Log in

View Full Version : 50-talls militært helikopter


GF1
08-10-2011, 21:45
Jeg satt og kikket gjennom et gammelt negativarkiv etter journalisten Henry Strand, min kones far (altså min svigerfar, som jeg aldri har truffet). Han arbeidet i Arbeideravisa i Trondheim etter krigen frem til sin død i 1963. Det dukket opp et par bilder av helikopterpiloter med passende utstyr:

http://kjevik.dk/50tall/heli_50talls_1.jpg

http://kjevik.dk/50tall/heli_50talls_2.jpg

Begge negativene var litt skjemt av rødfarget "søl".

Brave
09-10-2011, 11:33
Artige bilder fra gamle dager. Det var den gangen man fløy med skjorte og slips under flightsuiten. Gjerne også med høy lue om det skulle være ekstra fint. :)
Også verd å legge merke til at det er rotors running selv om begge er ute, noe som ville vært utenkelig i dag, i alle fall i militær sammenheng.

Fellowship
09-10-2011, 12:31
Morsomme bilder, jeg kan godt huske slike helikoptre komme lavt over oss på vei inn eller ut fra gamle Fornebu på 60-tallet

1944vintage
09-10-2011, 13:50
Veldig interessante bilder.

Tydeligvis tatt ved sykehuset i Trondheim, nåværende St Olavs Hospital.
(NSBs anlegg på Marienborg i bakgrunnen på øvre foto)

Er bildene datert?
Det var jo et tragisk havari med en Bell, 1.mai 1958 over Trondheimsfjorden.

GF1
09-10-2011, 14:55
Bildene er ikke datert, men de er plassert i samme lomme som et bilde som viser at skipet "Holger Stjern" fikk sitt navn med knusing av champagneflaske og det hele.

Noen sider lenger ut i samlingen finner jeg det eneste årstallet: "Fra Martnan 1958"

Seabee
09-10-2011, 21:09
Hei Gunnar! Det var noen veldig interessante bilder! Etter det jeg kan se, er dette "KK-P", Bell 47D-1 (c/n 632) som var blant de 6 første helikoptrene Flyvåpnet anskaffet i 1952/53, overlevert 7 april 1953 i Sverige. C/N 632 var blant de få Bell 47 helikoptrene som overlevde hele karrieren i Luftforsvaret, og var faktisk det siste Bell 47 i Luftforsvaret! Etter sivil karriere som LN-ORW, tror jeg helikopteret endte opp på Luftforsvarets flymuseum i Bodø...

Da dette bildet ble tatt, ble det sannsynligvis operert av 7192 Støtteving/LKT, Ørlandet (evt. Helikopterseksjonen/LKT).

mvh
Steinar
http://www.seabee.info

Skipskatta
10-10-2011, 14:35
Ordentlig M*A*S*H-helikopter jo :)

GF1
13-10-2011, 09:27
Hei Gunnar! Det var noen veldig interessante bilder! Etter det jeg kan se, er dette "KK-P", Bell 47D-1 (c/n 632) som var blant de 6 første helikoptrene Flyvåpnet anskaffet i 1952/53, overlevert 7 april 1953 i Sverige. C/N 632 var blant de få Bell 47 helikoptrene som overlevde hele karrieren i Luftforsvaret, og var faktisk det siste Bell 47 i Luftforsvaret! Etter sivil karriere som LN-ORW, tror jeg helikopteret endte opp på Luftforsvarets flymuseum i Bodø...

Da dette bildet ble tatt, ble det sannsynligvis operert av 7192 Støtteving/LKT, Ørlandet (evt. Helikopterseksjonen/LKT).

mvh
Steinar
http://www.seabee.info

En nærmere gransking av bildet viser at det faktisk er "KK-R":

http://kjevik.dk/50tall/mil_50talls_Bell_R-KK.jpg

Er det noen som har info om hvordan det gikk med dette individet? Var det kanskje dette som havarerte 1.mai 1958 over Trondheimsfjorden, som 1944vintage nevner?

Seabee
13-10-2011, 10:06
Hei Gunnar! Såg feil, ja! KK-R er c/n 642 og ble "BE-D" i 1961, "JT-M" (720 skvadron) i 1967 og solgt til A/S Flytransport (Hamar) som LN-ORM i 1968. Jeg er ikke sikker, men jeg mener at c/n 642 nå står på Luftforsvarets flymuseum, Gardermoen?

Angående helikopterhavari i Trondheimsfjorden; fra mitt bokmanuskript om 719 skvadrons historie:

Den 1. mai 1958 skjedde det igjen et fatalt uhell med Bell 47, denne gangen ved Støttevingen/LKT på Ørlandet. Underveis til et ambulanseoppdrag i Stugudal i Tydal havarerte helikopteret KK-U i sjøen ved Trolla i Trondheimsfjorden 23 minutter etter avgang fra Ørlandet. Helikopteret eksploderte da det traff sjøen og 3-4 minutter senere sank helikopteret. Havariet ble observert av mannskapet på en Saab Safir. Fra flyet kunne de se helikoptermannskapet flyte i sjøen. Fosen-ferga ble raskt dirigert til havaristedet, men da var flygeren kaptein Yngvar Branem forsvunnet i sjøen. Maskinisten vingsersjant Thor Harald Johansen, var dessverre omkommet da han ble plukket opp. Havariet skyldtes trolig svikt av hovedrotoren.

KK-U var en Bell 47D-1 (c/n 645).

Steinar
http://www.seabee.info

LN-SEK
02-11-2011, 10:51
Hehe, bringer minner.
Fikk en tur med ett sånt et i Nord-Dakota i 85.

Fantastisk utsikt i bobla :up:

LN-KOG
02-11-2011, 15:20
Min svigerfar mimrer også om dette helikopteret. Han ble fraktet til et MASH liggende på en båre en gang for ca 60 år siden...
:old