PDA

View Full Version : Passkrav på Stockholm-Oslo med DY?


mckvakk
11-10-2011, 13:15
Må man ha med pass når man skal reise Stockholm - oslo med norwegian? På reisedokumentet står det at pass kreves på alle utenlandsreiser, mens på norwegian.no står det bare at man må fremvise gyldig legitimasjon

LN-REF
11-10-2011, 13:17
Gyldig Norsk legitimasjon utenom Norges grenser er vel fortsatt kun pass?

LN-FHU
11-10-2011, 13:19
Pass er eneste gyldige legitimasjon utenfor Norge.
Når det er sagt så er undertegnede nettopp kommet hjem fra Sverige/Finland UTEN pass, så det går nok helt sikker greit.....
Norwegian må sikre seg på slike skriftlige dokumenter....

mckvakk
11-10-2011, 13:22
Vel. skal man tolke norge.no så trenger man det ikke innen norden:
" Norsk pass er eneste gyldige legitimasjon for norske borgere. For å reise utenfor Norden må du ha med gyldig norsk pass, også på reiser til land som er med i Schengen-samarbeidet. "

http://www.norge.no/temaside/tema.asp?id=1004

mckvakk
11-10-2011, 13:28
Okei, da har norwegian gitt sitt offisielle svar:

Hei. I utgangspunktet ikke, men vi anbefaler alltid at man tar det med, fordi pass er eneste godkjente bevis på statsborgerskap i utlandet for norske statsborgere. Man kan derfor bli bedt om å vise dette.

Hypern
11-10-2011, 14:28
har da aldri hørt om noen som drasser med seg passet når de bare skal til Sverige eller Danmark. Mulig det er Norwegian som er litt strikse her, på SAS holder det med bankkort eller førerkort.

Someone
11-10-2011, 14:33
Mulig det er Norwegian som er litt strikse her, på SAS holder det med bankkort eller førerkort.

På SAS trenger du strengt tatt ingen av delene. Visste ikke mye ID, annet enn å sveipe Eurobonuskortet (som ikke er et ID-kort) sist jeg dro til Stockholm

rymle
11-10-2011, 16:29
OT, men i Sverige er ikke pass gyldig legitimasjon - kun et reisedokument.
Et helvete for nordmenn som bosetter seg i Sverige og skal fikse typiske flytteting (bank, strøm, nett osv…).

jb1
11-10-2011, 16:36
Du trenger ikke pass innefor Norden, vi har den nordiske passunion, og foererkort og bankkort skal godtaes som ID, men skal man mer enn paa en vanlig kort tur kan det nok vaere lurt aa ha med passet. Utenfor Norden trengs pass eller nasjonal ID-kort. Ettersom vi ikke har dette i Norge ennaa (det kommer snart).

Discus
11-10-2011, 16:37
Gyldig Norsk legitimasjon utenom Norges grenser er vel fortsatt kun pass?

Pass er eneste gyldige legitimasjon utenfor Norge.

Nei, nei, nei. Det er passfrihet i Norden, og norsk førerkort holder som legitimasjon dersom du er statsborger i et nordisk land.


Den nordiske passunionen ble etablert 1. juli 1954 og erstattet protokollen om passfrihet fra 14. juli 1952. Avtalen sikrer at statsborgere i de nordiske landene kan reise fritt over grensene i Norden uten å medbringe pass og bosette seg i hele Norden uten å måtte søke om oppholdstillatelse.https://secure.wikimedia.org/wikipedia/no/wiki/Den_nordiske_passunionen


http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=77020
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=35344
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=33650

nime
11-10-2011, 16:46
Viste kun BP til ARN med SAS, samme til og fra HEL med AY.

jb1
11-10-2011, 16:55
Viste kun BP til ARN med SAS, samme til og fra HEL med AY.

Det er opp til flyselskapene om du maa legimitere deg. Dette er nytt:
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4248409.ece

Uansett, det kreves ikke pass innenfor Norden.

thoves
11-10-2011, 17:25
Reiste nettopp TRD-ARN-TXL-ARN-TRD med Air Berlin/SAS på separate bestillinger og jeg måtte faktisk ikke vise leg. en eneste gang...

Tommy777
11-10-2011, 17:58
Reiste nettopp TRD-ARN-TXL-ARN-TRD med Air Berlin/SAS på separate bestillinger og jeg måtte faktisk ikke vise leg. en eneste gang...

Kan saa vaere, men siden dette varierer sterkt, vil jeg anbefale alle aa ha med pass utenfor norden.

Etter aa ha hoppet rundt i Europa forrige uke, var det ingen logikk i hvor man maatte vise pass eller ikke

RWY 24
11-10-2011, 18:06
Bankkortet fra DNBnor har funket hver gang for meg, både på ARN og i Køben. Har aldri vurdert å ta med pass innen Norden, gitt.

Discus
11-10-2011, 21:30
Kan saa vaere, men siden dette varierer sterkt, vil jeg anbefale alle aa ha med pass utenfor norden.

Etter aa ha hoppet rundt i Europa forrige uke, var det ingen logikk i hvor man maatte vise pass eller ikke

Enig - man kan bli bedt om å legitimere seg i Europa, på fly, hoteller og grenseoverganger, da er det kun pass som funker. De færreste legger førerkortet hjemme selv om man sjelden blir bedt om å vise det frem når man kjører bil....

Someone
12-10-2011, 09:04
Enig at selv om man ikke trenger det, så er det ikke akurat noe stress å ta det med. Selv gjør jeg det enkelt og har en ferdig pakke for utenlandsturer (uansett hvor) liggende klar med pass, ymse bonuskort, forsinkringer, noe cash i form av € og $ og noe andre greier. Da unngår man å glemme noe, samt har det lett tilgjenglig og kan minimere tiden det tar å pakke

André Nalin
12-10-2011, 11:55
Kanskje hotellet du skal bo på krever pass for å la deg sjekke inn? Kanskje det har skjedd noe og de sjekker alle reisende opp mot Schengen informasjonssystem? Flyselskap kan spørre etter pass på utreise selv om du ikke trenger det på innreise. Du vet aldri når du trenger å legitimere deg. Dette er vel egentlig ikke et tilfelle der man trenger å bli klok av skade. :) Ta med passet på utenlandsreise, enkelt og greit.

A-380
12-10-2011, 15:05
Enig at selv om man ikke trenger det, så er det ikke akurat noe stress å ta det med. Selv gjør jeg det enkelt og har en ferdig pakke for utenlandsturer (uansett hvor) liggende klar med pass, ymse bonuskort, forsinkringer, noe cash i form av € og $ og noe andre greier. Da unngår man å glemme noe, samt har det lett tilgjenglig og kan minimere tiden det tar å pakke

Helt enig. Hvorfor alt styret om hvor en kan klare seg uten pass. Det er jo ikke så vanskelig å ta med, uansett hvor en måtte reise.

Hos meg glir det lett ned i baklommen (med lukkemulighet) hver gang jeg skal ut av landet, ja til og med når det er fylletur til Danmark med Color Line

The Ticketor
12-10-2011, 23:22
Du trenger IKKE pass med DY OSL-ARN. Garantert. Førerkort duger 100%.