PDA

View Full Version : Hvorfor så få DY morgenavganger OSL-ARN?


haavig
29-10-2011, 18:54
Satt og så litt på DY's avgangstider til Stockholm en vanlig ukedag i 2012.
Avganstider fra OSL :

07:40
08.30

14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00

Er det ikke også stor businesstrafikk ut på morgenen`?

BU662
29-10-2011, 18:57
Det virker som noen avganger mangler i oversikten. Kanskje ikke alle avganger er lagt ut for salg na?

Discus
29-10-2011, 19:04
Satt og så litt på DY's avgangstider til Stockholm en vanlig ukedag i 2012.

Alle dager er ikke nødvendig hvis like, hva er "en vanlig ukedag" og hvilken periode er eksempelet ditt hentet fra? Jeg finner mange variasjoner på norwegian.no

Jens W
29-10-2011, 23:21
Mandag-Torsdag så er det også en avgang 0650. (Sjekka de to første ukene i nov)
Men det ser ut til å være et hull 0830-1400 man-fre ja.

L-1011
29-10-2011, 23:36
Konkurrens från SAS spelar nog in...DY vill väl kunna fylla sina flygplan väl OSL-ARN-OSL.
SAS har många förmiddags avgångar på ARN-OSL-ARN.

haavig
30-10-2011, 10:09
Konkurrens från SAS spelar nog in...


Tror du det? :)

Jeg sjekket noen tilfeldige tirsdager og onsdager i januar og februar.

BU662
30-10-2011, 11:05
Konkurrens från SAS spelar nog in...DY vill väl kunna fylla sina flygplan väl OSL-ARN-OSL.
SAS har många förmiddags avgångar på ARN-OSL-ARN.

Hvorfor skal man sende en fly fra OSL til ARN med avgangstid 10.00??? Da har du neste ingen business traffik, ergo kan du bare dumpe prisen og har en elendig yield pa dette flygninger. Den 8.30 avgangen er alrede relativ sent, siden du flyr en time og er ikke i byene för 10.30... Litt sent for business meetings.
Det kan sikkert diskuteres om det trenges en 08.00 avgang til, min mening er en klar YES. Men da ma du ogsa finne noen ruter for dette flyet for resten av dagen.

Fordi alle fornunftige yield strategier virker slik at du bruker flyet i morgen-rush domestic / high-yield intl. og under dagen, hvor det er liten business traffic til low-yield destinasjoner.

Ingen i Revenue Management bryr seg om en sur flynerd som oppfinner tidstabellen som ikke passende. Det er snakk om penger, og vil man tjene penger, sa bruker man flyene som jeg har beskrivet til overs. Eneste unntak er hub-maskiner som mater pax inn fra A til B slik at de kan fly langdistanse fra B til andre steder. Her regner man litt annenleders. Men ser man isolert pa OSL-ARN, sa vil en 12.00 avgang aldri bli lönnsomt.

FlightDeck
30-10-2011, 11:16
Hvorfor skal man sende en fly fra OSL til ARN med avgangstid 10.00??? Da har du neste ingen business traffik, ergo kan du bare dumpe prisen og har en elendig yield pa dette flygninger.

Mellom Oslo og Stockholm er trafikken så stor at "regelen" du refererer til egentlig ikke er særlig relevant. Det er selvsagt mulig å tjene penger på en avgang mellom kl. 08.30 og 14.00, særlig om selskapet ikke bare tilbyr lokaltrafikk, men også videreforbindelser. I tidsrommet som Norwegian ikke har noen flyvninger (mellom kl. 08.30 og 14.00) tilbyr SAS tre flights (kl. 09.10, 11.00 og 12.30) - i tillegg flyr de også kl. 08.30 og kl. 14.10.

BU662
30-10-2011, 11:22
Mellom Oslo og Stockholm er trafikken så stor at "regelen" du refererer til egentlig ikke er særlig relevant. Det er selvsagt mulig å tjene penger på en avgang mellom kl. 08.30 og 14.00, særlig om selskapet ikke bare tilbyr lokaltrafikk, men også videreforbindelser. I tidsrommet som Norwegian ikke har noen flyvninger (mellom kl. 08.30 og 14.00) tilbyr SAS tre flights (kl. 09.10, 11.00 og 12.30) - i tillegg flyr de også kl. 08.30 og kl. 14.10.

Det star uten tvil. Men dersom du kikker hva DY tilbyr fra OSL og hvilke destinasjoner er eksklusiv fra ARN sa finner du at det kan - i minst na - ikke lönne seg a sette opp hub-feeder maskiner til ARN, rett og slett fordi det finnes seg ikke nok av disse destinasjoner, som vil generere connex-pax i stor stil.

Det er jo en litt annen ting om vi snakker om en LH som flyr 10.40 fra TXL til FRA. Da sitter ca. 60% connex pax pa flyene, og du tjener pengene pa 2nd leg. Men OSL-ARN lönner seg under dagen bare dersom du kan tilby longhaul fra ARN, slik at du tiltrekker nok connex-pax.

haavig
30-10-2011, 11:31
Ingen i Revenue Management bryr seg om en sur flynerd som oppfinner tidstabellen som ikke passende.

Nå er jeg absolutt ikke sur på grunn av dette, var bare litt nysgjerrig:)