View Full Version : Bonusreiser med Star Alliance-partnere for EB-poeng?
Fly med oss
25-09-2011, 19:48
Jeg har letet på sas.no og her på Flyprat, men har ikke funnet reglene for bestilling av bonusreiser med Star Alliance-partnere for EuroBonus-poeng. Noen som vet hvor de er? Tenker da på stop-over, open jaw, gebyrer etc. Det eneste jeg har funnet er prislisten:
http://www.sas.no/upload/Eurobonus/Star/chart_0909.gif
Nå er jeg den siste til å uttale meg, men years back brukte jeg tlf og det funket bra
Robbiedeluxe
25-09-2011, 22:34
1. Ingenting tillatt, kun lay-overs på under 24 timer.
2. Drithøye gebyrer.
Open jaw er da tillatt
I de tilfeller hvor avgang- og ankomstflyplass ikke er den samme, gjelder alltid det høyeste antall poeng i henhold til uttakstabellen.
http://www.sas.no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Programmet/Medlemsvilkar/
Sølv og gullmedlemmer kan bestille via telefon uten servicegebyr (se fordelsguiden)
Furahini
26-09-2011, 09:55
Et kjapt spm angaaende denne uttakstabbellen:
Hva er prisene for enveisbilletter? Regner med det er 50% av de oppgitte prisene?
Et kjapt spm angaaende denne uttakstabbellen:
Hva er prisene for enveisbilletter? Regner med det er 50% av de oppgitte prisene?
Du kan ikke ta ut enveisreiser med Eurobonus på Star Alliance partnere, kun på SAS sine egne flygninger
1. Ingenting tillatt, kun lay-overs på under 24 timer.
2. Drithøye gebyrer.
Det hørtes ikke særlig oppløftende ut. Hvor høye gebyrer er det egentlig snakk om? Og kan man bestille for eksempel tur i F med LH på nett?
janarne101
27-09-2011, 00:02
Jeg svei av mine 180 000 EBG miles i mars.
Det gikk greit å ringe SAS å bestille billetter etter å ha vært innom ANA sidene for å se etter plasser.
Men jeg måtte ta en runde ekstra innom ANA, fordi SAS ikke tillot mer enn 3 legs i hver retning til MNL. US Airways er ikke så nøye på det. Skal ha fem legs ut neste helg, og fire hjem om et par uker.
Og så kostet det 2700 kr i skatter for SK miles'ene. US tar rundt 800.
Så nå går EGB kortet ut snart. Vet ikke om jeg gidder å satse på å fornye det mer. Jeg flyr bare fire-fem turer i året, og hvis man passer på milestilbudene til US, og biz tilbudene til BKK med noen andre selskaper, så kommer man seg vel avgårde uten å brenne av neste 20 laken til BKK.
Var forresten superfornøyd med QR turen på biz i juli. Kjempeservice! Fikk dog kun 125 % miles på US kortet, men betalte jo 7500 mindre til MNL enn TG og KL skulle ha, så får vel la være å klage!
Og så kostet det 2700 kr i skatter for SK miles'ene. US tar rundt 800.
Ser altså ut som SAS charger fueltillegg noe US Airways heldigvis ikke gjør. Er vel kanskje forskjellen amerikansk vs europeisk selskap...
Ser altså ut som SAS charger fueltillegg noe US Airways heldigvis ikke gjør. Er vel kanskje forskjellen amerikansk vs europeisk selskap...
Litt retorisk spørsmål, men er ikke det litt rart? De 1900 (ca) kronene som SAS tar inn i fueltillegg må vel gå til de selskapene som faktisk står for flygningen? Og noe som de selskapene isåfall krever de skal ha dekket?
Så hvordan kan US la være å ta inn dette? Vil ikke de dermed være skyldig flyselskapet som står for reisen de 1900 kronene?
For øvrig syns jeg å huske at SAS fjernet fueltillegget på bonusreiser. Men dette gjalt altså kun for bonusreiser de står for selv, og ikke for bonusreiser med *A-partnere?
Har inne ei bestilling til Canada med SK til LHR og AC videre, i SK Business og AC sin Executive First. Blir 110 000 poeng, og hele 4130 kr i avgifter! Syns det var litt drøyt. Er det vanlig at det blir så mye, og er det verdt det?
Utreisa går til YUL og returen fra YYZ, så det er jo relativt korte flyturer også. Bare seks-sju timer.
Har inne ei bestilling til Canada med SK til LHR og AC videre, i SK Business og AC sin Executive First. Blir 110 000 poeng, og hele 4130 kr i avgifter! Syns det var litt drøyt. Er det vanlig at det blir så mye?
Ja, Eurobonusreiser booket med Air Canada betyr endel tusen i fuel surcharge, og derfor blir det så mye i avgifter
Chriscross
20-08-2012, 11:12
Men med LH eller United er det vel ikke mer enn ca 2500 nok?
Skatter/avgifter på LHR er veldig høye, det må sies. Størrelsen på fuel surcharge varierer med flyselskapet og ruten.
Skatter/avgifter på LHR er veldig høye, det må sies. Størrelsen på fuel surcharge varierer med flyselskapet og ruten.
Man skal ikke betale denne ekstra LHR skatten om man er i transit mindre enn 24 timer.
Man skal ikke betale denne ekstra LHR skatten om man er i transit mindre enn 24 timer.
Flyplassene har både departure tax og transfer tax, så jo det påløper endel skatter ved transfer. Men de ekstreme LHR skattene/avgiftene løper først helt løpsk ved departure, men de er ikke snaue ved transfer heller, nå skal sant sies at det påløper en del i FRA/MUC/ZRH/VIE også...
Bizflyer
21-08-2012, 15:00
De gangene jeg har brukt EB poeng til Asia har det blitt ca 2500 kr å betale.
Når jeg brukte US poeng var det 450 kr å betale.
Merkelig at det skal være så stor forskjell!
BF:cool2
Tja er vel noe med at US ikke charger YQ (fueltillegg) på bonusreiser, mens SK gjør det. Vet ikke hvorfor det er sånn dog.
Dag Viking
21-08-2012, 15:21
SAS til NYC var 200kr per pers på EB-poeng
US poeng til Asia var ca 800kr per pers, pluss 1400 baht i Bangkok.
Lying blue til USA var vel 400 euro!
Forstår jeg det korrekt ut av denne tabellen at det koster 110 000eb poeng for en tur retur New York med *A partnere? Sitter å ser på muligheter for en tur i Business til New York i påsken, SAS er selvsagt helt ribbet for turer men finner flere med Lufthansa, Brussel og TAP som lar seg gjøre. Hva velger dere som flyr mye i business av de 3 ? =)
robertaas
03-09-2012, 08:56
Er ikke United et alternativ for bonusturer? Det er jo greiere å fly direkte.
De kommer ikke opp som ledige når jeg søker. Sikkert mulighet for å vente til det slippes noen seter eller noe slikt, men jeg ønsker å få det booket i løpet av høsten. Syns uansett reisen er ganske kos, så en liten tur innom her og der for litt lounging og avslapping gjør meg fint lite :)
Styr unna Lufthansa og SAS sine skliseter. LX er garantert lieflat (topp mat også), mens SN og UA etter hvert også begynner å få orden i sysakene mht. setekvalitet. Frankfurt er heller ingen flyplass hvor man koser seg i loungen, med mindre man liker fabrikk-kantiner.
Edit: Husk at YQ tilkommer når man ikke flyr SAS. Skal du først punge ut tusenlapper for en gratisreise, bør du i hvert fall velge det kvalitativt sett beste produktet.
Takk for innspill. Men er det korrekt med 110 000 poeng for en tur retur New York ut i fra den tabellen? Og er det mulighet for å booke kun ene veien for å ta annet selskap tilbake, eventuelt kun en vei om poengene ikke strekker til?
Chriscross
03-09-2012, 10:40
Takk for innspill. Men er det korrekt med 110 000 poeng for en tur retur New York ut i fra den tabellen? Og er det mulighet for å booke kun ene veien for å ta annet selskap tilbake, eventuelt kun en vei om poengene ikke strekker til?
Ja, det er korrekt. Finner du med SK er det vel 100 000. Brussels har vel samme seter som Swiss på flygingene til NYC, mao veldig bra ut fra folk har rapportert om Swiss.
Takk for hjelpen, da er det bare til å begynner å snekre sammen opplegg her. Antar dette må bestilles på telefon via sas? Kan jeg på forhånd se hvor dyrt det blir med YQ om jeg feks skulle booke med Brussel som ser ut til å være mest aktuelt pdd?
Star bonusreiser må bestilles over tlf ja.
Du kan gjøre dummybookinger på vanlig betalte billetter og se hva YQ og andre skatter/avgifter utgjør på de forskjellige routingene. Dette er dog ingen garanti for hva YQ blir siden YQ på bonusklasser kan være forskjellige fra andre bookingklasser.
Tok et kjapt søk for deg på SN t/r OSL-NYC, YQ utgjør 2554 kr og andre skatter/avgifter 701 kr.
Aha, godt tips. Takk for hjelpen E.N :) Siste spørsmål: Det kan ikke bookes enkeltreiser med *A medlemmer foruten SAS når jeg er EB medlem?
Nei, kun SAS-group (SK/KF/WF). Eller du kan vel gjøre det, men blir belastet samme antall poeng som t/r reise.