View Full Version : ATR 42 og 72. Hvordan er de?
ATR 42 og 72 er flytyper jeg kjenner dårlig sammenlignet med f.eks. Dash-8-variantene og F-50. Men hvordan er de egentlig? Er de bra arbeidsplasser for piloter og crew? Er passasjerkomforten bra? Er de greie å laste? Har de egenskaper som er spesielt bra eller spesielt dårlige sammenlignet med andre fly i samme klasse? Hva er den optimale ATR 42/72 ruten?
(Jeg har lest fakta om flytypen, og er derfor først og fremst ute etter deres egne vurderinger og erfaringer.)
scanhorse
11-09-2011, 09:51
Sådan kan de også vaere , en gang i mellem ; :)
Cimber Sterling AT42
at Copenhagen on Sep 10th 2011, engine shut down in flight
http://www.avherald.com/h?article=442bcd91&opt=0
Ulf
MountainDew
11-09-2011, 10:11
Har fløyet noen turer i USA med ATR-72. Synes det er mye støy i kabinen i forhold til Q400
Fløy engang med LOT i en eller annen ATR fra Warszawa til Gdansk (og tilbake). Husker ikke så mye av turen, noe som vel betyr a det fungerte greit.
Fløy en gang Dash 8-Q400 etterfulgt av ATR72-500. Husker at jeg satt igjen med en bedre følelse av ATR flighten.. Romsligere kabin og mindre støy så vidt jeg husker.. Begge flightene satt jeg bak vingen...
Jag flög ATR med LOT WAW-ARN för 5 år sedan. Det var fruktansvärd resa. Bullret i kabinen var enormt.
Støy er en inviduell opplevelse som oppfattes forskjell fra person til person, og hvert flyindivid kan også gi forskjellig støy, samtidig som fly/værforholdene kan gi forskjellig opplevelse av støy.
Er man vant til å være pax på propellfly vil mange oppleve f.eks. Q400 som en veldig stille og rolig maskin som også har betraktelig mindre vibrasjoner enn de mindre versjonene (-100 og -300). Og er man vant til å være pax på jetfly hvor man bare er pax ombord i et propellfly en sjelden gang, vil propellflyet oppleves som helt grusomt selv om kanskje støynivået målt i db ikke viser store forskjeller i forhold til jetfly.
Så jeg vil anta at ATR42/72 ikke er veldig ulik hverken Dash eller F-50 :)
ATR 42 og 72 er flytyper jeg kjenner dårlig sammenlignet med f.eks. Dash-8-variantene og F-50. Men hvordan er de egentlig? Er de bra arbeidsplasser for piloter og crew? Er passasjerkomforten bra? Er de greie å laste? Har de egenskaper som er spesielt bra eller spesielt dårlige sammenlignet med andre fly i samme klasse? Hva er den optimale ATR 42/72 ruten?
(Jeg har lest fakta om flytypen, og er derfor først og fremst ute etter deres egne vurderinger og erfaringer.)
Jeg har lastet en ATR-42 en gang. Den hadde lasterom mellom cockpit og cabin i tillegg var det et lasterom bak. Lasterommet mellom cockpit og cabin kunne nåes med en luke i siden. Lasterommet bak var ikke spesielt godt tilgjengelig. Det rakk vi gjennom nødutgang bak på høyre side og en liten gang, som forøvrig ble delt med galley, eller salgsvogner. Det var trang adkomst til dette lasterommet.
Vidar
FlightDeck
11-09-2011, 13:20
Jeg har hatt 15 turer i ATR 72 - og jeg kan ikke si at jeg liker flyet spesielt godt. De fleste turene har vært med LOT og i tillegg til et høyt støynivå og intens dirring om bord, er maskinene deres ganske slitne. Det er selvsagt best å sitte bakerst, akkurat som med Dash-8Q400, og bråket avhenger jo også av værforhold, som TCAS påpeker. Synes riktignok at ATR 72 holder seg veldig stabil i luften, langt bedre enn erfaringene jeg har med Fokker 50. Det som kanskje irriterer mest er at de er så trege - bruker nesten dobbelt så lang tid som f.eks. CRJ-700 på distansen Frankfurt-Wrcolaw, som jeg har fløyet en del.
Dag Viking
11-09-2011, 13:20
Støy er en inviduell opplevelse som oppfattes forskjell fra person til person, og hvert flyindivid kan også gi forskjellig støy, samtidig som fly/værforholdene kan gi forskjellig opplevelse av støy.
Er man vant til å være pax på propellfly vil mange oppleve f.eks. Q400 som en veldig stille og rolig maskin som også har betraktelig mindre vibrasjoner enn de mindre versjonene (-100 og -300). Og er man vant til å være pax på jetfly hvor man bare er pax ombord i et propellfly en sjelden gang, vil propellflyet oppleves som helt grusomt selv om kanskje støynivået målt i db ikke viser store forskjeller i forhold til jetfly.
Så jeg vil anta at ATR42/72 ikke er veldig ulik hverken Dash eller F-50 :)
Har en del turer i ATR, og synes den minner mest om Dash 8-300 og F-50. Q400 er stillere og minner kanskje like mye om jet som propell.
Q400 & SAAB 2000 är utan tvekan de två mest bekvämma propeller planen, bägge är dessutom snabba.
För att få en "rättvis" jämförelse, så ska ju Q400 jämföras med ATR 72-500. LOT har inga 72-500, dock ett fåtal 42-500.
Korrekt. Det gjelder vel både hastighet, og komfort i forbindelse med støynivå.
Har flydd med Binter Canarias sin 72-201 og 500. og Islas sin 72. Det er stor forskjell i støynivå i flyene fra 200 til 500. Men så har jeg ikke vært i Q400 så da er det vanskelig sammenligne. Men 500 syns jeg var helt ok.
Takk for gode og informative innspill! Kom gjerne med flere. Der er altså -500 som gjelder. Jeg har registrert at DAT vil bruke -500 mellom RYG og TRD og -200 mellom RYG og BGO. Jeg får vel teste dem ut da :)
Når jeg tenker meg om så logget jeg jo en del turer med Cimber mellom København og Karup for 8-10 år siden. Det var vel også ATR.
Når jeg har flydd ATR flere ganger uten at det har gjort særlig inntrykk på meg som jeg husker, hverken på godt eller vondt, betyr vel det at de fungerer greit.
Min erfaring begrenser seg til ATR42-200, ATR72-200, Dash-8-100, Dash-8-300 og Dash-8-Q400, og for den førstnevnte inkluderer det også en tur på klapp. Siden noen her nevnte Saab 2000, så er også den typen inkludert i portefolioen sammen med Saab 340, Fokker 50, Fokker Friendship, Jetstream 31/32 og Jetstream 41. Alle har gode og dårlige sider. Q400 er kanskje stille, den er en riktig ku å lande - å flare riktig kan den ikke uten å få tail strike og derfor så bunner fjæring på absolutt alle landing jeg har vært med på (for kort slaglengde på fjæringen). ATR er mye mykere under landing, men så blir de vinglete på grunn av liten sporvidde sammenlignet med de flyene som har hovedundersteller i motorpodene (som f.eks. Q400).
I cockpit til ATR er det overraskende god plass på klapp (sammenlignet 737 i hvert fall), men som klappsitter får du oppgavene å være operatør for åpning av takluke og nødtau ved eventuell ulykke. Adgangen til cockpit fra kabin er også spesiell - på en "hengebru" gjennom lasterommet. Støymessig var det forbausende stille i cockpit på ATR42-200.
Det er klart at fly med fire-bladede propeller har en ulempe når det gjelder støy samlignet med de som har seksbladede. Med andre ord er Saab 2000, Q400, 500/600-seriene til ATR og Fokker 50 være mer støysvake enn firbladede varianter som f.eks. Saab 340. Midt i mellom befinner Jetstream 41 seg som har femblader på propellene. Men også hvilken plassering du har i kabinen kan gjøre mye på støynivået, og for å teste det er det bare å bevege litt på hodet mens du sitter i setet. Du vil merke forskjell i støynivå på bare et slikt begenset område.
jeg landet på Gran Canaria i noen-og-tredve-knopp vind med en 737, og tok av med en Binter Canarias ATR-72 (husker ikke variant) et par timer senere. Da hadde det nok stilnet betraktelig, men det knaka og spratt noe ettertrykkelig...
Jeg fløy også ATR 72-500 på Madagaskar. Pene og velholdte fly vil jeg si, men de kjentes ut som en kork i storm på den nokså heftige solgangsbrisen der nede. Så mitt inntrykk er at man føler at man lever hvis det blåser... :-)
Nick Figaretto
13-09-2011, 06:39
ATR har hatt en stygg historikk med ulykker i isingsforhold.
Jeg har hatt 15 turer i ATR 72 - og jeg kan ikke si at jeg liker flyet spesielt godt. De fleste turene har vært med LOT og i tillegg til et høyt støynivå og intens dirring om bord, er maskinene deres ganske slitne. Det er selvsagt best å sitte bakerst, akkurat som med Dash-8Q400, og bråket avhenger jo også av værforhold, som TCAS påpeker. Synes riktignok at ATR 72 holder seg veldig stabil i luften, langt bedre enn erfaringene jeg har med Fokker 50. Det som kanskje irriterer mest er at de er så trege - bruker nesten dobbelt så lang tid som f.eks. CRJ-700 på distansen Frankfurt-Wrcolaw, som jeg har fløyet en del.
Er der ikke mest støj / bråk bagest i kabinen?
ATR har hatt en stygg historikk med ulykker i isingsforhold.
... derfor ble deicing boots endret (forlenget til lenger inn på vingen), og etter det har det ikke vært noen større problemer med denne flytype sammenlignet med de andre nevnt ovenfor.
Er der ikke mest støj / bråk bagest i kabinen?
På propellfly av typen vi snakker om her er det ofte best å sitte bakerst. Sitter du foran sitter du normalt rett ved siden av propell og motor og støy.
Fløy ATR 72 i går kveld fra Stockholm til Helsinki. Operated by Golden Air for Blue 1.
Valgte sete D1 ved insjekk og gledet med til første rad og god benplass. Til min store forskrekkelse var rad 1 omvendt og jeg satt med ryggen mot cockpit. Verste flyturen på lenge, setet var 90 graders vinkel....
Så da har jeg lært det til neste gang:-)
Nick Figaretto
13-09-2011, 23:31
... derfor ble deicing boots endret (forlenget til lenger inn på vingen), og etter det har det ikke vært noen større problemer med denne flytype sammenlignet med de andre nevnt ovenfor.
Tja, kanskje det. Det har ikke vært noen "hull loss" med ATR grunnet ising siden Roselawn i 1994. Men enten har ikke modifikasjonene blitt gjennomført på alle individer, eller så har ATR fremdeles et problem med ising. I alle fall i 2005:
Rapport om alvorlig luftfartshendelse over Folgefonna 14. september 2005 med ATR 42-320, LN-FAO, operert av Coast Air AS (http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2009-02?ref=1713)
I rapporten står også en tilsvarende hendelse i Frankrike i 2007 omtalt.
Jeg vet i alle fall "for a fact" (som du vet... :) ) at Fokker 50 ikke er i nærheten av disse problemene i isinsgforhold. Noe av forklaringen ligger i den tykke vingeprofilen på F50 som dermed er langt mindre kritisk ved oppbygging av is. Det forekommer meg også litt pussig at man må ha "rare" prosedyrer på ATR som å sette flap 15 om man mister kontrollen i ising.
Det er godt mulig at ATR har løst problemene både gjennom nye tekniske systemer og reviderte prosedyrer, og at min litt dårlige følelse rundt ATR og isingsforhold dermed er ubegrunnet. Men om jeg skulle starte flyselskap i Norge hadde jeg aldri valgt å operere ATR. Men nå skal jeg heldigvis ikke starte noe flyselskap... :)
Q400 er kanskje stille, den er en riktig ku å lande - å flare riktig kan den ikke uten å få tail strike og derfor så bunner fjæring på absolutt alle landing jeg har vært med på (for kort slaglengde på fjæringen).
Du kan flare og lande en Q400 som andre fly, men du kan ikke trekke i alle evighet om ikke hastighet og høyde stemmer meget presist slik som du kan på en del andre fly. Fjæringen er kort og hjulleggene lange, derfor føles en landing med Q400 ofte hardere enn den virkelig er. Sjansen for å få tailstrike er like stor med 300/Q300 som Q400.
Det er stor forskjell på en gammel ATR og de nyere 500. Nå kommer vel også 600 på markedet etterhvert. Understellet er i hvertfall mye enklere å få gode landinger med og i tillegg kan man misunne dem muligheten til å svinge mens de gjør powerback.
Dag Viking
14-09-2011, 08:08
Det er stor forskjell på en gammel ATR og de nyere 500. Nå kommer vel også 600 på markedet etterhvert. Understellet er i hvertfall mye enklere å få gode landinger med og i tillegg kan man misunne dem muligheten til å svinge mens de gjør powerback.
Slik er det vel for alle fly som har trailing link gear, de er lette å lande mykt med.
En ATR72 fra Swift som fløy for Air Europa endte opp i en stall under isings-forhold tilbake i 2017. Det begynner etterhvert å bli en del av disse episodene med ATR.
(...) was climbing through FL165 in icing conditions when the aircraft stalled. The crew recovered the stall, descended the aircraft to FL130 later climbing to FL150 again and continued to Madrid for a safe landing.
http://avherald.com/h?article=4aefca90&opt=0
(BRA) Braathens hadde ju en isning med ATR72-600 för 3 vekor sedan med diversion.
De piloter jag känner som flyr ATR säger att man måste elske den för att fly den. Annars skifter man snarast till något annat.
Det var i større grad crewet sin håndtering enn flyet flyet selv som var problematisk i episoden fra 2017 nevnt ovenfor. Vi har også hatt diversion med Q300 pga. ising når vi fløy den og jeg har også opplevd å ikke klare å klatre videre med Q300 i isingsforhold. Man må jobbe med det man har og ta tilsvarende forbehold. Og sette f.eks. vetical speed på autopilot og håpe man kan klatre ut av isingsforhold når man allerede henger der som en våt klut er ikke måten å gjøre det på...