PDA

View Full Version : Jomfrutur med DAT og Saab 340 RYG-SVG


Ståle
12-11-2011, 23:56
Lett fakta:
Flightno: DX667
Flytider: 11/11-11 kl 16:55-18:15 (Faktisk tid 16:50-17:40)
Flyreg: LY-RUN
Antall passasjerer: 13 fordelt utover 34 plasser + en cabincrew og to i flightdeck
Sete: 8A

Denne helgen skulle jeg og en kompis kjøre Sandnes – Bergen, opprinnelig var planen å hoppe på et tog etter jobb denne fredagsettermiddagen slik at jeg kunne få gå over litt ulest lesestoff men plutselig kom jo julegaven fra ferskingene på Rygge! Med en god pris RYG-SVG og flytider som ikke kunne klaffe bedre ble kredittkortet dratt i løpet av sekunder etter en oversiktelig bookingprosess.

Med andre ord så skulle jeg miste to jomfrudommer denne ettermiddagen, både DAT og svenskemaskinen var uprøvde og lysten til å teste dette har vært stor lenge!

Fredagen på jobb forløp noenlunde normal, rundt ti minutter før planlagt avreise mot Rygge oppdaget jeg plutselig hvor mye klokka var og da var det bare å kaste seg rundt! Sterias ustabile server gjorde at jeg ikke fikk printet ut DATs reisebekreftelse, noe jeg pleier å gjøre ved langturer eller når noe er ukjent..går nok så fint atte!

På Oslo S rakk jeg så vidt å svinge innom 7-eleven etter boller som tilbehør til kaffen på toget før jeg tok meg godt til rette i et overfylt dobbelsett mot Halden. Litt etter ruta ankom vi Rygge like før kl 16 og shuttlebussen stod naturligsvis klar for å frakte meg den siste biten ut til Rygge airport. Med på bussen var også to unge karer som ringte febrilsk etter informasjon om bilettene sine hos FR. Naturligvis hadde de heller ikke sjekket inn, HALLO! Møkkaselskap, vi lever trossalt i 2011 hvor e-biletter bør være en selvfølge hos alle. Men nå skal jeg ikke kaste bort denne trip-reporten med Ryanpjatt, forresten..nevnte jeg at jeg også er jomfru på å skrive tripreport fra flyreiser? Slakt meg gjerne, men la vær å bruke våpen vi foretrekker i GrandTheftAuto ;)

Rygge var som vanlig nedlesset av skit fra Ryanair, men DAT sin lille søte skranke med en solstråle av en ung blondine som ga en service som vi dessverre møter altfor sjeldent hjalp mye på det negative rundt flyplassen ;)

Etter et knallpositivt førsteinntrykk og billett i hånda bar det kjapt igjennom safety før jeg fant meg til rette i en relativ tom avgangshall på innlands for litt surfing innen avgang. Rundt 25 minutter før avgang dukket to fnisende brunetter opp for å boarde ettermiddagens 13 reisende til Stavanger. Er det for øvrig Norport Handling som DAT samarbeider med på Rygge?

Flyet som skulle ta oss over fjella var en SAAB 340 merket Q Star med det klengende navnet LY-RUN! Boarding foregikk smertefritt og kabinen var lys og trivelig med gode skinnseter. Glemte å gjøre knyttnevetesten, men i sete 8A føles Dash8-100 bittelitt trangere.

Crewet var naturligsvis dansk, safetydemo ble gjort kort tid etter boarding completed før vi stod stille i rundt fem minutter. Artig motorstart på maskinen med blinkende lys og greier…. Taxiing gikk raskt og etter få sekunders hold på RWY suste vi nordover og tok av etterfulgt av en rolig sving mot vest. Vel oppe i marsjhøyde fikk vi en fantasisk flott utsikt. Under takeoff smalt også et par hattehylleluker opp, men heldigsvis datt ingenting ned.

Serveringsdama satte i gang med mat / drikkeservering som er inklusive i billetten hos DAT, de positive inntrykkene renner på i rekke og rad jo! Maten jeg valgte kan sees under, det ser ut til at DAT bevisst har valgt pålegg med sterk smak for å bevare smaken i lufta. Et godt måltid for denne korte reisen, sammenlignet med SAS sitt frokostprodukt -.-

Brettene ble samlet inn i tur og orden ettersom folk ble ferdig med maten, InFlight magasinet fra DAT som tilsynelatende var laget med det norske folk som målgruppe ble bladd igjennom i til Sola ble annonsert. Sikten var klar men med sterk vind ble det en del turbulens i starten av nedstigningen. 340`n føles veldig ustabil i turbulens, men etter kort tid hadde skippern tatt flyet ned og i samme slengen åpnet håndbagasjelukene for oss! :) Flyet ble etter hvert parkert, og DAT var et avsluttet kapitel for denne gang med flyvertinna som sedvanlig ønsket oss god kveld i døra ☺

DAT er absolutt et av de selskapene jeg har hatt en meget god tur med, og dette innbærer også pris og det som skjer før reisen. Såklart skal det bli flere turer, tester også gjerne en ATR! Nå som jeg er inne på detta med ATR, chef pilot i DAT var invitert til Frankrike for å teste en ny utgave av flytypen, kanskje DAT shopper noen nye etter hvert?

Ønsker Danish Air Transport virkelig lykke til i Rygge, og håper at de er kommet for å bli med god inntjening på rutene ut fra RYG! Tilslutt må jeg takke de som leste rapporten helt ned HIT, den ble jo faktisk lengre enn det jeg forventa! :P

Rapporten er for øvrig skrevet på LN-DYA som DY633 ikveld, denne turen var en typisk innlandstur i Norge så det er ikke stort å fortelle (med unntak av at jeg kan legge til Rekdal i listen over kjendiser man har vært på flytur med :P )

Noen bilder er også vedlagt ☺

barca
13-11-2011, 01:35
Takk for en spennende rapport med DAT. Får vurdere og prøve dem en dag, spesielt når man får mat og drikke ombord.

Hpkris
13-11-2011, 03:31
Bra TR debut, frister å prøve DAT fra Østfolds flotte flyplass :D

jb1
13-11-2011, 10:31
Fin debut på mange måter. Jeg håper virkelig DAT finner sin nisje på norsk innenriks. De gir god service med enkle grep. Som en liten aktør må de ta ekstra godt vare på sine passajserer.

rymle
13-11-2011, 11:59
Er det for øvrig Norport Handling som DAT samarbeider med på Rygge?


De har vel ikke så mye til valg, siden Norport er det eneste handlingselskapet på Rygge ;)

Ståle
13-11-2011, 12:42
Takk for responsen! :)

Glenn
13-11-2011, 14:23
Bra rapport dette, Ståle :)
Litt overrasket at det var bare 13 pax på denne avgangen på en fredags ettermiddag.

Angående rutetid vs faktisk tid, så ser det også ut som de har tatt en "Ryanair", og faktisk oppgir lengre flytid enn de faktisk trenger.
De har 1:15 som oppsatt tid, men turen går som regel unna på 50-60 min.

ATR 42-500 brukes på søndagsavgangen til SVG.
Flytiden skal også brukes til TRD, mens BGO skal gå med ATR 72-200 :)

FlightDeck
16-11-2011, 15:56
Takk for rapporten - morsomt å lese om DAT og den nye ruten Rygge-Stavanger. Trodde det var DOT som fløy denne, ettersom Saab 340-maskinen er registrert på dem, men de opererer tydeligvis bare rutene fra Oslo til Røros og Fagernes med flåtens andre Saab 340.

rymle
16-11-2011, 16:04
Det ble også en av de siste turene SF34 ble brukt SVG - RYG.
Begge flyene overnatter nå på Røros, LY-RUS solgt til et flyselskap i Karibien.
De har også opsjonsrett på tvillingen LY-RUN etter hva jeg har forstått.

Glenn
16-11-2011, 16:39
Det ble også en av de siste turene SF34 ble brukt SVG - RYG.
Begge flyene overnatter nå på Røros, LY-RUS solgt til et flyselskap i Karibien.
De har også opsjonsrett på tvillingen LY-RUN etter hva jeg har forstått.
Nå er det noe jeg ikke har fått med meg ..
Hvilke flytype er det som brukes på ruten nå da?

FlightDeck
16-11-2011, 16:54
Ser nå at LY-RUS egentlig flyr for DAT, mens LY-RUN egentlig flyr for DOT. I tillegg har DOT flere ATR-maskiner enn jeg trodde. Alt virker uansett passe forvirrende, spør du meg :)

Det ble også en av de siste turene SF34 ble brukt SVG - RYG.
Begge flyene overnatter nå på Røros, LY-RUS solgt til et flyselskap i Karibien.
De har også opsjonsrett på tvillingen LY-RUN etter hva jeg har forstått.

Ergo blir den siste Saab 340 brukt på Røros og Fagernes? Sikkert i påvente av at Samferdselsdepartementet bestemmer seg for hvem som skal få disse anbudsrutene.

rymle
16-11-2011, 17:47
Nå er det noe jeg ikke har fått med meg ..
Hvilke flytype er det som brukes på ruten nå da?

ATR-43

Ergo blir den siste Saab 340 brukt på Røros og Fagernes? Sikkert i påvente av at Samferdselsdepartementet bestemmer seg for hvem som skal få disse anbudsrutene.

Jupp, LY-RUN går fast Røros/Fagernes inntil videre. Men det ligger i kortene at DAT/DOT sannsynligvis skal kvitte seg med denne siste SF34'n også. Jeg vil tippe at de nok har lagt inn anbud på rutene med ATR.

Ståle
16-11-2011, 20:15
På snakk om maskiner på DATs ruter, det verserer jo rykter om en rute RYG-CPH - hvilken maskin antar folket blir brukt her?

Hpkris
16-11-2011, 20:35
På snakk om maskiner på DATs ruter, det verserer jo rykter om en rute RYG-CPH - hvilken maskin antar folket blir brukt her?

MD forhåpentligvis :)

Trdfly
16-11-2011, 21:52
ATR-43

Jeg har aldri hørt om ATR43 før, men det var vel ATR42 du siktet til :D

sarpingen87
16-11-2011, 22:44
Jeg har aldri hørt om ATR43 før, men det var vel ATR42 du siktet til :D

Regner faktisk med at han mente ATR 42-300 som blir forkortet AT43. DAT flyr jo både 42-300 og 42-500

Glenn
16-11-2011, 23:00
På snakk om maskiner på DATs ruter, det verserer jo rykter om en rute RYG-CPH - hvilken maskin antar folket blir brukt her?
Det blir nok en ATR som står ledig på Rygge mellom avgangene til Bergen og Trondheim.

Det skal satses på fritidsreisende på ruten til København - og ikke på forretningsreisende leste jeg i en artikkel i Moss-Avis - så det blir nok en avgang midt på dagen.

MD forhåpentligvis :)
Det skjer nok ikke, men kanskje den dukker opp om ATR'ene får noe snag en dag? Hvem vet.. ;)

Ståle
08-07-2012, 10:58
Samme rute, samme materiell og samme ukedag som sist:

Maten er kuttet ut (var dette et lokkemiddel..?) og byttet ut med drittunger og hensynsløse foreldre. Belegget var bra så dette lover godt for DAT!