View Full Version : Rett til Himmels
sail4fun
16-12-2005, 09:11
I Norwegians inflight magasin #5/2005 finner man 2 historier fra den nylig utgitte boken
Rett til himmels
Muntre luftsfartshistorier fra himmel og jord!
Når du har lest denne boken, vil antakelig aldri ditt forhold til det å fly bli det samme igjen!
Her finner du en samling muntre historier fra flymiljø.
Felles for historiene er at de er samlet gjennom mange år av personer som elsker sin jobb og livet i luften. Her finnes både morsomme, impulsive, vågede, festlige og underholdende fortellinger, hentet fra cockpit, cabin, flytårn og andre steder hvor flybesetninger ferdes.
Rett til himmels (kr. 198.00)
To av historiene er levert av forfatter Niels Chr. Geelmuyden, og VGs tegner Roar Hagen har bidratt med muntre illustrasjoner.
Årets julegave ?
sail4fun
16-12-2005, 18:03
Teaser #1
En av historiene du kan lese om , er den om han som fikk seg ny garageport i Minneapolis.
En Northwest maskin fra GEN til Minneapolis er overbooket med to pax.
En representant for skrankepersonellet ser først ut i innskjekkingsområdet om det finnes noen som kan se ut som mulige kandidater til å mot betaling ville stå over til neste flight. Hun ser et hyggelig middelaldrende norsk ektepar som hun går bort til og spør:
-Da denne flighten er overbooket med to pax har vi lyst til å spørre dere om dere kunne tenke dere å stå over denne flighten, mot at vi betaler dere USD 400 per person. Dere vil da komme til Minneapolis 3 timer senere.
Fruen reiser seg resolutt opp og meddeler ganske hysterisk at dette er umulig fordi de skal bli henter på flyplassen av familien som de ikke kan få fatt i nå. Mannen tar tak i fruen, drar henne ned i stolen igjen, og sier:
-Nå setter du deg ned, kjerring. For nå skal jeg reise meg og gi denne jenta en god klem, for nå skal vi få ny garageport !
Det hører med til historien at paret ba om adressen til den SAS-ansatte. To måneder senere mottok hun i posten et bilde av den nye garageporten.
sail4fun
16-12-2005, 18:40
Teaser #2
Det er også en historie om ekteparet som var på sin første charterreise til LPA .
Avgangen er fra den gamle terminalen på GEN. Under innsjekk gir ekteparet utrykkelig beskjed om at de reiser uspesifisert og at de ikke har fast plass. Damen på innsjekk gir dem boardingkort, og beskjed om at inngangen for dem er bak på flyet.
Det er en grytidlig flyavgang på vinteren, og det er mørkt ute på tarmac. Passasjerinngangen er på flyets venstre side, og bagasjebåndet til lasterommene i flyet er på flyets høyre side.
På gamle GEN var det slik at ved ombordstigning , gikk pax selv fra terminalbygget og ut til flyet . Personalet anviste retningen og hvilket fly man skulle med. Ekteparet gikk til riktig fly, men på feil side, der bagasjebåndet var. De gikk forbi det fremre bagasjebåndet, med kurs for det bakre lasterommet. Her fant de det selvgående bagasjebåndet, som de satte seg oppå og gled elegant inn i lasterommet, der satte de seg ned på hver sin koffert, og gjorde seg klar til turen. Det hører med til historien at ekteparet var noen av de siste som gikk om bord og at stuerne på dette tidspunktet var ferdige med lasting bak, og var inne i terminalbygget for å hente de siste bagasjetrallene for å laste foran.
Inne i flyet holder kabinpersonalet på med opptelling av pax, såkalt headcount. De konstaterer at det mangler to personer i forhold til antall innsjekkede pax. Det manglende ekteparet blir så ropt opp både i terminalen og inne i flyet , uten positivt resultat. Idet stuerne skal ta av bagasjebåndet og lukke lasteluken, ser de til sin forskrekkelse ekteparet inne i lasterommet sittende på hver sin kuffert. En av stuerne utbryter:
- Hva i huleste gjør dere her ?
- Vi reiser uspesifisert, og fik beskjed om å ta inngangen bak, svarer ekteparet.
Stuerne får raskt reversert båndet og geleidet ekteparet ned, rundt flyet og opp den riktige inngangen.
Ved avlevering til kabinpersonalet gir han følgende melding:
- De to missing pax er herved funnet – i lasterommet !
Det er unødvendig å si at ekteparet etter denne oppgraderingen var særdeles fornøyd med komforten om bord.
Ha-ha-ha.....!!:D
Du har ikke tilfeldigvis ISBN-nummeret på den boka der vel??
(Blir enklere i bokhandelen da, hvis de ikke vet hva jeg prater om når jeg kommer i butikken).
Dette med historier fra luftfarten får meg til å tenke på en annen en..., fra militær flyging riktig nok;
Det var tilbake i de tider man titt og ofte ble scramblet for å avskjære russiske "bjørner" på vei nedover norske-kysten.
Han jeg hørte historien fra, var F-5-pilot i 338 på Ørlandet.
For å ha det litt morsomt med russerne, løsnet han selene, akte seg fremover på setet slik at det så ut som om F-5'en var pilotløs.
Da han først tittet over cockpitkanten, hadde han snudd pilothjelmen bak frem.
Det hører med til historien at russerne holdt på å le seg ihjel....:D
Om det er mange historier fra det sivile, er jeg temmelig sikker på at det også kunne ha vært skrevet en bok eller to med historier fra flere crew-rom rundt om på de forskjellige skvadronene våre....
sail4fun
18-12-2005, 17:30
ISBN 82-516-2234-4
ISBN 82-516-2234-4 (http://www.schibstedforlagene.no/generelllitteratur/humor/articles/artid508228.html)
Takk skal du ha!!:) (Linken funka ikke, by-the-way...)
Da var den bestilt...en romjulspresang til meg!!!
Har ogsaa bestilt!! Sammen med en Pondus-kalender. :nor :nor
Damen fra Schibsted skrev at giro var vedlagt .... tror Wachovia vil se rart paa meg hvis jeg proever aa stille med den i skranken ... :p
Sammen med en Pondus-kalender
Jeg kjøpte, som vanlig på denne tiden av året, Pondus julehefte.
Heftet fikk terningkast 6 i VG for et par dager siden, og hva var noe av det anmelderen skrev...., jo: "Heftet appelerte til store gutter med ølmage og damer som forsøkte å forstå"
Ha-ha-ha :D
VoiceCom
03-02-2006, 18:07
Jeg så denne boken til salgs i bokhandelen rett etter security på OSL. Stod på disken ved kassene. Må kjøpe den med meg neste gang!