View Full Version : Hvordan er spottermiljøet i Norge?
Jeg har tenkt meg på endel spotterturer rundt i landet vårt fra Januar neste år (mest for og prøve å få kurert flyskrekken) og lurte derfor på hvilke dager jeg burde reist for og få mest mulige fly på brikken samt hvordan det generelle spottermiljøet er på de forskjellige flyplassene, selv syns jeg det er nokså bra på Sola, jeg har møtt mange trivelige folk her i år.
Kom med innspill da jeg er seriøs og har planlagt første spottertur til Gardermoen eller Flesland den 21 eller 22. Januar.
Mvh Joacim Sandven
Mitt inntrykk er at det er mange spottere på Gardermoen, endel på Sola, Værnes, Flesland og noen i Bodø og Tromsø. Ellers vet jeg ikke.
På Gardermoen vil du finne mange på Vollen på en lørdag om sommeren, men i slutten av Januar så er det både kaldt og mye snø. Så da kan det være heller sparsomt ;)
Ang interessante fly så må du se på osl.no for bevegelser med SAS (EWR), Thai (BKK), Thomas Cook A330 og Qatar. Eller har du Korean Air 744 frakteren flere ganger i uka.
flappflapp
13-10-2011, 14:42
Send en PM til noen av de du ser er mest aktive på OSL (putzmeister, ENGM 911, JanSev, gilera og baselutvann er noen av de jeg kunne komme på). Jeg kjenner ingen av dem personlig, men ut fra hva jeg har sett på dette forumet er det knakende kjekke karer som gjerne hjelper nye spottere - og som ikke sier neitakk til en tur i dypsnøen i januar. Du kan også høre med Harald Oanes, han har vel også debutert som spotter på OSL under kyndig veiledning fra noen av de lokale guttene og formidler sikkert kontakt med dem.
Og skulle det ende opp med at du må klare deg mer eller mindre alene, så husk i alle fall å ta med deg LN-KGLs spotterguide for OSL. Den er gull verdt!
http://www.plane-spotter.com/Airports/Norway/OSL/SpotterGuide_OSL.pdf
Takk for tips og takk til moderator som flyttet denne tråden.
S. Holberg
16-10-2011, 01:39
Du får rope ut om du kommer til Kristiansund og Kvernberget. Vi er ikke så mange, men skulle vel ha fått til noe skal du se ;)
Det skal jeg gjøre S.Holberg! :D
Planen var å begynne i Bergen for så å "jobbe" meg oppover, finner jeg billige nok flybilletter så blir det mer enn 1 spottertur i mnd og.
Speedbird
16-10-2011, 17:57
Send gjerne en PM hvis du kommer innom Flesland - passer det slik kan jeg gjerne vise deg litt rundt både utenfor og innenfor gjerdene, og er du ekstra keen på å utfordre flyskrekken kan vi gjerne ta en lokaltur i småfly også. :)
Det er en avtale Speedbird!
Småfly ser morro ut!
Småfly er spesielt og helt annerledes enn storfly :) Tror du vil kunne få en flott opplevelse med det. Bare pass på at det ikke er for mye gusting den dagen da, for det er litt "interessant" med flyskrekk :p
Husker jeg likte å fly alle mulige veier med Saab Safir før...
S. Holberg
18-01-2012, 12:34
Sent svar, men sier det samme som Speedbird; kommer du til Kristiansund så kan vi få til en tur i småfly over fantastiske vestlandet ;)
Halvorsn
20-01-2012, 11:11
Send en PM til noen av de du ser er mest aktive på OSL (putzmeister, ENGM 911, JanSev, gilera og baselutvann er noen av de jeg kunne komme på)
Heyhey! Baselutvann er aktiv grunnet min Activa (Citroën) hehe. Er da aktiv jeg også, buhu :P
Ellers besøkte jeg mange flyplasser rundt om i landet nå i sommer, og det er veldig lite folk. Av de større flyplassene jeg var på som TRD og AES hadde kun TRD et par-tre folk å stille opp med, som var avtalt på forhånd. Ellers var både RRS, AES, MOL, Sandane, Ørsta, Sogndal og andre ikke særlig befolket, og heller ikke spesielt spottervennlige. Ørsta er ved enden av 12 (om jeg husker rett) helt fantastisk, AES er veldig flott og MOL er grei. Sandane kan til nød spottes fra. Men veldig gøyalt prosjekt du begir deg utpå her, Joachim - gleder meg!