PDA

View Full Version : Norwegian åpner København-Berlin

FlightDeck
19-10-2011, 10:03
Norwegian legger ned København-Frankfurt før den er åpnet og satser i stedet på en rute til Berlin med fire ukentlige avganger. Fra før tilbyr SAS 20 ukentlige avganger på ruten, mens Air Berlin har 17 og easyJet har 13.

Norwegian åbner København-Berlin

19-10-2011 07:00

Norwegian åbner nu rute til Berlin, som er et meget populært storby-rejsemål for danskerne. Norwegian starter ruten op 8. december med fire ugentlige aftenafgange mellem København og Berlin Schönefeld.

Skandinaviens næststørste flyselskab, Norwegian, udvider pr. 8. december 2011 sit ruteudbud med en ny rute mellem København og Berlin. Norwegian åbner ruten med fire ugentlige afgange til Berlin henholdsvis mandag, torsdag, fredag og søndag. Afgangene ligger kl. 19.55 fra København om aftenen i hverdagene og hjem fra Berlin søndag kl. 21.10, hvilket gør tidspunkterne perfekte for en weekendtur eller en forlænget weekend til Berlin.

”Berlin er en meget populær destination til et ’city break’, og med direct-to-gate, 10 kg. gratis håndbagage og afgang fra terminal 2 kl. 19.55 er det utrolig nemt at suse en tur til Berlin fredag aften efter arbejde. Man kan tage fra København K kl. 19.00, og så lander man i Berlin kl. 20.55” siger Norwegians presse- og markedschef i Danmark Johan Bisgaard Larsen.

Norwegian opererer allerede fire godt etablerede ruter til Berlin fra Oslo, Bergen, Stavanger og Stockholm og fra december altså også fra København. Ruten opstartes med fire ugentlige afgange fra København til introduktionspriser fra 149 DKK for en enkeltbillet inklusive skatter og afgifter. Billetsalget starter 20. oktober 2011.

Tidsplan:

København-Berlin mandag, torsdag, fredag: 19.55-20.55 søndag: 19.40-20.40

Berlin-København mandag, torsdag, fredag: 21.25-22.25 søndag: 21.10-22.10

Yderligere information:

Johan Bisgaard Larsen, presse- og markedschef, Norwegian Danmark, +45 31 31 31 28

BU662
19-10-2011, 10:11
Tja, om det finnes seg nok plass pa denne rute for 3 lavpris-aktörer? Jeg har mine tviler...

Lykke til Norwegian, men det lyder priskrig her og selv om EZY ikke gar sa det griner, sa blir det ikke lett a trykke dem ut av marked. Pluss at vi skulle huske faktum at AB öker til 3daglige turer neste sommer og f.o.m Juni flyr alle fra samme flyplass i Berlin.

L-1011
19-10-2011, 10:27
Synd att DY har en dålig avgångstid. Ankomsttid kl 21 till Berlin är i senaste laget för att vara attraktivt för weekend resenärer. Det hade varit mycket bättre med eftermiddagsavgång från CPH. Jag önskar dem lycka till men konkurrensen blir tuff, från EasyJet, Air Berlin & SAS.

sk931
19-10-2011, 12:48
Norwegian legger ned København-Frankfurt før den er åpnet og satser i stedet på en rute til Berlin med fire ukentlige avganger. Fra før tilbyr SAS 20 ukentlige avganger på ruten, mens Air Berlin har 17 og easyJet har 13.
Tror at DY er en kende sent ude her..Tidspunkterne er ikke gode...
og 4 aktører på denne rute er ikke godt...
Tipper at DY kommer til at cutte denne rute på samme måde som FRA
Hilsen Ole

L-1011
19-10-2011, 13:25
Easyjet kanske blir den allra tuffaste konkurrenten till DY på Berlin linjen?

LN-KGL
19-10-2011, 13:29
For fritidsreisende er det vel gode avgangstider de akkurat er: Som en reisende kan man arbeide en full dag og deretter reise på tur. Med tidlig ettermiddagsavgangen går en halv arbeidsdag i fløyten for de fleste.

Boeing_fan
19-10-2011, 13:54
Fløy ikke også Germanwings CPH-SXF? Har den blitt lagt ned?
Jeg kan umulig tenke meg det er marked for så mange aktører med så mange avganger hver. Jeg tipper dette vil gå hardest utover SAS, kanskje de reduserer antall avganger, evt kanskje AB dropper den tredje daglige avgangen.

AirbusTrond
19-10-2011, 14:13
For fritidsreisende er det vel gode avgangstider de akkurat er: Som en reisende kan man arbeide en full dag og deretter reise på tur. Med tidlig ettermiddagsavgangen går en halv arbeidsdag i fløyten for de fleste.

Det synes jeg var en litt rar vurdering. De fleste i det moderne yrkesliv i København kan vel ta et par timer avspasering en dag de skal på tur? Med avgang f.eks. 16-18 rekker man fint en kveld i Berlin også. Med disse tidene blir jo ankomst på hotellet nærmere 2300, og man får stort sett bare en ekstra hotellovernatting på regningen, uten å få noe ut av dagen. Men det er nå min vurdering.

L-1011
19-10-2011, 14:22
Särskillt Air Berlin men även SAS har transfer pax till och från Berlin, de har dessutom interline avtal med varandra.
Jag tror DYs tuffaste konkurrent blir Easyjet. Bägge är point to point bolag, har snarlikt inflight koncept & de kommer använda samma flygplats. EZY har en fördel av att vara välkänt LCC flygbolag både i Danmark & Tyskland bland resenärerna.

Min uppfattning är att den sena ankomsten till Berlin är en nackdel för weekend resenären. Pax anländer till hotellet 22-23 på kvällen. Man tvingas betala för en hotel natt men får inte ut något av fredagen i Berlin. Med eftermiddagsavgång får man hela kvällen i Berlin.
När dessutom nästan allt är stängt i Berlin på söndagar är den sena DY avgången från SFX också en nackdel.
Vid såväl den sena ankomsten till SFX & CPH är de offentliga kommunikations möjligheterna betydligt sämre än under eftermiddagar. En taxi för att hinna till hotellet i rimlig tid kan bli dyrt, ibland tom obehaglit dyrt.

BU662
19-10-2011, 14:31
Kortene blir mixed pa nytt i Juni 2012 da BER apner. Da er det plutselig alle aktörer pa en flyplass som for den förste gang siden 50 ar kan tilby connections (spesielt innen Schengen omrade).

Det kan i vaerste fall betyr at 2 aktörer forsvinner, fordi 4 aktörer pa denne ruten virker svaert mye, men - for aerlighetens skyld: BER - STO marked har 4 lavpris aktörer AB, 4U, DY og FR med 7 daglige turer pluss SAS med 2daglige og ingen viser tegn a lukke sine ruter... Sa det gar an a indusere demand dersom prisene er attraktive, fordi Berlin som by er svaert billig i forlik til London eller Paris...

haavig
19-10-2011, 14:49
Easyjet kanske blir den allra tuffaste konkurrenten till DY på Berlin linjen?

Eller motsatt?