette har vært stor lenge!
Fredagen på jobb forløp noenlunde normal, rundt ti minutter før planlagt avreise mot Rygge oppdaget jeg plutselig hvor mye klokka var og da var det bare å kaste seg rundt! Sterias ustabile server gjorde at jeg ikke fikk printet ut DATs reisebekreftelse, noe jeg pleier å gjøre ved langturer eller når noe er ukjent..går nok så fint atte!
På Oslo S rakk jeg så vidt å svinge innom 7-eleven etter boller som tilbehør til kaffen på toget før jeg tok meg godt til rette i et overfylt dobbelsett mot Halden. Litt etter ruta ankom vi Rygge like før kl 16 og shuttlebussen stod naturligsvis klar for å frakte meg den siste biten ut til Rygge airport. Med på bussen var også to unge karer som ringte febrilsk etter informasjon om bilettene sine hos FR. Naturligvis hadde de heller ikke sjekket inn, HALLO! Møkkaselskap, vi lever trossalt i 2011 hvor e-biletter bør være en selvfølge hos alle. Men nå skal jeg ikke kaste bort denne trip-reporten med Ryanpjatt, forresten..nevnte jeg at jeg også er jomfru på å skrive tripreport fra flyreiser? Slakt meg gjerne, men la vær å bruke våpen vi foretrekker i GrandTheftAuto ;)
Rygge var som vanlig nedlesset av skit fra Ryanair, men DAT sin lille søte skranke med en solstråle av en ung blondine som ga en service som vi dessverre møter altfor sjeldent hjalp mye på det negative rundt flyplassen ;)
Etter et knallpositivt førsteinntrykk og billett i hånda bar det kjapt igjennom safety før jeg fant meg til rette i en relativ tom avgangshall på innlands for litt surfing innen avgang. Rundt 25 minutter før avgang dukket to fnisende brunetter opp for å boarde ettermiddagens 13 reisende til Stavanger. Er det for øvrig Norport Handling som DAT samarbeider med på Rygge?
Flyet som skulle ta oss over fjella var en SAAB 340 merket Q Star med det klengende navnet LY-RUN! Boarding foregikk smertefritt og kabinen var lys og trivelig med gode skinnseter. Glemte å gjøre knyttnevetesten, men i sete 8A føles Dash8-100 bittelitt trangere.
Crewet var naturligsvis dansk, safetydemo ble gjort kort tid etter boarding completed før vi stod stille i rundt fem minutter. Artig motorstart på maskinen med blinkende lys og greier…. Taxiing gikk raskt og etter få sekunders hold på RWY suste vi nordover og tok av etterfulgt av en rolig sving mot vest. Vel oppe i marsjhøyde fikk vi en fantasisk flott utsikt. Under takeoff smalt også et par hattehylleluker opp, men heldigsvis datt ingenting ned.
Serveringsdama satte i gang med mat / drikkeservering som er inklusive i billetten hos DAT, de positive inntrykkene renner på i rekke og rad jo! Maten jeg valgte kan sees under, det ser ut til at DAT bevisst har valgt pålegg med sterk smak for å bevare smaken i lufta. Et godt måltid for denne korte reisen, sammenlignet med SAS sitt frokostprodukt -.-
Brettene ble samlet inn i tur og orden ettersom folk ble ferdig med maten, InFlight magasinet fra DAT som tilsynelatende var laget med det norske folk som målgruppe ble bladd igjennom i til Sola ble annonsert. Sikten var klar men med sterk vind ble det en del turbulens i starten av nedstigningen. 340`n føles veldig ustabil i turbulens, men etter kort tid hadde skippern tatt flyet ned og i samme slengen åpnet håndbagasjelukene for oss! :) Flyet ble etter hvert parkert, og DAT var et avsluttet kapitel for denne gang med flyvertinna som sedvanlig ønsket oss god kveld i døra ☺
DAT er absolutt et av de selskapene jeg har hatt en meget god tur med, og dette innbærer også pris og det som skjer før reisen. Såklart skal det bli flere turer, tester også gjerne en ATR! Nå som jeg er inne på detta med ATR, chef pilot i DAT var invitert til Frankrike for å teste en ny utgave av flytypen, kanskje DAT shopper noen nye etter hvert?
Ønsker Danish Air Transport virkelig lykke til i Rygge, og håper at de er kommet for å bli med god inntjening på rutene ut fra RYG! Tilslutt må jeg takke de som leste rapporten helt ned HIT, den ble jo faktisk lengre enn det jeg forventa! :P
Rapporten er for øvrig skrevet på LN-DYA som DY633 ikveld, denne turen var en typisk innlandstur i Norge så det er ikke stort å fortelle (med unntak av at jeg kan legge til Rekdal i listen over kjendiser man har vært på flytur med :P )
Noen bilder er også vedlagt ☺