PDA

View Full Version : LN-SUB DC-6B

Per-K
17-09-2011, 14:02
Hei
Jeg rydder i gamle dias.
Desverre har jeg ikke filmscanner, men bruker et D7000 med den nye Nikkor macro 40 mm og avfotograferer dias direkte med fremkalling Lightroom.
Jeg fant noen dias fra den tid jeg var i militæret, nærmere bestemt en transport fra Kjevik til Kirkenes våren 1964 med Braathens DC6b LN-SUB.
Bilde 3 viser "gamle" gode Forneu slik det så ut i området den gang.
Kvaliteten er ikke optimal, men er den beste jeg kunne få til, og jeg husker flyturen som om den var i går. Særlig den flotte motorlyden - vi hører ikke slikt nåtildags.
Tro hva som skjedde med LN-SUB etter 1969 som er året med det siste foto av maskinen på Airliners.
Enjoy.

Hilsen PK

p.s.
Flyprat er et flott forum for oss pasjonerte flyinteresserte - takk til alle som bidrar!

LN-MEH
17-09-2011, 14:12
Gamle LN-SUB lever ennå, nå som N151 hos Everts Air Cargo i Alaska. Det er bygget i 1958 og kom til BU november 1962 og var der til 1/6 1971 da den ble LN-MTV (Saga Norsk Flytjeneste/Trollair). Ble i 1972 solgt til Belgia og hadde der reg'ene OO-LGV/OO-VGL. Solgt til Canada og bygget om til brannslokkerfly(tanker) i 1976 og fikk reg C-GICD. Solgt videre og bygget om til frakter i 1997 og fikk da nåværende reg, N151. Meget interessante historiske bilder.

LN-MOW
17-09-2011, 14:43
N151 knipset jeg i ANC for noen år siden ..

http://www.enfb.net/Flybilder/ANC050629/N151.jpg

Morsomme bilder! Takk for at du lastet dem opp!!

Kanon
17-09-2011, 17:21
Flotte bilder, du har fått til avfotograferingen utmerket synes jeg.

hmm273
17-09-2011, 17:55
Dette var bra, tar gjerne mer!!!

RolfL
17-09-2011, 18:46
Ble i 1972 solgt til Belgia og hadde der reg'ene OO-LGV/OO-VGL.

Och här en bild på OO-LVG (inte OO-LGV) som var reg. före OO-VGL. Bilden tog jag på Le Bourget 4 juni 1973 på den tiden då det fanns en utmärkt åskådarterass på LBG.

rhusberg
19-09-2011, 10:24
Spennede bilder, og takk for at du deler de med oss !

Jeg legger ved 4 bilder av c/n 45496 fra samlingen min.

Happy collecting,
Ruben

http://i131.photobucket.com/albums/p283/rhusberg/FLY/DC-61.jpg

http://i131.photobucket.com/albums/p283/rhusberg/FLY/LN-MTV10.jpg

http://i131.photobucket.com/albums/p283/rhusberg/FLY/LN-MTV200708.jpg

http://i131.photobucket.com/albums/p283/rhusberg/FLY/DC-66.jpg

fokkeren
20-09-2011, 17:31
Hvar med på siste testflighten med LN-SUT mener det var.Siste DC6eren til Braathens,den gikk til Delta Airtransport i Belgia.Bjarne Florvåg var kaptein og min far var Aut.mek på testfligten som gikk over Nordsjøen.Det var den tøffeste testflight jeg har vert med på.Jeg og kapteinen ifra Delta måtte spy.
Etter testfligten var det kun en feil og det var att den ene vinduspusserbladet trengte en liten justering.
Tror noen av Braathens SAFE DC6B ble solgt til Syrian Arab Airlines.

Braathens hadde egen Norsk ansatt i New York som kun kjøpte surplus deler til Braathens og Loftleider sine DC6ere ,hjelpte nok sikkert andre flyselskaper med deler i god Braathen ånd.:flyrr

RolfL
20-09-2011, 21:41
Hvar med på siste testflighten med LN-SUT mener det var.Siste DC6eren til Braathens,den gikk til Delta Airtransport i Belgia.Bjarne Florvåg var kaptein og min far var Aut.mek på testfligten som gikk over Nordsjøen.Det var den tøffeste testflight jeg har vert med på.Jeg og kapteinen ifra Delta måtte spy.
Etter testfligten var det kun en feil og det var att den ene vinduspusserbladet trengte en liten justering.
Tror noen av Braathens SAFE DC6B ble solgt til Syrian Arab Airlines.

Braathens hadde egen Norsk ansatt i New York som kun kjøpte surplus deler til Braathens og Loftleider sine DC6ere ,hjelpte nok sikkert andre flyselskaper med deler i god Braathen ånd.:flyrr

Tror du minns fel då LN-SUT , som kom till Braathens från Transair (SE-BDG) , såldes till Grönlandsfly som OY-DRC.

mach.86
21-09-2011, 05:53
LN-SUT lever vel også om jeg ikke husker feil. Er ikke det SUT som for ett års tid siden ble "ferry" fløyet til en grus-stripe i Sør Afrika?

fokkeren
21-09-2011, 08:03
Tror du minns fel då LN-SUT , som kom till Braathens från Transair (SE-BDG) , såldes till Grönlandsfly som OY-DRC.

Mener att Braathens fikk ingen DC6ere ifra Tranair,Braathens hadde en bastrad en DC6A,tror det var fraktedør på den.
Noen kom ifra Northwest og Cathey.

RolfL
21-09-2011, 09:01
Mener att Braathens fikk ingen DC6ere ifra Tranair,Braathens hadde en bastrad en DC6A,tror det var fraktedør på den.
Noen kom ifra Northwest og Cathey.

Om du inte tror mig så kan du exempelvis titta i Kay Hagbys utmärkta norska register. LN-SUH/LN-SUI (nr. 2) kom via Boreas Corp. till Braathens från Transair och LN-SUM/LN-SUT kom också närmast från Transair.
Den DC-6A du nämner var LN-SUI (nr. 1). LN-SUB kom från Cathay Pacific.

safir
21-09-2011, 10:45
Denne er å få kjøps hos Smaal World Models , diecast i 1:200. Dyr, (med mva og toll) MEN et lite smykke til daglig glede og minne der den står i glasskapet blandt mye nytt og gammelt SAS !

fokkeren
21-09-2011, 11:19
Om du inte tror mig så kan du exempelvis titta i Kay Hagbys utmärkta norska register. LN-SUH/LN-SUI (nr. 2) kom via Boreas Corp. till Braathens från Transair och LN-SUM/LN-SUT kom också närmast från Transair.
Den DC-6A du nämner var LN-SUI (nr. 1). LN-SUB kom från Cathay Pacific.

Beklager,jeg tok feil:(

Fellowship
21-09-2011, 12:41
Takk til Per-K for fine bilder fra 1964, ser gjerne flere slike :)

Og til fokkeren: den siste DC-6B hos BU som du var med på testflight i, var LN-SUK som var hos BU helt til 1973, og vel på sett og vis ble avløst av den 5. B737: LN-SUD

fokkeren
21-09-2011, 18:10
Takk til Per-K for fine bilder fra 1964, ser gjerne flere slike :)

Og til fokkeren: den siste DC-6B hos BU som du var med på testflight i, var LN-SUK som var hos BU helt til 1973, og vel på sett og vis ble avløst av den 5. B737: LN-SUD

Tusen takk for informasjon,Etter fadderen sa var han den lengst flyene flyger ifra andre verdenskrig.

Mens du er inne på B737-205,har det Ludvig G.Braathens rederi som eide LN-SUG?

Stone
21-09-2011, 19:54
Tusen takk for informasjon,Etter fadderen sa var han den lengst flyene flyger ifra andre verdenskrig.

Mens du er inne på B737-205,har det Ludvig G.Braathens rederi som eide LN-SUG?

Bjarne Florvaag var den siste "krigeren" i BU i hvert fall, om det var andre norske etter ham i andre selskaper vet jeg ikke. Såvidt jeg husker var han navigatør på Lancaster i Bomber Command og startet i BU som navigatør på DC-4 før han konverterte til pilot en gang på femtitallet.

Jeg aner at du har rett angående SUG. Men den (og SUD, tror jeg) ble solgt og tilbakeleaset tidlig på åttitallet. Dette var de første 737-205 som ikke var eid av Braathens SAFE.

Alt etter hukommelsen.... ;)

SVG
21-09-2011, 20:56
Jeg var på Sola og så på, da LN-SUK forlot Braathens SAFE og Norge i 1973 :D Desverre har jeg ikke bilde:headbang

mach.86
23-09-2011, 20:01
Sjekk c/n på dette bildet. Er ikke dette samme c/n som LN-SUT?

http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=48893&nseq=0

Flyet bildet fløy for mindre enn ett år siden. Står nå på ei grusstripe.

Stone
23-09-2011, 20:31
Sjekk c/n på dette bildet. Er ikke dette samme c/n som LN-SUT?

http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=48893&nseq=0

Flyet bildet fløy for mindre enn ett år siden. Står nå på ei grusstripe.

Det stemmer, det. Og det har vært tema her før: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=78166

mach.86
29-09-2011, 10:37
Det gikk lenge rykter om en DC-6 som ble skrotet og nedgravd på en søppelplass på Lura i Sandnes kommune. Noen som vet noe mer om dette?

Stone
29-09-2011, 10:54
Det gikk lenge rykter om en DC-6 som ble skrotet og nedgravd på en søppelplass på Lura i Sandnes kommune. Noen som vet noe mer om dette?

Den eneste DC6 som ble hogd på Sola var LN-SUD (cn 44060) som ble skrotet i 1969, mener det var etter at den kom tilbake fra Biafra-flygningene. Det eneste jeg har hørt er at deler av skroget ble solgt til en bonde som skulle bruke det som hønsehus, men hvor det var eller hvor resten ble av kjenner jeg ikke til, dessverre.

Kenneth
21-06-2015, 20:09
På forsiden aftenbladet.no står det
Hjem fra villmarken i Alaska

Etter 44 års utlendighet kommer muligens et gammelt Braathens-fly tilbake til Sola.
Det ser ut som det kan være LN-SUB på bildet. Noen som vet hva det dreier seg om ?

BHSkeie
21-06-2015, 20:23
Hjem fra villmarken i Alaska
Etter 44 års utlendighet kommer muligens et gammelt Braathens-fly tilbake til Sola.
Tekst: Jan-Petter Helgesen Publisert: 21.jun. 2015 11:14 Oppdatert: 21.jun. 2015 16:22
DC-6B LN-SUB
Første eiere: Bygget i 958 til Cathay Pacific i Hongkong. I Braathens-tjeneste fra 1962 til 1971.

Produsent: Douglas-fabrikken i Long Beach i California.

Motorer: Fire Pratt & Whitney Wasp R-2800 med opptil 10.000 hk.

Hastighet: 507 km i timen.

Rekkevidde: 7995 kilometer.

Lengde: 32,18 meter.

Vingespenn: 35,81 meter.

Vekt: 48,5 tonn.

55 år etter at det firemotors veteranflyet av typen Douglas DC-6B Cloudmaster ble satt i trafikk for flyselskapet Braathens SAFE, arbeider en interessegruppe for å bringe det sjeldne propellflyet fra 1960-årene tilbake til Norge og Flyhistorisk museum på Sola.
Pionerflyet som forlot Sola i 1971 med de norske kjennebokstavene LN-SUB, er fortsatt i daglig bruk i Alaska. Her benyttes det som fraktfly med kjennetegn N156 mellom byen Fairbanks og en rekke utposter i den største amerikanske delstaten, opplyser John Stokke, talsmann for interessegruppen.

Flyet er et av de siste av 665 produserte DC-6 som fortsatt flyr i dag. Ingen av de andre åtte DC-6 som var arbeidshest og flaggskip i Braathen-flåten i 1960-årene, er lenger i bruk. Samtlige, med unntak av ett som står som ubrukelig rustholk i Johannesburg i Sør-Afrika, har for lengst havnet på skraphaugen.
Flyet i Alaska hadde en allsidig tilværelse i årene 1962 til 1971 da det fløy på Braathens norske vinger. Det var en viktig brikke i oppbyggingen av innenriksnettet her i landet med flyginger fra Oslo til Stavanger, Trondheim og Ålesund samt charterturer verden rundt.

Stor aktivitet i Braathens hangar i 1960-årene. Vi ser snuten på DC-6B LN-SUB, nærmest, og Douglas DC-4 Skymaster LN-MOB fra Bergen Air Transport i bakgrunnen. Sistnevnte var under krigen general Dwight D. Eisenhowers private fly.
John Stokke sier at flytypen også hadde en sentral rolle da selskapsreisene til sydlige reisemål for alvor kom i gang på den tiden. Turene til steder som Mallorca. Solkysten og Gran Canaria var ikke helt for folk flest de første årene.
- Flyreisen var lang med stempelmotorflyene som bare oppnådde halvparten av hastigheten til de senere jetflyene. Til Gran Canaria tok turen fra Norge opptil 12 timer. Da måtte passasjerene gis førsteklasses service og servering underveis, fortsetter Stokke.

Han sier videre at den norske OL-troppene ved lekene i Tokyo i 1964 ble fløyet til Japan med LN-SUB og en annen DC-6B fra Braathens SAFE. Den gang fikk ingen vestlige fly ta den kortere turen til solens rike via Sibir.

I stedet måtte de to Braathen-maskinene fly den lange sørlige ruten rundt Sovjetsamveldet og mellomlande i Kairo, Bombay, Bangkok og Taiwan. En tur som tok nesten tre døgn.
- Det var for langt og tidkrevende å ta flyene tilbake til Norge mens lekene pågikk. De ventet derfor på nordmennene til Tokyo-OL var slutt før de returnerte, sier Stokke.

Ellers ble DC-6B-flyene fra Braathens ofte brukt av det islandske flyselskapet Loftleidir på dets ruter fra Europa til New York via Reykjavik. Turene over Atlanterhavet tok opptil 15 timer.

Allsidig bruk gjorde at LN-SUB med i alt 99 passasjerseter var utstyrt med egen VIP-kabin foran. Helt bakerst var det en rund sofagruppe. Disse plassene var svært populære blant de reisende som ofte kappsprang om bord i flyet for å sikre seg de attraktive setene.
Da Braathens i slutten av 1960-årene tok i bruk jetfly, ble de langsomme DC-6B –flyene skiftet ut. LN-SUB ble i 1971 solgt til det mindre selskapet Norsk Flytjeneste i Sandefjord. Deretter var det i belgisk eie.

Styreleder Rasmus Svihus fra Stiftelsen Flyhistorisk Museum, Sola, nærmest, og pensjonert flytekniker Harald Storlid studerer informasjon om Braathens SAFE i avdelingen om flyselskapet på flymuseet i Sola sjø. (Foto: Jan-Petter Helgesen).
I 1976 havnet det hos Conair i Canada. Her ble det ombygget til vannbombefly til bruk mot skogbranner.20 år senere ble det solgt til selskapet Evert Air Cargo i Alaska. På ny ble det ombygget, denne gang til frakt av drivstoff. Senere ble det bygget om til vanlig fraktfly og satt i sin nåværende tjeneste til utposter i villmarken.
I Alaska vil det tidligere Braathen-flyet være utgått på dato en gang i 2017. John Stokke opplyser at interessegruppen har vært i kontakt med de amerikanske eierne og bedt om å få overta flyet kort før sertifikatene går ut om to år.

Svaret var positivt. Pris for maskinen er satt til 350.000 dollars eller mellom to og tre millioner norske kroner ved levering i Norge.
Utenom Stokke består interessegruppen av Tor M. Silseth fra tidligere Braathens-verksted på Sola og tidligere Braathen-direktør og administrerende direktør Hans Andreas Grøtterud fra Braathens datterselskap Busy Bee of Norway.

Dersom de lykkes i å overta flyet, er Braathen-familien villig til å bidra i spleiselaget. Familien ønsker å la det aktuelle flyet markere Braathens SAFEs betydning i norsk luftfart gjennom mer enn 50 år.

Flyets norske hovedbase var Braathens tekniske avdeling på Sola. Det er ønskelig at veteranmaskinen inngår i Flyhistorisk Museums samling i Sola sjø.
Styreleder Rasmus Svihus i Stiftelsen til flymuseer har overfor interessegruppen skriftlig bekreftet museets interesse forl å overta flyklenodiet.

Målet er å la dette skje i 2018. Da skal flyet være malt i Braathens-farger. Svihus understreker at museet ikke har mulighet til å engasjere seg økonomisk i prosjektet.

Pensjonert flytekniker Harald Storlid fra Braathens Sola- flyverksted arbeidet i sin tid på det aktuelle flyet. Han betegner den firemotors stempelmotormaskinen som et solid og godt fly som var populært både blant bakkemannskaper og flygende personell i Braathens.
- Jeg deltok på en tur med DC-6B til Svalbard med frakt. Den gang var ikke flyplassen der oppe åpnet og vi landet på den frosne tundraen i Adventdalen, forteller Storlid.

- Robust konstruksjon og høyt understell gjorde at propellene ikke kom i kontakt med bakken. Dette gjorde det mulig å lande med DC-6B på den provisoriske landingsbanen i vinterhalvåret, påpeker 72-åringen. Totalt foretok Braathens 150 turer med DC-6B til øygruppen i Ishavet.

SQ 777
24-06-2015, 20:41
Takk for fantastisk fortelling. Hadde min første studentcharter med PA 707 i 1967 fra FBU. Den var mye forsinket med samme studentgruppe fra ARN. Siden den måtte da ha stopp på veien til JFK, valgte PA å chartre denne maskin fra FBU til ARN for å spare tid med de norske studentene.

Så DC 6 B LN SUB var min første flytur whatsoever :hi2. Husker godt ganske stor nervøsitet da de fyret opp motorene og RØYK kom ut.:angry:

( Hadde samme opplevelse 5 år senere da jeg hoppet på en dagstur til Algiers med Spantax DC 7 B fra PMI )

T J Johansen
24-06-2015, 22:58
Håper alt går i boks slik at vi får se en DC-6 tilbake i Norge igjen. Med norske farger...

Lykke til med prosjektet!

Trygve

Desk pilot
06-07-2015, 20:57
- Robust konstruksjon og høyt understell gjorde at propellene ikke kom i kontakt med bakken. Dette gjorde det mulig å lande med DC-6B på den provisoriske landingsbanen i vinterhalvåret, påpeker 72-åringen. Totalt foretok Braathens 150 turer med DC-6B til øygruppen i Ishavet.

Ble ikke Braathens DC6 også brukt en periode til å fly forsyninger til Jan Mayen?

Falcon
13-07-2015, 21:24
Joda; Braathens fløy til Jan Mayen med både DC-4 /C-54) og DC-6. Stasjonen har noen fine bilder her: http://jan.mayen.no/flyplass/

Skymaster
09-12-2015, 09:01
Hei, jeg skriver en artikkel om DC-6 i norske farger generelt og om LN-SUB spesielt. Flotte bilder du har tatt av maskinen! Håper jeg eventuelt kan få benytte dem i artikkelen? Har du info om hvor og når bildene er tatt? Hilsen Skymaster

twinpin
10-09-2016, 18:08
Første gang jeg møtte Braathens SAFE og DC-6B, var da jeg var nyutdannet pilot spleiset med noen kamerater og tok et teknisk kurs i den gamle tyskerbrakka som lå rett i vinden som sekserne skapte da de testet motorene før avgang på bane 24.

Fikk senere en førsteklasses utdannelse på typen i Sterling Airways i Danmark hvor jeg jobbet som styrmann i ca ett år. 24 år gammel begynte jeg å fly sekser i Braathens SAFE og var med helt til den siste forlot selskapet.

Det var en fantastisk tid med mange spennende turer og kolleger som stort sett alle hadde vært aktive flyvere, navigatører, telegrafister og flymaskinister under 2. verdenskrig. LN-SUB har jeg mange timer på. Den og LN-SUK hadde begge de gamle 1. klasse kabinene foran intakt med to køyer som kunne slås ned over setene.

Selv om jeg fikk glede av å fly både F-27, F-28 og B-737 senere, så er det ikke noe fly som kan slå sekseren. Den gangen hadde flyene "fly by wire" - altså wire av stål og stag. Kan ikke huske at det var noe plast ombord. Vi surret rattene med tau så vi ikke skulle fryse fast hendene når vi fløy kaldt vær. For et teknisk interessert menneske oppflasket i den analoge verden, kunne man ikke ha det bedre.

Om prosjektet med å få gamle SUB tilbake til Norge kunne lykkes, ville ingen gledet seg med enn jeg. Kan jeg yte noe i saken, så stiller jeg gjerne opp.

SQ 777
11-09-2016, 20:59
Håper på mer DC 6B historier.

Hadde den , som 21 åring , FBU ARN 1967 , da BU for å spare tid , ble leid inn av PA .

Da ville PA spare mellomlandinger på FBU og en til på Prestwick med sin B707-320B ( FBU for kort for nonstop JFK ). PA var ganske mye forsinket.

Studentcharter...

LN-RTP
13-09-2016, 03:48
Spennende historie.
Synes der høres mye ut for en DC-6 som går ut på dato i 2017 med $350,000.
Har en kompis som jobber i teknisk for Everets Air Cargo.
Sendte han en email og spurte hvordan tilstanden var på flyet, corrosion og andre ting.
Venter på å høre tilbake.
Tviler på at markedet er stort for en slik uansett hvor nostalgisk det måte være.
Gjetter på under halv at det som er nevnt.
Hadde jo vært stas å fått den i BU farger på museum i Norge, eller som pax fly med light sightseeing turer i finvær.
Glemmer dog ikke den DC-6 i Alaska som fikk brann i en motor og før dem fikk landet brant vingebjelken av og hele greia gikk i bakken med mann og mus:(
De der gamle flyene begynner å bli sliten og trenger mye TLC, gjerne med røntgen bilder av de viktigste bitene, kan være skjult corrosjon både her og der. :(

oy-viv
13-09-2016, 08:00
Jeg kender ikke reg., men også jeg havde min luftdåb i 1967 i en DC6B fra Braathen
S.a.f.e., som fløj charter CPH-LGW r/t. Jeg var skoleelev og skulle tilbringe hele
sommerferien på sprogskole i Sydengland.
Jeg kan huske, at jeg var meget spændt på flyveturen, men jeg var
samtidig lidt skuffet over, at det ikke var en jet!
Nu vel, det gik jo fint, luftfartsbacillen ramte mig og få år senere begyndte jeg
som 'ground hostess' hos SAS på CPH.

1944vintage
13-09-2016, 10:17
mimrer litt jeg også ...

Jeg hadde min første tur med Braathens DC-6B i April 1966.
En milcharter (FBU?)-Værnes-Bardufoss-Kirkenes. Med overnatting i Bardufoss.

Førsteinntrykket av Finnmark: Mørkt, kaldt og med brøytekanter stedvis høyere enn bussen fra flyplassen.
Men til 17.mai var det meste av snøen borte. Mulig at snøvær på Høybuktmoen var årsak til nattstoppen.
Returen i Oktober gikk samme veg på dagtid, uten overnatting.

Min siste tur med Braathens DC-6B var i 1967. Fornebu-Rotterdam, arrangert av et reisebyrå.
Omtrent halvfullt fly med passasjerer av forskjellige kategorier.

Husker ikke noe spesiellt om flytypen. Omtrent som å reise med en B737 i dag.

twinpin
14-10-2016, 13:08
Folkedamperen

Nå som det snakkes om å hente hjem en gammel Braathens SAFE Douglas DC-6B til Norge, drømmer jeg meg stadig oftere tilbake i en periode i lufta som sterkt har satt sterke spor i mitt liv. Både mannskaper og prosedyrer på denne flytypen var ennå preget av 2. verdenskrig og virkeligheten var ofte svært fjern fra dagens. På sekseren i Braathens SAFE hadde hver enkelt kaptein og maskinist sine individuelle måter å operere flyene på, og alt dette måtte læres og etterleves av de styrmennene som var heldige nok til å få sjansen i høyresetet. Man kan trygt si at det var en stor generasjonsforskjell. Følgende historie kan vise hva jeg mener:

Det hadde vært snøstorm i Tromsø i to dager og mange fly var kansellert. Sammen med en av de eldste kapteinene skulle jeg fly dit julaften formiddag 1970. Vårt fly var det siste den dagen og pågangen fra mer eller mindre fortvilte passasjerer var stor. Alle ville hjem til jul.

I kaoset på Fornebu fikk den gamle kapteinen det travelt. Han snakket med trafikkavdelingen på radio, ropte og snakket ut vinduet, klatret ut av setet for å ordne opp bak i flyet og brød seg ikke om forsinkelsen alt dette skapte. Da vi foretok den siste opptellingen av passasjerene viste deg seg at vi hadde alt for mange ombord. Det var det fullt på klappsetene, på toalettene og i de tre køyene i cockpiten.

Ikke nok med det. Kapteinen hadde også forbarmet seg over en hundevalp som skulle plasseres i lasterommet i en kasse. I stedet satte han den mellom passasjerenes føtter like bak maskinisten. Men da vi fyrte opp motorene som etter hvert roet seg ned med en lav, koselig buldring, begynte bikkja å jamre.

Det ble satt en skål melk foran hundekassa. Men bikkja ville ikke ha noe, den bare skalv. Da tok kapteinen hvalpen i nakkeskinnet og løftet den opp på hylla over instrumentpanelet. Der kom det en hyggelig varme fra defrosteren. Men da det ble klart at hunden hverken led av sult eller kulde, men av skrekk, havnet den like godt innenfor den romslige jakka til kapteinen. Med hans pondus skulle en kanskje tro at det ikke var plass for noe mer innenfor uniformsjakka. Men nei da. Hvalpen følte seg endelig hjemme i det trange og varme miljøet hos kapteinen.

Det var et underlig syn fra styrmannsetet hvor man kunne betrakte det hele i profil. Under hakene på kapteinen tittet den spisse hundesnuten fornøyd fremover mot Aftenposten som han nesten alltid leste i når vi var underveis. Som vanlig var det maskinisten og jeg måtte sørge for at vi til endte opp i Tromsø. Hele tiden mens passasjerenes øyne stirret oss i nakken.

Etter en lang og urolig innflyvning dukket til slutt lysene fra plassen opp. Det snødde på tvers og banelysene flimret utydelig i snøhavet. Da jeg sa at vi kunne se rullebanen glemte kapteinen bikkja for en stakket stund, krøllet avisa ned ved siden av setet, løftet blikket over lesebrillene før han og hunden tok kontrollen og satte flyet solid ned på bakken. De gamle kollegene var verdens beste piloter når de kunne se bakken.
Så grep han mikrofonen og forlangte en stige satt opp til cockpitdøra så snart vi parkerte. Det stod en hel flokk med mennesker og ventet på oss foran den bitte lille terminalen med tårn på taket. Propellene hadde knapt stanset opp da han brøytet seg mellom passasjerene som hadde hoppet ned fra køyene og nå stod i cockpiten. Han kneppet frakken rundt bikkja og seg selv og klatret ned stigen. Jeg kunne se at kapteinen overlevere hvalpen til dens lykkelige nye familie. Som julenisse ville kapteinen at alle skulle være glade og få en god jul.

Helt fra mine første flytimer, var det å fly en DC-6 mitt aller høyeste ønske. Med ferskt flysertifikat kjøpte jeg et teknisk kurs hos Braathens SAFE. Kurset ble stadig avbrutt av de mange sekserne som testet motorene før avgang og hvor støyen og vinden fra motorene fikk den gamle tyskerbrakka til å riste. Flottere pause kunne ikke jeg tenke meg. Senere var jeg heldig å fikk praktisere mine kunnskaper i i Fred. Olsens Flyselskaps DC-6 fraktefly. Deretter ble ett år på sekser hos Sterling Airways i Danmark før jeg endte opp hos Braathens SAFE. Da de spurte om jeg ville fly jet eller propellfly, var svaret klart. Hos meg var aldri noe tvil. Jetfly kunne jeg fly senere.

Douglas DC-6B Cloudmaster var og er et fantastisk fly. Det hadde stor driftsikkerhet og var for tiden ganske komfortabelt sammenliknet med tidligere generasjoners fly. Det hadde absolutt sjel. Som pilot å gå fra dette flyet til moderne jetfly, var som å komme fra den koselige tømmerhytta med fyr på peisen, til venteværelse på legevakta. Ikke rart at nostalgien plager meg i dag. Det er bare å håpe at vi lykkes med å få den gamle Braathens SAFE sekseren tilbake til Norge igjen. Det vil gjøre meg og sikkert mange andre svært glade.

Til slutt vil jeg bare nevne noen av de totalt 34 punktene på Pre-Start sjekklisten på sekseren:

Hydraulic BY-pass DOWN
Props 2800 & No 2 Master
Aft Overhead Switch Panel CHECKED
Heater Panel CHECKED
Engine Supercharger Switches LOW
Fuel - Oil - Alcohol - ADI CHECKED
Props - CLEAR, Starting Sequence 3 -4 -2 -1

Selve oppstarten var ganske krevende. Mixture håndtakene satt nede ved gulvet på pidestallen, throttlene på toppen av denne, magnetbryterne over vinduene og startepanelet i Forward Overhead Panel. Starteknappen hadde en låseknapp, en boosterknapp og en mixtureknapp. For å unngå smell, røyk, bensinlekkasje eller flammer i starten måtte alle knappene, bryterne og spakene opereres i riktig rekkefølge og med riktig dosering. Det gikk stor sett greit etter litt prøving og feiling.

Slik kunne livet være på folkedamperen, som danskene kalte flytypen. Fantastisk. I alle fall for en ung entusiastisk aviatør.

With a hand full of throttles
Helge Kapstad

LN-KOG
14-10-2016, 14:10
Da passer denne kanskje inn her

http://www.fornebuarkivet.no/Eternal/LN-SUK.jpg

LN-RTP
14-10-2016, 14:48
Fin historie av Mr. Twinpin.
Tviler ikle på at sekseren hadde sjel nei. Kunde tenkt meg å fløyet den selv, men hoppet fra DC-3 til DC-8 og gakk glipp av -4,-6 og -7.
Ikke vær beskjeden, kom gjerne med flere historier:)

Per-K
14-10-2016, 20:32
Mange takk for historien din Mr. Twinpin!
Jeg må nok si at jeg ikke kan få lest nok av slike flotte historier fra en virkelig gullalder. Derfor håper jeg at det kan komme mer fra dere som var aktive på den tiden. For ikke å snakke om bilder og eventuelt gamle filmer. Med ref til post #1 så husker jeg turen med LN-SUB som om den var i går. Av og til er jeg detaljfrik (!) og ekstra moro hadde det vært å lest beskrivelser av mer teknisk art, og ikke minst om navigasjon fra denne storhetstiden. Så vær så snill dere som var aktive på den tiden: skriv mer...mer...mer
Hilsen
Per-K

RWY 24
15-10-2016, 07:33
Fantastisk! Tusen takk for historien, twinpin! Som andre skriver her: Mer! Gjelder dere andre og [emoji1303]

VC-10
15-10-2016, 09:04
Fantastisk hyggelig lesing en lørdag morgen. Dere som startet opp som flygere på den tiden har vært med på en fantastisk utvikling - det må være fine minner å ha med seg!

T J Johansen
16-10-2016, 15:22
Alltid hyggelig å få høre gamle historier fra tiden da fly var fly. Når du føler for å skrible litt ned på forumet har du ivrige følgere her!

Siden det begynner å bli kaldt oppover Ullevålsveien så velger jeg å sette meg ned med en kopp varm sjokolade e.l., og kanskje se denne videoen som viser akkurat Everts N151 og tidl. LN-SUB. Dårlig lyd, men bildene varmer vel iallefall...

https://www.youtube.com/watch?v=DItt2Y1s3K8&feature=youtu.be

La oss håpe at gutta klarer å få kjerra tilbake til Norge hel og fin, istedet for at den ender opp hos Heinz som bokser til tomatsuppe!

Til de mer audiofile som synes soundtracket på den forrige videoen var ræva, her er en annen video med an annen DC-6. Bra lyd men vestlandsvær... :stir

Enjoy!

https://www.youtube.com/watch?v=Dj0pZBgzMB8

Trygve

twinpin
20-10-2016, 18:20
Sekseren på Svalbard

Sekseren (Douglas DC6B) var en mektig maskin med sine brummende maskuline motorer, svart røyk, glødende eksosrør og svettende olje. De som reiste med fly den gangen kan sikkert huske hvor mektig det var å observere en oppstart fra passasjersetet. Først gikk propellen stille rundt et par ganger, så veltet det røyk ut. Noen ganger smalt det også. Men litt flammer og enda mer røyk. Og så tente den med putrende uregelmessighet inntil det øyeblikket kom at alle de atten sylindrene gikk jevnt og rolig.

Det var ikke alltid lett å følge det planlagte programmet når vi skulle nordover fra Tromsø. Flyet stod ferdig lastet med friske grønnsaker og frukt, de nyeste filmrullene med TV og Dagsrevy fra NRK, aviser og alle andre ferskvarer. I årene før det ble bygget flyplass, var samfunnene der nord fullstendig isolerte når isen hindret båttrafikken. Det var et stort fremskritt når Braathens SAFE startet opp med flyvninger inn til den frosne temporære landingsbanen i Adventdalen.

Men før vi mannskaper kunne dra, måtte vi innom Værvarslingen for Nord Norge. Om morgenen møtte vi opp i uniformer for å få briefingen om været før vi fortsatte ut til Langnes. Til tross for lite data fra de svært få målepunktene i Arktis, så var disse meteorologene mestere i å tolke været på Svalbard. En gang møtte vi opp 6 morgener etter hverandre før vi var klare til å gå. En annen gang måtte vi kansellere fordi det var for varmt og en hjullaster hadde sunket ned i permafrosten på Svalbard.

En vinterdag startet vi opp med en gjeng med franskmenn som vi skulle videre til Edgeøya for å lete etter olje. I tillegg måtte vi bringe med mye utstyr til arbeidet deres. Siden vi aldri hadde fløyet dit tidligere, hadde vi med litt ekstra mannskap også. Nemlig vår sjefsflyver C.L. Larsen (Bombelarsen), vår sjefsnavigatør Bjørn Western, en av de gamle purserne fra østenrutene, pluss operativ sjef fra Fred. Olsens Flyveselskap (Ludviksen) som observatør. Vi hadde også med noen russere som ville saumfare flyplassen i Longyearbyen med tanke på senere landinger med Tupolever. Ellers bestod mannskapet av en erfaren kaptein, en flymaskinist, en mekaniker og en loadmaster - og meg selv.

Søkklastet som vi var med last og drivstoff for den lange turen via Longyearbyen begge veier, måtte vi fly gjennom sundene nord for Tromsø for å unngå fjellene før vi klatret utover ishavet i retning Bjørnøya. Avgangen krevde 115/145 oktan bensin og water metanol, slik at vi kunne benytte en såkalt CB17 take-off som igjen tillot hele 62 tommer manifoldtrykk. Konsoll stasjonene på Jan Mayen og Andøya hjalp oss å finne veien og da radiohøydemåleren indikerte Bjørnøya under oss, fikk vi frem en flyvertinne som kunne snakke med mannskapet nede på bakken. De hadde ikke hørt kvinnestemme på mange måneder. Fleip og fakta om isbjørnjakten ble utvekslet. Det hadde ikke vært rare fangsten, siden drivisen allerede hadde trukket seg tilbake.

Ved hjelp av den langtrekkende radaren fant vi etter hvert Sørkapp og fulgte vestkysten opp til Isfjord Radio, forbi Barentsburg før vi svingte inn i Adventdalen og landet. En imponerende vakker tur hvis været var bra. Tårnet nede på myra hvor vi landet besto av en flyentusiast som trillet sitt lille fly bygget av rør og seilduk ut av teltet og snakket til oss over sin egen lille flyradio. Vi landet og svingte inn mellom folkemengden som stod og ventet med musikkorps og øvrighet. Et gult Mil Mi8 helikopter stod litt lenger borte og hang med rotoren.

Det meste av selvgående og vanlig last ble avlevert og papirer signert av sysselmannen før vi dro videre østover mot Edgeøya. Etter sigende skulle de franskmennene som allerede var på basen ha klargjort en landingsstripe på en myr i Dyrdalen. Temperaturen var tyve grader kaldere der enn i Longyear, så vi var litt betenkte. Det var et nydelig vær over heia, over Storfjorden og inn over Edgeøya. Navigatøren hadde fått en dårlig kontakt med franskmennene, men det var ikke så lett å få klare meldinger tilbake. Det ble til at vi måtte spørre. Svaret ble alltid: Roger, Roger, OK.

Vi fikk dem til å holde mikrofonknappen inne, slik at vi kunne peile oss frem til plassen fordi det var disig og såkalt whiteout (vanskelig å se hvor himmelen tok slutt og bakken begynte) over plassen. Akkurat i det peilenålen slo rundt så vi plassen de hadde laget under oss. Vi fikk franskmennene til å sende opp signalraketter, slik at vi lettere kunne se hvor rullebanen begynte. Etter litt manøvrering fikk vi etablert oss på en innflyvning. Rakettene som ble sendt opp i ganske uregelmessig rytme, var til å begynne med vår eneste referanse. Stemningen var til å ta og føle på og da vi endelig kunne se den brøytede plassen klart foran oss, ble det for mye for alle sjefene som hang bak maskinisten. – Du er for høyt! Du er for lavt! Du må redusere farta! Ikke fly for sakte! – Hold kjeft! Ropte kapteinen tilbake. – Ellers setter jeg dere igjen på øya. Alle sjefene bak forsto at han var sint og holdt munn.

I det vi drønnet over enden av banen kunne vi skimte en bitte liten brakke og en gul hjullaster. Deretter så vi ingenting. Vi visste jo ikke hvor lang banen var og hamret derfor maskinen markert ned på isen og ga samtidig full gass i revers. Dette igjen blåste opp en vegg av snø slik at vi ikke kunne se noen verdens ting. Og for å være på den sikre siden, lot vi motorene gå ekstra lenge før vi stoppet opp. Da snøen til slutt la seg, oppdaget vi til vår forbauselse at vi allerede hadde rygget et godt stykke bakover uten av vi hadde oppdaget det. Det viste seg at den brøytede plassen var for smal til å snu på, så vi rygget like godt videre bakover til vi stod ved siden av den lille brakka og en gjeng eskimoinnpakkede druetråkkere.

På grunn av den enorme kulda, torde vi ikke å stoppe alle motorene. Men det ble kalt for passasjerene da de måtte gå ombord i skuffa på hjullasteren for å bli satt ned på isen, mens propellstrømmen sørget for frisk avkjøling under operasjonen. Bagasjen ble også lempet i skuffa. Deriblant forsvant også min egen bag som maskinisten hadde blandet opp i passasjerenes bagasje. Den fikk jeg ikke tilbake før flere måneder senere, da jeg fikk en yankee-kaptein på en Hercules til å lete etter den rundt den lille brakka. Han kom tilbake til Tromsø medbringende både min bag og sitt eget fly. Men det hadde slått buken i bakken slik at de måtte fly tilbake uten trykk i cabinen. Han ville aldri tilbake dit, fortalte han meg. Og det sier jeg ikke noe på.

- Det er enormt med isbjørn på Halvmåneøya, fortalte navigatøren. – Kan vi ikke svinge den veien ut før vi går tilbake til Longyear? Etter å ha kvittet oss med både last og bensin var vi endelig blitt lette. I tillegg gjorde kulda den gamle sekseren til en hot-rod. Vi flatet ut i tusen fot og dundret sydover langs den islagte Tjuvfjorden. Vi så flokker med sel som satte seg fast i isåpningene på grunn av trengselen da de prøvde å flykte fra uhyret som passerte over dem. Da vi passerte Negerpynten observerte vi faktisk en bjørn med to unger som kikket opp mot oss. Men på Halvmåneøya så vi ingen.

Turen tilbake til Longyearbyen gikk greit og etter å ha plukket opp russerne og et lass med tomme sveisegassflasker, tøffet vi hjemover til Tromsø med de fleste av passasjerene stående i cockpiten. Sveiseflaskene som var lagret i cabinen fungerte nemlig som kuldegeneratorer etter å ha ligget ute i over 25 kuldegrader i ukevis og kulda ble for sterkt hvis de satte seg bak. Til gjengjeld ble det svært intimt og gemyttlig i det romslige styrhuset.

Det var aldri rutine å fly til Svalbard. Innflyvningen til Longyearbyen var basert på en skygjennomgang over Isfjorden i 8 tall rundt senderen til Isfjord Radio. Noen ganger kunne sikten være begrenset og snøen kunne gjøre kontaktflyvningen krevende. Men når man ble kjent og visste hvor alle ting var, så fant vi greit veien inn mot plassen og faklene som viste oss hvor rullebanen lå.

Hilsen H.K. (nd16421@gmail.com)

twinpin
20-10-2016, 18:39
Disse bildene hører til artikkelen over:

Bildene av ymse kvalitet viser russerne som poserer foran sekseren, med mye is etter ruskevær oppover, diverse bilder tatt av Endre Rødvang (Ski og Sjøfly) av sekseren en aprildag i Adventdalen og et bilde av undertegnede og en flyvertinne på Edgøya. NB: Friendship´en på det ene bildet skulle til Edgeøya etter at den overtok denne spesielle transporten etter sekseren.

41281

LN-MOW
20-10-2016, 18:51
Fantastisk! Herlig historie!

TriStar
12-07-2017, 00:27
I Norsk Motorveteran 5/2017 som fortsatt er i salg er det en 10-siders artikkel om DC-6 og med hovedfokus på "søsterflyet" LN-SUT "Empress of Suba". Meget lesbart fra Bjørn Holthe Andersen.

Stone
14-03-2018, 18:57
Snublet over denne artikkelen fra Cathays inflight magasin vedrørende VR-HFK/LN-SUB/N151: http://discovery.cathaypacific.com/60-years-ago-cathay-pacifics-first-dc-6b/

Ellers er jo egentlig denne tråden en juvel som er verdt å lese om igjen...
Og har noen info om statusen på prosjektet med å få SUB "hjem" igjen?

Yankee
22-09-2018, 15:45
Finnes det en oppdatering ang. denne saken?

LN-MOW
22-09-2018, 15:57
Finnes det en oppdatering ang. denne saken?

Det ble nylig nevnt på Facebook at planen er å få den til Stavanger neste sommer.

Scooter01
27-02-2019, 13:13
Fant denne videoen av N151 på YouTube i går. -Herlig lyd...

https://www.youtube.com/watch?v=FKLvoUwCLUo

Noen som vet noe nærmere om hvorledes det går med planene om å få den til Sola?

Hadde forresten vært ganske kult å se den luften på for eksempel en Flydag på Kjeller (Ønsketenking)

Scooter01

Stone
27-02-2019, 15:38
Fant denne videoen av N151 på YouTube i går. -Herlig lyd...
Herlig, ja... Forøvrig passende med den Cathay 748 i holding da N151 tok av. Lurer på om de ante at det de så foran dem en gang var deres første DC-6...?

LN-MOW
22-06-2019, 23:56
Kommer i juli, sier'em ....

https://www.tu.no/artikler/etter-48-ar-pa-tur-i-verden-er-braathens-flyet-endelig-pa-vei-hjem/467101?fbclid=IwAR0pjU9SXTbPDYyjm4mX2X0p6RPvbwjfB6 ERPd7lVhFRv14f7FadHFOZkqU

Dersom alt går etter planen, går det 63 år gamle flyets siste tur fra Anchorage til Stavanger i løpet av juli.

– Dette blir et fantastisk tilskudd til museet vårt, ikke minst for oss som liker kommersielle fly bedre enn militære, sier Helge Nyhus i stiftelsen Flyhistorisk museum Sola.

T J Johansen
24-06-2019, 13:31
Dette er jo glimrende nyheter. Da trenger vi jo bare at noen gamle SAS ansatte får tak i tidligere SAS DC-7C SE-CCF "Yngve Viking" som står utstilt i en park i Cordoba i Spania. Det hadde gjort seg.

http://www.aviationcorner.net/show_photo_en.asp?id=208630

Trygve

Scooter01
24-06-2019, 14:19
Dette er jo glimrende nyheter. Da trenger vi jo bare at noen gamle SAS ansatte får tak i tidligere SAS DC-7C SE-CCF "Yngve Viking" som står utstilt i en park i Cordoba i Spania. Det hadde gjort seg.

http://www.aviationcorner.net/show_photo_en.asp?id=208630

Trygve

Ja, den maskinen har jo hatt litt av en historie å fortelle.

https://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines-System-SAS/Douglas-DC-7C-Seven-Seas/75684?qsp=eJwtjUEKwjAQRe8yazdV66I7PYAK9gLj5KuBpA2T CVhK724I7j6Px/sryTwZvjYuCTRQBqt8aEeJlWOmYaXIU3mxWFHoA%2Bo5XEt8Qq t97PddX%2BU8q12WChwbziJIBvfnN3XNdcjSuu/609U

Scooter01

T J Johansen
26-07-2019, 11:42
Da er vi godt ute i juli. Noen nærmere info på ETA på kjerra?

T J

ENTO
27-07-2019, 21:50
Please !!

Skulle vært skikkelig moro om denne DC6’rn kunne ta en tur bortom Torp før den parkerer for godt. Håper Dakotanorway kan ta tak i dette. Det er er et stort miljø her i Vestfold for gamle fly.
Please igjen.

LN-MOW
27-07-2019, 22:19
Det er neppe mulig. Regner med at den blir ferget over av selger, og så parkert. Ville krevet veldig mye ressurser å gjøre den operativ på norsk register.

KnutW
27-07-2019, 22:23
Men en godt forhåndsvarslet low-pass på Gardermoen og Torp på vei til Sola, da..?

LN-MOW
28-07-2019, 00:36
Men en godt forhåndsvarslet low-pass på Gardermoen og Torp på vei til Sola, da..?

Har allerede argumentert for en sydlig rute og fuelstop på ATL, men fikk desverre dårlig gehør. Ønsker dere bedre lykke .. :D

Fellowship
29-07-2019, 16:35
Det viktigste er om det er mulig å få vite hvilken dag den skal lande på Sola, slik at det er mulig å stå der når den lander.

Stone
09-08-2019, 15:30
Hørte akkurat et intervju i NRK Rogaland med Egil Endresen i flymuseets venneforening og vår forumist OJB som har vært en tur i Alaska. Ting skjer, og SUB er beregnet å ankomme SVG rundt månedsskiftet september-oktober.

Intervjuet kan høres her, spol fram til kl.15.10: https://radio.nrk.no/direkte/p1_rogaland

Henshaw
31-10-2019, 08:23
Nå håper de på mars 2020, etter at flyet måtte trå til pga skogbranner i Alaska.
https://www.tu.no/artikler/det-gamle-braathens-flyet-matte-tra-til-under-skogbrann-den-siste-ferden-til-sola-er-utsatt/477676

Scooter01
31-10-2019, 12:47
Nå håper de på mars 2020, etter at flyet måtte trå til pga skogbranner i Alaska.
https://www.tu.no/artikler/det-gamle-braathens-flyet-matte-tra-til-under-skogbrann-den-siste-ferden-til-sola-er-utsatt/477676

Godt å se at den eldre damen fremdeles kan gjøre nytte for seg :)

Scooter01

CFM
31-10-2019, 16:37
En kamerat var der nå i høst og fikk tatt noen bilder.

raider66
31-10-2019, 17:11
Vakkert!!!

Takk for at du deler :-)

Espen

CFM
31-10-2019, 17:26
Skal videresende takken til Dietmar!

T J Johansen
06-03-2020, 10:17
Noen oppdatering så langt?

Trygve

raider66
06-03-2020, 18:37
Ikke svar på spørsmålet, men det kommer en artikkel om prosjektet i Propliner Annual 2020. Bladet kommer ut i april. www.propliner.co.uk

Espen

OJB
06-03-2020, 23:06
Som noen kjenner til så jobber jeg med direkte med Everts for tilbakeføringen av N151 , gamle LN-SUB til Stavanger Lufthavn , Sola. Maskinen blir fergefløyet fra Fairbanks til Sola og forutsatt at været er greit vil Rob Everts med mannskap fly maskinen direkte fra Fairbanks over Polen og ned til Sola innen en måned. Den nøyatige datoen og tidspunkt for ankomst vil behørig bli meddelt i media og sosiale kanaler. Stay tuned!

KnutW
08-03-2020, 11:33
Når du sier direkte Fairbanks-Stavanger, mener du uten mellomlanding(er)?

OJB
09-03-2020, 13:00
Knut & all ,

Planen er at N151 kommer til Sola 28.mars , sekundært 29.mars.

Litt avhengig av vær er det primært Fairbanks over Polen til Sola direkte.
Sekundært blir det Fairbanks - Yellowknife - overnatting
Dag 2 Yellowknife - Reykavik - overnatting
Dag 3 Reykavik - Sola direkte.
Dette har sammenheng med tilgjengelig 100LL .

Oppdateringer vil komme etter hvert fremover med aktuelle tidspunkter , men det er planlagt ankomst dagtid og dagslys.

LN-RTP
09-03-2020, 13:58
Knut & all ,

Planen er at N151 kommer til Sola 28.mars , sekundært 29.mars.

Litt avhengig av vær er det primært Fairbanks over Polen til Sola direkte.
Sekundært blir det Fairbanks - Yellowknife - overnatting
Dag 2 Yellowknife - Reykavik - overnatting
Dag 3 Reykavik - Sola direkte.
Dette har sammenheng med tilgjengelig 100LL .

Oppdateringer vil komme etter hvert fremover med aktuelle tidspunkter , men det er planlagt ankomst dagtid og dagslys.

6104.9 km, det blir 12 timers flytur. Lykke til. :up:

KnutW
09-03-2020, 17:22
6104.9 km, det blir 12 timers flytur. Lykke til. :up:

Og enda lenger hvis de må via Canada og Island. Som Ole Johan sier er det mangel på 100-oktan (i hvert fall i DC-6 mengder) stort sett overalt nå for tiden og bensinfylling må planlegges nøye. Fairbanks-Sola er greit innafor rekkevidden på en ellers tom DC-6 med fulle tanker dersom Everts har beholdt originalopplegget. Mulig de throttler av litt for å spare både motorer og bensin, så det kan nok gå opptil 14 timer på en non-stop tur. Det skal bli interessant å se hvordan de flyr!

Someone
09-03-2020, 17:44
Antar denne kanskje ikke synes på FR24?

KnutW
09-03-2020, 17:50

Det ser ikke slik ut, N151 sans suffix gir ingen resultater i FR24.

raider66
09-03-2020, 19:04
Jeg antar at det blir et for omfattende opplegg å ta med seg tilstrekkelig mengde fuel fra hjemmebasen, altså også i kabinen Ole Johan?

Espen

OJB
09-03-2020, 22:12

Nei , maskinen har ikke ADS-B . Vil gå på dispensjon i US airspace da ADS-B er lovpålagt etter 1.1.2020. Everts så intet poeng å installere dette så lenge maskinen skal ut av flåten iår. Disp. er innhentet hos FAA.

OJB
09-03-2020, 22:13
Det ser ikke slik ut, N151 sans suffix gir ingen resultater i FR24.

Stemmer Knut.

OJB
09-03-2020, 22:21
Jeg antar at det blir et for omfattende opplegg å ta med seg tilstrekkelig mengde fuel fra hjemmebasen, altså også i kabinen Ole Johan?

Espen

Det er ikke nødvendig å ta med fuel i kabinen. Det er tank kapasitet til å fylle opp kjerra og fly direkte. Det er 100LL å få i Yellowknife og Reykavik , men ikke i store mender på Island. Det er naturlig nok et ønske å fly direkte dersom været tillater det , fordi det da blir en take-off og man belaster motorene en gang i motsetning til 2 mellomlandinger. Typisk motortrøbbel skjer ved take-off og climb-out , f. eks. at en sylinder som ryker. Dette er en del av vurderingene som gjøres. Med andre ord det er minst risiko ved en direkte flyging. Motorene er driftsikre og surrer og går på cruise. Så er jo N151 begrenset til 10 000ft fordi det ikke er trykk kabin nå. Det er her været vil spille inn. Selv om vi planlegger å ta med oxygen , så vil dette bare være for en kortere periode i bruk.

Someone
10-03-2020, 08:08
Hvor stort crew krever denne operasjonen?

KnutW
10-03-2020, 15:02
Skal det gjøres noe med interiøret, eller er det kun omlakkering til Braathens SAFE som står på programmet?

OJB
10-03-2020, 16:19
Hvor stort crew krever denne operasjonen?

Skipper ; Robert Everts , 2 P og en mekaniker

OJB
10-03-2020, 16:20
Skal det gjøres noe med interiøret, eller er det kun omlakkering til Braathens SAFE som står på programmet?

Knut , over tid skal maskinen lakkeres i gamle BU fargeskjema og innvendig skal det rigges og lages Braathens utstilling.

Scandinavian
10-03-2020, 16:44
Det burde nesten vært med en som kan dokumentere turen også. :)

livinspeed
11-03-2020, 02:48
Det burde nesten vært med en som kan dokumentere turen også. :)

Matt Guthmiller hadde jo vært en perfekt mann til å dokumentere dette med den kombinerte fly- og videoerfaringen han har :)

OJB
12-03-2020, 12:19
Med dagens annonsering fra Statene blir den nok en liten utsettelse med hjemflygingen. Eksakt dato er nå noe usikker , men jeg følger med på situasjonen og vil avklare og avtale ny dato i april med Rob Everts. Medio april er mest sannsynlig.

Someone
02-04-2020, 20:35
Det ser nå dårlig ut da Korona og dollarkurs gjør at det mangler penger til å kjøpe maskinen i følge TU

https://www.tu.no/artikler/korona-og-dollarkurs-odela-det-gamle-braathens-flyet-kommer-neppe-hjem-igjen/489070

Korona og dollarkurs ødela: Det gamle Braathens-flyet kommer neppe hjem igjen

Fellowship
04-04-2020, 21:29
Det ser nå dårlig ut da Korona og dollarkurs gjør at det mangler penger til å kjøpe maskinen i følge TU

https://www.tu.no/artikler/korona-og-dollarkurs-odela-det-gamle-braathens-flyet-kommer-neppe-hjem-igjen/489070

Veldig triste nyheter, dette :(

T J Johansen
08-04-2020, 13:12
Og i dag er vel å finne sponsorer like lett som å finne isblokker i Sahara. :(

Trygve

Tertit54
15-04-2020, 20:12
Kanskje en mulighet for en ”dobbel” pleis her.
Den norske vinnaren av Itarod trenger skyss Hjem for seg selv og hundene.

https://www.nrk.no/innlandet/iditarod-vinneren-har-vaert-korona-fast-i-en-maned_-vet-ikke-nar-han-far-kommet-hjem-1.14981195

OJB
01-05-2020, 23:47
Ja , vi jobber med saken. Håper å ha noe positivt å meddele om kort tid.

mach.86
13-05-2020, 10:07
Saken er ikke helt død. Det finnes håp i hengende snøre ;)

OJB
14-05-2020, 00:16
Se Flygebladet for FMS idag. Mandag over helgen kommer noen mer offisielt.

LN-RTP
14-05-2020, 01:12
. Se Flygebladet for FMS idag. Mandag over helgen kommer noen mer offisielt.

Høres spennende ut, har man link til flygebladet?

Scooter01
14-05-2020, 10:08
Fra ABC Nyheter i dag:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2020/05/14/195677629/iditarod-vinner-waerner-kommer-seg-omsider-hjem-i-63-ar-gammelt-fly

Scooter01

KnutW
14-05-2020, 13:38
Fantastiske nyheter! Skal bli interessant å høre mer om detaljene rundt denne turen.

OJB
14-05-2020, 16:34
Litt vanskelig å holde på informasjon når det er en del mennesker involvert i prosjektet.
Status er at jeg jobber med den formelle dokumentasjon og avtaleverket rundt flykjøpet og hjemflygingen på vegne av Jærmuseet som blir den formelle eier.
Alt det økonomiske er på plass , men vi skal igjennom noen formelle beslutnings prosesser de nærmeste dagene.
Hjemflygingen vil skje etter planen i uke 23 , ikke 22 som noen uoffisielle kilder har opplyst idag.
De tekniske og operasjonelle forberedelsene til fergeflygingen holder jeg på med sammen med Robert Everts .
Når avgang blir satt fra Fairbanks vil jeg opplyse om dette samt ETA Sola.

Fellowship
15-05-2020, 10:43
Når avgang blir satt fra Fairbanks vil jeg opplyse om dette samt ETA Sola.

Takk for info, navnebror :) Venter spent på ETA SVG

OJB
19-05-2020, 14:09
Det nærmer seg hjemflyging med gamle LN-SUB. Følg med i neste nummer av Flynytt på nett. Tidspunkt for ankomst Sola er forløpig satt til 4.juni hensyn tatt værforbehold naturligvis. Kanskje litt før , kanskje noen timer etter.
Opplysning om nøyaktig avgang fra Fairbanks vil bli offentliggjort neste torsdag/fredag.

Fellowship
19-05-2020, 16:15
Takk for info :)

OJB
19-05-2020, 18:57
N151 , tidligere LN-SUB er ute av hangaren til Everts i morges og "luftes" før arbeidet fortsetter med klargjøring innendørs for fergeflyging til Sola .
Som alle ser jobber vi med å sette flyet i stand slik det var i trafikk for Braathens SAFE .
Dette er første offisielle bilde som vises omverdenen.
Bildet er tatt av min gode venn Robert Everts .
Nyt synet !

Fellowship
19-05-2020, 20:38
N151 , tidligere LN-SUB er ute av hangaren til Everts i morges og "luftes" før arbeidet fortsetter med klargjøring innendørs for fergeflyging til Sola .
Som alle ser jobber vi med å sette flyet i stand slik det var i trafikk for Braathens SAFE .
Nyt synet !

Fantastisk godt jobba! Tusen takk for at du deler bildet :)

OJB
27-05-2020, 11:27
Da kan jeg opplyse at vi nettopp har gjort styrevedtak i Prosjekt DC6B , N151 og gamle LN-SUB . Prosjektet er sanksjonert og i GO i styret.
N151 tar av fra Fairbanks 1.juni og ankommer Sola 2.juni ca midt på dagen.
Oppdatering her blir gitt at meg underveis.

raider66
27-05-2020, 11:33
Hipp hipp hurra :-) Og lykke til med mottakelsen på Sola!

Espen

Islending
27-05-2020, 13:20
Nyt synet !

Fantastisk fint å se! Er vinduene påmalt, eller er pluggene tatt ut, og disse er funksjonelle vinduer?

Gleder meg til å lese om ankomsten neste uke!

LN-MOW
27-05-2020, 14:58
Hva er avgangstiden? Har en kilde i FAI med kamera ...

krølle
27-05-2020, 18:13
Estimate dep YZF 1629UTC 1/6. Ifølge info forventes den til ENZV engang mellom 1000-1400 2/6.
Den info jeg finner

LN-MOW
27-05-2020, 19:02
Ankomst rundt 12 den 2. er planen ..

De som er på facebiook kan følge eventyret her.

https://www.facebook.com/groups/240827120511427/

LN-MOW
27-05-2020, 20:51
Blir avgang ved 2-3 tiden på natten lokal tid fra fairbanks.
4.5 time til fuelstop i Yellowknife og tissepause for hundene. Handles der av Buffalo - prøver å få kontakt med Mikey McBryan for litt showing eller bilder på FB.

Deretter 15.5-16 timer rett til SVG hvis værmeldingen holder.

Det jobbes med en løsning for å få synlighet på FR24.

OJB
29-05-2020, 22:12
Det går fremover med forberedelsene til hjemflygingen mandag fra Fairbanks. Rob Everts og crew skal gjennomføre en check flight i morgen , deretter laster Thomas Wærner inn 16 hundebur som festes på behørig måte. Hundene til Thomas lastes inn rett før avgang fra FAI natt til mandag i Fairbanks. Her kan dere se noen bilder som er nettopp tatt og som gir en ide' om arbeidet som vi har gjennomført. Ikke alt får dere se enda , nå skal være en overraskelse. Stay Tuned !

Someone
30-05-2020, 07:25
Lekkert. Gleder meg til å se sluttproduktet

T J Johansen
30-05-2020, 15:19
Dette begynner jo å ta form. Flott at ting ordnet seg til slutt.

Bare en liten insigelse. Til de som har startet denne facebook gruppen. Burde ikke den være åpen så alle kan følge med på reisen? Når jeg kikker på infoen på forsiden står det jo at det er en side for de som er interesserte i å følge med på ferry flighten. Hadde det vært en side for de involverte til å snakke om sånt som ikke nødvendigvis alle skal se, ingen problemer. Men når man inviterer "almuen" inn så burde vel det gjelde hele spekteret, og ikke bare "Mark Zuckerberg's sektmedlemmer"..?

Evt. opprette et alternativ for oss "vanlig dødelige" som også kunne tenke oss å følge denne begivenheten i real time.

Trygve

LN-MOW
30-05-2020, 15:49
Gruppen er satt som privat for å unngå spambots og andre troll. Dettte er 'mildeste' sikkerhetsinnstilling med unntak av 'offentlig'. Å være Admin på Facebook er ofte som å gjete katter, og vi har heller ikke ubegrenset tid til å følge opp.

Det er heller ikke mulig å endre fra Privat til Offentlig etter at gruppen er aktivisert..

Mye av innholdet vil nok dukke opp her også. Å kalle facebook en sekt er dog litt drøyt, synes jeg. Det er et delingsprogram og i likhet med avisene er noe tilgjengelig for alle og noe for abbonomenter. Men på facebook er det gratis.

Fellowship
30-05-2020, 17:41
Hei
Jeg er enig med Andreas her. Det er bare å melde seg på i fb gruppen, så får du den info du ønsker deg.

Jo flere bilder jeg ser fra Fairbanks, jo mer gleder jeg meg til tirsdag :)

Og det skader vel ikke å linke til et bilde fra Airpics databasen av det siste DC-6B som var operativt i Braathens SAFE, selv om det var LN-SUK

115125

Fellowship
30-05-2020, 17:58
Og Rolf Larsson fanget jo selveste LN-SUB på Bromma, alt 31.januar 1970:

53025

KnutW
30-05-2020, 22:25
Nerdespørsmål: Hvorfor er det forskjellig avstand mellom de to bakerste vinduene på SUK vs SUB? De står mye tettere sammen på SUB.

CFM
30-05-2020, 22:51
Nerdespørsmål: Hvorfor er det forskjellig avstand mellom de to bakerste vinduene på SUK vs SUB? De står mye tettere sammen på SUB.

Det er vel faktisk et ekstra vindu?

LN-KOG
30-05-2020, 22:57
Det er vel faktisk et ekstra vindu?

Utsikt fra do?

CFM
30-05-2020, 23:13
Utsikt fra do?

Trivelig det! Jeg syntes det var stas å kikke ned på Grønland når jeg var på do :)

EB
31-05-2020, 06:32
Blir dette en sak på Dagsrevyen? Kommer noen fra familien Braathen til å være tilstede ved ankomst? For et fantastisk arbeid de involverte gjør.

Someone
31-05-2020, 09:19
Ser ut som Aker Biomarine og Qrill Pet (en eller annen dyrebutikk?) er blant sponsorene

raider66
31-05-2020, 10:01

Noen selskaper (herunder Delta og Northwest) hadde innrettet en lounge bakerst i DC-6. Jeg har alltid oppfattet at det var på grunn av dette at vinduene bakerst på noen DC-6 hadde denne plasseringen.

Men jeg har tatt feil før....:lol:

Espen

Fellowship
31-05-2020, 10:27
Noen selskaper (herunder Delta og Northwest) hadde innrettet en lounge bakerst i DC-6. Jeg har alltid oppfattet at det var på grunn av dette at vinduene bakerst på noen DC-hadde denne plasseringen.

Men jeg har tatt feil før....:lol:

Espen

LN-SUB kom jo fra Cathay Pacific da den kom til Braathens SAFE, og jeg mener å ha lest at det sto en avrundet sofa bakerst i kabinen på den, det har vært omtalt i ex Braathens SAFE gruppen på fb

LN-MOW
01-06-2020, 00:04
Det går fremover. Flightplanene finens nå på Flightaware

https://flightaware.com/live/flight/N151/history/20200601/1830Z/CYZF/ENZV

https://flightaware.com/live/flight/N151/history/20200601/1100Z/PAFA/CYZF

Vet ikke om dette er synlig ..?

https://www.facebook.com/olejohan.berg.9/videos/1150973665279305/

Vedleggene er det ihvertfall. Foto fra Everts

T J Johansen
01-06-2020, 02:28
Gruppen er satt som privat for å unngå spambots og andre troll. Dettte er 'mildeste' sikkerhetsinnstilling med unntak av 'offentlig'. Å være Admin på Facebook er ofte som å gjete katter, og vi har heller ikke ubegrenset tid til å følge opp.

Det er heller ikke mulig å endre fra Privat til Offentlig etter at gruppen er aktivisert..

Skal ikke engang late som om jeg vet hvordan de tekniske tingene fungerer for Admin'er på Facebook, all den tid jeg ikke er medlem, og heller ikke er interessert i å bli det (dermed faller dessverre Fellowship sitt forslag flatt til grunnen er jeg redd). Det jeg vet er at jeg leser Warbirds of Norway sin Facebook side, samme med Warbirds in Peacetime, bloggeren Fredrik Lagerqvist sin LAE blogg Facebook side, for ikke å nevne et antall rockeband der ute.

Siden jeg leser disse uten å være medlem/ svirebror/ grandmaster eller noe annet i Facebook universet betyr det at jeg ikke kan kommentere noe som helst. Vet ikke hvor mye katt det er igjen i meg, men det kan da neppe være grunn til å gjete meg og mine likesinnede i stor grad. Trollene må jo være en del av kollektivet for å kunne lage støy.

Mye av innholdet vil nok dukke opp her også. Å kalle facebook en sekt er dog litt drøyt, synes jeg. Det er et delingsprogram og i likhet med avisene er noe tilgjengelig for alle og noe for abbonomenter. Men på facebook er det gratis.

Etter å ha lest utallige tråder i 15+ år på forumet burde jeg ha innsett at ironi/ sarkasme ofte ikke forstås her. Det var derfor helt urimelig av meg å prøve på det. My apologies!

Trygve

C130
01-06-2020, 10:36
Det går fremover. Flightplanene finens nå på Flightaware

Nesten 15 timer flytid fra Yellowknife til Sola....
Hvor mange er det ombord som flyr ?
Hvor lenge / hvor langt kan denne gamle kjerra fly i ett strekk da ?
Du snakket om at det ble jobbet med å få den synlig på FR24, hvordan gikk det ?

LN-MOW
01-06-2020, 12:37
Nesten 15 timer flytid fra Yellowknife til Sola....
Hvor mange er det ombord som flyr ?
Hvor lenge / hvor langt kan denne gamle kjerra fly i ett strekk da ?
Du snakket om at det ble jobbet med å få den synlig på FR24, hvordan gikk det ?

Krysser fingrene. Noen hevder å ha sett maskinen på FR24 under testflyvningen lørdag. Senderen som skulle kobles opp synes å være aktiv så da får vi håpe at teknikerne i FR24 får de dataene de trenger.

Crewet består av Robert Everts, en annenpilot og en mekaniker.

LN-RTP
01-06-2020, 13:22
. Crewet består av Robert Everts, en annenpilot og en mekaniker.

Mekanikeren er vel også Flight Engineer?
DC-4 ble sertifisert uten F/E, men ikke DC-6 og 7.

LN-MOW
01-06-2020, 13:52
Da er den på vei til Yellowknife! Godt synlig på Fr24. :up:

Scandinavian
01-06-2020, 14:00
Har de snudd?

Islending
01-06-2020, 14:03
Har de snudd?

På både flightradar24 og flightaware, så ser det ut som at de er på vei tilbake til FAI.

Tertit54
01-06-2020, 14:19
Dro fra Fairbanks kl 03.28 LT og diverted tilbake Til FAI etter kort tid. Årsak ??

LN-MOW
01-06-2020, 14:28
OJB venter på beskjed fra Robert Everts. Info kommer.

LN-MOW
01-06-2020, 14:43
Det var et problem med den ene motoren som førte til retur. Det jobbes med det nå og planen er å komme avgårde i løpet av et par-tre timer.

LN-RTP
01-06-2020, 14:48
Det var et problem med den ene motoren som førte til retur. Det jobbes med det nå og planen er å komme avgårde i løpet av et par-tre timer.

Blir en lang dag for crew og pax på den turen. :cry:

LN-MOW
01-06-2020, 15:17
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200601/1cdc7b97184487167a5f6aae0e064626.plist

B747-8
01-06-2020, 16:26
Hvor ofte må de mellomlande, eller kan de fly alt i et strek?

LN-MOW
01-06-2020, 16:30
Hvor ofte må de mellomlande, eller kan de fly alt i et strek?

Se post 108.

B747-8
01-06-2020, 17:12
Jeg fant den :)

Blir avgang ved 2-3 tiden på natten lokal tid fra fairbanks.
4.5 time til fuelstop i Yellowknife og tissepause for hundene. Handles der av Buffalo - prøver å få kontakt med Mikey McBryan for litt showing eller bilder på FB.

Deretter 15.5-16 timer rett til SVG hvis værmeldingen holder.

Det jobbes med en løsning for å få synlighet på FR24.

LN-MOW
01-06-2020, 17:31
Da er de på vei mot Yellowknife igjen.

C130
01-06-2020, 17:34
Har man en ny ETA på SVG ?

LN-MOW
01-06-2020, 17:52
OJB kommer med info om dette i morgen tidlig.

LN-MOW
01-06-2020, 20:41
Kan høres på LiveATC ...

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

C130
01-06-2020, 20:45
Jeg så et lite glimt igjen av det på FR24 nettopp, nærmet seg Yellowknife :-)

C130
01-06-2020, 21:18
Landet akkurat i Yellowknife så jeg :-)

Tertit54
01-06-2020, 23:23
Landet akkurat i Yellowknife så jeg :-)

Kan se ut som om neste leg til SVG er Kansellert Ifølge FR24 ?.

Vede
01-06-2020, 23:39
På vei nå.

LN-MOW
01-06-2020, 23:47
Et par bilder fra Yellowknife. Fotos Patric Jacobsson

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200601/677fb9a9641ccb970b5c0f56f153e95c.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200601/973dd23ba177ea5f74e6103a850c18c4.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200601/6ef36e5b2fb0b175e379f3622c11f72e.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200601/417955db4c2d62642ba2d0edd0e14718.jpg

LN-MOW
02-06-2020, 01:20
Mikey McBryan ga meg lov til å dele dette:

C130
02-06-2020, 11:43
I henhold til Flightaware er forventet ankomst klokka 14.37 i dag :-)
De skal være over Island nå, men jeg ser dem ikke på FR24....
Driver de og slår på og av transponderen ?
I går da de fløy til Yellowknife var de også synlige bare av og til.

Martin
02-06-2020, 11:49
I henhold til Flightaware er forventet ankomst klokka 14.37 i dag :-)
De skal være over Island nå, men jeg ser dem ikke på FR24....
Driver de og slår på og av transponderen ?
I går da de fløy til Yellowknife var de også synlige bare av og til.

Er vel heller litt variabel dekning for FR24.

KnutW
02-06-2020, 12:11
I følge Flightaware er de nå 100 km øst av Island, rundt 1250 km fra Sola. Windy melder 10 knop medvind ned til Færøyene og deretter 10-15 knop sidevind hjem til Sola. Den burde vel dukke opp rett etter 1500 lokaltid.

Islending
02-06-2020, 13:01
Hvordan returnerer crewet til Alaska? Regner med at de må ta rutefly, men hvilken rute flyr de?

Gleder meg til å se bilder fra ankomsten!

LN-MOW
02-06-2020, 14:38
Lowpass Flesland om få minutter .. deretter rett til Sola.

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

jameson82
02-06-2020, 14:53
Livesending her https://www.oa.no/iditarod-vinner-thomas-warner-ankommer-norge/v/5-35-1105042

C130
02-06-2020, 15:00
Fin velkomstkomite på SVG ��
Må være ett par hundre mennesker her på sørsiden.

KnutW
02-06-2020, 15:04
Jeg snakket nettopp med vaktsjefen i tårnet på Sola, han bekreftet at planen er en low pass før landing, men foreløpig ikke bestemt om det blir langs 18 eller 36.

Geffelator
02-06-2020, 15:11
Hvordan returnerer crewet til Alaska? Regner med at de må ta rutefly, men hvilken rute flyr de?

Gleder meg til å se bilder fra ankomsten!

Fløy til Alaska for en drøy uke siden.
Tok 3 dager å komme seg dit fra London.
LHR-DFW-SEA-ANC ble ruten med stopp ett døgn i Seattle.

Trdfly
02-06-2020, 15:26
Live stream her: https://www.oa.no/iditarod-vinner-thomas-warner-ankommer-norge/v/5-35-1105042?fbclid=IwAR1GsWzXZ-cgChISD43b9mIhXNlH_jSAeYNB3YVi-vaTeuWcT-BDjysxMAg

SQ 777
02-06-2020, 16:00
Fantastisk varmet sjela. Min første flight juni 67 i mitt liv med denne damen FBU-ARN. 21 år gammel, med studentcharter til JFK med PA 707-320B.
Forsinket så de droppet FBU og sendte oss norske med BU til ARN.:8:

LN-MOW
02-06-2020, 16:00
Alaska flyr til de store byene, så burde ikke være noe problem å komme seg til Seattle samme dag. Derfra flyr både Delta og Alaska direkte til FAI. Med KLM til USA burde dette gå greit.

Fellowship
02-06-2020, 22:42
Prøver å laste opp noen fra i dag, fantastisk å se den komme :)

Stor takk til alle de som har gjort dette mulig, og ønsker alt godt for arbeidet som står igjen for at den skal være Braathens historie som en del av kommunens museumsdrift

Cloudmaster
02-06-2020, 23:43
Takk for flotte bilder av denne begivenheten!

Concorde98
03-06-2020, 05:14
Tusen takk for flotte bilder! Lyden på maskinen var også rå.

RolfL
03-06-2020, 09:54
Två klassiker på samma 55 år gamla bild som jag tog på Bromma 1966 , LN-SUB parkerad och med SAS huvudkontor i bakgrunden.

LN-KOG
03-06-2020, 12:35
Två klassiker på samma 55 år gamla bild som jag tog på Bromma 1966 , LN-SUB parkerad och med SAS huvudkontor i bakgrunden.

For ikke å snakke om bilene :colgate:

LN-MOW
03-06-2020, 21:25
Da har Ice Pilots' Mikey McBryan sluppet sin video, med gjesteopptreden fra flere av de kjente ansiktene fra TV-serien. De beste 8 minuttene i 2020. Overlegent.

https://youtu.be/vHQWsPOdhn8

Vede
04-06-2020, 14:01
Fantastisk snutt. Min far ivrig med kamera etter 6:02 i videoen ser jeg. :colgate:

TG923
15-06-2020, 08:54
Lettare å få flyet heim frå Alaska enn over flyplassvegen

Veteranflyet brukte om lag tjue timar på turen frå Alaska til Sola. Jobben med å flytta flyet frå flyplassen til museet kjem til å ta mykje lengre tid

https://www.nrk.no/rogaland/_-lettare-a-fa-flyet-heim-fra-alaska-enn-over-flyplassvegen-1.15041938

LN-MOW
15-06-2020, 13:52
Det er nok mer komplisert enn folk flest skjønner. Jeg bodde i Seattle da de flyttet 747 nummer 1 til nåværende plassering, og det var mye som måtte flyttes på før de fikk dratt den over.

Men de vil sikkert også forberede slik at det går lettere å gi den selskap ved en senere anledning.

Hickok
15-06-2020, 20:09
Men de vil sikkert også forberede slik at det går lettere å gi den selskap ved en senere anledning.

Dette er i Norge, så det tviler jeg sterkt på. Om det koster 1000 kroner ekstra å klargjøre for fremtiden, så går de med billigste løsning.

BU662
18-06-2020, 16:24
Jeg har dykked litt i sammlingen mitt. Vedlagt er LN-SUB, SUK og SUI

C130
18-06-2020, 18:01
Lettare å få flyet heim frå Alaska enn over flyplassvegen

Veteranflyet brukte om lag tjue timar på turen frå Alaska til Sola. Jobben med å flytta flyet frå flyplassen til museet kjem til å ta mykje lengre tid

https://www.nrk.no/rogaland/_-lettare-a-fa-flyet-heim-fra-alaska-enn-over-flyplassvegen-1.15041938

Kunne man ikke tatt det en svær mobilkran over vegen ?
Hvor mye veier det ?
Spør TS´en om å trø til med en diger sak fra Nordic Crane.

https://cranenorway.com/vare-tjenester/#mobilkran

mach.86
22-06-2020, 10:56
Flyttingen er planlagt ned til detaljer. Selve flyttingen er antydet til 4. August. For tiden holder en entreprenør på med klargjøring av plassen der flyet skal stå. Det graves bort masse, en gammel steinmur blir satt opp igjen, strømkabler blir lagt ned i bakken og så skal hele området asfalteres. Strøm blir til belysning av flyet og avfuktning av kabin (der det kommer en fremtidig Braathens utstilling)

mach.86
22-06-2020, 16:34
Slik ser det ut i dag. Arbeidet går fremover. Som nevnt planlegges det flytting første uka i august.

T J Johansen
07-07-2020, 10:15
Det eneste jeg ikke er veldig glad i med dette prosjektet er at flyet skal bli stående ute. Med salt sjøluft rett rundt hjørnet. Det lukter vedlikeholdsmareritt lang vei.

Trygve

krølle
08-07-2020, 12:07
Ifølge kilder er 11:o forskjellige instanser innvolvert for å få flyet til museumet.
Det er planlagt til kl1900 4/8. Ifølge samme kilde, vil der etter at flyet er parkert bli fortatt en engine run slik at en kan få med seg en siste rest av godlyd

OJB
29-07-2020, 17:31
Det er riktig at planen vår holder. Vi har hatt det rimelig hektisk gjennom sommeren med planlegging og ferdigstillelse av plassen for 6ern. Hele 11 aktører er involvert i flytte øvelsen som nå finner sted tirsdag over helgen. Det er et stort apparat i sving med blant annet å ta ned 6 lysmaster ved riksveien, fjerning av midtrabatt , gjerdet og utrykningsporten til Avinor skal taes ned og midlertidig gjerde settes opp på innsiden. Politiet vil stoppe / dirigere trafikken sammen med assistanse fra Sola Flystasjon. Aviator skal taue maskinen slik at vi krysser veien med et minimum av tid kl 19.00 presis. Undertegnede og kollega Siegried Hernes sitter i styrhuset og har kontakt med bremsene som vanlig. Alf Terje Skjæveland er sjef for tauingen sammen med Aviator. Når vi har 6ern på plassen sin blir det underholdningen med oppstart og kjøring av alle motorene for tilstedeværende. Boller og brus må man ta med selv ! Håper alle for en trivelig historisk kveld hos oss i FMS. En mer offisiell åpning og feiring av DC-6B Prosjektet blir i siste uken i august måned når alle er tilbake fra ferie.

LN-MOW
29-07-2020, 17:51
Og som nevnt i Samlerforumet, er det nå en 1:400 spesialmodell tilgjengelig fra Airplanereplicas.com .. :)

https://www.airplanereplicas.com/braathens-dc-6-qrill-pet-arctic-race-livery.html

Oi .. allerde utsolgt..

This product is currently out of stock

LCH
02-08-2020, 12:19
Det er riktig at planen vår holder. Vi har hatt det rimelig hektisk gjennom sommeren med planlegging og ferdigstillelse av plassen for 6ern. Hele 11 aktører er involvert i flytte øvelsen som nå finner sted tirsdag over helgen. Det er et stort apparat i sving med blant annet å ta ned 6 lysmaster ved riksveien, fjerning av midtrabatt , gjerdet og utrykningsporten til Avinor skal taes ned og midlertidig gjerde settes opp på innsiden. Politiet vil stoppe / dirigere trafikken sammen med assistanse fra Sola Flystasjon. Aviator skal taue maskinen slik at vi krysser veien med et minimum av tid kl 19.00 presis. Undertegnede og kollega Siegried Hernes sitter i styrhuset og har kontakt med bremsene som vanlig. Alf Terje Skjæveland er sjef for tauingen sammen med Aviator. Når vi har 6ern på plassen sin blir det underholdningen med oppstart og kjøring av alle motorene for tilstedeværende. Boller og brus må man ta med selv ! Håper alle for en trivelig historisk kveld hos oss i FMS. En mer offisiell åpning og feiring av DC-6B Prosjektet blir i siste uken i august måned når alle er tilbake fra ferie.

Har du et tips til hvor det er best for tilskuere å stå for å få med seg flyttingen, og eventuelt også hvor man bør parkere? Vil det være mulig å kjøre til og fra museet hele dagen?

Someone
08-01-2022, 21:08
Forstår de nå har fått 8,3 mill for å bygge ut museet nå

joandreas
09-01-2022, 19:11
Vel nybygget skulle vel romme f-16 + sea king de ikke har fått så. + 4-5 andre.
dc-6 skal vel bare bygges om til braathens interiør.

OJB
15-01-2022, 17:58
Forstår de nå har fått 8,3 mill for å bygge ut museet nå

Det stemmer og mer er på gang.