PDA

View Full Version : Spørsmål angående Gardermoen og skiftende vindretning.


enml
30-11-2005, 23:04
Bodde i natt på Clarion Hotel Oslo Airport. Ba om få et rom i øverste etasje og mot rullebanen (hun i resepsjonen så litt tvilende på meg og nølende spurte hun om jeg mente det. Ja, sa jeg, jeg er flygal og før ikke sove hvis jeg ikke får stå et par timer i vinduet å glo før jeg legger meg).

Vel, til spørsmålet... Jeg observerte at det iløpet av de 3 - 4 timene jeg sto der, så vekslet det et par ganger mellom bruk av 01L/R og 19L/R. Er dette en komplisert operasjon når vinden endrer retning og man må snu trafikken? Tenker da på fly som allerede er ledet inn mot feks 19L/R som må endre til 01L/R. Hvordan foregår dette? Noen "innenfor" her som kan gi et greit svar?

LN-ATC
30-11-2005, 23:21
Det var nok alt annet enn vind-retning som avgjorde hvilken bane man landet på i går kveld. Vinden varierte mellom 0 til 4 knop fra ymse retninger, og det er så lite at pilotene ikke bryr seg om den. Derimot så ønsker de å benytte en bane som gjør at de får så kort innflyging/utflyging som mulig. De som kommer nordfra/skal sørover ønsker å bruke 19. De som kommer sørfra/skal nordover ønsker å bruk 01. Og ATC prøver (antar jeg) å være så fleksibel som mulig.

Dag Viking
30-11-2005, 23:29
Jeg har opplevd det et par ganger mens jeg enten skal ta av eller lande at rullebanen har blitt byttet i siste liten. Det er egentlig ikke noe problem for den som skal ta av, da bare taxer man til andre enden og venter til sistemann fra motsatt ende har tatt av eller landet. Dersom man skal lande må man regne med en vektor eller to for å "rense luften". Litt forsinkelser blir det, men alt i alt tipper jeg at bytte av rullebaner tar 3-4 minutter ekstra for landende trafikk rett etter et bytte, og trafikk som tar av taper 1-2 min, selvsagt avhengig av hvor man taxer fra.

Martin
30-11-2005, 23:48
Husker en gang i sommer, da jeg så en 737 ta av sørover på vestre bane (19R), og like etterpå taxet et annet fly ut på rullebanen for avgang nordover.. (01L).. Brått skifte, ja..

Ellers husker jeg da jeg skulle fly til Værnes tidligere i høst. Da jeg kjørte til flyplassen, så jeg at de dro sørover, og valgte meg sete ut i fra utsikten ved take-off sørover.. Da vi skulle dra, hadde de skiftet retning, men jeg så at vindpølsa stod nesten på tvers av banen (med et par grader mot sør...). Merket at piloten jobbet heftig med haleroret da ja..