PDA

View Full Version : 4x frigjorte slots til LON


doffer
23-10-2011, 10:01
De siste ukene har SAS og Blue1 lagt ned 2x Hel-Lhr, 1x lhr-arn i tillegg til Bgo-Lgw. Det vil si at SAS sitter på fire ubrukte slots til Londonområdet. Hva skjer med disse? Noen som vet? Min umiddelbare tanke er at lgw-sloten blir solgt. Men å slippe fra seg Lhr slots virker meget dumt.

Twin Otter
23-10-2011, 10:05
Kunne man i teorien overføre en SLOT fra LGW til LCY?

Da kunne jo Widerøe gjerne prøvd seg med SVG-LCY med Q400. :stir

doffer
23-10-2011, 10:09
Kunne man i teorien overføre en SLOT fra LGW til LCY?

Da kunne jo Widerøe gjerne prøvd seg med SVG-LCY med Q400. :stir

Flyplassene eies av helt forskjellige selskaper og er nok av ganske forskjellig verdi. Da måtte det isåfall en aldri så liten byttehandel med f.eks ba til (+ekstra cash fra SAS) jeg har mine tvil:p

Twin Otter
23-10-2011, 10:47
Forskjellige eiere sier du? Nei da blir det annerledes.

Someone
23-10-2011, 11:00
LHR slots kan ihvertfall leies ut


Forskjellige eiere sier du? Nei da blir det annerledes.

Uansett er også eierforholdet irrelevant. Det blir ikke noe mer plass for LCY når et selskap legger ned på LGW. :rolleyes:

BU662
23-10-2011, 11:07
LGW slots er verdilöse, fordi det er kveld-slots og da far man enkelt nye ved LGW. Det hva er rar er morning-slots...

LHR slots kan overföres innen gruppen, leies ut eller byttes mot andre LHR slots. Her gjelder EU lover...

Chriscross
23-10-2011, 11:15
Slutter sk helt å fly bgo-lgw? Så mye for at sas loves Bergen. :rolleyes:

L-1011
23-10-2011, 11:20
SAS har väldigt många slotar på LHR.
Kan det vara +20 dagliga SK avgångar från LHR till Skandinavien?

doffer
23-10-2011, 11:52
Kanskje de endelig tar opp kampen på trd-LON og gir et skikkelig tilbud på trd-lhr. (note to self: dream on) Eller legger til en avg til got?

FlightDeck
23-10-2011, 12:21
Kan det vara +20 dagliga SK avgångar från LHR till Skandinavien?

SAS har i dag 21 daglige avganger fra London-Heathrow:


Oslo: 5
Stockholm: 6
København: 6
Göteborg: 2
Stavanger: 2


I tillegg til å legge ned Luleå-London (1 ukentlig), Bergen-London (4 ukentlige) og Helsinki-London (2 daglige), har SAS redusert fra 7 til 6 daglige avganger på Stockholm-London.

Commuter
23-10-2011, 13:17
LHR slots kan ihvertfall leies ut

Noen som har en anelse hva en rushtid-slot på LHR er verd i leie? Snakker vi om tusenlapper og en vinflaske til jul eller snakker vi om millioner?

BU662
23-10-2011, 13:23
Noen som har en anelse hva en rushtid-slot på LHR er verd i leie? Snakker vi om tusenlapper og en vinflaske til jul eller snakker vi om millioner?

En slot-par som er i rush-tida og kan brukes til IC traffik (og det er det ikke sa mange av de mulige slots) er flere Mio. US$ verdt pa gra-marked. Sa det er prisen du ma regne dersom du finner en aktör som er villige a gi opp slots og du tenker om hvordan man lager en legalt transaction som alltid innebaerer en slags slot-bytte...

Someone
23-10-2011, 13:26
Noen som har en anelse hva en rushtid-slot på LHR er verd i leie? Snakker vi om tusenlapper og en vinflaske til jul eller snakker vi om millioner?

Millioner

Nå vet jeg ikke hva prisen på de 6 slotene LH/BMI er i ferd med å selge til BA/IAG er, men CO kjøpte noen slot par til over $50 millioner stykket da markedet var på sitt heteste for over tre år siden.

Men nå vil jo verdien variere med når på dagen slot'en er på, men at de er svært verdifulle er vel ganske klart, og når man ser hva de har blitt solgt for så skal jo i prinsippet det reflekteres av leieprisen. Men som sagt så varierer det når på dagen det er snakk om, og muligens det er noen forskjell på slotene i form av størrelsen?

L-1011
23-10-2011, 13:28
21 dagliga avgångar från LHR är mycket. Finns det annat något icke-britiskt flygbolag som har fler dagliga LHR avgångar än SAS?

BU662
23-10-2011, 13:36
21 dagliga avgångar från LHR är mycket. Finns det annat något icke-britiskt flygbolag som har fler dagliga LHR avgångar än SAS?

Kanskje du kikker her ;)

http://www.acl-uk.org/

doffer
23-10-2011, 14:15
Den 7. Arn-lhr avgangen ble jo lansert med stor ståhei for rundt et år siden (lik luleå) tror ikke luleå hadde egen slot ettersom noen av de andre avgangene er redusert på lørdager. Men det betyr at det er 3x lhr og 1x lgw som man kvitter seg med. Merker man dy på Londonmarkedet?

Discus
23-10-2011, 14:42
Millioner

Nå vet jeg ikke hva prisen på de 6 slotene LH/BMI er i ferd med å selge til BA/IAG er, men CO kjøpte noen slot par til over $50 millioner stykket da markedet var på sitt heteste for over tre år siden.

Man så jo også at UA (og AA?) har fløyet LHR - BRU bare for å ikke miste verdifulle slots en periode.

LN-KGL
23-10-2011, 15:47
Den 7. Arn-lhr avgangen ble jo lansert med stor ståhei for rundt et år siden (lik luleå) tror ikke luleå hadde egen slot ettersom noen av de andre avgangene er redusert på lørdager. Men det betyr at det er 3x lhr og 1x lgw som man kvitter seg med. Merker man dy på Londonmarkedet?

Kan vel si det slik: 95% av passasjererveksten mellom ARN og LHR/LGW siden 1. januar 2010 har vært til LGW (og veksten tilsvarer 207 000 passasjerer). For 12 måneders rullerende passasjertall har ARN-LGW gått opp fra 1% av passasjerene 1. januar 2010 til nå å være litt over 19% av passasjerene mellom Arlanda og de to store London-flyplassene. Det kan også nevnes at for tiden er det tosifrede negative prosenttall mellom Skavsta og LGW/STN.

Dermed kan det se ut til at SAS/BA er på stedet hvil, Ryanair har et større minus og Norwegian har et større pluss.

Kilde for disse tallene er UK CAA Airport Statistics.

Jens W
23-10-2011, 15:53
21 dagliga avgångar från LHR är mycket. Finns det annat något icke-britiskt flygbolag som har fler dagliga LHR avgångar än SAS?

Lufthansa & Aer Lingus, ref http://80.168.119.219/UserFiles/File/LHR%20Start%20of%20Season%20W11.pdf

jefi99
24-10-2011, 00:49
Lufthansa & Aer Lingus, ref http://80.168.119.219/UserFiles/File/LHR%20Start%20of%20Season%20W11.pdf

Interessant skema. Mest iøjnefaldende fandt jeg at 53,8% af movements er A320, mens kun 4,8% er B737!

Scandinavian
24-10-2011, 02:25
Sånn går det når alle de 4 største går veldig mye i A32X.

doffer
24-10-2011, 05:49
Og der ligger BD-codeshare inne på sas.no.
Skulle tro SAS i alle fall kunne hatt noen av avgangene...
Det er nok lurt med tanke på at SAS og BMI nå slipper konkurrere mot hverandre, og slik kun mot Norwegian.
MEN!
Veldig dumt med tanke på ungdomsbillettene som nå ikke blir tilgjengelig, og også de som vil være lojale mot sas og få kvalifiserende reiser.

Discus
24-10-2011, 19:18
Sånn går det når alle de 4 største går veldig mye i A32X.
Terminal 5 tar heller ikke i mot 737/757/MD-80 m.v. (dvs. kun container-lasting av bags på T5), det drar også ned volumet.

Tommy777
24-10-2011, 21:17
Interessant skema. Mest iøjnefaldende fandt jeg at 53,8% af movements er A320, mens kun 4,8% er B737!

Kanskje ikke saa rart naar de 3 stoerste operatoerene ikke bruker 737/ikke bruker 737 til LHR

Vede
24-10-2011, 21:36
21 dagliga avgångar från LHR är mycket. Finns det annat något icke-britiskt flygbolag som har fler dagliga LHR avgångar än SAS?

Sorry for OT.

Men til sammenligning. Er det noen som vet hvor mange avganger KLM har fra Skandinavia til dagen?

jb1
25-10-2011, 17:28
Sorry for OT.

Men til sammenligning. Er det noen som vet hvor mange avganger KLM har fra Skandinavia til dagen?

Denne sammenligningen er egentlig noe omvendt da hjemmemarkedet for KLM er Amsterdam, mens London er "utemarkedet" for SAS.

Det skulle vaere: 46
Stockholm: 5
Goeteborg: 5
Linkoeping: 2
Koebenhavn: 6
Billund: 4
Aalborg: 2
Oslo: 6
Sandefjord: 2
Kristiansand: 3
Stavanger: 4
Bergen: 4
Trondhjem: 3

Skal AMS-AAR aapnes?

Det maa sies aa vaere et imponerende rutenett fra Skandinavia til AMS. Det er ikke mange utelandske selskaper, om noen, som betjener saa mange destinasjoner i Norge, Sverige og DK.