Log in

View Full Version : Oslo–Split / Dubrovnik–Oslo


FlightDeck
09-09-2011, 13:13
Oslo–Split / Dubrovnik–Oslo

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Kart-1.gif

Reiserute:
1. august 2011: SAS SK4733 Oslo (OSL)–Split (SPU), Boeing 737-800
9. august 2011: SAS SK4738 Dubrovnik (DBV)–Oslo (OSL), Boeing 737-800

SAS laserte i fjor høst flere nye sommerruter, blant annet Oslo-Split, og under januarsalget slo jeg til og bestemte at sommerferien skulle legges til Kroatia. Jeg tenkte at Split ville være et fint utgangspunkt for noe mer spennende og vurderte å fly tilbake fra andre områder av Balkan. Billettprisene var imidlertid veldig høye og jeg lot prosjektet ligge inntil SAS i mars lanserte enda en sommerrute, denne til Dubrovnik. Jeg var heldig og fikk en returbillett derfra ni dager etter utreisen til Split for samme pris, i underkant av 600 kr, heldig fordi både SAS og Norwegian ofte priser returbillettene i skyene. Sommerferien ble dermed enklere enn først antatt – så blir også denne rapporten.

FlightDeck
09-09-2011, 13:14
1. august 2011, kl. 11.05:
SAS Scandinavian Airlines
SK4733 Oslo (OSL)-Split (SPU)
Economy
Boeing 737-800

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/1-12.jpg

Sjekket som vanlig enkelt og greit inn gjennom SAS EuroBonus Gold-skranken, så gjennom SAS FrastTrack og opp i SAS Scandinavian Lounge, som denne mandagen hadde åpnet igjen etter sommerferien. Nei, vent - min bedre halvdel var med så da ble verdifull loungetid også kastet bort i å vente på henne tax free-butikken.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/2-12.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/3-12.jpg

Kroatia er ikke en del av Schengen, og for de som kjenner avgangstidene fra Oslo Lufthavn godt, vet at formiddagen er en travel tid i non-Schengen-området. Her stod Split-flyet parkert ved siden av United/Continental Boeing 757-200W, Thai Boeing 777-200ER og SAS Airbus A330-300. Om man ikke selv skal reise med en av disse maskinene, må jeg sterkt fraråde å oppholde seg i non-Schengen-området, da lysten til å sette seg om bord i en av dem faktisk er større en irritasjonen over hvor trangt det er i dette området av flyplassen.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/4-12.jpg

Vi måtte ta til takke med en av SAS’ 20 Boeing 737-800-maskiner, nærmere bestemt LN-RRU Vingolf Viking, som ble bygget og levert i 2002. Den er en av flere som fortjener noen nye strøk med maling og lakk. SAS var i vinter flinke med å male om flyene sine, men det virker som dette totalt stagnerte da sommerprogrammet startet. Vi får håpe det går i gang igjen når vinteren kommer.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/6-12.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/5-12.jpg

Det var mye ”finfolk” rundt oss etter hvert som vi takset ut mot rullebanen.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/7-12.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/8-12.jpg

Men også mye av det vanlige. Vi hadde reservert setene 5A og 5C ved bestilling og midtsetet ble stående tomt. Alt lå dermed til rette for en behagelig flytur over 1.887 kilometer, fordelt på 2 timer og 35 minutter.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/9-12.jpg

Kabinfaktoren lå på om lag 80 prosent og det var en person i Economy Extra. Synes det er merkelig at SAS priser Economy Extra på slike ruter på samme nivå som for eksempel London og Frankfurt. Denne ruten vil så å si utelukkende bli brukt av feriereisende - og da er det ingen dum idé å tilby Economy Extra for de som er villige til å betale litt ekstra. Men å prise dette på samme måte som forretningsruter er jo helt meningsløst da behovet for fleksibilitet er like minimalt som muligheten for å velge mellom avganger.

Purseren på denne flyvningen var en myndig og eldre svensk dame, mens resten av besetningen var en blanding av både unge og mer erfarne norske besetningsmedlemmer.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/10-12.jpg

Jeg valgte å kjøpe et dansk smørbrød, som man riktignok måtte komponere selv, men det var en glede ettersom utvalget var bra med blant annet fersk rugbrød, egg, leverpostei, roastbeef og enkel salat. Det ble selvsagt en Carlsberg til også.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/11-12.jpg

SAS lanserte Oslo-Split som en ren sommerrute (18. juni til 12. august) med avganger mandager, fredager og lørdager, men den ble etter hvert utvidet og vil nå gå hver lørdag frem til 15. oktober. Ruten ligger allerede inne i programmet for neste år med avganger på mandager og fredag. SAS har også videreført rutene fra Göteborg-Split og Stockholm-Split, som går henholdsvis en og to ganger ukentlig gjennom nesten hele sommerprogrammet. På lørdager har SAS intet mindre enn elleve avganger fra Split ettersom de også har åtte charterfly fra en rekke norske byer.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/22-9.jpg

Det var klart vær og fine flyforhold - og vi passerte mange gjenkjenbare steder. Men denne flystripen aner jeg ikke hva heter.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/12-12.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/13-12.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/14-11.jpg

Innflyvningstraseen var ganske interessant ettersom vi fløy over flyplassen relativt høyt før roterte over byen og fikk en meget bratt nedstigning mot rullebanen.


http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/15-11.jpg

Split hadde 1,2 millioner passasjerer i 2010 og var med dette Kroatias nest største. Over 20 flyselskaper har ruter til Split, men det er bare Croatia Airlines (Zagreb, Frankfurt, München, Roma og Dubrovnik), Germanwings (Köln og Stuttgart) og Dubrovnik Airline (Antalya) som flyr gjennom hele året.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/16-10.jpg

Passkontrollen var åpenbart ikke dimensjonert for en nesten fullsatt Boeing 737-800, og det tok dermed sin tid før vi var gjennom.

FlightDeck
09-09-2011, 13:18
Kroatia

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/1-13.jpg

Split er i seg selv en hyggelig by, men den er ikke minst et fint utgangspunkt for å reiser i Kroatia og ut i Adriaterhavet. Diocletian-palasset var særlig interessant og spennende med en kombinasjon av fantastisk arkitektur, restauranter, butikker og museer.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/2-13.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/3-13.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/36-6.jpg

Vi tok båten ut til Hvar som er den kanskje mest populære øya langs kysten av Kroatia. Her kan man kaste seg ut i vannet nesten uansett hvor man er og det er også mye flott arkitektur. Stedet kan likevel karakteriseres som et Syden-sted med mye turister og dårlige restauranter, men det finnes flere smutthull heldigvis.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/4-13.jpg

Stari Grad er et rolig og mer sjarmerende alternativ til Hvar Town.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/5-13.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/6-13.jpg

Landskap og byer mellom Split og Dubrovnik.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/7-13.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/8-13.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/9-13.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/10-13.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/11-13.jpg

Dubrovnik var et høydepunkt på turen, men selve byen er kanskje best å utforskere på kvelden ettersom det er mye turister i byen og veldig varmt midt på sommeren.

FlightDeck
09-09-2011, 13:19
9. august 2011, kl. 14.00:
SAS Scandinavian Airlines
SK4738 Dubrovnik (DBV)-Oslo (OSL)
Economy
Boeing 737-800

Som jeg var inne på innledningsvis, annonserte SAS i mars at de ville åpne en kort sommerrute mellom Oslo og Dubrovnik, fra slutten juni til midten av august. Dette er også SAS’ eneste rute til Dubrovnik, riktignok har Blue1 gjennom flere år hatt sommerruter hit fra Helsinki og SAS flyr også charter herfra. Ruten ligger allerede inne for neste sommer, så den har åpenbart svart til forventningene.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/17-10.jpg

Vi ankom flyplassen i overkant av to timer før avgang og måtte vente noen minutter før to skranker åpnet.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/18-10.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/19-10.jpg

Innsjekkingen tok sin tid med en storfamilie foran oss i køen som skulle videre til Bodø. Registrerte at de fleste rundt meg skulle til Oslo, men det var også et par som skulle til Stockholm, noen til Bergen og til Trondheim. Agenten klarte å sette HON Circle-prioritering på koffortene - sannsynligvis første og siste gang mine kofferter får den æren.

Dubrovnik hadde akkurat som Split 1,2 millioner passasjerer i fjor, men flyplassen har nå utvidet terminalen, noe som gjør at potensialet for vekst er større enn i Split. Dubrovnik har allerede i dag flere operatører og ruter, men på samme måte som Split bærer det preg av å være sommerruter fra lavprisselskaper til diverse europeiske destinasjoner.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/25-6.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/26-6.jpg

Flyplassbygget var åpent og lyst, med relativt innbydende butikker og serveringssteder. Den ene tax free-butikken hadde for øvrig et stort utvalg av SAS-modellfly og -effekter.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/20-11.jpg

Vi valgte å ta turen opp i en lounge som drives av flyplassen selv. Denne har strålende utsikt mot flyoppstillingsplassene og rullebanen. Utvalget av mat begrenset seg ikke overraskende for slike lounger til nøtter og chips, mens utvalget av drikke var noe bedre, med fire-fem ulike sorter øl.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/24-6.jpg

Jeg fikk med meg bl.a. klargjøringen av en Norwegian 737-800 til Stockholm, ankomsten til to Transaero 737-500 fra Moskva og en del annet, blant annet flere Croatia Airlines Dash 8-Q400.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/23-8.jpg

Noen timer før avgang hadde et annet forummedlem informert meg om at LN-RPR Orre Viking var på vei mot Dubrovnik. Denne maskinen har en mer broket fortid enn det som er vanlig hos SAS. Den ble levert i 2000, men ble leiet ut til Air One allerede i 2002 og deretter til Air Europa i 2004 før den ble levert tilbake i 2009. Den ble stående neste ett år på bakken før Moskovia Airlines tok den i bruk fra 1. januar 2010. Et år senere var den tilbake i SAS - på samme måte som LN-RPO - og har siden fløyet rundt helhvit, med enkel SAS-bemaling.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/27-6.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/29-6.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/28-6.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/30-5.jpg

Den nye terminalen har fire broer, men vi ble som de fleste andre transportert med buss ut til flyet. En eldre og meget pratsom norsk flyvertinne hilste velkommen ved døren, mens en svensk flyvertinne tok seg av det meste av informasjon over høyttaleren. 177 av 179 seter om bord var besatt på denne avgangen, og det var syv passasjerer i Economy Extra.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/31-6.jpg

Flytiden ble satt til 2 timer og 50 minutter med en distanse på 2.022 kilometer. Kapteinen informerte at vi ville fly rett inn i Bosnia, vest for Sarajevo og tilbake i Kroatia over Zagreb før vi fortsatte over Østerrike, Tsjekkia, langs grensen mellom Tyskland og Polen, over Malmö og Göteborg før vi passerte grensen og fløy over Østfold mot Gardermoen.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/32-6.jpg

Jeg var ganske sulten, så da den pratsomme purseren nådde rad 4, kjøpte jeg en pastasalat med øl. Denne smakte veldig bra og jeg synes det var rikelig med mat. På lengre ruter som dette er det en klar fordel med salg om bord fremfor at man får et minirundstykke eller liknende.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/33-6.jpg

Men, du verden så komplisert Cload Shop er! Det er en egen meny for norsk innenriks, mens den for svensk innenriks er integrert i hovedmenyen. Her finnes også en meny for europeiske ruter, men unntak av flere opplistede destinasjoner som ikke tilbyr det ene eller det andre, eller som tilbyr noe annet. Det står at noen avvik kan forekomme fra norske flyplasser, at mat og drikke er gratis på interkontinentale ruter og det er forvirrende nok også en separat meny for charter. Her er Widerøe minst like ille - de har jo full servering på enkelte ruter til Skottland med gratis mat og alkoholholdig drikke, mens man på andre Skottland-ruter må betale for alt. De har enkel servering til København og Göteborg - samt kaffe og te innen Norge, men ikke på de minste flyene.

http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/34-6.jpg

Det ble en skikkelig humpete innflyvning med svært skiftende vær i Oslo-området. Vi parkerte ved siden av den andre 737-800-albinoen, LN-RPO. Bagasjen lå på båndet etter runden i tax free-butikken, så hvilken funksjon HON Circle-prioriteringen spilte, vet jeg ikke.

FlightDeck
09-09-2011, 13:21
Konklusjon:
Det er ikke så ofte jeg flyr SAS’' middelhavsruter, men dette var i alle fall to rolige og hyggelige turer med SAS, med bra servering og opplagt besetning. 1160 EuroBonus-poeng er grei opptjening da det tilsvarer et en-til-en-forhold mellom kroner betalt og poeng opptjent. Kroatia er et flott ferieland med mange muligheter. Neste gang må jeg imidlertid holde meg bedre unna turiststripene.

Tidligere rapporter:

Oslo–New York–Oslo (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=88217)
Oslo–København–Madrid–Barcelona–Tallinn–København– Oslo (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91321)
Sydney–Cairns–Gold Coast / Brisbane–Sydney (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=89212)
Oslo–Frankfurt–København–Bangkok–Sydney–Bangkok–Kø benhavn–Oslo (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=86497)
Oslo-Lisboa-Frankfurt-Oslo (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=81849)
Oslo-København-Warszawa-Wroclaw-Frankfurt-Oslo (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79749)
Auckland-Tonga-Eua-Tonga-Auckland (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=78608)
Auckland-Napier-Wellington-Auckland (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=78558)
Oslo-Frankfurt-København-Bangkok-Auckland-Bangkok-København-Oslo (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=76239)
Oslo-København-Vilnius-Tallinn-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=69256)
Oslo-København-Vilnius-København-Oslo-København-Oslo-Bergen-Oslo-Bergen-Trondheim-Tromsø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=68195)
Oslo-London-Dublin-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=66251)
Rygge-Wroclaw-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=65133)
Oslo-København-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?p=491797)
Oslo-Alicante-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=60236)
Oslo-München-Newark-Boston-Newark-Düsseldorf-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=59199)
Oslo-Zürich-München-Zürich-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=57008)
Oslo-Frankfurt-Dubai-München-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?p=451812)
Oslo-Stockholm-Istanbul-Izmir-Istanbul-London-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=52694)
Oslo-Wien-Kiev-Wien-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=50013)
Oslo-Frankfurt-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=45791)
Oslo-Stockholm-Düsseldorf-Wroclaw-Barcelona/Girona-Wroclaw-Frankfurt-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=45424)
Oslo-Wroclaw-London-London-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=42147)
Oslo-København-Hamburg-Zürich-Manchester-Zürich-Hamburg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41856)
Manchester-Helsinki-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41114)
London-Warszawa-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40239)
Manchester-København-Bergen-Oslo-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39305)
Manchester-Dublin-Wroclaw-Edinburgh (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=39036)
Manchester-København-Bergen-København-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38786)
Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38199)
Doncaster/Sheffield-Wroclaw-East Midlands (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37528)
Oslo-London City Airport-Manchester (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37267)
Oslo-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36936)
Oslo-Wroclaw-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36399)
Oslo-London City Airport-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36021)
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555)
Oslo-København-Manchester-København-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33427)
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33116)
Oslo-København-München-Lyon-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644)
Oslo-Bristol-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32326)
Oslo-Barcelona-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31103)
Bergen-København-London-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30879)
Rygge-Istanbul-Rygge (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29456)
Bergen-Paris-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=29172)
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28583)
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27901)
Oslo-Madrid-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052)
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=25466)
Bergen-Torp-London Stansted-Torp (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=23008)
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26188)

Someone
09-09-2011, 14:05
Nei, vent – min bedre halvdel var med så da ble verdifull loungetid også kastet bort i å vente på henne tax free-butikken.


Det er etterhvert blitt et velkjent problem....og for å bevare freden så må man gjerne vente nede i butikken istedet for å gå opp selv og be hun komme etter.


Er også enig at på slike ruter burde SAS kunne tilby en eller annen form for oppgraderings mulighet eller Economy Extra til rabatterte priser. Det tror jeg endel passasjerer og inntjeningen til SAS ville satt pris på.

Og som jeg også konkluderte med da jeg dro til Barcelona i våres så er poenginntjeningen på de aller billigste billettene ganske fornuftig, da det er priset såpass lavt at 25% i mine øyne er rimelig

Og som vanlig en rapport med stil :)

SQ 777
09-09-2011, 15:59
Topp rapport....

Taxfree, vel min frue blir med opp til loungen først hver gang og lar meg passe alt av klær bagasje og drar så ned til butikken mens jeg lurer meg til en eller to "liten en"... Før den offisielle . Det gjelder alle lounger rundt omkring..

Joda, Dubrovnik er herlig. Var der 4 dager 05.08-09.08 mer eller mindre samtidig med deg ^_^ og bodde på nye Radisson Spa etc. Herlig hotell. De har shuttle downtown. Med LH via MUC... Vel, var vi loungen samtidig 09.08 ???
Kanskje ikke siden jeg ikke så noe SK ute på plassen ?

Rett som du sier, så mye folk siden det er 2-5 cruisebåter hver dsg. Men tomt etter ca. Kl 1500 , virker det som. Og loungen på DBV hadde flott utsikt og god sjokolade..:D

Dag Viking
09-09-2011, 16:34
Fin rapport!


..

Jeg var ganske sulten, så da den pratsomme purseren nådde rad 4, kjøpte jeg en pastasalat med øl. Denne smakte veldig bra og jeg synes det var rikelig med mat. På lengre ruter som dette er det en klar fordel med salg om bord fremfor at man får et minirundstykke eller liknende.
..


Maten ser bra ut, og jeg er en fan av spisbar bat i form av BOB i motsetning til skvipet som serveres gratis hos en del konkurrenter.

gustavf
09-09-2011, 16:41
Kroatia, og spesielt Dubrovnik, ser ut til å være et nærmest umettelig marked fra Norge. Norwegian har jo ganske bra utvalg i avganger i tillegg til SAS' ukentlige. I sommer fløy jeg Austrian (OSL-ARN-VIE-DBV, DBV-VIE-OSL) og selv med såpass bra direktetilbud var det en god del nordmenn på Austrian.

Hypern
09-09-2011, 16:57
Var det ikke noen businessinnsjekk i DBV? Eller er det fordi SK ikke har bizklasse på Middelhavsruter?

Forøvrig bra tripreport, må bare flire litt da du fikk HON circle priority tag... Agenten kan ikke ha visst veldig mye. :colgate: SÅ integrert er da ikke SK i LH enda... :p

HS-TLD
09-09-2011, 18:22
Takk for flott rapport som vanlig FlightDeck :up:

Split og Dubrovnik så koselig ut - mye flott arkitektur, og stedene er notert som fremtidige destinasjoner. Takk skal du ha!

Chriscross
09-09-2011, 21:38
Det er etterhvert blitt et velkjent problem....og for å bevare freden så må man gjerne vente nede i butikken istedet for å gå opp selv og be hun komme etter.:)

+1, men jeg forstår ikke hva som er problemet med å komme etter...

Whoop_whoop
10-09-2011, 00:02
Flott rapport, spennende å lese!

Man kan sikkert kritisere SAS for prissettingen i Economy Extra, men husk på at disse billettene (kanskje med unntak av de kjempedyre E-klassebillettene til visse destinasjoner) er fleksible, og det er det som er stor grunn til prisen og når reisen er såpass lang, vil prisen reflektere det!

Hickok
10-09-2011, 07:28
Nok en strålende rapport, FlightDeck! Dette kan du.

Flott rapport, spennende å lese!

Man kan sikkert kritisere SAS for prissettingen i Economy Extra, men husk på at disse billettene (kanskje med unntak av de kjempedyre E-klassebillettene til visse destinasjoner) er fleksible, og det er det som er stor grunn til prisen og når reisen er såpass lang, vil prisen reflektere det!

Når det gjelder Y+ billetter, så er det nettopp mangelen på andre alternativer enn fleksible billetter som er etterlyst. Når det går 2-3 flygninger pr. uke, så er jo behovet for fleksible billetter minimalt. Her burde absolutt heller se mot den modellen Swiss kjører, men rimelige Buisness-upgrade billetter. Det hele handler jo om å utnytte betalingsvilligheten til de potensielle passasjerer.

Whoop_whoop
11-09-2011, 02:13
Nok en strålende rapport, FlightDeck! Dette kan du.



Når det gjelder Y+ billetter, så er det nettopp mangelen på andre alternativer enn fleksible billetter som er etterlyst. Når det går 2-3 flygninger pr. uke, så er jo behovet for fleksible billetter minimalt. Her burde absolutt heller se mot den modellen Swiss kjører, men rimelige Buisness-upgrade billetter. Det hele handler jo om å utnytte betalingsvilligheten til de potensielle passasjerer.

Ikke meningen å være kverulant, men det er ingenting som heter Y+. Alle serviceklasser har en egen bokstavkode som aldri inneholder verken pluss eller minus. Forskjellen på f.eks. SK/LH/FI sammenlignet med de fleste andre selskaper, er at de kaller økonomiklasse for M. SAS har kalt deres økonomi ekstraklasse for Y.

Imidlertid er jeg enig i at de burde solgt en "business saverklasse" som er mer prisgunstig og kunne tiltrukket seg mer publikum, jeg prøvde heller å påpeke hvorfor, ikke hva jeg selv mente om det.

Discus
11-09-2011, 11:03
Som vanlig en fin rapport fra Hr F Deck, setter som vanlig pris på bildene fra destinasjonen også.

Ikke meningen å være kverulant, men det er ingenting som heter Y+. Alle serviceklasser har en egen bokstavkode som aldri inneholder verken pluss eller minus. Forskjellen på f.eks. SK/LH/FI sammenlignet med de fleste andre selskaper, er at de kaller økonomiklasse for M. SAS har kalt deres økonomi ekstraklasse for Y.

Kikker man litt rundt ser man at Y+ (evt. Eco+) ofte blir brukt når man diskuterer kabinklasser slik man også bruker F og C. Siden Y er betegnelsen på economy hos mange andre selskaper så skjønner hvertfall de fleste hva man mener.

SQ 777
11-09-2011, 13:10
La spesielt merke til de flotte bildene tatt av Dubrovnik fra "høyere hold".. Du verden hvor mye trapper han orker å klatre...;) jeg ga opp :old

Dag Viking
11-09-2011, 13:31
Kikker man litt rundt ser man at Y+ (evt. Eco+) ofte blir brukt når man diskuterer kabinklasser slik man også bruker F og C. Siden Y er betegnelsen på economy hos mange andre selskaper så skjønner hvertfall de fleste hva man mener.


Tidligere het jo også Y på langdistanse Ecomony Plus, så at man legger på en pluss bak er fint for å presisere at det er en høyere klasse når det gjelder service, ikke bare en dyrere bookingklasse (som f.eks LH).

MountainDew
12-09-2011, 08:40
Takk for fin rapport :)
Var til Split for et par år siden og reiser gjerne tilbake. Synes du mattilbudet har forbedret seg hos SK og DY (Gate Gourmet) de siste år?

AirbusTrond
12-09-2011, 19:53
Takk for nok en solid rapport i velkjent stil!

Mht matservering på lengre turer, så har vel f.eks. LH varmmat på turer over 2 timer. Og charterselskapene tilbyr jo ofte at man kan kjøpe varmmat til Syden.

Smak og behag - men Dubrovnik var for meg noe av en "kulisseby", der folk verken bor eller befinner seg etter at turistene er forsvunnet. I motsetning til Split, der den nye og gamle bydelen hang mer sammen. Ellers er jeg helt enig i vurderingen om jeg skulle besøke landet ved en senere anledning.

Boeing_fan
14-09-2011, 01:15
Takker for en flott rapport! :-)

MD11
17-09-2011, 00:34
Glimrende rapport som vanlig Flightdeck:) DBV er flott og hørte av crew på cruisebåten jeg var på i sommer at de har opplevd 7 cruisebåter med til sammen over 10 000 pax i DBV på en dag, håpløst og komme frem i byen.

Den pastasalaten så veldig bra ut og helt annerledes enn den vi har ombord selv om det er samme leverandør, interessant!

SeatBelt
26-09-2011, 14:26
Takk for en flott rapport. Neste år blir det vårsalg og Sør-Europa også for meg - dette inspirerte!

SQ 777
26-09-2011, 15:25
Ja, de innfødte klaget på for mye cruisetrafikk og de la vel ikke igjen så mye penger som de ønsket. Helpensjon ombord..

Chezza
30-09-2011, 21:09
Flott rapport.

Jeg reiser ofte til Dubrovnik og til Kroatia. Flyplassen i Dubrovnik er spesiell på mange måter. Den har så lenge jeg har husket alltid blitt forandret på. Det var først for noen få år siden at den nye konstruksjonen kom igang for fullt. Den har allerede doblet arealet til 25 000 kvadratmeter, mens om 4 år vil arealet av flyplassen komme opp mot 50 000 kvadratmeter. Skal ikke se bort fra at lengre destinasjoner kommer til å bli aktuelt også fra Dubrovnik. Ellers preges Dubrovnik mye av cruisetrafikk som dere allerede har nevnt, men fortsatt er flytrafikken stor når det er høysesong.

Gorba
08-10-2011, 17:34
flott rapport med mange bilder og interessant fakta! ser frem til neste rapport :D