View Full Version : Heahtrow vs. Gatwick - hva er enklest ?
God kveld forumister !
Sitter her med et lite dillemma.. Skal til London og destinasjon for bosted er Wimbledon..
Hvilken flyplass vil det være raskest å fly til, Heathrow eller Gatwick :)?
Er det noen som er kjent i London som har peiling ?
Har vært på Gatwick én gang tidligere - som var en grei nok flyplass.. Hører mye "dritt" om Heahtrow, men den har vel enkel sammenbinding med undergrunnen så vidt jeg skjønner ?
Flyr økonomi, så kan ikke påregne noe "Fast Track" dessverre..
Takker for alle svar :)
vstenhjem
04-11-2011, 00:25
Begge er langt unna norsk standard. Fra Heathrow kommet du deg rett inn på tube-nettet og byttet til district line på earls Court. Fra gatwick må du først ta tog. Jeg foretrekker Heathrow, raskere passkontroll der også.
Hvilken flyplass vil det være raskest å fly til, Heathrow eller Gatwick :)?
Som nevnt av Vestenhjem så er det jo enkelt med tuben fra LHR. Ellers ville jeg også sett på flytidene, og hva som passer best for du komemr deg fra flyplassen til overnattingen vha tog/bane uansett.
Begge er langt unna norsk standard.
Litt avhengig av hvilken terminal man bruker på LHR og hvilken norsk flyplass man sammenligner med, men antar OP bruker T3/T1 på LHR siden det er BGO vi snakker om.
Tommy777
04-11-2011, 17:02
Begge er langt unna norsk standard. Fra Heathrow kommet du deg rett inn på tube-nettet og byttet til district line på earls Court. Fra gatwick må du først ta tog. Jeg foretrekker Heathrow, raskere passkontroll der også.
Jau jau... Når var du på Flesland sist? Eller OSL for den del? Jeg tar heller Heathrow (eller Galtevik for den del) over begge. Elendig matutvalg som er heavy overpriset og fra Flesland, ingen tjenester overhodet dersom du har status :rolleyes:
Bruker alltid Heathrow selv, men fløy inn til Gatwick for første gang på lenge for ca. en måned siden. Jeg tok taxi siden jeg skulle til financial district, det kostet 110 pund, men du kan få minicab for 85, tok voldsomt lang tid, ca. halvanne time. Toget koster 14.50 tror jeg det var og kommer inn til Victoria. Lett å komme seg videre derfra. Tar 35 minutter. Hadde nok tatt det selv og tuben videre.
Jeg vil nok foretrekke Heathrow i alle tilfeller. Heathrow Express tar kun ca. 15 minutter og koster 18 pund. Taxi/minicab koster 70/50 pund, skipp de sorte taxiene ut dit. tbanen gidder ihvertfall ikke jeg å dille med, tar alt for lang tid.
J
tbanen gidder ihvertfall ikke jeg å dille med, tar alt for lang tid.
Kommer an på hvor man skal ;) Til Wimbledon er nok eneste praktiske tuben, Heathro Express blir bare en fordyrende omvei.
Mine lokale (tidligere)kolleger bruker sjelden (taxi/cab) oga. trafikken. Tog/bane tar samme tid uansett.
Jeg vil nok foretrekke Heathrow i alle tilfeller. Heathrow Express tar kun ca. 15 minutter og koster 18 pund. Taxi/minicab koster 70/50 pund, skipp de sorte taxiene ut dit. tbanen gidder ihvertfall ikke jeg å dille med, tar alt for lang tid.
Om man skal vurdere hvilken flyplass som er best basert på lokalisering i forhold til hvor man skal så vil det vel variere litt hva som er det beste. Som ikke-status kunde er det vel heller ikke så mye som tiltrekker ved LHR kontra LGW (bortsett fra transportmuligheter dit en skal).
For reise til Wimbledon så tror jeg nok LHR er det beste alternativet. Hvordan man skal komme seg fra flyplassen og til Wimbledon er en annen sak. Jeg vil vel si at tuben er et like godt/effektivt alternativ som Heathrow Express og deretter tuben (taxi fra Paddington til Wimbledon er nok en langdryg affære og sikkert ikke billig). Jeg vil tro at det tar rundt 40 minutter inn til Earls Court, hvor man bytter til District Line. Deretter ca 20 minutter til Wimbledon. Med HEX tar det ca 15 minutter til Paddington. Så er det noe mer tid i transfer på Paddington enn på Earls Ct, og så drøye 30 minutter til Wimbledon. Alt i alt omtrent like lang transporttid.
Et kjapt søk på tfl.gov.uk avslører det TOS sier: At det tar ca. like lang tid enten man tar toget til Paddington og tuben derfra, eller tuben hele vegen via Earls Court.
Så får man jo evt. vurdere selv, om man vil reise billigst mulig, eller litt mer komfortabelt på den første etappen.
Fra LGW fant jeg reisetid til Wimbledon på 36 minutter, med tog via f.eks. Clapham Junction, så man kan altså komme seg kjappere fra LGW til Wimbledon enn fra LHR.
LHR vinner vel kanskje dog på pris, om man er ute etter billigste mulige måte fra flyplassen til Wimbledon.
vstenhjem
04-11-2011, 23:57
Jau jau... Når var du på Flesland sist? Eller OSL for den del? Jeg tar heller Heathrow (eller Galtevik for den del) over begge. Elendig matutvalg som er heavy overpriset og fra Flesland, ingen tjenester overhodet dersom du har status :rolleyes:
Joda, jeg er enig i det du sier med tanke på sevicetilbud. Men jeg tenkte på effektivitet først i fremst og der er ikke britene så veldig flinke. :)
Fra gatwick kan du ta First Capital Connect direkte inn til farringdon for £9. Få londonere bruker gatwick express, southern tar like lang tid til victoria og koster kun £9 (ow).
Om trådstarter vil komme seg raskt til Wimbledon Fra Heathrow er minicab også en mulighet, fremfor taxi. Sjekk ut addison Lee- et av de største selskapene. Om ikke er tube til earls Court og så til Wimbledon det raskeste:)
Da endte jeg opp med kombinasjonen DY/LGW; først og fremst fordi det i løpet av en helgetur er godt å kunne fly direkte.. (Ville tatt nøyaktig dobbel så lang tid med mellomlanding i København).. Men hjertelig takk for alle nyttige tips :)