PDA

View Full Version : Cimber Sterling sliter på dansk innenriks


FlightDeck
08-09-2011, 09:42
SAS leverte i går dårlige tall for dansk innenriks - og Cimber Sterling ser ut til å gjøre det samme med en nedgang i passasjerer på 12 prosent og nedgang i kabinfaktor på 9 prosentpoeng (i august). Det hadde vært interessant å vite om det er Norwegian som "spiser" av SAS og Cimber Sterling - eller om de sliter like tungt.

Cimber Sterlings egen aktivitet
Den udbudte kapacitet (ASK) blev øget med 2% og trafikken
(RPK) steg med 3%, hvorved load factoren steg med 1 procentpoint i august 2011 sammenlignet med august 2010.
Passagerantallet på Leisure steg 5%, med en stigning i load
factoren på 2 procentpoint.
Antallet af indenrigspassagerer faldt med 12% med et fald i
load factoren på 9 procentpoint.
I regional-segmentet faldt antallet af passagerer med 12%
med et fald i load factoren på 1 procentpoint.
Samlet faldt antallet af passagerer med 6%.
Antallet af afgange til tiden faldt med 1 procentpoint til 88% og
antallet af gennemførte flyvninger faldt 1 procentpoint til 99%.

Hele rapporten: http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-3VJIU1/1315185377x0x497647/6255a0d4-8f2e-4d76-b3a0-fdd5f65ddf21/Trafiktal_juli_august_2011.pdf

Jan
08-09-2011, 11:35
DY har allerede reduceret på KRP-CPH, hvordan det står til på
AAL-CPH ved jeg ikke !

Someone
08-09-2011, 12:11
Dansk innenriks virker være en brutal slagmark med fallende passasjertall og røde tall

TOS
08-09-2011, 12:15
Dansk innenriks virker være en brutal slagmark med fallende passasjertall og røde tall

Det kan vel ikke være mange ruter hvor fly er hensiktsmessig, hensyntatt tiden man må bruke på flyplassene? AAL-CPH, kanskje?

CK
08-09-2011, 20:06
Rødnesene har vel nektet å oppgi tall for dansk innenriks, så det tilsier vel at tallene deres heller ikke er særlig gode

FlyHi
08-09-2011, 21:00
AAL-CPH og KRP-CPH er begge ruter hvor flytrafik er et godt alternativ. AAL pga afstanden og KRP pga uhyggelig dårlig offentlig transport fra dette område. Disse to ruter er ganske berettigede.

Desværre er der på begge ruter en overkapacitet - specielt efter DY kom ind med alt for store fly. Det presser priserne ned på et for lavt niveau for alle. DY har allerede fjernet 1 afgang fra KRP hvilket bevidner dette. Nu opgiver DY jo ikke nogle tal, men de seneste 10 rejser mine forældre har taget fra KRP har der aldrig været mere end halvt fyldt hos DY.

Fysikeren
09-09-2011, 04:05
Det kan vel ikke være mange ruter hvor fly er hensiktsmessig, hensyntatt tiden man må bruke på flyplassene? AAL-CPH, kanskje?

CPH-AAL hhv. CPH-RNN er nok de eneste hvor det giver god mening - endnu.

Generelt er problemet at de jyske lufthavne ligger de forkerte steder, med et catchment area der er for tyndt, tag bare AAR som det klassiske eksempel.

Generelt ville færre men større lufthavn næppe skade Jylland (men derimod nok CPH).

I Danmark vil man dog satse på Timeplanen, dvs. køretid med tog fra Kbh. til Aalborg på tre timer og på sigt 2:15, evt. 1:45 med en forbindelse og Kattegat. Så indenrigsfly i Danmark er næppe der jeg vil lave en langtidsinvesterning.

Lars

jefi99
09-09-2011, 21:47
Generelt er problemet at de jyske lufthavne ligger de forkerte steder, med et catchment area der er for tyndt, tag bare AAR som det klassiske eksempel.

Delvist enig.
AAL ligger fint.
SGD kan vel ikke ligge meget anderledes. Det er en businesslufthavn for Danfoss og associerede virksomheder, og ellers har den kun begrænset leisure-trafik.
BLL har vel sit område fra Tønder til Esbjerg, trekantområdet Vejle/Kolding/Fredericia samt i et vist omfang også Fyn. Langt bedre havde det været hvis lufthavnen havde ligget i trekantområdet. Det havde formentlig også kunnet understøtte en indenrigsrute mellem EBJ og CPH.
KRP dækker Viborg, Herning, Holstebro og Silkeborg. Den dækker egentlig fint de fire byer, men har udelukkende et indenrigsformål.
AAR har som nævnt en skandaløs beliggenhed. Den burde have været flyttet til Hammel, som man har snakket om i over 40 år.
ODE er død, men har vist ganske få charterflyvninger. Beliggenheden er fin, men dårlig drift, og gode togforbindelser til CPH gør at jeg ikke ser nogen fremtid som rute-lufthavn.

Man har i en årrække forsøgt at få opgraderet RKE til at kunne modtage rutetrafik, men lokale protester har blokeret for det.

Det er urealistisk at tro på flytning eller ny-konstruktion af nogen som helst lufthavne i Danmark

sk931
10-09-2011, 00:48
Synes det er ringe at du mener AAR har en "skandaløs" placering...ifh til hvad....
Der er mange lufthavne som ligger 40-45 km uden for citycenter...behøver ikke nævne nogen.
Støjmæssig har AAR den absolut bedste beliggenhed det kan ikke betvivles overhovedet, og ja...før du selv nævner det..jeg er forudindtaget
Hilsen Ole

Fysikeren
10-09-2011, 03:14
Synes det er ringe at du mener AAR har en "skandaløs" placering...ifh til hvad....
Der er mange lufthavne som ligger 40-45 km uden for citycenter...behøver ikke nævne nogen.
Støjmæssig har AAR den absolut bedste beliggenhed det kan ikke betvivles overhovedet, og ja...før du selv nævner det..jeg er forudindtaget
Hilsen Ole

Problemet er ikke afstanden, men at den ligger i den forkerte retning.

Lå den i samme afstand men mod vest så var befolkningsgrundlaget for lufthavnen meget større, og den ville formentlig have en meget mere central rolle i Jylland med tilhørende flere ruter. Optimal placering vil formentlig være omkring Galten, der får du, udover Århus, og Horsens, Silkeborg, Viborg, Herning, Randers og Trekanten indenfor en god time. I dag er der kun Århus og Randers af betydning.

Lars

SAS CC
10-09-2011, 11:02
AAR ligger, hvor den ligger! Jeg tror, det er for sent at ændre placering nu. Dog ville en ny motorvej hele vejen fra Aarhus til Tirstrup samt en omplacering af platform og ny, moderne terminal på den modsatte side af banen være en god løsning for Østjylland og Aarhus' erhvervsliv og turisme. En motorvej hele vejen ville skære meget af køretiden væk, ligeledes ville en hurtigere tilkørsel fra motorvejen til nyt terminalområde på den syd-vestlige side af start/landingsbanen.

Der ligger allerede beslutning om en kommende motorvej, men nye faciliteter og terminalplacering ville bestemt også gavne lufthavnen samt tiltrækningen af nye kunder, luftfartsselskaber og rejsebureauer.

Der har aldrig været særlig stor velvillighed og beslutningsmod omkring Aarhus Lufthavn - desværre! Men nu har Aarhus fået en ny (og yngre) borgmester og ham kan vi håbe ser de mange muligheder og vækstpotentialer, en "rekonstruering" af AAR kan give Aarhus og Østjylland.

sk931
10-09-2011, 23:51
AAR ligger, hvor den ligger! Jeg tror, det er for sent at ændre placering nu. Dog ville en ny motorvej hele vejen fra Aarhus til Tirstrup samt en omplacering af platform og ny, moderne terminal på den modsatte side af banen være en god løsning for Østjylland og Aarhus' erhvervsliv og turisme. En motorvej hele vejen ville skære meget af køretiden væk, ligeledes ville en hurtigere tilkørsel fra motorvejen til nyt terminalområde på den syd-vestlige side af start/landingsbanen.

Der ligger allerede beslutning om en kommende motorvej, men nye faciliteter og terminalplacering ville bestemt også gavne lufthavnen samt tiltrækningen af nye kunder, luftfartsselskaber og rejsebureauer.

Der har aldrig været særlig stor velvillighed og beslutningsmod omkring Aarhus Lufthavn - desværre! Men nu har Aarhus fået en ny (og yngre) borgmester og ham kan vi håbe ser de mange muligheder og vækstpotentialer, en "rekonstruering" af AAR kan give Aarhus og Østjylland.
Og er er jeg helt enig..
Det er desværre sådan at AAR har en ledelse, hvor de sidder og venter på at operatører tilbyder sig...De er ikke opsøgende..Var de det så meget helt anderledes ud.
Lufthavnen ligger nu engang hvor den gør.. Det er så op til de nye bestyrelse at får det optimale ud af den.
AAR er kørt agter ud, og det er deres egen skyld desværre...
Hilsen Ole

litt-amatør
11-09-2011, 15:59
Ettersom jeg har vært mye helt nord på Jylland, og synes dette med jydske flyplasser er interessant, tillater jeg meg å spørre om Sindal Lufthavn helt nord på Jylland. Jeg er litt fascinert av denne lufthavnen og mener å ha lest en gang at den har hatt rutetrafikk. Vet noen om den har hatt ruteflygninger, f eks til CPH.

Ellers dekker vel AAL greit nok områdene nordover.

sk931
11-09-2011, 18:43
JA der var en overgang trafik fra Sindal til CPH om jeg husker korrekt
Hilsen Ole

FlyHi
11-09-2011, 18:50
Der var også for mange år siden rutefly fra Thisted til CPH...

sk931
11-09-2011, 22:25
Skive-CPH med Sunair e i en meget meget kort periode
Hilsen Ole

jefi99
12-09-2011, 20:26
Ja og Vojens, Odense osv til CPH. Men da broen kom, forsvandt disse ruter jo.
Thisted er dog ikke så voldsomt mange år siden. Mener i hvert fald at den fløj omkring 2003?

Jeg fastholder mit standpunkt om, at AAR har en skandaløs beliggenhed. Der er ingen, der i dag ville lægge en lufthavn på Djursland. Kun fordi tyskerne anlagde en lufthavn dér under krigen, ligger Danmarks næststørste by's lufthavn nu i den "forkerte" retning.

Der er en interessant artikel om nord/syd-gående indenrigstrafik på check-in.dk i dag:

http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=51707