View Full Version : The Grinch's tale
Utflyttet
17-12-2005, 22:23
'twas the night before christmas, and the wind was howling.
The snow was falling and the Grinch did gnarl.
eller alternativ tittel:
How to escape christmas in three easy steps.
Når huset er tomt, og ingen er hjemme:
http://friends.grandiosa.net/~alexh/osl-tom.jpg
...og været viser seg fra sin kaldeste side:
http://friends.grandiosa.net/~alexh/osl-night.png
Hva gjør man da?
Oh, trip-report-kongen er tilbake? :devot:
''Hva gjør man da?''
Klatrer opp paa vollene med kamera og varm kakao?? :smokin
sail4fun
17-12-2005, 23:25
:devot: , the man is back !
Utflyttet
18-12-2005, 10:43
XMAS-6 days and counting.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/osl-dawn.jpg
Dagens prosjekter:
- finne ut hvor jeg bodde.
- finne ut hvem som vil ha en flaske fra St. Emillion, en Pomerol og en Chardonnay med fine mineraler.
- finne en kirurg som vil opere en tå.
Og ikke minst, hvor skal vi? Hvor finner man et hint av troper, et snev av klasse, og samtidig akk så selvmotstridende?
Og dagens to fruster:
- Hvorfor har en resturant et skilt som sier "Please wait for seating", når man faktisk kan lese en hel avis før noen kommer og sier at jeg kan bare sitte hvor jeg vil.
- Hvorfor ha en laptop som kan logge på med bare et fingeravtrykk når det aldri kan lese et fingeravtrykk når hånden er ren og nyvasket. Noe sier meg at fingeravtrykk bare er for skitne kriminelle og de uvaskede massene.
Utflyttet
19-12-2005, 05:59
18DEC05, OSL-FRA.
Guten morgen auf Frankfurt.
I går prøvde jeg noe artig. Flere ting faktisk. For første gang har jeg reist forran gardinen hos LH, og det var som mye annen intra-Europa- bizclass en middels affære. Jeg tok ingen bilder fordi jeg ikke er tilhenger av blitz i en mørk kabin, og selv var jeg en smule trøtt fra dagens ståing i helsekø.
Med nyoperert tå satte jeg meg ombord i en 737-300 (Saarbrücken) fra Lufthansa for å ta kveldsflyet ned til Frankfurt. Flyet viste tydelig sin alder, men mannskapet var ekstra blid og veide godt opp. Seten var lite ås skrive hjem om, flyet var i 3-3-konfigurasjon og midtsetet var ledig på radene forran gardinen.
Jeg pleier ikke alltid ha begge ørene med i sikerthets-oppvisningsshowet, men la merke til en snodig uttalelse etter velendt oppvisning: "Und we thank you for your attentzion ZIZ FAR".
Maten på turen var ikke overvettes spennende, et halv brett ymse ost som vra varm og neste hard, og noe skinke og spirer som var langt bedre. Varmt brød, vi og van hørte til. Rødvinen som var fra California var så-som-så å berette om og var ikke noe jeg hadde tenkt notere meg for å finne i en hylle seinere. Likeledes var teen som ble servert ytterst middels, og smakte et sted mellom industrielt vann og en halv tepose.
En kort blund seinere og vips var man i Frankfurt. Vi hadde landet såpass før rutetid at vi endte på en remote stand helt sør i Frankfurt Cargo City, og hadde måtte vente to minutter på at bussen skulle komme og finne oss, og nye ti minutter for å kjøre tilbake til terminalen. Mannskapet oppdaget ikke før flyet var nesten tomt at man bare hadde trapp bak og beklaget dette og remote stand veldig.
Vel freme i terminalen var det en kjapp trasketur videre ut, og Frankfurt som flyplass er et sted jeg har lite til overs for. Hvorfor må man lukte røyk, over alt?
Men, i morgen bir det bedre boller.
The suspense! Kom med noen hint, da. :up:
Edith: Glemte å si at du tar fine bilder, ph.
Og ikke minst, hvor skal vi? Hvor finner man et hint av troper, et snev av klasse, og samtidig akk så selvmotstridende?
Soer-Frankrike ....... :mol
*lener seg tilbake i godstolen og venter paa fortsettelsen*
Utflyttet
19-12-2005, 15:57
Og uten å jukse, greier noen gjette det uten å se på URL'en til bildet?
http://friends.grandiosa.net/~alexh/sq-frokost.jpg
Og for de som her helt tovedøv:
http://friends.grandiosa.net/~alexh/sq-wing.jpg
(og ja, EXIF stemmer) ;)
men nå, papirarbeide, mer skriving og bilder i kveld.
Har SQ fått WIFI ombord på sine fly på ruten mellom Frankfurt og Singapore ? .. eller reiser du til NYC mon tro ?
Utflyttet
21-12-2005, 19:24
Denne turen har faatt et midlertidig stopp. Jeg sitter strandet et sted i USA, med en billett som ikke funker, og SAS som sier "neida, alt ser saa fint ut atte", og flere flyselskap som sier "sorry, denne billetten er ikke her". Saa langt et par hundre dollar ut av egen lomme og tre dager oedelagt. Dra til hel***** SAS. Saa mye for hjelp.
En liten oppdatering: ja, det var rett, SQ FRA-JFK, og noen vene ord om JFK kommer. Jeg fløy også UA sin p.s. service JFK-SFO, og har gode ord om dette, pluss SFO-EUG med en CRJ med mindre vene ord. I dag sitter jeg p EUG og skal videre, og siden JFK har jeg brukt en hel dag på å forsøke å ordne billett-problemer. SAS sier enda at jeg nok bae biller meg inn jeg har problemer, UA veksler mellom å si jeg har ikke billett, de ser en e-ticket men får de ikke opp, jeg har ikke betalt og en del andre ting. Reisebyrået mitt har stått på som helter, men jeg er forespeilet løpende problem utover billetten. Bare så langt har jeg en telefonregninger som kunne gjort en dorull-produsent misunnelig... men nå jakte på dagens gate.
Utflyttet
22-12-2005, 17:03
Og i dag skulle jeg ha reist PDX-LAX, brukt noen timer på å ta fine bilder fra parken utenfor den burger-sjappen. Men våre venner i dette skandinaviske bolaget nekter å tro UA når UA sier at min billett ikke finnes. Jeg har pratet med min TA. Min TA har pratet med SAS, SAS har pratet med meg, jeg har pratet med UA, UA har pratet med min TA, SK har pratet med UA. SAS skylder på UA, UA skylder på SK. SK sier jeg innbiller meg at det er problemer og at jeg bare må være litt streng med de i UA-skranken. De i UA-skranken foreslår SK kan gå og foreta kopulerende kroppsfunksjoner med hverandre. Men jeg skal tydelig ingen sted. Appåtil har noen i SK prestert følgende linje per telefon i dag: "Hadde du hatt EBG-kortet så kunne du jo ringt de på kveldstid og de kunne ha hjulpet, men det gikk jo ut for to uker siden.". Neper.
Da var dagens frust unna, nå går jeg og legger meg, og så begynner jeg å plukke litt bilder fra SFO ut av kamera seinere i dag, det var joe noen godbiter der som f.eks. litt nye UA-liveries og NZ sine nye "light twin".
Godt aa ha deg tilbake med nye rapporter, men trist aa hoere at du er utsatt for slik utrolig kloenete behandling av SAS :baeh Som tidligere SAS billettoer kan jeg absolutt ikke fatte at SAS ikke har klart aa rydde opp i loepet av 3 dager.:jumpin Naar Egil Fjoertoft stod fast med Bangladesh Biman i Dacca, og Biman hadde manuellt reservasjonssystem, ikke computere, ikke faks, kun telefon - allikevel klarte vi aa faa ryddet opp paa under 5 timer.
Jeg vet ikke hva slags billett(er) du reiser paa, men antar en RTW som eticket ? Og siden du allerede har reiset JFK-SFO-EUG med UA, maa jo noe av Uniteds del ha vaert korrekt.....skulle du/har du floeyet EUG-PDX ? eller var det "Open Jaw"(bakke transport)?
Jeg haaper at du har kommet deg videre, hvis ikke send en mail med PNR til fedvards@fhcrc.org saa skal jeg nok finne en som har hodet paa rett plass I SAS.....
Utflyttet
23-12-2005, 00:10
Sjekk jår male. :)
Utflyttet
23-12-2005, 14:15
Jeg har en mistanke om at jeg skylder dc-8-63 julegave og EB vin eller noe. Nå går ting på skinner. Får ta å rydde meg ferdig utpå dagen her. :)
...det er ikke oss du skal takke, men reisebyraaet ditt. De har virkelig staatt paa for aa loese floken som oppstod. Det EB og jeg gjorde var aa aapne en kanal i SAS som kunne lytte, og dermed forstaa....slik at Reisebyraaet og SAS kunne finne loesningen...
God jul og god tur videre.....(og saa slipper jeg aa dele Den Italienske Julematen i Portland:p )
Utflyttet
24-12-2005, 02:41
Vel, før så er det "lytte-biten" som ikke helt har fungert, så jeg tar okke som av meg hatten her. :)
Så i morges, litt før fuglene prompet, så dro jeg fra PDX, til smil og gode ønsker om en bedre tur fra alt skrankepersonalet til UA, som jeg nå kjenner på fornavn, begge skiftene. Ettre en kort og søvnig tur ned til LA, har jeg nå beveget meg videre.
Så bra... Da gleder vi oss til videre dekning av turen... God jul!!!
Utflyttet
25-12-2005, 08:09
Jeg har ikke fått tømt kamera enda, men etter inngripen fra de indre sirkler, og reissue av en dorull, så kom je gmeg avgårde. På grunn av mye koordinering mellom me gog SAS og min TA så ble det ikke noe søvn natten før jeg dra fra Portland, men med noe rolig channel 9 i bakgrunnen så kom jeg meg til LAX.
Turen ned var ikke så spennende, en A320 med UA, en hyggelig crew, og etter et hint skrudde de på channel 9. De serverer nå "mat" på PDX-LAX om morran, som består av noen bter grønt, som var helt OK, og en criossant-muffin-bagle innpakket i folie, som inenholder to typer ost og noe skinkebiter. Grundig nuket i en ovn til det ugjenkjennelige. Utvalget drikket var derimot OK, juice i fjørti slag, og karen ved min side ville ha vi på denne tiden. Hver sin smak klokken 0600.
Vel nede i smoggen og havtåken fant kapteinen frem til en flyplass som lignet voldomst på Heathrow. Spredd utover et stort område, bygget rundt århundreskiftet, og med rørlegging som ville gjort en brite stolt fant vi det som heter LAX.
En hurtig gange og vips var jeg over i TBIT, som viste at dagns innsjekk for SQ hadde nettopp åpnet. Etter å ha børstet bort en ansamling individer fra de uvaskede massene som hadde forvillet seg nedover den blå løperen til Raffles class var kjapt gjort å få utstedt boardingkort for sete 24H. Som på FRA-JFK var dette første gang jeg har flydd åp lowerdeck og forran gardinen på en 747.
Men nå, litt shopping. Jeg hater shopping, og jeg hater samling av lokale souvenirer, med ett unntak: Hard Rock Cafe. Det var enda tidlig, men jeg gamblet på at HRC i Los Angeles et eller annet sted var åpent.
Vel nede i taxikøen forsøkte jeg å spørre meg rundt hva man kunne forventa å bli avrevet for en tur fra LAX til en HRC og tilbake, og de estimerte 40-100USD. Så mye for presisjon. Taxi-sjåføren min var en etnisk differensiert herre (i disse PC-tider mener jegherved at han ikke var hvit.) som var like introvert og innesluttet som Richard Pryor, og hadde like mange meninger som han også. Vi ble fort enig om at en mini sightseeing og jakting på HRC glass og tshirt var en fin foreteelse for morgenen.
Turen tok meg rundt hlave sentrum, først til den som lå oppe i Brentwood eller så, som enda var stengt, og etter litt kjapp konsultering ble vi enig om at neste alternativ måtte være Universal Studio. Den åpnet samtidig, men da slapp vi henge og slenge i 30 mins. På turen der fikk jeg med meg litt av Hollywood, både shopping strøk og en grei beskrivelse av industrien San Fernando Valley er mest kjent for, og fikk spesielt utpekt hovedkvarteret til blandt annet Vivid Entertainment.
Vel fremme i UNiversal Studios fant jeg frem til HRC i notime og gikk lykkelig derfra med min standard tshirt, to pilsner glass og to shot glass. Og så var det rake veien ned til LAX. Ikke at det var så mye å se, det var så tåkete at noe bilder av noe kvalitet var det ikke snakk om, og selve flyplassen er like interessant som som en kvise på ræven.
Etter å ha passert skokarnivalet og strippet meg for belte, mynter og det meste annet, fått kjeft for å ikke ha tatt min D70 ut av sekken når de spurte om laptoppen og litt andre artige opplevelser vra det turen kjapt innom Silver Kris Lounge. Jeg har på forhånd hørt at SQ sin lounge på LAX (i likhet med de fleste andre sin lounge der og flyplassen generelt) var så interessant som en herredass på et utested klokken tre om natten. Etter noe å drikke innså jeg at det var like greitt å satse på å komme seg ombord tidlig.
Etter en lengre spassertur ut til gaten var det heldigvis egen kø for Raffles og de fremme, så det var bare å bane seg vei. En høfflig henvendelse ved gaten bekreftet at setet ved siden av meg var ledig, og vel ombord var det bare å innrede seg for ett sovesete og ett spise/jobbe-sete.
Utflyttet
25-12-2005, 08:31
(og en fast forward, ett døgn, eg sitter nå i det som er den største loungen jeg har vært i, og de har maskiner som tapper øl, men leker robot og h ndterer å tilte glass og skummer og alt fint. Gjett hvor jeg er, og du vet hvor jeg er på vei til. Jeg har fått mye fint bilder av ting som tok av og landet her også.)
Originally posted by ph-ndr
(og en fast forward, ett døgn, eg sitter nå i det som er den største loungen jeg har vært i, Gjett hvor jeg er, ......)
Samme sted som Farmer var for et par uker siden .. ??? :up:
Utflyttet
25-12-2005, 17:11
Hmm... jeg har skummet tråden hans, jeg har hatt det så travelt jeg ikke har hatt tid til mer, men fant ikke at han har vært i same store lounge. Om du tenker på SKL, så kommer den i morgen kveld. ;)
-A
PS: Jeg lover å tømme kamera og leke med Nikon Capture, det er mye jeg ikke har fått klistret inn her :)
PPS: <--- målet
PPPS: Og i morgen tidlig skal jeg i Nathan Road og jakte på en D200. :)
PPPPS: Jeg har sett igjennom tråden til Farmer. En imponerende tur, og ordnet litt nå så min ikke overlapper for mye, og har noen ting i ermet som jeg tror blir en "first" her på forumet.
Ph-ndr ... hva skjedde med resten av reisen ? :hi2
Utflyttet
29-01-2006, 02:39
Billetthelvete, sykdom og kos. Jeg lover å retroaktivt skrive fra mandag av, er mye artig som skjedde og da :)
Gleder meg... Bli frisk!!!!
Utflyttet
30-01-2006, 01:57
Jeg er vel etter hvert OK frisk, min andre dag hvor jeg arbeider for å hente inn en to ukers backlog og samtidig ikke miste mer grunn.
Vel ombord fra TBIT, i en gate som lå omtrentlig halve gangavstanden til San Diego, var jeg plumpet ned i sete 14D. Dagen har vært lang allerede og kroppen har fått sol på seg, så her var det bare å følge opp. Etter å ha stoet bort poser og pakk, og en ryggsekk som nå var adskillig lettere siden jeg hadde kvittet meg med julegaver i PDX og pakket om, var det å la seg bedøve med en singapore sling med mye is og jevne refills.
Dagen i dag var allerede lang, jeg sov knapt en time før jeg måtte opp og sno meg ut til PDX fra hotellet. Jeg hadde fått ufrillig mye tid i PDX, og var ver de tre siste døgnene blitt kjent med store deler av UA-staff'en der på fornavn og vi hilste ofte tilhverandre når jeg vandret forbi skankene på flyplassen. På grunn av koordering mellom meg, min TA og SK i Oslo og SQ i Køben og UA i PDX gjorde at jeg hadde hatt forferdelig lite søvn. En kort prat med mannskapet etter takeoff og vi var enig om at jeg ville ha hanagoyumi (eller hur det nå staves), men ikke før jeg våknet.
Setet i dag var i Raffles, på lower deck, og det var halvtomt. Så fort bjellen kimte etter takeoff var setet på vei ned i horisontalen (nesten da, SQ sine SpaceBeds er sånn nesten-flat affære) og jeg utstyrt med to pledd, to puter og stor lyst på søvn. Jeg må ha sovnet fort, for jeg husker lite før jeg satt meg opp i setet og stirret på kartet og konstanterte at vi var litt sør for ANC, og at det kansje var på tide med mat.
Mannskapet til SQ egner seg bra som to ting: fangevoktere og barnevakter. Her får ingen stå opp av sengen sin uten å bli oppdaget, og før jeg hadde summet meg helt kom en søtere jente i kebaya og lurte på om jeg kunne tenke meg noe å drikke. Et stort glass iskaldt vann og en singapore sling, plenty is. Vannet gikk ned før hun rakk å snu, og igjen satt jeg med en god bok og en singapore sling. Like etter var purseren der og lurte på om jeg var klar for middag. Middag dukket opp noen minutter seinere, kom følgende nam på bordet ved siden av meg:
http://foto.boxed.no/albums/rtw-temp/sq_japaneese_meal.sized.jpg
Jeg kan ikke beskrive alt som var i der, og middags-porsjonen på vei inn til Tokyo var enda større, i en 4x4 boks. Men alt var veldig godt med unntakk av den rosa, deigete ballen som er i midten nederst på bildet. Jeg er også sikker på at jeg har brutt et dusin tradisjoner, spist alt i gal rekkefølge og ellers fornærmet en halv nasjon med rekkefølgen og kombinasjonene jeg spiste, men nam var det. :)
Jeg hadde egentlig sett frem til at å krysse Stillehavet skulle bli en av de lengre og kjedeligere av turen, men 10-11 timer til Tokyo gikk veldig fort, og turen ble avsluttet med nesen noen timer i denne (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0195170342/qid=1138581789/sr=2-2/ref=sr_2_3_2/202-2480881-7562252) boken.
Mens solen senket seg begynte vi innflygningen til Narita, som jeg bare har vært på en gang før, og den minnet meg veldig om Heathrow slik vi ble busset mellom terminaler og hvordan hele terminalen hadde byggearbeider her og der. Denne gangen var det bare strake veien til ankomst og videre inntil Tokyo. I dag skulle jeg stoppe over en dag for å skaffe meg tshirt og glass fra den lokale Hard Rock Cafe. Ankomst og immigrasjon gikk veldig fort og jeg fikk baggasjen nesten først, og ikke minst alle baggene var der. Imponerende.
Det var ganske stille, det var tross alt kvelden på juleaften når vi landet, og jeg var overrasket at det var så mye trafikk på vei inn til Tokyo som det var. Alle hotell ute ved Narita var enten full eller lukket for julen, rom var bare å oppdrive i sentrum. Flbussen brukte tre timer på å åle seg inn og ut av trafikken, og etter mye om og men kom jeg endelig frem til Shinigawa Prince Hotel. En ekte japansk bo-maskin. Rommet var så lite at linsen min med sine 24mm greidde ikke få et skikkelig bilde av rommet. Det var på størrelse med de minste lugarene åp danskebåten, og hadde en plastmodul i enden som inneholdt alt for å dekke sanitære behov. man kunne sitte og gjøre ting, stå vendt ene veien å gjre ting, snu seg andre veien, lukke dasslokket og skru på vann for å enten dusje eller vaske hender. Alt uten å bevege seg. Dassen inneholdt og ymse knapper for å spyle, føne og varme alle mulige deler av enden. Og ingen vindu. Dassen på SK sine 340'er er større og koseligere. Her var det om å gjøre å bare glemme alt og komme seg i seng, og sove bort natten.
Jeg sov som en stein i 10 timer, som er en first på noen måneder. Det var ingen frokost med i prisen og første juledag i Tokyo var ikke noe stor dag, så her var det bare å få gjort sine ærend og kommet seg av gårde og tilbake på et fly. Vel nede i resepsjonen og litt misforståelser videre så fikk jeg sjekket ut, hentet en taxi og etter mye vinking og signalisering med armer og bein over et kart ble vi enig om hvilket smau jeg kunne finne HRC. Taxi her i Tokyo er en opplevelse. De er klinisk steril, sjåfør antrukket i dress og de universale hvite hanskene. Vel fremme, en tshirt, to pilsner-glass og ymse stash fattigere var det tilbake til hotellet for å komme seg på flybussen som tydeligvis ingen hadde nvent trenger reservasjoner. Sitte på et trangt hotell fristet lite, så jeg overtalte en taxi til å ta mine siste yen og kjøre meg til Narita.
Alt i alt, en travle morgen, en travel dag før og en så som så natt i et innesperret rom. Her vr det bare å komme seg igjennom dagen og ombord i et fly så man kan snorke. Mer i morgen. :) Jeg har bilder og, men må bare grave igjennom :)