PDA

View Full Version : Spørsmål ang. bytting av avgang med BA

Hermann SF
17-09-2011, 20:11
Hei!

2. oktober går turen til Alicante. Ruta vår er OSL-LHR-MAD-ALC med BA på første leg og Iberia på de to siste. Hjemreisen søndag 9. oktober er helt lik. På turen hjem ankommer vi LHR kl. 15:05 og BA770 til OSL går 19:15, men det går også en avgang 17:05 med BA til samme destinasjon, og vårt reisefølge som bestilte selv har fått plass ombord her.

Er det mulighet på flyplassen å bytte over til BA768 klokken 17:05 - hvis det er plass ombord? Eller koster dette ekstra? Eller er det helt uaktuelt..?

Hele turen ble bestilt på travellink.no.

EDIT: Nå i ettertid ser jeg at begge avgangene er fullbooket på BA's bookingsystem. Men det finnes vel noe "stand by"-opplegg, gjør det ikke det?

Martin
17-09-2011, 20:20
Dessverre. Man kan endre dersom man har en billett som kan endres, og noe standby-opplegg har de ikke.

Eneste mulighet er altså om billetten kan endres, og om det er ledige plasser på avgangen du vil endre til.

Hermann SF
17-09-2011, 20:22
Okay, takk for svar - da får vi kose oss ekstra mens vårt reisefølge fyker avgårde til kalde Norge før oss. Jaja, man burde egentlig være glad :)

Discus
18-09-2011, 10:44
Okay, takk for svar - da får vi kose oss ekstra mens vårt reisefølge fyker avgårde til kalde Norge før oss. Jaja, man burde egentlig være glad :)

LHR T5 er jo en fin plass å kikke på litt fly, da. Finn deg et sted å sitte i en av endene av terminalen så ser du rett ut på rullebaneenden - god tur

Hermann SF
18-09-2011, 11:59
LHR T5 er jo en fin plass å kikke på litt fly, da. Finn deg et sted å sitte i en av endene av terminalen så ser du rett ut på rullebaneenden - god tur

Ja, jeg har hørt mye rart om LHR men ganske mye positivt om T5. Timene går nok fort, uansett!:)

Mjolnir
18-09-2011, 14:36
Det er alltids lov å spørre i gaten på den tidligere avgangen ;)

Discus
18-09-2011, 14:50

Det er et godt tips i tilfelle de har forsinkelser inn som gjør at neste avgang går mot en overbooking. Har funket for meg flere ganger, dog aldri forsøkt hos BA. Har bare gitt beskjed i gaten om at jeg er tilstede, og kan dra tidligere dersom neste avgang ser ut til å bli overbooket.

Hermann SF
18-09-2011, 16:09
Der dukket det opp et svar jeg var på jakt etter. Vi får se hva de sier :)

Martin
18-09-2011, 16:13

Jeg har ingen erfaring med dette selv, kun lest et par tråder om dette på Flyertalk, der folk (som regel amerikanere) spør som de f.eks. kan bli med et tidligere fly til destinasjonen sin i Europa, selv om de egentlig har en kjempelang connectiontid. Grunnen til at jeeg spesifiserte amerikanere, er at dette med standby er mer vanlig der borte. Svaret de fleste får, er at BA ikke tilbyr standby, og at eneste måte er å evt. endre billetten.

Mjolnir
18-09-2011, 18:42
Jeg har ingen erfaring med dette selv, kun lest et par tråder om dette på Flyertalk, der folk (som regel amerikanere) spør som de f.eks. kan bli med et tidligere fly til destinasjonen sin i Europa, selv om de egentlig har en kjempelang connectiontid. Grunnen til at jeeg spesifiserte amerikanere, er at dette med standby er mer vanlig der borte. Svaret de fleste får, er at BA ikke tilbyr standby, og at eneste måte er å evt. endre billetten.

Har de spurt i skranka til BA eller ved gate? Poenget er at når boarding starter har man som regel oversikt over hvor fullt flyet er. Hvis gate agent vet at det er ledige seter ombord antar jeg at vedkommende har mulighet til å fylle dem med folk som evt. kommer og spør uten å sette dem på venteliste.

Skjønt, hvis flyet i utgangspunktet er fullbooket er sjansene små.

Martin
18-09-2011, 19:01
Har de spurt i skranka til BA eller ved gate? Poenget er at når boarding starter har man som regel oversikt over hvor fullt flyet er. Hvis gate agent vet at det er ledige seter ombord antar jeg at vedkommende har mulighet til å fylle dem med folk som evt. kommer og spør uten å sette dem på venteliste.

Stort sett har folk spurt på Flyertalk, om det samme som trådstarter spør om her. De har en god connection, men ser at det går et fly før, og lurer på om de har noen sjanse for å evt. få bli med det, og svaret er som regel: "Ja, hvis du har en billett som kan endres, og er villig til å betale for det", og at BA ikke har noe standby-opplegg, og heller ingen mulighet til å endre en billett utover de vanlige billett-endrings-reglene.

Ståle
18-09-2011, 20:08
Bra at Hermann startet en tråd når jeg tenkte å gjøre dette, biletten ble bestilt hos Travellink.no for min del også - dette er også faktisk aller første gang jeg booker fly via reisebyrå. Helt nederst i en ganske rotete bookingmail fra Travellink er det et bookingnummer, BA`s automater på OSL og Iberias i ALC leser vel denne uten problemer?

Kan jeg sjekke inn tidligere hos BA / IB sine sider og få valgt seter? Eller er det ikke mulig siden jeg ikke booket direkte hos selskapet?

The Ticketor
19-09-2011, 08:27

Ingen sånn mulighet med mindre flyselskapet har det som uttalt policy eller det er klarert på annen måte. Man slipper ikke på pax på flyet som skal betale for å endre uten at det er i orden. Gi bort penger er dårlig business...

O_K_
19-09-2011, 09:47
Ingen sånn mulighet med mindre flyselskapet har det som uttalt policy eller det er klarert på annen måte. Man slipper ikke på pax på flyet som skal betale for å endre uten at det er i orden. Gi bort penger er dårlig business...

Med mindre det neste flyet man egentlig skulle være med er fullbooket / oversolgt og flere ledige seter på det flyet muliggjør et fullprissalg til. Desto lengere flysellskapet kan vente med å sende et "tomt sete", desto lengere tid har de på å forsøke å selge det.

Gitt at passasjeren er uvillig til å betale for endringen , og står på sand by slik at en eventuellt siste liten passasjer som blar opp 1000-lapper får bli med, så taper ikke flysellskapet på å gjøre denne endringen.

Selv bruker jeg omvendte metoden ofte. Fra europa til TRD så booker sas fortsatt ned mot 45min transfer selv om det er total gambling om man rekker det. Dette har jeg ingen problemer med å ta, rekker jeg det så er det fint, rekker jeg det ikke så går det et fly en time senere. Kveldsflyene til sas fra 9 og utover er skjeldent fulle, og "nattflyet" har jeg aldri oplevd at har vært fult så jeg bekymrer meg ikke for å komme frem.

The Ticketor
19-09-2011, 19:22
Da er det "klarert på annen måte" grunnet operasjonelle grunner. Bare å dukke opp og tro man skal få bli med når man egentlig skal betale for det - lykke til.