PDA

View Full Version : Jorden rundt på 14 dager med Star Alliance


Farmer
02-12-2005, 20:16
Nå er kofferten pakket og jeg ser på nyhetene om problemene i Sektor Sør mht til mangel på flygeledere. Det kan neste se ut til at den første bøygen blir å komme meg ut av kongeriket.
I morgen går første del av reisen MJF-TRD-CPH-NRT, og jeg kommer tilbake underveis med rapportering. Følg med! :thumbup

EB
03-12-2005, 08:12
Ta med kamera!!!!

Farmer
03-12-2005, 10:29
WF739/03dec DH1 MJF-TRD
Første lille hopp med WF739 fra Mosjøen til Trondheim er unnagjort på skarp rute.
Avgang kl 0632 med lett snødryss og - 1 grad i mørket slumret jeg på min "faste" plass bakerst på styrbord side ned til Namsos hvor det var et kort bakkestopp før ferden til Trondheim fortsatte.
I dag var det få passasjerer, 10-12 stykker tror jeg, og flyvertinnen valgte å kjøre en stille og rolig stil, med slukkede lys slik at de som ville sove kunne få gjøre dette.
Servering er det jo heller lite av på disse kortbanerutene, og jeg må si at jeg virkelig savner kaffekoppen så tidlig på morgenen. Kjøpte meg en Tine Cappucino Iskaffe for å døyve litt av koffeinsuget, men det blir ikke helt det samme.

Nå er frokost inntatt på Værnes og jeg slår ihjel tiden med å jobbe litt, surfe litt på nett og drikke kaffe. Ute er det fint og klart vær og det har blitt helt lyst etterhvert. Det blir nok en fiin trønderlørdag her skal dere se.

Farmer
03-12-2005, 21:50
WF354/03 DEC sete 2a DH4 LN-WDB
Etter 4 timers venting på Værnes går turen endelig videre. Har etterhvert noen timer på denne flyplassen, men utenlandsavdelingen er jo et lite avbrekk. Har faktisk sansen for den litt råe kommersialiseringen der. Der MÅ alle gå gjennom taxfree butikken for å komme til venteområdet og gater. Ringnes Juleøl og 2 kilo Firkløver ble innkjøpt til en lengtende nordmann som venter på leveranse i Osaka;-)

Boarding ble foretatt i god tid før avgang, og vi gikk i rute ( Fly nr 2 i rute i dag ! )
Personlig synes jeg at Widerøes DH4 er et meget lekkert og smekkert fly. Komforten ombord er også bra, med gode mørkeblå skinnseter hvor benplassen duger godt for mine 190 cm..

Farmer
03-12-2005, 21:56
Dagens hopp med WF354 bød ikke på de store gastronomiske overraskelsene. Kaffe, Cola og Sandwich til kr 50. Egentlig ikke så mye annet å velge på heller dessverre.
Her kommer servicekonseptet til kort, da det ikke er noen differensiering etter hvilken billett man reiser på. Kjennes ikke helt rett å måtte betale for maten på en fullpris billett.. men men, slik er det blitt.
Jeg hadde planlagt å prøve WF sin nye gimmick med Sony PSP, som skulle ha vært på plass fra 1/12. Men... Her var ikke den saken på plass, slik at Dagbladet med Magasinet ble lest opp og i mente fra perm til perm.

Et lite bilde av serveringen hører jo til på en slik rapport.

Farmer
03-12-2005, 22:18
SK983/03dec Sete 2A CPH-NRT A340-300 OY-KBM

Etter et kort og greit opphold på Kastrup var det endelig tid for å komme seg ombord på SAS.
Transferen på Kastrup er meget grei når man kommer inn med WF. Da det er bussing fra fjernparkering kommer man rett opp trappen ved SAS loungen, og det er bare noen få meter å gå. Fikk meg en kaffe latte der før det var start på boarding på SK983.

Gikk ombord tidlig i dag, og ble som vanlig meget godt ønsket velkommen og vist til setet som jeg skal oppholde meg i i nesten 11 timer.
Jakke, bagasje og sko ble behørig plassert på dertil egnede plasser, og ikke lenge etterpå ble det tilbudt drikke i form av vann, juice eller Champagne. Jeg valgte det siste da det nå tross alt er lørdag i dag.

Avgangen gikk på rute, med et fly som er helt fullt i Business og Økonomi Extra, mens det er noen ytterst få ledige stoler lengst bak. BRA for SAS !
Jeg kan ikke skjønne de som klager på langruteproduktet på SAS. Etter min mening er dette meget bra, og med de nye stolene som skal installeres etter nyttår blir dette ennå bedre.

Et lite bilde av tatt skuta tatt gjennom glass ..

Farmer
03-12-2005, 22:32
SK983 forts.
Etter en liten time i lufta var det tid for servering. Først full runde med Hot towel, snacks, øl osv, før en 4 retters middag ble servert.
Besetningen er meget opplagt og serviceinnstilt med godt glimt i øyet. Etter hva jeg kan se er det i alle fall 4 japanske CA, som i all hovedsak tar seg av de Japanske passasjerene.., Japanske menn som er i flertall i denne kabinen i alle fall.

Til forrett i dag ble det servert ferske reker med vichyssoisesaus og løjerogn som det står i den danske menyen. Til dette ble det foreslått en meget god vitvin: 2003 Chardonnay Trentino Casa Girelli Virtuoso. ( jeg valgte faktisk den til middagen også)

hmmm, hvorfor får jeg lagt inn bare ett bilde pr post ??

Dag Viking
03-12-2005, 23:08
Keep it comming, lenge siden jeg har sett en skikkelig SAS C rapport.

Om du vil ha flere bilder pr post så må du legge de ut på en webside og så linke til bildet via img funksjonen.

Farmer
03-12-2005, 23:19
SK983 forts .. middag..

Etter den velsmakende forretten ble det raskt ryddet unna og middagen kom på bordet i en fei. I dag hadde besetningne( som vanlig) meget god flyt på serveringen. Fikk akkurat passe tid til å spise forretten før hovedretten kom.I tillegg ble det etterfylt mef vin og vann flere ganger. Det var mulig å velge hele 4 forskjellige retter i dag. En biffvariant, en svinestek, en vegetarisk og en fiskerett.
Kokt torsk i smør/urtesaus på japansk manèr, Nydelig !!
Når jeg flyr så langt velger jeg nesten uten unntak fiskeretter da jeg synes det gjør reisen lettere. Kjøtt blir i tyngste laget synes nå jeg da.
Alt i alt et meget godt flymåltid servert og presentert på en glimrende måte!

Farmer
03-12-2005, 23:27
SK983 forts .. Kaffe, konjakk og dessert..

Ethvert godt måltid bør avrundes med kaffe, konjakk og noe dessert.
I tillegg til det som er på bildet kom de jammen med is etterpå

:D

Min sidepassajser som er Japaner lurte litt på hvorfor jeg tok bilder av maten her.. Nå har han tydeligvis sittet og lurt en bra stund og til slutt måtte han bare spørre. Jeg sa bare at jeg holder på å tilpasse meg japanske vaner med å ta bilde av ALT når jeg reiser. Da gliste han godt gitt. Han har vært på en 6 dagers Norge og Sverigetur og tatt ikke mindre enn 1500 bilder i følge ham selv... Så det med å ta bilder ombord her var helt OK. Man SKAL avfotografere for å bevare minnene. Hyggelig kar!
Nå skal jeg duppe litt, bare jeg finner dyna mi i mørket her.

EB
04-12-2005, 09:43
Det siste bildet er jo en råtøff reklame for forumet ombord på SAS...:up:

Dag Viking
04-12-2005, 10:23
Kjære minner her, spesielt Orrefors-glassene som passer utmerket til aperitif-glass med GT.
Gleder meg til neste tur med 330, men det blir etter den grusomme sko-boksen er fjernet, og man har liksom-flat seter på plass

EB
04-12-2005, 11:23
De samme Orrefors galssene var jo til stor ergrelse for nordmenn som fikk stoltheten sin ødelagt av at det ikke var norske designere som stod for det nye serviset...

Dag Viking
04-12-2005, 11:52
Er det de samme nordmennene som hoppet i taket da et europeisk fly ble valgt som neste langdistansefly for SK??
Sorry, kunne ikke dy meg!:lol

Som en liten parantes: Hvilket fly sas flyr på langdistanse bryr meg ikke, så lenge det er den typen som gir størst mulighet for inntjening. Jeg, og sikkert mange her på forumet, ønsker å se sas forsette å fly langdistanse. LH er rett og slett ikke noe alternativ. At jeg (midlertidig) har forlatt SK og *A har ikke noe med Airbus å gjøre... Heller Eurobonus og dyre Z billetter.

EB
04-12-2005, 13:24
Nordmenn liker da ikke Europa noe bedre enn USA...(...snarere tvert i mot!)

Farmer
05-12-2005, 14:03
SK983 forts.. Frokost og landing.

Etter noen timer relativt god søvn ble jeg vekket for frokost. Jeg hadde bedt om å få den så sent som mulig da jeg ville sove så lenge jeg kunne. Herlig å kunne be om slikt!.
Det var hele fire valgmuligheter, og jeg valgte bort en japansk vegetarisk variant, musli, omelett og gikk for en litt tyngre sak med stekte poteter, pølse og en aldeles nydelig tørrsaltet og røkt bacon( eller skrives det ikke beiken nå?) :D

Landingen ble noen minutter sen pga stor trafikk og en underlig og svingete innflyging som til slutt endte med at vi kom inn over havet og landet på den lange banen. Lurer på om landingsprosedyren virkelig kan være så lang og komplisert. Gråvær og regn da vi landet, men likevel rimelig god sikt på kameraet på nesehjulet, slik at det var gode bilder som ble vist.

Ankomsten på den ytterste piren på terminal 2, men med en liten internshuttle gikk det fort inn i terminalen, hvor passkontrollen var unnagjort på mindre enn 2!! minutter. Helt fantastisk sammenlignet med andre land i Asia.
Etter mindre enn 5 minutter venting kom bagasjen på bandet, og her virket det med "Priority" tag på kofferten, da alle disse så ut til å komme først.

Jeg hadde fått god beskrivelse av hvordan jeg skulle komme meg inn til hotellet, Tokyo Prince Hotel(som forøvrig er det gamle crewhotellet i Tokyo, og som mange av besetningen savner sårt etter at de nå ligger ute ved Narita på et 24 timersstopp)
Jeg fant skranken til Limo-bussen rett utenfor tollen, og etter bare 5 minutters venting der var jeg på vei inn til byen.
Bussturen tok ca en og en halv time, på en regnvåt motorvei mer forbausende lite trafikk. Ikke før vi kom inn i selve Tokyo var det noe særlig til trafikk å se. Men snakk om motorveisystem i mange høyder inne i byen. Kan vel si at det føltes litt underlig å kjøre i 3 eller 4 motorveinivå i høyde med 10 etasje på bygningene vi passerte! Men, de har vel ikke annet valg enn å bygge i høyden her nå.


Et lite bilde av den velsmakende frokosten.
Totalt sett en meget bra utført SAS flight denne gangen også. Ikke mye å utsette på, da service, mat,punktlighet og WLAN var tilnærmet perfekt. Stolkomforten blir snart mye bedre og da...

:devot:

CK
05-12-2005, 16:03
flott reportasje, Odd!

Farmer
05-12-2005, 18:11
Og så noe som blir heeelt OT her, men likevel verdt å nevne da det er meget annerledes enn de fleste er vant til.
Et toalett her i Japan er jammen mye mer enn hva vi har hjemme!
På siden av herligheten er det en mengde knapper for følgende tilleggsfunksjoner:
Varme i setet, spyling, dusjing, justering av vanntemperatur og vifte for føn/tørking :devot: Har ikke helt våget å prøve alle funksjoner ennå. For en som kommer fra enkle kår på landet er jo dette litt voldsomt. :D

EB
05-12-2005, 19:38
Og min storebror har lekt at han var en DC-8-63 i gangene på Tokyo Prince Hotel...om ikke i går så har han gjort det...:spin:

Farmer
06-12-2005, 16:56
NH037/06dec Sete 3A HND-ITM B747-400

Dagens lille hopp på 50 minutter er unnagjort. Dessverre ble det ikke noen bilder da batteriet på kameraet var tomt :(

Turen startet på SAS kontoret i Tokyo med taxi ned til jernbanestasjonen til Monorail som går ut til Tokyo Haneda ved Tokyo Bay. Hele turen tok ca 30 minutter. Glimrende tilbringertransport med avgang hvert 5 min. Prisen var det heller ikke noe å si på da dette kostet 470 YEN, som tilsvarer knapt 30 kroner.
Toget gikk rett ut til ANA terminalen, terminal 2, og der var det bare å ta rulletrappen opp og gå rett til Star Gold innsjekkingen hvor det ikke var noen kø i det hele tatt. Innsjekking unnagjort på noen få minutter og ettersom jeg plutselig hadde godt over en time til avgang ruslet jeg først innom Loungen bare for å titte. Fin og lys lounge hvor jeg tok meg en Cola før min nysgjerrighet brakte meg på føttene igjen og ut i terminalen som virker å være rimelig ny. Og snakk om trafikk. Så EN 737, det var det hele av den typen. Ellers kom det og gikk 767, 777-200, 777-300, 747-300 og 747-400 hele tiden. Helt utrolig hvor kjappe de var. 767 og 777 var inne mellom 30 og 45 minutter og 747-ene melom 35 minutter og en time. Ikke noe plunder og heft i gatene der nei.
Mellom Haneda og Osaka Itami er det 30 daglige avganger med widebody fly, slik at det er ikke noe problem med passasjergrunnlaget der ser det ut til.
Min avgang skulle gå 1800, og jeg må si at jeg ante littegrann uråd når flyet ikke kom inn før 1725. Men ingen grunn til det. Kl 1745 var det klart for boarding, hvor det ble ropt opp at man boardet etter seksjon ombord. Tydeligvis helt unødvendig, da alle etter hva jeg forstod stod "rett" allerede. Jeg hadde sete 3A i Førsteklasseseksjonen og gikk nesten først ombord, og 1801 rullet vi !!! Og her var det 567 pax av og på!Hit burde mange rundt om på norske flyplasser dra på studietur, spesielt de som sliter med å snu en 737 på 30 min.
Nå skal det vel også sies at Japanerne nok er en smule mer dressert til å sette seg der de skal med en gang, noe som uten tvil hjelper på.

Vel ombord ble jakke tatt vare på og Hot towel utlevert. Hodetelefoner og tøfler! lå på setet. Setene var helt foran og 2+2, veldig lik de som TG har i sine maskiner.
Det var ikke mange minuttene taxitid før vi linet opp rett bak en JAL 747-400, og vi tok etterhvert av på 34R rett mot Tokyo sentrum. Som vanlig er avganger med 747 mektige og rett etter takeoff gikk vi over i en slak høyresving ut over Tokyo Bay, med kjempegod utsikt mot Tokyo. Snakk om lyshav. Der går det noen kilowatt...

Vel oppe på marsjhøyde begynte det å skje ting på serveringsfronten. Først hvit duk, deretter en "matboks" med masse småretter og Sushi. Så kom en skål med varm løksuppe og til slutt grønn te. Etter alt dette ble det servert kaffe med Avec. Hele flyturen var unnagjort på 50 minutter, slik at vi ble da aktivisert hele veien.

Landingen på Itami ga meg litt asossiasjon til landinger på gamle Kai Tak i Hong Kong. Vi fløy en bra stund over byen, med relativt høye hus tilsynelatende rett under flyet før vi tok en sving og landet. Det virket som det var hus helt inn til rullebanen, så der kan det ikke være noe særlig å bo.. hvis man ikke er like stor flyfrik som enkelte av de som nok leser dette :D

Vel inne ved gate var det full fart ut, og ned til bagasjebåndet, hvor kofferten min kommer først på båndet. Fantastisk!
Deretter bar ferden videre ut hvor jeg ble hentet som avtalt. Glimrende logistikk i dette landet! Kan ikke si annet.
Det eneste som plager meg er at det er så innmari kaldt.. 3 grader med vind og regn, og jeg som ikke har med meg vinterklær.. brrrrr

Som sagt ingen bilder på dette hoppet, men klok av skade står kameraet på lading, slik at jeg skal forsøke å knipse litt på Kansai på torsdag om den ikke har sunket helt havet til da:D
Sayonara og god natt!

Farmer
08-12-2005, 08:56
NH159/08dec KIX-PEK Sete 5A B767-300
I dag var det tidlig oppstigning for å komme seg ut til Kansai tidsnok til innsjekk. Surt og kaldt i Osaka i dag, med knappe 2 grader og sur sterk vind. Først var det taxi ned til flybussterminalen og deretter 1,5 timer med flybuss. Kansai er for de som ikke er lokalkjent den flyplassen som er bygget på en menneskeskapt øy litt sør for Osaka for ca 10 år siden. Denne flyplassen skal visstnok være en av de dyreste flyplasser i verden å operere på. I tillegg har de hatt problemer med at fyllingene synker ned i havet med en hastighet på 3-4 cm pr år. Jeg så et program på Discovery om dette for en tid siden,men jeg vet ikke om de har klart å stoppe dette nå.
Bussturen gikk greit tror jeg ... jeg slumret så og si hele veien og våknet ikke opp før vi var ute på den lange broen på vei ut fra fastlandet.Fikk et lite bilde av denne sammen med dagens B767-300 som tok meg til PEK.

Farmer
08-12-2005, 09:03
NH159/08dec KIX-PEK Sete 5A B767-300

Heldigvis var jeg ute i god tid i dag, noe som jeg trengte. Ved innsjekk var det bråstopp siden jeg hadde fått nytt pass siden invitasjonen til bruk for "Visa at arrival" i Peking var faxet til meg. Etter mye fram og tilbake, med telefoner i alle retninger fikk jeg endelig gå gjennom passkontrollen og inn i Star Loungen. Ganske liten lounge, men greit utvalg av snacks og drikke. Det eneste som trekker ned både her og på Haneda i Tokyo er at det ikke er WLAN. DET hadde jeg faktisk forventet i høyteknologilandet Japan!

Farmer
08-12-2005, 09:12
NH159/08dec KIX-PEK Sete 5A B767-300 forts...

Businesskabinen på denne maskinen er nylig oppgradert med stoler, PTV ++
Config er 2+1+2 med meget bra benplass og mulighet til å legge setet langt tilbake.
Nå var jo dette en liten 3,5 timerstur så behovet for dette var ikke tilstede i dag, da jeg ble mer enn nok opptatt med å nyte en god service og en film. Også her en liten mangel, og det var at det ikke er noe strømuttak til PC i stolene, noe som jo er litt underlig med tanke på at stolene er nye.

Et lite bilde av en halvfull kabin i dag...

EB
10-12-2005, 08:46
Har alle 767`ene til ANA "777 interiør"?

LN-KGL
10-12-2005, 13:00
Tror nok ikke det EB - de har en mengde -381 bygget fra 1987 og fremover.
Maskinen Odd fløy med var JA614A, og den ble levert ANA 20. april i år.
http://www.airliners.net/open.file/836900/L/

ANAs forrige 767 med Star Alliance (gammelt Star Alliance design med lapper) mistet sine spesielle farger i august i år.
http://www.airliners.net/open.file/914302/L/

Farmer
10-12-2005, 13:07
AHA, så det var ikke bare stolene som var nye her.. Takk for info LN-KGL!
Her et et lite bilde av mitt sete på denne turen. Ikke noe å klage på mht Pitch der nei!

Farmer
10-12-2005, 13:23
NH159/08dec KIX-PEK Sete 5A B767-300 forts...Mat og ankomst !

Det ble servert et meget smakfullt måltid på denne formiddagsturen. Salat + forrett som var meget god. Det var 4 forskjellige hovedretter å velge på. Japans Sushi lignende sak, en kjøttrett, en kyllingrett pluss den sem jeg valgte og som er avbildet nedenfor. Denne bestod av fisk, reker, hummer på risseng, med en kremaktig ostesaus som var smeltet over det hele. Fin start på dagen egentlig, da frokosten ble skippet pga tidlig avgang.
Det var også en bra vinliste, med 4 røde og 3 hvite, men ettersom jeg skulle rett i møte etter landing ble det alkoholfritt på denne turen.

Vi landet i rute i Peking, men måtte vente ca 15 minutter på bakken før vi fikk gate. Kapteinen opplyste om at dette dessverre var vanlig i Peking, da det ikke var nok gater for all utlandstrafikk. Da skjønner jeg hvorfor de bygger noen helt enorme terminalbygninger på andre siden av rullebanen. Der bygges det nå en helt ny utlandsterminal som skal være klar i løpet av 2006. Arkitekten som brukes er den samme som har tegnet den nye flyplassen i Hong Kong, slik at dette blir et skikkelig monumentalbygg. Jeg letet på nettet etter mer info om denne nye terminalen, men kan ikke finne det i farten. Når denne er klar skal dagens kombinerte inn og utlandsterminal omgjøres til ren innlandsterminal.
Vel ute av flyet ble jeg møtt av en ung søt kvinne med skilt med navnet mitt på. Her klaffet alt med visumet som lå klart, mot betaling av 90USD. Ikke dumt faktisk å løse det på dette viset, da jeg ble geleidet via en spesialinngang utenom den lange passkøen og fikk stemplet passet i samme operasjon. Bagasjen var allerede på båndet når jeg kom så langt, og deretter bar det ut i nesten 9 kuldegrader for å finne Taxi.
Kineserne har virkelig ryddet opp mye når det gjelder bakketransporten også. Her var det bare å gå til den offisielle Taxi køen, sette seg inn, gi adressen og ferden gikk på en nesten snorrett 4 felts motorvei inn til byen. Som alltid relativt tett trafikk, uten at dette bød på noen problemer. Etter knapt 45 minutters biltur var jeg framme på Landmark Hotel , og hele kalaset kostet 60Yan, som tilsvarer ca 50 norske kroner.
Ikke mye vits i å klage på den prisen selv om bilen var en gammel og skranglete Citroen.

Farmer
11-12-2005, 08:56
TG615/09dec BJS-BKK Sete 20K B747-300 HS-TGE

Oppholdet i Peking ble forkortet med ett døgn!! Med konstant temperatur på ni minusgrader fant jeg ut at jeg heller kunne oppholde meg i Thailand i helga. Alternativet til å vente i Peking til lørdag fristet ikke lenger, og da møtene ble unnagjort på torsdag ettermiddag/kveld og fredag, samt at billetten kunne endres uten problem, så var valget fryktelig lett!
Turen til flyplassen gikk like smidig som gårdagens tur FRA flyplassen og jeg ankom litt over en time før avgang. Thai hadde tydeligvis mye passasjerer i dag, med laaange køer på turistklasse. Snakk om luksus å da kunne gå på Star Gold skranken og bare få sjekket inn på et par minutter;-)
Innsjekkingsområdet er lyst og luftig, og her er et bilde av motsatt innsjekkingsøy hvor det ikke var noen stor aktivitet.

http://www.langvatn.no/TG615%20innsjekk.jpg

Ettersom jeg ankom sent, ble det ikke noe tid til å utforske hverken loungen eller andre fasiliteter. Var så vidt innom loungen, som er Air Chinas, med tilgang til bl.a STAR selskapenes Business class kunder. Ikke noe spesielt å bemerke der.

Ombordstigning startet tidlig, og jeg valgte å gå ombord nesten en halv time før avgang. Jeg hadde fått sete 20K, bakerst ved vindu på Upper deck på en noe tilårskommen 747-300. ( Kan faktisk huske å ha hatt akkurat denne maskinen med 48 timers motorsnag på ARN i en svunnen fortid)
Men for en 4,5 timers kveldsflyging er komforten grei nok.
Her er et lite bilde fra "loftet"
http://www.langvatn.no/tg615%20ombord.jpg

Som vanlig er servicen upåklagelig på TG. Ikke før en har satt seg kommer besetningen med forfriskininger, hvor det er lett å velge et glass kald champagne.
Rett etter takeoff er det Hot Towels, mer drikke og snacks.

Ca 45 minutter etter avgang var det tid for skikkelig bespisning, hvor forretten bestod av Norwegian Smoked Salmon bl.a. Skikkelig eksotisk mat på disse kanter det!!
I tillegg servere de sin klassiker som er et nydelig hvitløksbrød som i alle fall jeg ber om flere runder av.
http://www.langvatn.no/TG615%20forrett.jpg

Til hovedrett valgte jeg marinert andebryst, sammen med pasta og grønnsaker. mmmmm, nydelig!
Til dessert ble det servert ostetallerken med portvin og frukt, samt vaniljeis, før det hele ble avsluttet med kaffe og konjakk.

http://www.langvatn.no/tg615%20middag.jpg

Etter at maten med alle herligheter var avsegstyrt var det bare å lene seg godt tilbake og slumre litt, med god klassisk musikk i ørene. Film er dessverre ikke noe godt alternativ når jeg satt såpass langt bak som jeg gjorde, da skjermen er helt foran og relativt vanskelig å se.
Men, jeg tror nok at det å bruke dette flyet på slike relativt korte og trafikktunge ruter i Asia er en bra løsning, hvor de får med 405 pax per løft, og hvor komforten som en 747 gir absolutt er et pluss.

Landingen foregikk i rute, og selv om parkerte på fjernparkering var jeg inne i terminalen på like kort tid som om vi hadde parkert på gate. Etter ca en halv time til passkontroll og bagasjeventing, var jeg i taxien for en liten kveldstur til Jomtien for å bruke helga til avslapping før jeg fortsetter til Sydney på søndag kveld.

Farmer
11-12-2005, 17:39
SQ973/11dec BKK-SIN sete 14H B777-200

Da er helgen over for min del, og jeg er på vei til Sydney.
Har akkurat avsluttet den beste flighten på denne reisen så langt.
Hvilken klasseforskjell det er mellom både ANA/TG og SQ på slike korte/mellomlange turer. Det startet allerede ved innsjekk, hvor det i tillegg til å gå fort og greit ble utført på en slik måte og vennlighet at jeg gikk derfra til loungen i Bangkok med et stort smil om munnen.
Passkontrollen i Bangkok er det vel ikke noe å gjøre med, uansett hvordan en reiser, for den tar ofte laaaang tid, slik den gjorde i dag også.
Vel framme i den lille SQ-loungen ble jeg møtt og vist til et ledig sete av en Thailands "Singapore Girl" som lurte på hva jeg ville ha å drikke.

Gratis WLAN var der også der, samt en meget god utsikt...
http://www.langvatn.no/SQ973%2011dec%20SQ%20loungen%20i%20BKK%20med%20uts ikt.jpg

Jeg glemte meg nesten bort, og måtte haste litt til utgangen og kom vel ombord som en av de siste. Men ombord er det at den store forskjellen virkelig kommer fram.
Selve kabinen er gjennomført bra, med bra stoler og ikke minst en utrolig vennlighet og imøtekommenhet fra besetningen.
Det som ovverasket meg mest var å bli tiltalt konsekvent med navn! Under hele reisen. EN liten gimmick som både overrasket og forførte, slik at i alle fall jeg ble overrasket og overrumplet.
Før avgang var det også her hot towels og Champagne, og de tok opp bestilling på hva vi ville ha å drikke rett etter at vi var kommet i lufta !

Etter avgang, hvor det var meget bra og informativ annonsering fra Cockpit startet serveringen. Dette var en rute som gikk Osaka-Bangkok-Singapore, men det stod ikke tilbake noe på serveringen av den grunn.
Det var 4 valgmuligheter på hovedrett, og denne gangen valgte jeg kyllingbryst. Til forrett var det også her NORSK laks, slik at vår landsmenn som står for laksesalg til Asia har tydeligvis gjort en meget god jobb!
Også vinen, en fransk Chardonnay fra 1999 var nydelig. Faktisk den første tempererte vin jeg har fått så langt på denne rundreisen.

http://www.langvatn.no/SQ973%2011dec%20Mat.jpg

Kaffe Avec og dessert fulgte etter dette, og vips så var det bare en liten halvtime til landing. En perfekt komponert flight dette!
Tenk om alle flyturer kunne ha vært slik !

LN-MOW
11-12-2005, 18:31
Etter 9 timer ombord paa NW igaar, er det nesten saa jeg blir blir kvalm naar jeg ser disse bildene... Her er gaarsdagens meny. Til $5 per gjenstand .....

http://www.nwa.com/services/onboard/special/images/ss_sandwich.gif

EB
12-12-2005, 07:24
Men for oss andre er denne reiserapporten av de bedre...:up:

Farmer
13-12-2005, 15:26
Knipset dette bildet på terminal 2 på Changi på søndag kveld .
ET av mange eksempel på at Singapore Airlines bruker voldsomt store krefter på å markere at de er første selskap med A380. Også på flyplassen i Sydney var det storformatplakater med samme budskap. First to fly A380.
De holder fortsatt tett til brystet hvordan de skal innrede denne maskinen, da de vil lansere dette senere som tiårets flynyhet. Det skal bli meget spennende å se og prøve når den tid kommer.

http://www.langvatn.no/SQ973%2011dec%20Changi%20A380.jpg

LCH
14-12-2005, 01:40
Veldig bra så langt Odd, gleder meg til å lese fortsettelsen! :up:

Farmer
15-12-2005, 06:16
Da var det tid for å oppdatere tripreport ..

SQ231/12dec SIN-SYD Sete 17A B747-400

Etter et bedre opphold i Silver Kris loungen på Changi ( forøvrig den beste lounge jeg noensinne har vært i ) var det opprop for SQ231 som skulle gå videre til Sydney. For andre gang skulle jeg nå få reise på Upper Deck på Singapore sin "Mega Top".
Jeg hadde på forhånd sikret meg det første setet på bakre sekjson oppe, slik at jeg satt ved nødutgangen og hadde over 2 meter fram til neste sete. På det viset kunne jeg nyte godt av både vindusplass og "midtgang" fordeler.
Ingen kø ved ombordstigning da også SQ har egen inngang for de som reiser F og C.

Slik ser loftskabinen ut ( Legg merke til julepynten.Den blir litt malpassert i 30 varmegrader.. :p Alle stolene er av typen "Skybed" og de kan legges flatt.

http://www.langvatn.no/SQ231%20Upper%20deck.jpg

Vel framme ved mitt lille sete for denne nattflygingen. Alle fasiliteter med PTV med stor skjerm. Hodetelefonene til SQ er forøvrig utrolig bra, da det er skikkelige øreklokker som har et støyreduksjonssysyetm som virkelig virker godt.

http://www.langvatn.no/SQ231%2012dec%20Sete%2017a.jpg
Vel ombord ble det servert forfriskninger( Champagne) og varm handduk som vanlig..
Også her hadde de full oversikt over navnet mitt, noe de konsekvent brukte hele tiden.
Ettersom avgangen var kl 0020 fikk vi flere valg for matservering på denne reisen. Det var mulig å få full middag med 4 forskjellige valg, eller så kunne man velge et lettere alternativ slik som jeg gjorde denne gangen. Jeg var jo fortsatt god og mett etter forrige flight, så det er jo ikke om å gjøre å bli ennå fetere enn jeg er :naughty:
Norsk laks er tydeligvis in for tiden, da denne dukket jammen opp her også .

http://www.langvatn.no/SQ231%2012dec%20nattmat.jpg

Etter mat valgte jeg å stille inn stolen i soveposisjon, og her må jeg si at jeg ble imponert! Utallige innstillingsmuligheter og en stol som er betydelig behageligere enn både SK og LH sine som er litt hardere. Min sidemann plundret noe før han fant ut av alle mulighetene,men jeg fant da ut av det rimelig raskt selv.
Her var det full mulighet til å finjustere slik at jeg kunne endre bittelite slik at både side og ryggleie ble optimalt. Ba om å ikke få servert frokost da jeg ville sove så lenge som mulig, noe jeg faktisk klarte.
Ble vekket med vann og juice og varm håndduk ca 25 minutter før landing, og må vel nesten si at det var en fullverdig nattesøvn det her!
Knipset et bilde av innflygingen hvor vi fløy med god utsikt over Sydney Sentrum, Harbour Bridge og Operahuset. På ettermiddagen ble jeg invitert med på seiltur hvor vi startet innerst i bukta nede til venstre og seilte under brua, forbi Operahuset og helt ut til Manley for de som er kjent.
http://www.langvatn.no/SQ231%2012dec%20innflyging%20SYD.jpg

Og her er et lite bilde av bonde på bytyr ..nei . Seiltur på mandag ettermiddag. Hyggelig avbrekk i et hektisk program. http://www.langvatn.no/Sydney%2012dec05%20Operahuset.jpg

Nå blir det noen dager i Sydney, før jeg vender nesen nordover og hjemover via Auckland, LAX, Seattle og København.

Stay Tuned!!!

Farmer
18-12-2005, 07:09
NZ118/16dec SYD-AKL sete 4A B777-200ER

Da var det til slutt tid for å begynne den lange hjemreisen, som skal ta med via Auckland, Los Angeles, Seattle og til slutt København og Trondheim.

Jeg kom til flyplassen ca 14, og hadde da 2 timer til avgang, noe som var bra. Også her ble det litt plunder å få registrert alle saker rett, da jeg skulle gjennomsjekkes til USA. De er tydeligvis ikke vant med at Nordmenn reiser den veien og det mye fram og tilbake før de endelig bestemte seg for at også vi har Visa Waiver...

Når nå det endelig var avsegstyrt, gikk jeg inn i loungen som var en av de bedre på turen. Lys, oversiktelig , god mat og drikke ( også enkle varmretter) og ikke minst utsikt til flysiden av flyplassen.Kun en liten ting som trakk ned, og det var manglende WLAN.

http://www.langvatn.no/NZ118%2016dec%20loungen%20i%20SYD.jpg

En meget hyggelig overraskelse var at NZ118 var satt opp med 777-200 på denne avgangen. I følge reiseruten skulle det ha vært A320, men i følge purseren ombord gikk den ene av de 2 NZ har mottatt så langt i skytteltrafikk mellom AKL og SYD for å få nok crew opptrent på typen før de skal ut på lengre ruter. Denne maskinen skal senere ut på San Fransisco ruten, samt at de planlegger å åpne ruter til Shanghai og Peking med denne. Her parkert bak en av hele 3 Emirates maskiner som var å skue samtidig i SYD ..Den første av disse maskinene fikk NZ 30oktober og i følge inflight magasinet har de bestil 12 stk.

http://www.langvatn.no/NZ118%2016dec%20ved%20gate%20i%20SYD.jpg

Setekonfigurasjonen i Business er spennende,og det er vel så langt bare Virgin som har lignende seter, som ved behov kan legges helt flatt og danne en behagelig seng, som er betydelig bedre enn de liggestoler som finnes hos andre selskap. Ulempen er vel at de får inn færre stoler ..
Men, alle har midtang !

http://www.langvatn.no/NZ118%20Ombord%20Ny%20seating.jpg

Her er et nærbilde av stolen. Finurlig konsept, som jeg likte meget godt! Bordet kommer ut fra skilleveggen mot sidepassasjeren, og fotskammelen kan gjerne brukes av en medpassasjer som sete om man f,eks ønsker å spise sammen. TV-skjermen foldes inn i veggen ved siden av, og sitter på en lang flerleddet arm som gjør at den kan stilles inn i mange posisjoner. Legg også merke til venstre armlene, som kan felles helt ned, slik at det går i ett med nivået bak. Når man "snur" stolen til soveposisjon vil dette da ikke være i veien, og det blir et betydelig bredere område til skulderpartiet enn i andre liggestolløsninger.

http://www.langvatn.no/NZ118%2016dec%20sete%204a.jpg

Matserveringen på denne 3 timersflighten var det absolutt ingenting å utsette på. Meget god og gjennomført service i alle ledd. ( Nesten på SQ nivå )
Først kom det en meget smakfull tunfiskrett med salat som forrett, sammen med en rødvin fra New Zealand som var helt utsøkt. Også NZ har hvitløksbrød, som jeg med glede tok flere "påfyll" av.
Til hovedrett var det 4 valg, og denne gangen valgte jeg kyllingfilè med urtesaus og grønnsaker.

http://www.langvatn.no/NZ118%2016dec%20hovedrett.jpg

Til dessert var det vaniljeis med ferske jordbær .Namnam

Det er jo egentlig helt utrolig hvor fort en slik 3 timers flight går, når man blir underholdt på en slik fin måte. Fikk sett ferdig en film også, før vi begynte innflygingen mot Auckland.
Tok et lite bilde, som minner litt om Ringenes Herre "Hobbitland"... :p
Fint kulturlandskap i alle fall, som er vedlikeholdt med mye beiting av tusener av sauer som kan ses som små hvite prikker fra denne høyden.

http://www.langvatn.no/NZ118%2016dec%20innflyging.jpg


Vi landet 10 minutter før rute.

EB
18-12-2005, 09:21
Blir nesten synd å få deg hjem igjen... Denne rapporten må være blant det aller aller beste som er postet på dette forumet...:devot:

Farmer
18-12-2005, 10:02
NZ002/16dec AKL-LAX Sete 17A Upper Deck 747-400

Jeg hadde ca 2 timer på meg for å bytte fly i Auckland. Flyplassen er relativt liten og oversiktelig slik at det var mer enn nok tid. Jeg ruslet litt rundt og kikket på utvalget i handlegaten. Ja, det må man nesten kalle det, for her har nok våre venner fra TRD sin Taxfree vært på studietur ( kanskje sammen med Riksrevisjonen? :p ) Her MÅ alle passasjerer gå gjennom hele taxfreeområdet, slik at sjansen for spontankjøp er absolutt tilstede.

Jeg var innom STAR loungen en liten snartur. Ikke noe spesielt trivelig eller godt utvalg av mat og drikke. Ikke tilgang til WLAN der heller ..

Boarding startet hele 45 minutter før avgang, og jeg fant ut at det var like godt å komme meg ombord. En 12,5 timers flight med avgang 2300 lokal tid tilsier at i allefall jeg vil forsøke å få meg noen timer på øyet.
Jeg hadde reservert sete 17A på Upper Deck, og jeg var litt spent på om dette var en av de 2 "refittede" 747-400 med de nye setene. Ingen, hverken ved innsjekk i SYD eller i Loungen kunne fortelle dette!
Og YESS, det var en av de som nylig var nyinnredet, så her var det mulig å få meg noen timer på øyet.
Hele fremre del nede var innredet med nystolene og halve Upperdeck var Business, mens siste halvdel oppe var en form for Economy Extra.På bildet holder vår godt voksne Steward på å sette fram Champagneglasset og Hot towel til meg som absolutt skulle ta dette bildet.
http://www.langvatn.no/NZ002%2016dec%20upperdeck.jpg

Også på denne flighten viste besetningen et servicenivå av verdensklasse! Meget oppmerksomme og hyggelige. Det skal også sies at dette nok var den eldste besetningen på turen, hvor nok ingen var under 50, men med det glimt i øyet og den humoristiske sans de hadde var det en fornøyelig flight.
Ettersom jeg nettop hadde spist et godt måltid, valgte jeg å hoppe over forrett og dessert og jeg tok meg bare en nydelig indrefillet og vin. Det var fakstisk hele 5 hovedrettsvalg på denne turen, så utvalget var det ikke noe å si på.
http://www.langvatn.no/NZ002%2016dec%20hovedrett.jpg

Endelig var det tid for å prøve turens beste sovemulighet. Ved bruk av dette setet må man gå ut av stolen, slik at den legger seg framover og lager en helt flat, og relativt myk seng som er over 230cm lang. Utformingen er genial, da armlenet på venstre side felles ned i underlaget slik at det i skulderpartiet faktisk er nesten 1 meters bredde. Så her var det godt mulig for en storvokst bondegutt å sove noen timer :p
"Sengen" ble oppredd med skikkelig pute og teppe, samt et underlag som gjorde nytte som laken/toppmadrass.
Må bare si at dette var tingen, og jeg fikk faktisk over 7 timer på øyet med god søvn.
Hadde også på BOSE øretelefonene med den beste støydempingen så langt på turen, og jeg vil anbefale SAS å bytte til slike ved neste oppgradering, da det er klassefoskjell på de som brukes der i dag.

http://www.langvatn.no/NZ002%2016dec%20Sete%2017a%20oppredd%20og%20flatt. jpg

Noen timer før landing våknet jeg og fikk nok en hyggelig overraskelse ved at flyvertinnen lurte på om en jordbærsmoothie kunne smake etter natten søvn. DET har jeg aldri fått på fly før.. så jeg ba om to :cheers:
Frokosten startet vel 90 minutter før landing, med godt utvalg for alle smaker.
Også her landet vi i rute, og Los Angeles ventet på meg for et bytte til dagens siste lille hopp opp til Seattle med United.
Denne maskinen fortsatt videre til London, som er forlengelsen av denne ruten. Så om det er noen som ønsker en stooor flyopplevelse på strekningen LON-LAX, så de denne virkelig å anbefale!!!!!

Her er bilde av NZ sin B747-400


http://www.langvatn.no/NZ002%2016dec%20ankommet%20LAX.jpg

Farmer
18-12-2005, 12:09
UA068/16dec LAX-SEA Sete 2A B737-500

Flybyttet på LAX gikk usedvanlig greit. Ingen kø hverken i Customs eller Immigration, og heller ingen spørsmål om noe som helst. Sist jeg ankom USA ble jeg gjenstand for et halvtime med dybdeintervju, men de spurte seg kanskje ferdig den gangen :p

Jeg var sjekket gjennom, så det var bare å sette kofferten rett inn i transfersjekken rett etter tollen og ta shuttlebussen videre til United sin innlandsterminal.
Her var det også en helt OK United/Star lounge. Fin utsikt mot Gate 70A og bra utvalg i snacks og drikkevarer. Cappuchinoen var fabelaktig. Litt loslitte møbler kanskje, men stolene var gode å sitte i. Heller ikke her var det tilgjengelig WLAN. Hva er dette for et land ???
Dagens siste lille hopp på 3 timer opp til Seattle skulle gå med en halvsliten United Shuttle 737-500.

http://www.langvatn.no/UA068%2016dec%20LAX%20SEA%20737-500.jpg

Ombordstigningen startet tidlig, og det var tydeligvis helt fullt og mer til, da de ropte opp flere ganger om det var noen som mot en god kompensasjon kunne fly på en senere avgang. First Class passasjerene ble bedt om å gå ombord først, og det var jo med litt spenning på hvordan innenriks F/CL skulle være. Kun 2 rader med 2x2 seating. Gode seter meg bra beinplass. Jeg har nok aldri sittet så bra ombord i en 737 før nei!
Boarding gikk raskt unna og dørene ble stengt hele 10 minutter før rutetid. Dessverre tok det ytterligere 20 minutter før vi kom oss avgårde pga problemer med lastingen.

Men, om man nå sitter bra så er jo ikke det noe problem. Også her vanket det et lite glass med drikke og Hot Towels, slik at humøret var på topp forsatt. Jeg hadde også min lille murstein av en bok å lese i, My Life av Bill Clinton, slik at det var jo ingen fare å vente litt.

http://www.langvatn.no/UA068%2016dec%20First%20class.jpg

Service og servering var det heller ikke noe å utsette på. Rett etter avgang ble det servert snacks og øl eller vin. Jeg valgte en øl denne gangen..

Maten var overraskende bra, og betydelig bedre enn hva jeg hadde forventet.
Kongereker med laks(eller omvendt), med ferskt rundstykke og frukt til dessert.
Absolutt noe som kan anbefales. Det ser ut til at lakseprodusentene har godt salg inn mot flyselskap verden over, da det faktisk har vært mulig å få laks i en eller annen form på alle avganger untatt mellom Sydney og Auckland så langt.

http://www.langvatn.no/UA068%2016dec%20maaltid.jpg

Vel framme i Seattle, hvor vi landet knappe 10 minutter sent var det første gang at det var problematisk med å få bagasjen innen rimelig tid. Det er jo forholdsvis lange avstander, i alle fall virket det slik med tanke på den underjordiske Shuttle som jeg måtte ta for å komme til bagasjebåndet, men der måtte jeg vente og vente... og vente.Det tok faktisk 50 minutter fra vi stod ved Gate til bagasjen kom på båndet.(MOW.. er det vanlig )
Men med tanke på at denne delen av reisene har klaffet perfekt på alle andre avganger skal jeg vel ikke klage. Jeg har da fortsatt koffert med meg :D

Jeg hadde etter gode råd fra karer som er godt kjent på SEA-TAC, bestilt rom på Raddisson Gateway Hotel. Glimrende Shuttlebuss som var på pletten mindre enn 5 minutter etter at jeg hadde ringt dem, og et meget trivelig hotell. Grisekaldt på rommet med en gang jeg kom inn, men fikk da igang fyren. Gratis WLAN trekker opp, sammen med GOD seng.
Nå var der tid til å hente seg inn litt før lørdagens museumsbesøk på Museum of Flights borte ved Boeing fabrikken.

LN-KGL
18-12-2005, 12:35
Og da har du Odd mindre enn to timer til at dere lander på CPH i følge liveinfo til flightarrivals.com. Det ser ut til å være litt forsinkelser mellom CPH og OSL på morgenparten - over 40 minutter på dagens første ankomst og åtte minutter på neste.

Laksen fra LAX til SEA kom helt sikkert fra Chile - er ikke mye norsk laks på vestkysten av USA nå.

EB
18-12-2005, 12:39
Men det er mye laks fra Alaska på vestkysten...

Farmer
18-12-2005, 12:39
Ja, i følge flight monitoren her skal vi være på Gate kl 1345 slik det ser ut nå. Satser på at SAS booker meg om til WF direkte til TRD, så slipper jeg å styre med problemer på OSL .. Føler for å komme meg hjem til eget hus med kone og barn nå.. uten forsinkelser:D

Savipix
18-12-2005, 12:40
Från CPH.dk

13:25 13:35 Seattle SAS SK938

LN-KGL
18-12-2005, 13:08
Øyeblikksbildet for OSL er bra for avganger:
SAS Braathens 96% innenfor 15 minutter (23 av 24)
Og Norwegian og Widerøe har 100%

Men rushet kommer vel ut på ettermiddagen ;)

LN-MOW
18-12-2005, 14:45
Kan ikke svare paa hvorfor UA leverer bagasjen sen. Vi hadde som standard aa ha foerste bagasjen inne 10 minutter etter on-block, og siste 30-40 minutter etter, avhengig av flytype.

dc-8-63
19-12-2005, 00:02
Originally posted by LN-KGL

Laksen fra LAX til SEA kom helt sikkert fra Chile - er ikke mye norsk laks på vestkysten av USA nå.

Det har nok aldri vaert mye Norsk Laks her paa vestkysten, ei heller Chilensk laks....det er nemlig noe vi kan meget bra, og tar like hoeytidelig som kaffe....var akkurat i butikken og kjoepte laks til middag, valget stod mellom 3 vill-laks varianter i fra Alaska og en fersk Vill Coho i Troll fisket i fra Oregon kysten.....det ble Coho'en..

For aa antyde hvilket lakse marked vi har her, saa kan det nevnes On_topic at hver Mai maaned flyr Alaska rene lakse flighter de 14 dagene Copper River kan fanges.....lokalt har vi 16 forskjellige arter aa velge mellom i loepet av aaret.....

Aa si at laks er laks kan sammenlignes med aa si at konjakk er Cognac:p

EB
19-12-2005, 00:13
...og norsk eller andre lands oppdrettslaks er ikke akkurat noe å rope hurra for. Man skal ikke tukle med mat...

LN-KGL
19-12-2005, 00:19
Skal holde meg for god til quote deg DC-8-63, men grunnen til at jeg sa chilensk atlantisk oppdrettslaks var følgende:
- Prosessert laks benyttes i stor grad på storkjøkken, og da renskåret filet i serveringsstykker, vakuumpakket og frosset.
- Tollsats på prosessert laks fra Chile til USA er null.
- Utrolig lave lønnskostnader hos chilenske arbeidere.
- Den økonomiske situasjonen for de amerkanske flyselskapene tilsier ikke at nasjonalisme kan herske.
- Dessuten benyttes vaksiner fra en av mine klienter. :smokin

Og EB, hold deg til kortene :love

LN-MOW
19-12-2005, 01:36
Matvaremerket 'Kirkland' leverer norsk laks til Costco, og jeg maa si at jeg ikke er altfor imponert over kvaliteten ...

dc-8-63
19-12-2005, 02:26
...vel godeste LN-KGL....naar det gjelder F-Klass som Farmer floey, saa maa nok selv UA lytte til kundene....og kunde gruppen paa F paa denne kysten er kresne paa baade Vin, Kaffe og Laks....Paa Foerste klasse servere Alaska kun lokal laks, og de kjemper om de samme kundene....

...mens Costco har gjennomgaaende bra kvalitet, saa kjoeper vi aldri laks der.....det smaker rett og slett ikke godt nok....

sail4fun
19-12-2005, 18:57
Endte du opp med SK364 OSL-TRD ? eller ble det CPH-TRD med WF ?

Farmer
19-12-2005, 19:01
Det ble 460/SK364 .. SK460 var litt sein, slik at det gikk bra det. Bagasjen forsvant noe sted på reisen mellom SEA og OSL, sannsynligvis på Kastrup, men den kom da med en smilende taxisjåfør opp på kontoret i ettermiddag. Får prøve å skrive siste del av triprapporten om ikke så lenge;-) Meget fin tur med SK938!

sail4fun
19-12-2005, 20:07
Håper de var greie med deg på 364 også , rakk ikke å sende en VIP+ melding ...;)

EB
21-12-2005, 06:34
Når kommer SEA-MJF?

Farmer
21-12-2005, 07:53
Det kommer , det kommer;)
Gjett om det var saker som lå og ventet på kontoret etter nesten 7 uker mer eller mindre på reise...

Farmer
25-12-2005, 19:53
17dec 05 . Museum of Flight
Etter nesten 12 timers søvn på Radisson Gateway Hotel på SEATAC var det på tide å komme sog opp og ut. SK938 har avgang kl 1850, så det var god tid til andre aktiviteter enn å vente på flyplassen.
Jeg sjekket ut av hotellet ( Tabbe ) og dro opp til flyplassen ca kl 12 for å få sjekket inn bagasjen. Greit å være kvitt den tenkte jeg ... Men nei . I Seattle er det IKKE mulig å sjekke inn før kl 1500 samme dag, så jeg måtte på leting etter bagasjeoppbevaring. Fant det til slutt, og de 2 kolli som jeg ville ha sjekket inn måtte jeg ut med 12 USD for å oppbevare noen timer ..

Tok Taxi til museet. Grei tur til 18USD som tok knappe 15 minutter fra flyplassen.
Vel inne var det å orientere seg og jeg valgte å gå til venstre hvor det var både militære og sivile fly i god blanding.
Her er en liten beskrivelse av museet fra hotellinfosidene:

"A right place for the aviation buffs, the museum of flights is a beautiful six-story glass-and-steel structure. Displaying world renowned planes that have gone down in the pages of history , that homes some of the original famous historical planes. There is a whole series of planes that start with the duplication of the Wright brothers' first glider and end with the present of flight. The visitors get to see the whole range of flights and the developments that have taken over the years. The Great Hall showcases the more than 20 planes, including a 1935 DC-3, the first Air Force F-5 supersonic fighter, and the Gossamer Condor, a human-powered airplane. Along with that there are around 34 other planes on display. Some of the most interesting exhibits include the famous Blackbird spy planes, which were once the world's fastest jets (and you can even sit in the cockpit of one of these babies), a rare World War II Corsair fighter rescued from Lake Washington and restored to its original glory is also on display. The guests also have the pleasure of boarding the original Air Force One presidential plane, used by Eisenhower, and can sit in the cockpit of an F/A-18 Hornet fighter.
The museum promises to be fun as well as a great learning experience. So get ready for an exciting ride here!"

For meg som bare har vært på flymuseet i Bodø før i en slik sammenheng var dette et løft. Utrolig mye bra å se, og 4 timer bare føk avgårde. Fikk også med meg uteutstillingen hvor Concorde og den gamle Air Force One kunne boardes for nærmere kikk. På samme området stod også 1.serienummer av B747-100. Mon tro om denne kan flys fortsatt.
Også avdelingen for 2.verdenskrig var interessant å se på. Litt annen, og amerikansk vinkling enn i Bodø, men med et mye større utvalg hvor både tyske, russiske og japanske fly hadde fått plass.

Jeg kunne ha skrevet side opp og ned om dette, og jeg kan ikke annet enn å anbefale et besøk der.

Linken til museet finnes


HER (http://www.museumofflight.org/Portal.asp?Flash=True)

Denne var sentral i dette rommet. M-21 Blackbird med fotodrone på ryggen

Farmer
31-12-2005, 21:29
SK938/17dec A340-300 Sete 5A OY-KBM

Etter noen fine timer på flymuseum var det på tide på tide å sjekke inn. SAS har som de andre flyselskap som opererer på SEA-TAC dedikert innsjekk. Ingen kø, og innsjekk gikk smidig og greit, og bagasjen ble sjekket helt fram til Mosjøen. Fikk Boardingkort fram til Trondheim. Her ble jeg også spurt om jeg ville bruke WIFI ombord, noe jeg selvsagt bekreftet. Som en liten førjulegave fikk jeg da utlevert et rabattkort som gav 50% rabatt på prisen, slik at denne nå ble bare 15USD for hele reisen.

Sikkerhetskontrollen tok laaang tid denne gangen. Tror det gikk over en halvtime å komme gjennom, da det var bare en kø og ett team som sjekket alle som skulle ut akkurat da. Virket som om de hadde bommet noe med sin skiftplanlegging akkurat der, men hva er vel en halvtime av et helt liv? .

Etter sikkerhetskontrollen gikk jeg opp til avgangshallen, fikk brukt mine siste dollar på en Grane Latte på Starbucks og tok deretter shuttle "toget" bort til terminalen som SAS bruker. På vei opp fra toget så jeg skiltet til SAS/Asiana loungen, og jeg gikk naturligvis inn der. MEN, dette må være den tristeste SAS lounge i hele verden. Ikke vinduer, oslitt, ikke WLAN... Det eneste positive jeg kan lete fram var den god GLØGG som ble servert der.
Jeg valgte å avslutte mitt besøk der rimelig raskt, og gikk opp i terminalen som var oversiktelig og fin.

Etter en liten ventetid var det tid for boarding, og jeg var ombord som en av de første denne gangen. Og her fikk jeg med en gang følelsen av å være nesten hjemme bare ved å gå ombord. Jakke ble tatt hånd om og jeg fant fram til mitt sete 5A på samme maskin som for 2 uker tidligere tok meg fra København til Tokyo.
Jeg merket allerede før jeg hadde fått satt meg skikkelig at besetningen var i godlage, med muntre smil og meldinger dem i mellom. Dette tydet bra for de neste timene.
Før avgang ble det servert forfriskninger og snacks, og Hot towel ble delt ut.

Avgangen ble dessverre litt forsinket. De slet visst litt med å bli enige om korrekt antall personer ombord, og vi rullet fra gaten ca 15 minutter etter rutetid, samt at vi brukte nærmere 20 minutter på taxing, slik at vi var absolutt noe sen avgårde fra Seattle.

Vel oppe l luften ble serveringen startet rimelig raskt, men ny runde med drikke og småsnacks , samt utdeling av denne flightens meny. Jeg var fortsatt mett etter lunsjen på Museum of Flights, slik at jeg valgte å stå over alle 4 middagsvariantene som ble tilbudt, og tok kun forretten , sammen med litt salat og brød.
Og gjett hva som var til forrett her da ? YESS , Laks her også! Tydeligvis den store slageren på Star Alliance i desember 2005 :nor

http://www.langvatn.no/SK938%20forrett.jpg

På dette tidspunktet var jeg allerede på nett, og ettersom jeg følte med uforskammet kvikk og rask fant jeg ut at jeg skulle nytte tiden ombord til å ta igjen de siste ukenes ubesvarte mailer og en del annet som hadde måtte ligge. Fikk gjort unna mye, og tok et par avbrekk ved å se film. Får håpe at SAS får en bedre hodetelefon med bedre støydemping og lydkvalitet når de oppgraderer C-klasse i begynnelsen av 2006.
Båndbredden var det ingenting å si på, og jeg fikk også tatt en samtale med familien hjemme via Skype( uten å forstyrre medpassasjerer tror jeg .. ) Jeg må bare innrømme at jeg er fortsatt svært fasinert over å kunne være online høyt der oppe.

Tiden gikk utrolig fort på denne turen, og dønvill som jeg etterhvert begynte å bli, så ble det ikke mer enn et par timers søvn. Frokost ble servert tidlig,nesten 1,5 timer før landing. Også her var det et gedigent utvalg, og jeg valgte en omelett med mer.

http://www.langvatn.no/SK938%20frokost.jpg

Ruten denne gangen gikk som vanlig langt mot nord, og vi fløy over sørvestlandet en stund før vi fortsatte på kurs mot CPH. De som er mer lokalkjente enn meg kan vel fortelle HVOR vi passerte over.

http://www.langvatn.no/SK938%20over%20sorlandet.jpg

Nå begynte jeg å uroe meg litt til forbindelsen i København, da denne etterhvert så ut til å bli knapp for å nå flyet videre til Oslo. På skjermene i flyet kom det opp at vi skulle komme inn på Gate C29 kl 1345, og mit neste fly skulle gå bra B8 kl1405...
Jaja tenkte jeg, det går da flere muligheter og jeg håpet egentlig på å bli ombooket til WF sin direkteavgang til Trondheim slik at jeg skulle slippe Gardermoen.
Vi landet på angitt tidspunkt og fikk beskjed om at alle forbindelser skulle holde, og at vi måtte gå rett til respektive utgang.
Jeg kom ut av flyet som en av de første, og begynte på dagens trimtur for å nå neste fly..

Igjen opplevde jeg en meget bra gjennomført flyging med SAS i C-klasse på langrute. Helt fullt i C og Economy Extra også på denne avgangen. Bra og profesjonell service med glimt i øyet fra besetningen. Bra mat og greie stoler.
Men det er en bitteliten ting jeg lurer på etter å ha fløyet langdistanseruter med SK, NH, TG, SQ og NZ de siste ukene.. Hvorfor vises de samme filmene på alle flyselskap? Er det EN aktør som leverer filmer til hele Star Alliance mon tro? Utvalget var så og si identisk og mot slutten var det ikke noe mer nytt å se..

EB
01-01-2006, 08:49
Der var vi nesten hjemme... Helt enig at loungen til SAS i Seattle er utrolig trist. Eneste positive er at du får skandinaviske aviser...så stemningen er satt før du kommer "hjem" i det du boarder 340`n... Tror crewet liker stopp i Seattle - det er i allefall min erfaring at de er en meget sammensveiset gjeng med godt humør på hjemturene fra Seattle...

Farmer
03-01-2006, 21:07
SK460/18dec A321 sete 2F SE-REG

Litt rask gange fra C-piren, lang kø i passkontrollen og deretter ennå raskerer gange til SK460 som hadde Final Call allerede mens jeg stod og ventet på å få vise passet.
Transittskranken i C-piren var stengt, så jeg hadde ikke så mye annet valg enn å gå bort til avgangen, og jeg ante at det var flere som satt lengre bak i SK938 som var i samme ærende, da mange LØP forbi meg ved Tax Free butikken. Vel borte ved gaten var det forsatt kø der, slik at det ville uansett ikke være mulig å gå i rute uansett. Jeg ventet helt til slutt da jeg likevel skulle sitte på første rad.

Vel ombord fant jeg raskt ut at jeg var tilbake i LCC verdenen igjen.Nesten helt fullt fly. Fulle hattehyller.. og trangt igjen.

Vi rullet ca 10 minutter sent pga at de skulle få med alle fra Seattle flyet, noe som var prisverdig og fornuftig da alle andre avganger senere på dagen fulle.

Jeg kan ikke beskrive servicen på denne avgangen i det hele tatt, da jeg sloknet med hodet mot vinduet omtrent da hjulene slapp bakken.. og voknet ikke før vi skulle lande.. men den var sikkert fin og god med en heldansk besetning:zzz

Vi landet også 10 minutter sent, men jeg hadde godt over en time til neste avgang så det bekymret meg mindre. Tax-free kiosken fikk besøk av meg og en liter Gilde Juleakevitt ble sikret mens jeg ventet på bagasjen... og jeg ventet .. og ventet..
Ganske så typisk at bagasjen skulle forsvinne nå, etter å ha reist jorda rundt uten et eneste problem. Nå begynte tiden å renne ut og jeg måtte ta turen bort til Bagasjeservice hvor jeg med mitt lille EBG kort fikk snike litt i køen og rapport ble skrevet. Ikke noe spor etter bagasjen i systemet, men jeg vil tro at den ikke nådde den korte forbindelsen på Kastrup.

Farmer
05-01-2006, 22:31
SK364/18dec B738 sete 2A LN-RCZ

Etter å ha fått laget rapport på min savnede bagasje var det nå bare knappe 20 minutter til SK364 skulle gå. Av større internasjonale flyplasser er det vel ingen som kan måle seg med OSL. Oversiktelig, raskt og KORT å gå for flybytte også fra Utland til innland ( og Vice Verca!) Sammenlignet med ARN som kun har ubetydelig større trafikkmengde er den jo strålende.

Flyet gikk fra Gate 28, så her var det jo bare et bittelite steg til venstre etter sikkerhetskontrollen. Jeg gikk ombord som en av de siste ettersom jeg skulle sitte nesten helt foran.

Flyet gikk i skarp rute og var vel som vanlig på en søndag ettermiddag nesten fullt. Som en hyggelig overraskelse oppdaget jeg at en kjenning fra Mosjøen satt ved siden av meg, og han hadde omtrent en like lang reise i kroppen som meg. Han jobber på et seismikkskip, og kom denne gangen fra Barbados hvor han hadde mønstret av denne gangen etter 6 uker borte. Hyggelig å møte noen med gode flyhistorier;-)

Flyturen gikk unna, og etter 43 minutter landet vi på Værnes, og jeg fikk da kjøpt meg både kaffe og et heller lite spennende rundstykke som jeg ikke vil påstå var en kulinarisk opplevelse, sammenlignet med all god flymat jeg har fortært tidligere på reisen.
Jeg tror SASBraathens har mye å gå på, ved å forsøke å gjøre den maten de selger ombord mer delikat og innbydende. DA tror jeg absolutt at salget vil øke betydelig. Slik det er i dag skal i alle fall jeg være rimelig sulten før jeg går til det skritt at jeg kjøper mat ombord.
Kort forbindelse på TRD med sine 25 minutter, som faktisk er standardtid for flybytte mellom SK og WF. Ikke mer enn tiden og veien egentlig.

Farmer
05-01-2006, 23:05
WF754/18dec TRD-MJF DH1 Sete 8d LN-WIB

Brrr, kaldt !! 10 minus på Værnes og det var kjølig i tynn sommerdress på turen mellom terminalen og flyet. Med ikke så lite Jetlag og småfrossen som jeg var, våknet jeg i alle fall opp. Innsjekk hoppet jeg over ettersom bagasjen allerede var på avveie, og da var det jo bare å levere kupongen i gaten. Så der sparte vi SGS for litt jobb..
Det er noe eget med å "komme hjem" til Widerøe og en liten Dash 8 på en kortbanerute. Stemningen er god og lun og ekte! Også her et nesten fullt fly som gikk på skarp rute.
Take off mot vest og en fin utflyging ut fjorden i en slak sving mot nord. Serveringen ombord er enkel, og jeg fikk kjøpt Tines Iskaffe og en lefse med reinkjøtt. Absolutt annerledes og eksotisk for mange.
På denne turen var det 8-10 Amerikanere og Canadiere ombord på vei til jobb med bygging av ny Elkem fabrikk i Mosjøen,og de holdt humøret og stemningen oppe på hele denne flygningen. Høydepunktet kom da kapteinen holdt sin annonsering, og det ble som sedvanlig meldt om høyde, fart og temperatur på norsk og engelsk.På norsk fortalte han da hvor fint flyvær det var og at i det vakre og sterke måneskinnet var en meget vakker og god utsikt over det nordtrønderske landskapet. Det som virkelig gjorde at det tok av i kabinen var at når han på sin engelske versjon beskrev at de satt der "in the cockpit full of moonshine" :cheers:
Auda tenkte jeg, men de tok den oversettelsen der med stor munterhet og det manglet ikke med kommentarer til flyvertinnen om det nå kunne være helt trygt å fortsette denne reisen.
Silkemyk landing i Mosjøen, i minus 18 grader noen minutter før rute.
Endelig hjemme, 15 dager etter at jeg startet reisen.
Ingen spor etter bagasjen ennå, hverken på flyplassen eller i datasystemet :(

Ettersom det var så kaldt hadde jeg avtalt med min kjære hustru at jeg skulle ta Taxi hjem for å slippe å sparke i gang dieselbilen..
Siste etappe var nå unnagjort og det ble tidlig kveld på unge Oddemann.
En laang og hektisk reise var unnagjort. Mange fine flyopplevelser og betraktninger er lagret i min mentale harddisk. Jobben utført med flotte tilbakemeldinger fra kundene og endelig var det tid for å starte juleforberedelsene hjemme og på jobb.

LN-MOW
05-01-2006, 23:43
Det som virkelig gjorde at det tok av i kabinen var at når han på sin engelske versjon beskrev at de satt der "in the cockpit full of moonshine"

Wideroe-piloter er ikke som alle andre piloter!! :thumbup

Farmer
07-01-2006, 20:08
Endelig hjemme, og dagen etter den 19/12 kom bagasjen med taxi til kontoret. Denne hadde da vært via Chigago og Frankfurt, slik at det hadde tydeligvis gått feil allerede på SEA TAC...

Slik så det ut når jeg hentet bilen kl 1630 etter endt arbeidsdag. Godt med langkost i bilen da!
http://www.langvatn.no/SK938%20Dagen%20etter%20...jpg

Om jeg skal ta en liten oppsummering på denne rundreisen, så skal jeg begynne med å si at dette var et litt for stressende opplegg og for lite slakke i programmet. Begynner å lure på om jeg ikke er 20 år lengre :). Hadde snev av Jetlag til uti romjula, ved at jeg var utrolig kveldstrøtt og supervåken fra 0400 på morgenen.

Men, selve reisene var gode opplevelser som jeg etter beste evne har gjengitt med mine subjektive briller.Det som er sikkert er at C+ F produktene til alle selskapene jeg hadde gleden av å fly var bra. Nå fikk jeg en unik mulighet til å teste og sammenligne såpass mange på kort tid, og om jeg skal rangere så kommer Singapore Airlines og Air New Zealand øverst. SAS sitt langruteprodukt rangerer jeg nesten like høyt, men dette er vel også mye fordi jeg er Skandinav og WIFI ombord. Setene der kan bli bedre( og det blir de jo) , mens service og mat er helt i toppklasse.
Det som også er interressant er at prisnibået for en Jorden Rundt billett i Business som jeg benyttet på denne jobbreisen absolutt gir stor verdi for pengene. Jeg betalte ca 39000 for denne billetten, noe som isolert sett er mange penger, men om man f,eks sammenligner med en t/r billett OSL-SYD så kommer denne på ca 50.000 i Business.
Her hadde jeg nå muligheten til å sy sammen en rundreise som passet perfekt til det programmet jeg hadde med mine kundebesøk, og jeg kunne fly med en komfort som tillot at jeg klarte programmet på en grei måte tross alt.
Bortsett fra at kofferten kom litt på avveie mot slutten må jeg nesten si meg litt imponert over at jeg ikke har hatt forsinkelser som er noe å snakke om. Maks 20 minutter på et par av avgangene var vel det hele. Det tyder på jevn og fin kvalitet i alle ledd,

Det er mulig det blir en lignende reise til våren, på samme vilkår, men da skal jeg legge inn flere dager slik at jeg forhåpentligvis får se litt annet enn flyplasser, fly , hoteller og møterom.

EB
08-01-2006, 07:56
Hvor mange bonuspoeng fikk du på denne turen?

Farmer
08-01-2006, 10:41
Originally posted by EB


Hvor mange bonuspoeng fikk du på denne turen?

en hel haug ;-) Tror det blir ca 65000...

EB
08-01-2006, 15:16
Og da blir jo prisen også "billigere" for 65000 er mye poeng/penger...:up:

Tommy777
08-01-2006, 17:40
Utrolig bra rapport!

RTW billettene, særlig i C, gir mye valuta for pengene, særlig med SKs 200% regler for EB poeng

Bizflyer
09-01-2006, 12:26
EB poeng! HiHi
:thumbup

BF:cool2

Farmer
25-02-2006, 22:17
hmm, for 3.gang på under et halvår må jeg sende manuell "claim" for å få bonuspoengene på TG. Noen andre som har opplevd at det er vanskelig å få registrert Eurobonus poeng etter å ha fløyet i Asia med TG?

TG923
26-02-2006, 02:17
Samme problem for meg, 3 flyvninger med Thai i desember uten at bonuspoengene har kommet.

Bizflyer
26-02-2006, 02:42
Her også! Jeg mistet 5400 poeng med TG i fjor og dermed sølvkort. Sånn sett min egen feil fordi jeg klarte ikke å finne boardingkortet fra turen. Fillern!

BF:pissed

Utflyttet
03-03-2006, 04:22
Min julerundtur kasserte inn rundt 89.000 EB poeng, samt rundt 28 PPS sektorer, så jeg er nå lykkelig PPS-holder i tillegg.

Bizflyer
03-03-2006, 12:34
PPS sektorer. Er ikke det bare Singapore som har PPS og kun om du reiser i business eller first class! Er det det du har gjort kanskje? Hvor er trip-reporten?:biggrin

Singapore har jo to slags bonus systemer. Et hvor man sparer opp miles og et hvor man sparer opp sektorer. Jeg mener å huske at det er 5 eller 6 sektorer du får på en businessclass tur mellom CPH og SIN. Disse kan vel ikke byttes i reiser men det gir deg høy status innen SQ. Tror man måtte ha 150 sektorer i året for å få høyeste PPS status (det er bare 2). Men da kommer man inn i first class loungen selv om du bare reiser turistklasse. I singapore kommer man ikke inn i hverken first eller businessloungen med Star alliance gullkort om man bare reiser turistklasse.

Men du kan kanskje mer om dette, ph-ndr?

BF :cool2

Utflyttet
03-03-2006, 19:46
PPS-systemet er Singapore Airlines sitt eget. Dette er ikke et sytstem hvor man tjener mil for å ta ut oppgraderinger og/eller bonus-reiser, men går på hvor often man har enden sin plantet i Singapore Airlines sine sine fly, og da teller bare Raffles (biz) og First.

Et PPS-kort er for enkelthetens skyld også brukbart som et vanlig Star Alliance gullkort, på like linje med SAS eitt EBG-kort eller Singapore Airlines sitt KrisFlyer (som er deres bonus-system). Internt i Singapore Airlines sin status-rangeringer så er PPS over vanlige KrisFlyer Gold.

Opptjeningen er basert på ene alene SQ opererte flighter med SQ sitt flightnummer på billetten. Og de kaller tellingen for "sektorer". Hvor mange sektorer en flight er er avhengig av lengden, men i praksis delt i fem bånd, for korte regionale, middels regionale, lange regionale og intercont, plus lange intercont. Det er lengden på turen som tilsier hvor mange sektorer som deler ut, og så en evt. litt høyere uttelling om man sitter i F, rundt 20-25%.

For å få PPS må man ha 25 sektorer på et kalenderår etter man har meldt seg inn i KrisFlyer. I mitt telfelle gjorde jeg unna dette på tre uker i julen med: FRA-JFK, LAX-NRT, HKG-SIN, SIN-BNE, BNE-SIN, SIN-BKK, BKK-SIN, SIN-NRT, NRT-SIN, SIN-CPH, samt en sidetur fra BKK i F med BKK-SIN-CGK, CGK-SIN-BKK. Da har jeg fått status som Quaified PPS (QPPS1), hvor tallet bak sier hvor mange år man har vært PPS. Neste år vil jeg nok ende som QPPS2.

I tillegg til dette så holdes det styr på alle sektorene gjennom alle årene, og når jeg har passert 250 en gang i fremtiden (håper jeg), så vil jeg bli det man kaller TPPS, aka "Solitare", som gir litt mer fordeler. For de som virkelig ikke har bedre å gjøre enn å holde seg ombord i Singapore Airlines sine fly og reiser mye i biz/F, så har man etter 2500 sektorer et nivå som heter Lifetime PPS, i praksis, nirvana.

Så hva får man for dette? Der man rangeres på status (ventelister, etc.) så er man over *A gullkort, SQ sine egne KF-gullkort, man får automatiks tilgang til SQ sine lounger ås lange man flyr på *A (tilgang til biz om mang flyr økonomi og tilgang til F om man flyr biz), tilsvarende med innsjekk der SQ har skranker. Pluss en haug med mer fordeler som er merpraktisk for de som bor i Singapore, men det jeg kommer til å bruke mest og ha best nytte av er prioriteten, samt at jeg har fått utdelt en personlig kontakt i SQ i København som skal være mitt kontaktpunkt for alt jeg ikke kan løse via web'en eller min vanlige TA.

Så har jeg gitt opp alle mine bonus-poeng for dette? Nei. SQ tillater noe som heter double-dipping. Jeg kan sanke PPS-sektorer parallellt med å parkere poengene mine i f.eks. EuroBonus. På dette viset har jeg nå *A gull via både EB og PPS-systemene, og hos B kan jeg ta ut veldig billige F-klasse billetter på SQ i Asia, som er artig for min neste tur dit om noen uker. :)

For de som etterlyste trip reports. Jeg begynte i tråden "A Grinche's tale...", men takket være en del tekniske problem undervis så dabbet skrivegleden av. Jeg har som mål å få rodd i land resten av turen, da det finnes en god del moro bilder og ting som skjedde seinere i turen.

Bizflyer
03-03-2006, 20:55
Takk for fin informasjon!

Du bare MÅ gi oss reisebeskrivelser fra denne turen! Nå er jeg (og sikkert flere med meg) blitt kraftig mye mer interessert i dine opplevelser!

Pleeaaaassseeeeeeeeeeeeeeeeee

BF

Utflyttet
04-03-2006, 13:34
Joda, jeg lover. Jeg skal få skrevet ferdig, så vi får forklaring på hva disse (http://friends.grandiosa.net/~alexh/sq-cgk.jpg) bildene (http://friends.grandiosa.net/~alexh/sq-champs.jpg) er (http://friends.grandiosa.net/~alexh/thai-first-lounge.jpg) for (http://friends.grandiosa.net/~alexh/sq.jpg) noe (http://friends.grandiosa.net/~alexh/bkk-lh-744-stjert.jpg) greier (http://friends.grandiosa.net/~alexh/bkk-thai-orient.jpg).

TG923
21-03-2006, 03:35
Originally posted by Farmer


hmm, for 3.gang på under et halvår må jeg sende manuell "claim" for å få bonuspoengene på TG. Noen andre som har opplevd at det er vanskelig å få registrert Eurobonus poeng etter å ha fløyet i Asia med TG?



Kan du eller noen andre antyde hvor lang tid det tar etter at man har sendt inn manuell "claim" før man får poengene inn på konto?

TG923
26-02-2007, 04:04
Originally posted by TG923

Originally posted by Farmer


hmm, for 3.gang på under et halvår må jeg sende manuell "claim" for å få bonuspoengene på TG. Noen andre som har opplevd at det er vanskelig å få registrert Eurobonus poeng etter å ha fløyet i Asia med TG?



Kan du eller noen andre antyde hvor lang tid det tar etter at man har sendt inn manuell "claim" før man får poengene inn på konto?

Hadde 4 innenlandsflighter med Thai i januar (bestilt på deres egen web-side), da jeg registrerte bonuskortet riktig (ikke SK 2 ganger...) i profilen min fuka det greit, poengene dukket opp på kontoen på under en uke.

Bizflyer
27-02-2007, 17:49
PH-NDR!
Har du ikke litt dårlig samvittighet for at du ikke har fått fullført den triprapporten enda?

Hva kostet den rundturen med SQ? Bare turen i F BKK-SIN-CDG retur må jo ha kostet skjorta!

Tør ikke tenke på hvor mye penger man har lagt igjen hos SQ med 250 eller 2500 sektorer!:lol:

BF:cool2

audunn
14-03-2007, 13:56
Helt utrolig bra report;D Likte spess godt SQ:)

737-405
17-08-2007, 16:33
Dette var en utrolig fin trip report, og spesielt likte jeg det jeg så om NZ :)

Håper vi får høre mer fra deg i tiden som kommer, flott at du vil dele dine opplevelser med oss ;)