PDA

View Full Version : Thames Hub airport (London)


Robin882
03-11-2011, 20:33
Kanskje dette blir arvtakeren til LHR.
http://gizmodo.com/5855868/the-thames-hub-truly-looks-like-the-future

sk931
03-11-2011, 22:13
Kanskje dette blir arvtakeren til LHR.
http://gizmodo.com/5855868/the-thames-hub-truly-looks-like-the-future
På samme side stod denne:
The Radar Plane that Powers the World’s Most Advanced Long-Range Surveillance System
http://gizmodo.com/5855923/the-radar-plane-that-powers-the-worlds-most-advanced-long+range-surveillance-system

meget interessant, synes jeg
Hilsen ole

Frode789
08-11-2011, 14:53
Wow, hehe :p -->
http://static.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2011/11/08/1320745244320_814.jpg


Med kapasitet til 150 millioner passasjerer i året, og 24 timers flygninger inn og ut, vil den nye flyplassen kunne bli dobbelt så stor som Heathrow.

I planene for «Thames Hub» strekker de fire rullebanene ut i vannet, og innflygning vil primært skje over havet. Dermed sparer man beboere rundt for både støy og forurensing, argumenterer arkitektene.

Et anslag på prislappen er på 450 milliarder kroner. Foster har tegnet inn en demning som vil regulere flomvann og generere elektrisitet. Under flyplassen skal etter planen Storbritannias største jernbanestasjon ligge.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10015584

(*EDIT: Blir vel nr.2 når den nye i Beijing står ferdig?)

TCAS
08-11-2011, 14:55
450 milliarder er da ingenting!

rymle
08-11-2011, 15:22
Wahahaha. Takk for den gode latteren, hr. Arkitekt. Tydeligvis ikke engasjert verken piloter eller flyplassdesignere. =D

Frode789
08-11-2011, 15:31
Hvor er taksebanene? :p

Someone
08-11-2011, 15:33
Wahahaha. Takk for den gode latteren, hr. Arkitekt. Tydeligvis ikke engasjert verken piloter eller flyplassdesignere. =D

Nå er jo dette en skisse og ikke en detaljtegning. Og Norman Foster som står bak er en av verdens kjente flyplassdesignere og er blant annet ansvarlig for å ha tegnet flyplassen i Hong Kong, som stadig kommer langt opp i kåringer blant verdens beste flyplasser

Andre flyplass prosjekter han har vært involvert i er den internasjonale terminalen i Beijing, Stanstead, Zagreb, samt en haug med andre bygninger

http://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Foster,_Baron_Foster_of_Thames_Bank

rymle
08-11-2011, 15:40
Nå er jo dette en skisse og ikke en detaljtegning. Og Norman Foster som står bak er en av verdens kjente flyplassdesignere og er blant annet ansvarlig for å ha tegnet flyplassen i Hong Kong, som stadig kommer langt opp i kåringer blant verdens beste flyplasser


Greit nok det, men en skisse burde likevel ha et snev av virkelig i seg. Min fire år gamle niese hadde sannsynligvis tegnet noe lignende med tanke på planløsningen.

TOS
08-11-2011, 15:42
Nå er jo dette en skisse og ikke en detaljtegning. Og Norman Foster som står bak er en av verdens kjente flyplassdesignere og er blant annet ansvarlig for å ha tegnet flyplassen i Hong Kong, som stadig kommer langt opp i kåringer blant verdens beste flyplasser


...og interessant nok så er Foster selv pilot og flyr sin egen privatjet + helikopter...;)

raskefot
08-11-2011, 15:45
Greit nok det, men en skisse burde likevel ha et snev av virkelig i seg. Min fire år gamle niese hadde sannsynligvis tegnet noe lignende med tanke på planløsningen.

Hva er det som er så uvirkelig i denne skissen?

SeatBelt
08-11-2011, 15:51
Hva er det som er så uvirkelig i denne skissen?

Ingen taksebaner, og i den grad det er noen så er de alt for nærme rullebanene. Det ser også rimelig trangt ut inne på terminalområdet hvis størrelsen på flyene som surrer rundt er tilpasset plantegningen.

Også er det en jumbojet på vei inn midt MELLOM fire rullebaner!

Fra spøk til alvor - dette er en skisse. Enig at det er litt tåpelig at den ikke er mer gjennomarbeidet, men den gir likevel et godt bilde av hva man kan vente seg, og det er ikke småtterier det er snakk om. Spennende.

dc-8-63
08-11-2011, 15:58
...og interessant nok så er Foster selv pilot og flyr sin egen privatjet + helikopter...;)

Men han er jo ikke Flyprat forum deltager - så da vet han jo ikke mye om mye og ihvertfall ikke noe om flyplassskisser;)

raskefot
08-11-2011, 16:04
Ingen taksebaner, og i den grad det er noen så er de alt for nærme rullebanene. Det ser også rimelig trangt ut inne på terminalområdet hvis størrelsen på flyene som surrer rundt er tilpasset plantegningen.

Også er det en jumbojet på vei inn midt MELLOM fire rullebaner!

Fra spøk til alvor - dette er en skisse. Enig at det er litt tåpelig at den ikke er mer gjennomarbeidet, men den gir likevel et godt bilde av hva man kan vente seg, og det er ikke småtterier det er snakk om. Spennende.

Og nettopp derfor kalles det en skisse. Tar man seg bryet verdt med et kjapt søk på Thames Hub, får man lett tilgang til presentasjonen. I den finnes en annen stilisert skisse med taksebaner, blant annet.
Det er jo bare på idéstadiet og skal nok utredes i det uendelige før de evt setter spaden i jorda. Jeg synes uansett det ser ganske så realistisk og gjennomførbart ut. Situasjonsplanen er ganske lik LAX og ATL, uten at jeg skal påstå at de er blant de mest effektive og bør brukes som forbilder ;)

Bacardi
08-11-2011, 16:07
Sett de fire banene er i samme retning, hva kaller man de? En har jo L, R og C som jeg kjenner til. Blir det C2 eksempelvis?

Ellers håper jeg de får til en ny flyplass i SE.

SeatBelt
08-11-2011, 16:40
Og nettopp derfor kalles det en skisse. Tar man seg bryet verdt med et kjapt søk på Thames Hub, får man lett tilgang til presentasjonen. I den finnes en annen stilisert skisse med taksebaner, blant annet.


Yepp, men det var ovenfornevnte tegning jeg refererte til - er selvfølgelig helt enig i at en skisse er en skisse og at det er en selvfølge at det er urealistisk at flyplassen kommer til å se ut som på bildet over.

Sett de fire banene er i samme retning, hva kaller man de? En har jo L, R og C som jeg kjenner til. Blir det C2 eksempelvis?

Ellers håper jeg de får til en ny flyplass i SE.

Det blir nok da f.eks. 27LR og 26LR, selv om de er parallelle. Det er i alle fall slik det er i LAX og ATL.

SKY-LIMITED
08-11-2011, 16:51
Hva synes folk her om beliggenheten? Dette er jo ganske mye lenger unna bykjernen enn Hounslow. Det nevnes lite om den typen infrastruktur som trengs for transport til og fra........

Someone
08-11-2011, 16:53
Hva synes folk her om beliggenheten? Dette er jo ganske mye lenger unna bykjernen enn Hounslow. Det nevnes lite om den typen infrastruktur som trengs for transport til og fra........

Så lenge man lager er hurtig flytog ut dit er beliggenhet tilnærmet uproblematisk. Og siden det er tegnet inn en stasjon i flyplassen så bør det gå greit

Boeing_fan
08-11-2011, 17:45
Er det ikke lettere å bare bygge en tredje rullebane på LHR?

Frode789
08-11-2011, 17:49
Er det ikke lettere å bare bygge en tredje rullebane på LHR?

Som nevnt i artikkelen:

På hovedflyplassen Heathrow er kapasiteten sprengt, og nylig ble det klart at planer om en tredje rullebane er skrinlagt for godt av miljøhensyn.

TOS
08-11-2011, 17:49
Er det ikke lettere å bare bygge en tredje rullebane på LHR?

Jeg tror ideen her er å integrere en ny flyplass i London med andre transportårer, som hurtigtog til kontinentet og innenlands i Storbritannia. Det betyr vel bl.a. å få til en kobling til St Pancras/Kings X, som antakeligvis ikke er så enkelt med dagens flyplass. I tillegg er det ikke uten videre enkelt å bygge en tredje rullebane på LHR. Det er, for å si det mildt, nokså massiv motstand mot dette...:)

Hpkris
08-11-2011, 17:52
Jeg tror ideen her er å integrere en ny flyplass i London med andre transportårer, som hurtigtog til kontinentet og innenlands i Storbritannia. Det betyr vel bl.a. å få til en kobling til St Pancras/Kings X, som antakeligvis ikke er så enkelt med dagens flyplass. I tillegg er det ikke uten videre enkelt å bygge en tredje rullebane på LHR. Det er, for å si det mildt, nokså massiv motstand mot dette...:)

Er ikke den tredje rullebanen skrinlagt for godt når det gjelder LHR?

OleSR
08-11-2011, 20:37
Er ikke den tredje rullebanen skrinlagt for godt når det gjelder LHR?

Det stemmer, det står også nevnt i VG-artikkelen ;)

raskefot
08-11-2011, 21:15
Jeg tror ideen her er å integrere en ny flyplass i London med andre transportårer, som hurtigtog til kontinentet og innenlands i Storbritannia.

Det er nettopp det som gjør beliggenheten til dette prosjektet så ideell. Hjemmesiden har en fin presentasjon av planlagt rutenett:

Thames Hub (http://www.halcrow.com/Thames-Hub/)

TOS
08-11-2011, 21:47
Det er nettopp det som gjør beliggenheten til dette prosjektet så ideell. Hjemmesiden har en fin presentasjon av planlagt rutenett:

Thames Hub (http://www.halcrow.com/Thames-Hub/)

Med litt tommelfingermåling på Google Maps synes det som om avstanden til den foreslåtte storflyplassen fra St Pancras bare er omtrent dobbelt så lang som til LHR (målt veldig omtrentlig i luftlinje...). Om toglinjen ut dit kan legges i tunnel så er det vel ingenting i veien for at det kan gå rimelig kjapt. I tillegg åpner en kobling opp mot innenlands hurtigtognett opp for at den nye flyplassen kan serve et betydelig større område av sør-England på en fornuftig måte.

Flying-news
08-11-2011, 22:05
Det kommer frem en god del info i videoen som ligger på nettsiden til selskapet http://www.halcrow.com/Thames-Hub/.
Der finner man jo også en lang pdf-fil om mye som sikkert interesserer en del her inne!

Og en del bilder..
her er feks den gigantiske stasjon som er planlagt: https://fosterandpartners1.box.net/shared/q8qfe9kpspue7e1at5nb/%5bobject%20Object%5d/143768510#/shared/q8qfe9kpspue7e1at5nb/1/143768510/1074916220/1
og eks for linjenettverk: https://fosterandpartners1.box.net/shared/q8qfe9kpspue7e1at5nb/%5bobject%20Object%5d/143768510#/shared/q8qfe9kpspue7e1at5nb/1/143768510/1083992920/1
Tar jeg ikke helt feil ønsker de å bygge en slags "jernbanering" (ala motorvegring) rundt London, slik at tog til andre steder enn London ikke behøver å stoppes opp på dagens baner, som btw beskrives som flaskehalser.

Er det flere som får ett inntrykk av de fokuserer mer på jernbanenettverket enn selve flyplassen? :p

Satser uansett på at dette blir en realitet!

SKY-LIMITED
08-11-2011, 22:07
Så lenge man lager er hurtig flytog ut dit er beliggenhet tilnærmet uproblematisk. Og siden det er tegnet inn en stasjon i flyplassen så bør det gå greit

Tenkte mer på det som ikke går på skinner. Det var vel forholdsvis åpenbart at det skulle bygges togsystem, ref "største jbst."-utsagnet i artikkelen.
Regner med at det er vel så komplisert å bygge ut tilstrekkelig med veikapasitet.

Edricson
08-11-2011, 22:28
I tillegg er det penger som nå pumpes inn i infrastruktur i Øst-London, bl.a. i forbindelse med OL, så det er en naturlig del av disse planene.

Erik Geicke
08-11-2011, 23:24
Slik som økonomien er i England, tror jeg nok ikke dette er noe vi noengang får se der, eller noe annet sted i europa.
Er nok ingen andre enn investeringskåte arabere og voksende markeder lengre øst som vil er villig til og ta den utfordringen.

Erik Geicke.

B767
09-11-2011, 18:28
Når den dagen London Thames airport åpnes for full trafikk, så ka skjer med Heathrow flyplassen ? blir den stengt og rives vekk ?

Robin882
14-09-2012, 10:24
En ny vri. Schtili! :D

http://gfx.dagbladet.no/labrador/233/233990/23399070/jpg/active/978x.jpg


(Dagbladet): Et nytt forslag til en ny flyplass i London er lagt på bordet.

Flyplassen, London Britannia Airport, ligger flytende i Themsens elvemunning, og har fire flytende rullebaner som er ankret fast i bunnen av elva.

http://www.dagbladet.no/2012/09/13/tema/reise/london/storbyferie/fly/23395905/

jameson82
14-09-2012, 10:44
Lite spottervennlig men tøft

SKY-LIMITED
14-09-2012, 10:49
Lite spottervennlig

Blir "Spot by boat" ved landing på 09 da... :)

Turtle
14-09-2012, 14:24
Nå har de jo hatt en omrokkering i styre og stell og Patrick McLoughlin som ny Transport Secretary har på ny blåst vind i diskusjonen rundt rullebane nr. 3 på Heathrow. Han er langt fra motstander (snarere motsatt) så siste ordet er langt fra sagt i denne saken. Det skiftet er på mange måter sett som en del av et spill for å omgjøre avgjørelsen da Justine Greening (som han overtok etter) var motstander. "Boris Island" forblir nok utopi med mindre økonomien snur til det bedre...

New tansport secretary's Heathrow baggage (http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-19509880)

Robin882
23-05-2014, 01:47
Ser ut til at vi bare kan glemme "Thames Hub airport" for denne gang. LHR får en tredje rullebane og det ser ut til at de river dagens T1 og T3 forså å bygge det hele mer "miløvennelig" og kjedelig og spleise dem sammen med T2?. Sikkert gammelt nytt, men jeg så dette idag og kjente ikke igjen den flyplassen på bildet under, spenstige planer?

http://your.heathrow.com/wp-content/uploads/2014/05/3rd_runway_night_rgb.jpg

http://your.heathrow.com/britainsheathrow/vision/

Interactive map: http://your.heathrow.com/explore-heathrow/

JonV
23-05-2014, 12:00
En "vision" er vel og bra, men de har vel fortsatt ikke fått aksept for en ny rullebane?

Scandinavian
23-05-2014, 16:41
En tredje rullebane på LHR er vel det beste realistiske alternativet, men jeg tror det ikke før jeg ser det. Det er vel stor motstand fra befolkningen rundt, men de fikk det gjennomført på FRA med lignende protester. Der er det vel strenge begrensninger på bruk som er konsekvensen?

RJon
02-09-2014, 12:27
I følge Aftenposten er det over og ut for Boris-Island alternativet.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Dropper-planer-om-ny-flyplass-oy-i-Themsen-7688925.html

En splitter ny flyplass på Boris-island blir ikke løsningen på Storbritannias flyplasskrise.