PDA

View Full Version : SAS trafikktall oktober 2011


FlightDeck
08-11-2011, 12:33
Den stabile utviklingen fortsetter for SAS i oktober.



SAS Group's October 2011 traffic figures

• SAS Group carried 2.6 million passengers in October, up
96 700 (3,9%).
• SAS Group's traffic (RPK) increased by 2.6% during October
and capacity (ASK) increased 3.3% vs same period last year.
• The passenger load factor decreased by 0.5 p.u. in October to
75%, but was higher than in September 2011.

Group market trends, RASK and yield development
Traffic growth continued to be stable during October and the
load factor was maintained at a very high level. During
September 2011, currency adjusted yield was down by 4%
versus previous year and RASK was down 6.2%. For October
2011, (change vs last year), underlying currency adjusted RASK
and yield continue to be under pressure.
The response to market campaigns has been strong and
forward booking levels are still above last year’s level, but
premium bookings are weaker. Overall, the market growth
continues to be good, but remains unpredictable due to added
capacity in certain markets, risk in the global economy and risk
of continued high jet fuel prices. This is also adding uncertainty
to the yield and RASK outlook going forward.
Scandinavian Airlines is continuously improving its customer
offering, that is also reflected in a clearly improved customer
satisfaction that is the highest in eleven years.

SAS Group product and news update

• SAS has announced 21 new permanent and seasonal
summer routes to be opened during 2012 as part of the
4Excellence strategy.
• SAS popular and award winning self service product offering
continues to increase in popularity. During September 2011,
79% of SAS passengers used self service check-in solutions
whereof 44% checked in “off airport” using internet or mobile
phones.

Scandinavian Airlines’ traffic development

• Number of passengers increased by 4.5% to 2.2 million.
• Traffic increased 4.4% and capacity was up 5%.
• The load factor was down 0.4 p.u. to 76.3%.

Intercontinental traffic grew by 4.3% but as capacity was
increased by 7.8% the load factor decreased by 2.9 p.u. to 87%.
Traffic remained weaker on Asian routes. On European/
Intrascandinavian routes, traffic was up 4%, above all driven by
growth to/from Sweden and growth on Intrascandinavian routes.
Domestic traffic developed well during October and grew by
5.6% combined with an improved load factor.

Widerøe and Blue1’s traffic development

Widerøe's carried 231,000 passengers in October, up 7.2% vs
last year. Capacity was up 11% due to Widerøe taking over SAS
turbo prop production on Norwegian domestic routes, new
routes within Norway and more frequencies. During October
Widerøe opened three new routes; Haugesund-Copenhagen,
Bergen-Brønnøysund and Kristiansand-Copenhagen.
Blue1’s capacity was down 21.2% during October, but number
of frequencies increased 1.5% as a result of the refocus on
Nordic and Finnish domestic routes. Despite fierce competition
on Finnish domestic routes, Blue1’s traffic increased 4% with
almost maintained load factor. Traffic on Scandinavian routes
also grew, while capacity and traffic was reduced on European
routes.

October punctuality and regularity – Scandinavian Airlines

Punctuality: 90.8%*
Regularity: 98.6%
* Departure within 15 minutes

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/17/11/8F/wkr0001.pdf

LN-KGL
08-11-2011, 12:52
Og da har SAS sluttet å vise hvor de er bra og hvor det ikke går så bra - den viktige side 2 mangler!

FlightDeck
08-11-2011, 12:53
Og da har SAS sluttet å vise hvor de er bra og hvor det ikke går så bra - den viktige side 2 mangler!

Det reagerte jeg også på - side 2 er jo den mest interessante. Nå vil det sikkert bare bli noen generelle tall for segmenter man vil trekke frem hver måned. Tror du dette gjøres av konkurransehensyn? Norwegian publiserer jo ikke tall for sine ulike segmenter.

Someone
08-11-2011, 13:18
Ifølge pressekonferansen er det norsk innenriks det går best på, og OK i Sverige. Men det hjelper lite ift analyser når man ikke sier noe om tallene.

jikswoboB
08-11-2011, 14:29
PAX, ASK, RPK för respektive geografiskt område går faktiskt att få fram: i Excelrapporten (http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/SAS%20Group%202004-2011.xls) kan man med en enkel formel få fram oktobers siffor. Ta bort jan-sept från totalen och kvar blir oktobers siffror.

T.ex. fördelningen av passagerare i SAS Group:

2011 oct-11
Intercontinental 118 776
Europe 980 113
Intrascandinavia 333 540
Denmark 55 919
Norway 804 801
Sweden 284 235
SAS Group 2 577 384

FlightDeck
08-11-2011, 15:36
Ifølge pressekonferansen er det norsk innenriks det går best på, og OK i Sverige. Men det hjelper lite ift analyser når man ikke sier noe om tallene.

SAS har hatt en positiv trend på norsk innenriks en stud nå - noe som er særlig positivt for selskapet ettersom de i flere år tapte store markedsandeler til Norwegian. Dette har de klart å snu. For vinterprogrammer har SAS økt på de store destinasjonene - mens Norwegian har redusert.

LN-KGL
08-11-2011, 18:38
Med utgangspunkt i regnearket jikswoboB linket til ovenfor, så blir endringen i passasjertallene fra oktober i fjor til oktober i år følgende:

Norway +59 832 passasjerer +7,0 %
Europe +46 896 passasjerer 2,2 %
Intercontinental +14 312 passasjerer +6,6 %
Sweden +13 949 passasjerer +1,6 %
Intrascandinavia +5 591 passasjerer +5,7 %
Denmark -6 750 passasjerer -10,8 %
SAS Group +133 830 passasjerer +3,9 %

imm
08-11-2011, 19:05
Jeg synes disse tallene er mest interessante når man sammenligner de med Norwegian sine tall.

LN-MOW
08-11-2011, 20:44
Det blir litt som å sammenligne epler og bananer .. DY er i en vekstfase hvor de øker med 20-25% i året .. SAS er i 'forsiktig vekst' hvis vi sier det litt høflig. Man kan sammenligne dem direkte for et konkret tidspunkt, men skal man se på trender blir det helt feil.

TOS
08-11-2011, 21:41
Det blir litt som å sammenligne epler og bananer .. DY er i en vekstfase hvor de øker med 20-25% i året .. SAS er i 'forsiktig vekst' hvis vi sier det litt høflig. Man kan sammenligne dem direkte for et konkret tidspunkt, men skal man se på trender blir det helt feil.

Nå skjønner jeg ikke helt hvor du vil, men jeg er vel ikke enig i at det er å sammenlikne epler og bananer. Begge konkurrerer om kunder fra i all hovedsak det samme markedet, selv om det er visse forskjeller på produktene de tilbyr. Ergo er det ingenting i veien for at SAS i utgangspunktet ikke skulle kunne tatt de markedsandelene som DY nå tar, annet enn konkurransekraften til selskapet. SAS kunne, om de ville og fant det lønnsomt, kjøpt nye fly og faset disse inn i samme tempo som DY gjør.

En ting er veksten fra år 0 til år 2 og 3 for DY når man startet med 4 maskiner, for da skal det lite til for å øke med 20-25%. Å øke med 20-25% fra 50-60 maskiner er en annen sak.

BU662
08-11-2011, 21:50
Nå skjønner jeg ikke helt hvor du vil, men jeg er vel ikke enig i at det er å sammenlikne epler og bananer. Begge konkurrerer om kunder fra i all hovedsak det samme markedet, selv om det er visse forskjeller på produktene de tilbyr. Ergo er det ingenting i veien for at SAS i utgangspunktet ikke skulle kunne tatt de markedsandelene som DY nå tar, annet enn konkurransekraften til selskapet. SAS kunne, om de ville og fant det lønnsomt, kjøpt nye fly og faset disse inn i samme tempo som DY gjør.

En ting er veksten fra år 0 til år 2 og 3 for DY når man startet med 4 maskiner, for da skal det lite til for å øke med 20-25%. Å øke med 20-25% fra 50-60 maskiner er en annen sak.

Det stemmer TOS, og denne veksten byr ogsa en betydelig fare for NAX for en eventuelt overekspansjon. Pluss at selskap virker understaffed i administrasjonen.

Men jeg personlig vil beskrive SAS sin vekst som en forsiktig konsolidering pa lave levels. Det kan vaere smart i disse usikre tida, med Grekenland-Euro-Krisen i full gang, Italia naer kollaps og ingen vet hvordan finans-bransjen vil komme seg gjennom 2012. Ikke uten grunn har de to store tyske selskaper nedskalert flater, veksten og sikred seg finansielle midler...

LN-KGL
10-11-2011, 14:06
SAS har hatt en positiv trend på norsk innenriks en stud nå - noe som er særlig positivt for selskapet ettersom de i flere år tapte store markedsandeler til Norwegian. Dette har de klart å snu. For vinterprogrammer har SAS økt på de store destinasjonene - mens Norwegian har redusert.

Det vel ting som tyder på at SAS fremdeles mister passasjerandeler innenlands i Norge siden OSL øker med +9,5% og det er bare +6,4% for SAS. Flightdeck, jeg tror også du har sett deg for blind på frekvensøkninger hvor SK øket med +4,6% og DY bare med +1,5% fra OSL. Kapasitetsøkningen til DY utgjøres hovedsakelig ved å fortsette overgangen fra 733 til 738, og en slik overgang fra den ene til den andre utgjør et kapasitetssprang på +24,8%. Jeg tror SAS har endret litt på flåtemiksen med lavere kapasitet på flyene, siden økningen i kabinfaktor (+2,5 prosentpoeng) utgjør mer enn forskjellen mellom passasjerøkning og frekvensøkning. Dermed kan det nok fastslås at Norwegian tar også markedsandeler innenlands i Norge - ikke bare i umodne markeder.

FlightDeck
10-11-2011, 14:48
Det vel ting som tyder på at SAS fremdeles mister passasjerandeler innenlands i Norge siden OSL øker med +9,5% og det er bare +6,4% for SAS. Flightdeck, jeg tror også du har sett deg for blind på frekvensøkninger hvor SK øket med +4,6% og DY bare med +1,5% fra OSL. Kapasitetsøkningen til DY utgjøres hovedsakelig ved å fortsette overgangen fra 733 til 738, og en slik overgang fra den ene til den andre utgjør et kapasitetssprang på +24,8%. Jeg tror SAS har endret litt på flåtemiksen med lavere kapasitet på flyene, siden økningen i kabinfaktor (+2,5 prosentpoeng) utgjør mer enn forskjellen mellom passasjerøkning og frekvensøkning. Dermed kan det nok fastslås at Norwegian tar også markedsandeler innenlands i Norge - ikke bare i umodne markeder.

Jeg forholdt meg bare til hva Norwegian sa selv om markedsandeler på innenriks, jf. bl.a. kvartalsrapporten, altså at de har hatt en svak reduksjon i markedsandel innenriks fra OSL.

Frekvensøkningene jeg snakket om gjelder vinterprogrammet - det var ikke noe særlig økninger i sommerprogrammet.