PDA

View Full Version : Transfer i Beijing

Islending
20-10-2011, 20:14
Enten er mine google-skills ute på bærtur, eller så er det lite info å oppdrive om transfer i Beijing.

Jeg fant dette i en HK-transfer tråd:
Når det gjelder det "ordentlige" Kina kan du både i Beijing og Shanghai ha transfer uten visum. I Shanghai tror jeg til og med at du kan få et spesielt visum for 48 timer slik at en kan legge inn en stopover.

I Shanghai vet jeg at det er mulig med 48t. transfer uten visum, men jeg klarer ikke å finne noe "offisiell" informasjon om intl. transfer i Beijing. Det eneste jeg finner er dette:
1. Visas are not required of aliens who hold air tickets to the final destination and have booked seats on international airliners flying directly through China, and will stay in a transit city for less than 24 hours without leaving the airport.
http://www.china-embassy.org/eng/hzqz/zgqz/t84242.htm

Jeg har 23t mellom ankomst og avgang i PEK en gang i midten av april neste år, og vil gjerne forlate flyplassen under denne tiden. Jeg mener å ha sett noen tripreports og tråder på nettet om folk som har fått gratis 24t. transfervisa i PEK. Noen som kan bekrefte dette?

robertaas
20-10-2011, 21:59
Du har ikke lyst til å være 23 timer på flyplassen i Beijing. Prøvde å finne om jeg kunne gå ut der, men fant ingen bekreftelse noe sted.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=83553

Dag Viking
20-10-2011, 22:20
Shanghai er opptil 48 timer for nordmenn, og man kan forlate flyplassen. Ellers er det 24 timer og at man ikke kan forlate flyplassen.

robertaas
20-10-2011, 22:29
Hmmmm... har 44,5 timers stayover i PVG, så dette var gode nyheter.

Noen begrensninger på hvor langt man kan reise unna flyplassen? Og trenger man virkelig ikke gjøre noe førman kommer? Noen som har prøvd dette selv?

Mjolnir
20-10-2011, 22:32
Det sikreste er gjerne å sende en mail til ambassaden i Oslo og spørre ;)

Discus
20-10-2011, 22:36
Hmmmm... har 44,5 timers stayover i PVG, så dette var gode nyheter.

Noen begrensninger på hvor langt man kan reise unna flyplassen? Og trenger man virkelig ikke gjøre noe førman kommer? Noen som har prøvd dette selv?

Reglene finnes som vanlig her:

http://www.delta.com/planning_reservations/plan_flight/international_travel_information/visa_passport_information/index.jsp
TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Nationals of Norway holding confirmed onward tickets for a max. transit TIRULES/R32 time of 48 hours, provided arriving at and departing from Shanghai Hongqiao (SHA) or Pu Dong (PVG) airports; or:
Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets transitingTIRULES/R32 through Guangzhou Airport (CAN) on the same calendar day.

At all other airports:
Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets for a max. transit TIRULES/R32 time of 24 hours.

nick5000
21-10-2011, 07:07
Shanghai er opptil 48 timer for nordmenn, og man kan forlate flyplassen. Ellers er det 24 timer og at man ikke kan forlate flyplassen.

Ingen som sjekker om man forlater flyplassen.

Dag Viking
21-10-2011, 09:40
Ingen som sjekker om man forlater flyplassen.

Nei, men hva om man kommer bort i en situasjon der politi eller myndigheter (f.eks ved en ulykke, ran osv) ser i passet, er kinesiske myndigheter kjent for å være tolerante og se mellom fingrene på slike regelbrudd?

Hypern
21-10-2011, 21:41
Man kan forlate flyplassen i Kina i opptil 24 timer uten visum, PVG gjelder 48 timer. De aller fleste kinesiske flyplasser (PEK er unntak) er satt opp slik at man må igjennom pass og tollkontroll (noe ala USA).

robertaas
21-10-2011, 21:53
Man kan forlate flyplassen i Kina i opptil 24 timer uten visum, PVG gjelder 48 timer. De aller fleste kinesiske flyplasser (PEK er unntak) er satt opp slik at man må igjennom pass og tollkontroll (noe ala USA).Jeg måtte gjennom passkontroll i PEK da jeg hadde transit der. Og passkontrollen var ikke den samme som for de som skulle ut av flyplassen.