PDA

View Full Version : En rute mellom LCY og SVG. Liv laga?


Twin Otter
23-10-2011, 09:03
Som topic tilsier. Lurer jeg på om det finnes et stort nok marked for å kunne bedrive tanken på å opprette en rute mellom London City og Stavanger.

Først og fremst lurer jeg på om det er "business-dekning" nok for å kunne dekke ruta. Dersom det er det så er det helt sikkert en leisure-pax eller tre som kunne tenke seg å benytte ruta.

Secondly, hadde British Airways vært et selskap som eventuelt kunne vurdert en routing til SVG med sine Embraere? Har nettopp fløyet BA og syntes det var en såpass god opplevelse at jeg gjerne skulle flydd dem igjen. Men det blir i utgangspunktet litt tungvindt med reiser ut i Europa når de opererer fra SVG som er min startflyplass.

Jeg spør fordi jeg skulle gjerne sett British Airways tilbake med en London-rute på SVG. Og siden LGW og LHR allerede er godt dekket så er det vel naturlig å tenke på LCY dersom det (i det hele tatt) skulle være potensiale for ytterligere ruter mellom Stavanger og London.

Chriscross
23-10-2011, 09:20
Måtte vel vært en lhr rute for feed om BA skulle komme? Det lille oljeselskapet i SVG har kontor to min fra Heathrow Express... Er det noe annet enn finanskobber som ligger greit til for LCY?

Har BA flydd til SVG før?

Twin Otter
23-10-2011, 09:40
Måtte vel vært en lhr rute for feed om BA skulle komme? Det lille oljeselskapet i SVG har kontor to min fra Heathrow Express... Er det noe annet enn finanskobber som ligger greit til for LCY?

Har BA flydd til SVG før?

Feed til LHR hadde nok vært det naturlige ja. Men så har vi allerede 2x SAS og 1x BMI til LHR samt 1x DY til LGW fra før.

Hadde vel det lille oljeselskapet i tankene når jeg skrev denne tråden. Men er det egentlig så lite? Hvis Heatrow Express har stasjon rett i nærheten av der oljå holder til i London kan jeg forsåvidt forstå det. Men det er sikkert noen som hadde satt pris på å slippe å ta toget også.

British Airways opererte rute til SVG i gamle dager ja. Hvis jeg skal tolke wikipedia riktig sluttet de å fly i 1997.

http://no.wikipedia.org/wiki/Stavanger_lufthavn,_Sola

British Airways sine forgjengere opererte i etterkrigstiden på Sola, men først i 1980 begynte de regelmessige flyvningene med BAC 1-11-fly til London-Heathrow. Senere ble ruten betjent av Boeing 737-200/-300/-400 og Boeing 757-200. I 1994 ble British Airways' ansatte på Sola overført til Braathens SAFE som en del av et samarbeid mellom de to selskapene. Men i 1997 kjøpte KLM 30 % av Braathens SAFE, og British Airways la ned ruten på grunn av mangel på eget apparat på flyplassen.

Someone
23-10-2011, 09:44
En ting er om ruten i seg selv er lønnsom, men her kommer også det faktum at det er begrenset med slot på LCY, og at det trolig er mer fornuftig steder for BA å bruke sine slots på enn til SVG

Twin Otter
23-10-2011, 09:54
Når det gjelder feed. Det som jeg tenker på er at det er jo mulighet for connections videre fra LHR også. Og det gjerne til business-tunge steder som FRA (ja vi har direkterute men det er Star Alliance og de er ganske forsinket om dagen), ZRH og en del mer ferievennlige destinasjoner er det også.

En ting er om ruten i seg selv er lønnsom, men her kommer også det faktum at det er begrenset med slot på LCY, og at det trolig er mer fornuftig steder for BA å bruke sine slots på enn til SVG

Helt rett Someone. Hørte vel noen ørsmå rykter i en annen tråd om at BA kunne være aktuelle med LCY-rute til OSL igjen. Så noen slots må det være. Så om OSL kan være mer aktuell en SVG for en LCY rute. Vet ikke.

SK384
23-10-2011, 11:14
British Airways opererte rute til SVG i gamle dager ja. Hvis jeg skal tolke wikipedia riktig sluttet de å fly i 1997.



Om jeg husker riktig opererete BA en rute som gikk SVG-LGW-CDG en periode. Tror det var slutten av den tiden de opererte på SVG. De hadde også en lignende rute fra FBU som gikk FBU-LGW-ATH. (Tror den fra FBU gikk via LGW og ikke LHR). Har en fin liten samling med gamle BA tidtabeller på jobb. Skal se i morgen om det er noen av dem som er fra 90 tallet.

ClassOne
24-10-2011, 17:11
Om jeg husker riktig opererete BA en rute som gikk SVG-LGW-CDG en periode. Tror det var slutten av den tiden de opererte på SVG. De hadde også en lignende rute fra FBU som gikk FBU-LGW-ATH. (Tror den fra FBU gikk via LGW og ikke LHR). Har en fin liten samling med gamle BA tidtabeller på jobb. Skal se i morgen om det er noen av dem som er fra 90 tallet.

Det stemmer, jeg fløy SVG - LGW - CDG på høsten 1995 med BA.

Discus
24-10-2011, 19:02
Måtte vel vært en lhr rute for feed om BA skulle komme? Det lille oljeselskapet i SVG har kontor to min fra Heathrow Express... Er det noe annet enn finanskobber som ligger greit til for LCY?


LCY er vel som du sier for finans og de som skal til London vest. Ut over det er det ikke transfer-faciliteter på LCY (pax og bags) og plassen er også delvis stengt i helgen. Men en LCY-rute kunne gitt "fiffen" en fin rute til JFK via BA001/003.