PDA

View Full Version : SAS. Økning av rutetilbudet?


Hickok
05-09-2011, 07:32
Sitter her og lurer på en sak. Har vel flydd en 7-8 turer med SAS siste måned, og 3 av disse var overbooket. Hører nå at også SK4406 er det samme på kvisten i dag. Det har jo vært en kjent sak lenge at sommerprogrammet til SAS er i overkant knepet ned, men nå virker det jo som om programmet resten av året også er det samme.

Av de resterende turene mine, så har det vært stinn brakke i 2-3 av disse, og over 75% fullt i resten. Dette er spreke tall strengt tatt, men det betyr jo også at SAS må si nei til mange godt betalende kunder. Er det derfor en plan for økning av kapasitet i nærmeste fremtid?

Dag Viking
05-09-2011, 07:40
Et spørsmål som er litt på siden, men siden tråden dreier seg om SAS sitt rutetilbud tar jeg sjansen.
Noen som vet hvorfor SAS har såpass forskjellig antall daglige flighter på f.eks. OSL-BGO/SVG/TRD? Eksempel er 15 i ene retningen og 18 i den andre. Går dette på slinging av fly eller er det rett og slett flere reisende i ene retningen enn den andre?
Dette er likt for TRD/BGO og SVG, og det er dessuten likt de dagene jeg sjekket.
Mener det var flere avganger TIL Oslo enn fra.

sail4fun
05-09-2011, 08:02
De har vel indikert en økning . Husker ikke hvor mange/få % de har gått ut med .

Whoop_whoop
05-09-2011, 15:34
Et spørsmål som er litt på siden, men siden tråden dreier seg om SAS sitt rutetilbud tar jeg sjansen.
Noen som vet hvorfor SAS har såpass forskjellig antall daglige flighter på f.eks. OSL-BGO/SVG/TRD? Eksempel er 15 i ene retningen og 18 i den andre. Går dette på slinging av fly eller er det rett og slett flere reisende i ene retningen enn den andre?
Dette er likt for TRD/BGO og SVG, og det er dessuten likt de dagene jeg sjekket.
Mener det var flere avganger TIL Oslo enn fra.

Hvor har du sjekket dette hen?

Dag Viking
05-09-2011, 15:53
Hvor har du sjekket dette hen?

WWW.sas.no

Whoop_whoop
05-09-2011, 16:10
WWW.sas.no

Av en eller annen grunn så kommer ikke alle avgangene opp på sas.no. Avganger som er planlagt finnes ikke på SAS sine hjemmesider. De vises verken som salgbare eller fullbookede. Det er nok hovedgrunnen. Med svært få unntak (om noen) går det like mange flygninger både den ene og andre veien til nevnte byer hver dag.

Dag Viking
05-09-2011, 17:09
Av en eller annen grunn så kommer ikke alle avgangene opp på sas.no. Avganger som er planlagt finnes ikke på SAS sine hjemmesider. De vises verken som salgbare eller fullbookede. Det er nok hovedgrunnen. Med svært få unntak (om noen) går det like mange flygninger både den ene og andre veien til nevnte byer hver dag.

Så en typisk onsdag i oktober er det 15 avganger i ene retningen og 16 i den andre mellom BGO og OSL, på SAS vel og merke. I virkeligheten er det 16 begge veier? Høres merkelig ut at SAS ikke viser alle avganger i begge retninger.

Discus
05-09-2011, 17:26
Så en typisk onsdag i oktober er det 15 avganger i ene retningen og 16 i den andre mellom BGO og OSL, på SAS vel og merke. I virkeligheten er det 16 begge veier? Høres merkelig ut at SAS ikke viser alle avganger i begge retninger.

Fikk 16/16 "en typisk onsdag" i oktober (dvs. 5. 12 og 19.) ihht SAS rutetabell

Whoop_whoop
05-09-2011, 18:58
Så en typisk onsdag i oktober er det 15 avganger i ene retningen og 16 i den andre mellom BGO og OSL, på SAS vel og merke. I virkeligheten er det 16 begge veier? Høres merkelig ut at SAS ikke viser alle avganger i begge retninger.

Ja det er merkelig. Mulig noe feil på nettsidene. Men når jeg ved noen anledninger har søkt på www.sas.no har de ikke vist avganger jeg VET har finnes. Et typisk eksempel er OSL-LHR som de ved flere anledninger kun har vist de 3 av 5 direkteavgangene de har.

Dag Viking
05-09-2011, 19:02
Kjekt å vite, da skal jeg bruke rutetabellen og ikke "søk og bestill" for å finne ut hvilke flighter jeg vil ha før det bestilles gjennom reisebyrå. Hvor mange kunder taper SAS på dette?

dc-8-63
05-09-2011, 19:05
Ja det er merkelig. Mulig noe feil på nettsidene. Men når jeg ved noen anledninger har søkt på www.sas.no har de ikke vist avganger jeg VET har finnes. Et typisk eksempel er OSL-LHR som de ved flere anledninger kun har vist de 3 av 5 direkteavgangene de har.

Fores www.sas.no av Amadeus eller ResAid, Amadeus vr i utgangspunktet designet slik at en avgang som var utsolgt ikke skulle vises, og det fungerte også i praksis. Men det er noen år siden jeg har satt mine ben i en Amadeus Salat....og www.sas.no er jo omtrent like pålitelig som Sarah Palin i valgkampen....

SVG
05-09-2011, 19:05
Jeg har også opplevd mange fulle fly de siste månedene. Dette gjelder CPH-SVG, LHR-SVG,CPH-BRU,CDG-CPH.På to av disse strekningene var det spørsmål om noen ville ta neste flight(overbooket).Det har vært vanskelig å finne ledige seter OSL-SVG,CPH-SVG,LHR-SVG men også FRA-SVG med Lufthansa.Har også hørt fra flere at det har vært vanskelig å få plass på innenlandsflighter i sommer. Årsaken er nok at rutetilbudet er kraftig redusert og at det er brukt fly med færre seter.Dessuten har det vært mange på ventelister :-( Dessuten har det vært enkelte kanselleringer hos SAS på grunn av crewmangel på vårparten. Hvorfor reduserer SAS og Norwegian rutetilbudet på sommeren så mye? Vanskelig med plass på fly er vel bra for NSB !

Whoop_whoop
05-09-2011, 19:07
Kjekt å vite, da skal jeg bruke rutetabellen og ikke "søk og bestill" for å finne ut hvilke flighter jeg vil ha før det bestilles gjennom reisebyrå. Hvor mange kunder taper SAS på dette?

Nei, det skal ikke jeg spekulere i, men det må jo bli en del. Jeg tok et tilfeldig søk tur/retur torsdag 15. september OSL-LHR, og der kommer bare 3 stk opp. Og som sagt, dette tilfellet er langt fra enestående.

Whoop_whoop
05-09-2011, 19:10
Jeg har også opplevd mange fulle fly de siste månedene. Dette gjelder CPH-SVG, LHR-SVG,CPH-BRU,CDG-CPH.På to av disse strekningene var det spørsmål om noen ville ta neste flight(overbooket).Det har vært vanskelig å finne ledige seter OSL-SVG,CPH-SVG,LHR-SVG men også FRA-SVG med Lufthansa.Har også hørt fra flere at det har vært vanskelig å få plass på innenlandsflighter i sommer. Årsaken er nok at rutetilbudet er kraftig redusert og at det er brukt fly med færre seter.Dessuten har det vært mange på ventelister :-( Dessuten har det vært enkelte kanselleringer hos SAS på grunn av crewmangel på vårparten. Hvorfor reduserer SAS og Norwegian rutetilbudet på sommeren så mye? Vanskelig med plass på fly er vel bra for NSB !

De reduserer fordi det er langt mindre forretningstrafikk på sommeren og flyene brukes blant annet til charterproduksjon. Et fly som flyr OSL-CHQ-OSL kan tilsvarende fly 3-4 ganger OSL-BGO-OSL.

Discus
05-09-2011, 20:03
De reduserer fordi det er langt mindre forretningstrafikk på sommeren og ...

Samme diskusjon har vi vel hatt de siste somrene her. Generelt er kanskje SAS for lite flinke til å ta veldig godt betalt for de siste tre setene ombord. Betalingsviljen i næringslivet er ganske stor når alternativet er bil eller tog mellom Bergen og Oslo, alternativt fly via København eller Frankfurt e.l.

Discus
05-09-2011, 20:10
Nei, det skal ikke jeg spekulere i, men det må jo bli en del. Jeg tok et tilfeldig søk tur/retur torsdag 15. september OSL-LHR, og der kommer bare 3 stk opp. Og som sagt, dette tilfellet er langt fra enestående.

Man kan si mye om sas.no, men så vidt jeg kan se er det logikken i testpanelet på forumet her som svikter hvis man søker t/r samme dag. Helt naturlig at ikke alle avganger ikke kommer opp. De fjerner avganger som er umulige å gjennomføre.

Ankomst fra Oslo: 0920, 1205, 1630, 1830, 2130
Avgang fra LHR: 0720, 1020, 1305, 1730, 1930

Her ser man at det kun er avgangene som er uthevet man kan rekke, resten vil (antagelig ikke) gi lovlig connection.

Antar det er samme som Dag Viking har fått ifbm. søket på TRD.

fjasebase
05-09-2011, 20:33
Jeg gjorde separate søk, og sammenlignet. Mellom OSL og TRD finner jeg ikke noen dager med mer en 1 avgang i forskjell i den ene eller andre retningen..Ingen "15 en vei og 18 den andre" mellom OSL og TRD ihvertfall

Dag Viking
05-09-2011, 20:57
Husker ikke hvilken rute og dato jeg fant tre i forskjell, her er i alle fall et eksempel på at det skiller to avganger øst og vest. At avganger forsvinner pga at første avgang ene veien gir for sen ankomst for å rekke første avgang tilbake, stemmer ikke. Tviler på at noen av avgangene er fulle så langt i forveien. Andelen avganger som har bill i O-klasse viser også dette.. Det er OSL-SVG-OSL 26. september.

Discus
05-09-2011, 21:10
Husker ikke hvilken rute og dato jeg fant tre i forskjell, her er i alle fall et eksempel på at det skiller to avganger øst og vest. At avganger forsvinner pga at første avgang ene veien gir for sen ankomst for å rekke første avgang tilbake, stemmer ikke. Tviler på at noen av avgangene er fulle så langt i forveien. Andelen avganger som har bill i O-klasse viser også dette.. Det er OSL-SVG-OSL 26. september.

Det er de to siste flightene OSL-SVG som ikke kommer opp (rekker ikke siste flyet fra SVG). Egentlig skulle også de første SVG-OSL vært holdt utenfor, så det er her det er feil. sas.no er ikke feilfri q.e.d

Dag Viking
05-09-2011, 21:14
Det er de to siste flightene OSL-SVG som ikke kommer opp (rekker ikke siste flyet fra SVG). Egentlig skulle også de første SVG-OSL vært holdt utenfor, så det er her det er feil.

Ok, da er det sikkert årsaken. Sidene til SAS er nok en gang litt for smarte for seg selv.

FlightDeck
05-09-2011, 21:18
Men uansett, hva er eventuelt problemet om flyselskaper har ulikt antall avganger i hver retning? Særlig når omfanget er over 15 fra begge steder.

Discus
05-09-2011, 21:23
Men uansett, hva er eventuelt problemet om flyselskaper har ulikt antall avganger i hver retning? Særlig når omfanget er over 15 fra begge steder.

Problem var det vel ikke om det var reelt, men utviklet seg til usikkerhet med at de ikke dukket opp i bookingmotoren. Det har vi vel ryddet opp i nå.

Dag Viking
05-09-2011, 21:24
Men uansett, hva er eventuelt problemet om flyselskaper har ulikt antall avganger i hver retning? Særlig når omfanget er over 15 fra begge steder.

Det er ingen som har påstått det var et problem. Jeg stusset bare over at tallet ikke var likt selv om begge veier startet på den første avgangen om morgenen, men grunnen er jo at sidene til sas har en merkelig måte å vise avganger på. Skal man fly mye på en bestemt strekning er det greit å vite hvilken frekvens man har å forholde seg til.