PDA

View Full Version : SAS til Chios - veldig kort rullebane


Glenn
24-09-2011, 18:42
En bekjent av meg reiser til Chios med SAS neste lørdag.
Sjekket hvor "kort" denne flyplassen er, faktisk bare 1511 meter.
Klarer SAS å fly en fullastet 737-700 fra denne flyplassen uten mellomlanding på veien?

Til sammenligning er Skiathos 1628 meter lang - og der klarer man det uten mellomlanding, visstnok.

Noen som har vært der? Må vel være full bremsing når man lander.. ;)

fokkeren
24-09-2011, 19:02
Det må nok bli full revers og kjøre fullt turtall på motorene før takoff.
Det er jo ganske utrolig som med en Boeing 737.
Satt en gang for mange år siden på klappsete ifra Vørnes til Vigra,skal love att det var ikke mange meterene igjen av rullebanen.Flytypen var en B737-205ADV.

Stone
24-09-2011, 19:24
Klarer SAS å fly en fulllastet 737-700 fra denne flyplassen uten mellomlanding på veien?

Med en -700 med 24K motorer, ja. Med 22K blir det mer marginalt og avhengig av vær og vind, også underveis og i andre enden. -800 kan jeg ikke uttale meg om, men det er nok mulig, spesielt med 27K motorer.

BU fløy lenge på både Chios og Skiathos med -400 og -500, da var det normalt med et lite hopp opp til Thessaloniki for refueling før turene videre. Da -700'ene kom ble det slutt på dette.

Blant pilotkorpset ble landinger med søkklastede -400 betegnet som "interessante"...^_^

Glenn
24-09-2011, 19:40
Ser at SAS bruker 737-700 med 24K-motorer til Chios. LN-TU*-serien har vel 24K.
Må være litt mer gøy og utfordrene for pilotene på disse flyplassene, ingenting er vel som fullt turtall. ;)

På Skiathos klarer man med veldig liten margin en 757, her brukes de siste meterne til siste sekund. ;)

Tally-Ho
24-09-2011, 20:05
Begge stedene gir operative begrensninger. Thomas Cook Scandinavia flyr bl.a. fra OSL med A321 til Skiathos (211 pax). Nå er det ikke så ofte det regner der nede på sommeren, men om banen er WET, betyr det at man ikke opererer der da. Landingene foregår med autobrake medium, som gir en markert nedbremsing.
Kun spesielt godkjente kapteiner flyr steder som Skiathos og Madeira/Funchal.

For øvrig er take off normalt enn større utfordring enn landingene (balanced take off / rejected take off), med hensyn til banelengde.

Tally-Ho

SK384
24-09-2011, 20:53
Vi var på Chios for 11 år siden og det var Braathens som stod for flyvningen. Husker at det var LN-TUF og LN-TUA vi fløy med. Må innrømme at jeg ikke husker landingen noe spesielt og hvordan oppbremsingen var. Dette var før 11. september og på oppover turen fløy de med åpen cockpitdør og vi fikk også komme frem på besøk i cockpit. Meget hyggelig crew på flightdeck på returen og vi pratet litt om rullebanen og begrensningene. Med 700 maskinene var det normalt ikke noe problem med å nå Oslo uten mellomlanding, mens med 500 maskinene som de tidligere brukte på ruten gikk de som oftest nedom Tessaloniki og fuelte. Flyet var smekk fullt på returen, iallefall med passasjerer.

Voipe
24-09-2011, 22:47
Var på Chios for 2 år siden. Fløy med LN-TU ett eller annet.
Flyet var fullastet, og passasjeren i nabosetet spurte crewet om det gikk an å fly nonstop hjem igjen. Kapteinen hadde svart noe sånt som at det skulle visst gå akkurat. Og det gikk greit :)

eggs
24-09-2011, 23:19
Sterling fløy FLR med -700. 1500m bane med et fjell i enden. På tørr bane var det aldri noe problem, men helt på grensen når den var våt. Gikk litt bedre om man hadde -700 med winglet, mener å huske man hadde ca 1200kg mer å gå på da.

-eggs

SQ 777
24-09-2011, 23:41
Virket uproblematsisk da jeg fløy med Sterling for noen år siden..

LN-MOW
25-09-2011, 00:42
Som passasjer merker du sjelden noe til slikt. Du blir normalt ikke tatt med på råd .. ;)

M609
25-09-2011, 03:05
Har sett en lastet -700 lande på ca 1600 meter med bremseeffekt langt nede på 20 tallet, dvs poor pga våt is.

......men det var fordi man ikke benyttet seg av de første 1000 meterene av rullebanen......og det endte nesten i snøhaugen også!

Egenes
25-09-2011, 03:51
Var ikke Molde en av europas korteste baner, sertifisert for 737 da? Og da tok vell SAS ned -700. Sikkert ikke full payload, men alikevell.

RWY 24
25-09-2011, 08:07
Var på Skiatos med en -200 fra Braathens i 1991. At vi skulle fylle drivstoff i Thessaloniki på vei hjem var lagt inn i programmet på forhånd (det sto vel til og med på trykk i Gulliver-katalogen).

pmb
25-09-2011, 18:42
Husker godt landing og take-off på Chios med 737 i LN-TU*serien fra Sas/Braathens for noen år tilbake. Opplevde klart nedbremsinga som mer direkte enn vanlig, og det var heller ikke særlig mye nøling ved takeoff.

På Chios kunne reiseselskapet (var nok Lilleput) opplyse om at bakgrunnen for den korte rullebanen var at en tilgrensende grunneier ikke ville selge eiendommen sin til flyplass.