PDA

View Full Version : Følger flyselskaper norsk kjøpslov?

Mariushb
19-09-2011, 22:18
Hei!

Jeg har nettopp booket tur til Dubai med Qatar airlines, sammen med flere kompiser som står i mitt navn. Dessverre så har det vist seg at en av kompisene mine er nødt til å reise nedover et par dager senere pga. arbeid. Jeg lurer derfor på hvordan jeg enklest kan få endret billetten, slik at min kompis reiser ett par dager senere. Jeg har fått opplyst at endring i billetten kan koste mellom $75 OG $500 å endre, og da må det vel være enklere å cancellere hele flighten og kjøpe nye billetter, dersom vi faktisk har 14 dagers angrerett?

Setter pris på alle svar!

Mvh. Marius

Glenn
19-09-2011, 22:27
Det er ikke lovfestet angrerett på flybilletter.

§ 19. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg gjelder angreretten ikke for

a) spille- og lotteritjenester
b) enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom.

Det er derimot flere flyselskaper som tilbyr angrerett innenfor en kort tid, f.eks SAS har 24 timer og Norwegian har 2 timer.

LN-KOG
19-09-2011, 23:21
Det er også avhengig av hvor du kjøpte billettene. At du sitter i Norge og bestiller har liten betydning hvis du handlet fra en aktør i Kuala Lumpur. Da gjelder malaysisk lov.

SpeedbirdConcordeSST
24-09-2011, 06:35
Angående kjøp i Norge:

Det er viktig å skille mellom Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven når du skal finne ut av hvilke rettigheter du har. Også selgere tar grundig feil og snakker stadig om Kjøpsloven.

Les mer her:

http://realeitconsulting.no/empty_15.html

RWY 24
24-09-2011, 08:40
OPPRYDDING: Verken kjøpsloven, forbrukerkjøpsloven eller angrerettloven gjelder ved kjøp av flyreiser eller pakkereiser. De to kjøpslovene gjelder dessuten bare kjøp av ting, ikke tjenester.

Det som gjelder er allminnelige avtalerettslige prinsipper om f.eks. tilbud og aksept. Har du klikket "buy", har du akseptert tilbudet. Da er du bundet av tilbyderens standardvilkår, ev. spesielle vilkår dere har avtalt. Har dere ikke avtalt at det skal gå an å avbestille, er det ikke mulig å avbestille.

(For pakkereiser gjelder pakkereiseloven. Da er der lov å avbestille inntil 42 dager før reisens begynnelse mot gebyr.)

Mariushb
24-09-2011, 12:36
Da har det ordnet seg for oss! Vi fikk refundert skatter og avgifter, og tapte prisen av billetten (Som ikke bestod av noe særlig mer enn 60usd).

Takk for hjelpen! :)