View Full Version : Tripadvisor , fake reports...
Så på avis reviews på SKY News for en time siden.. En ledende avis i London ( husker ikke hvilken) sa at det var 10 mill fake reviews der og også at et firma tok betalt for å ordne slike... De kan jo gå begge veier....:stir
robertaas
02-09-2011, 09:55
det skal være et marked for å selge tripadvisor-brukere med lang historikk og mange reviews.
Bodde på et hotell i Italia i forrige uke hvor eieren fortalte meg om e-poster som reklamerte med bedre plassering i ratingene hos Tripadvisor (han mente at de var fra Tripadvisor selv), og jeg har iallefall funnet eksempel som bygger opp under hans påstand.
Det er ganske mye rart på TripAdvisor men om man gjør som i hopp og stryker høyeste og laveste karakter så pleier det å hjelpe.
Jeg har hatt en følelse av dette hele tiden og har hatt mang en god latter. Sjekk f.eks hoteller i Kiev. Det som er ranket høyest er et lite dustehotell, etterfulgt av Hyatt. Altså, det går ikke å forklare den plasseringen med noe annet enn fake reports (var i Kiev i sommer).
Men om man bruker TA med dette i minne så synes jeg det er et godt verktøy.
Dag Viking
02-09-2011, 18:38
Det er ganske mye rart på TripAdvisor men om man gjør som i hopp og stryker høyeste og laveste karakter så pleier det å hjelpe.
Jeg har hatt en følelse av dette hele tiden og har hatt mang en god latter. Sjekk f.eks hoteller i Kiev. Det som er ranket høyest er et lite dustehotell, etterfulgt av Hyatt. Altså, det går ikke å forklare den plasseringen med noe annet enn fake reports (var i Kiev i sommer).
Men om man bruker TA med dette i minne så synes jeg det er et godt verktøy.
Jeg tok TA litt for seriøst på min ferie i sommer, to opphold var skuffende. To opphold var derimot like bra som forventet. Det samme gjelder restauranter, noen lever opp til karakteren, andre ikke.
BBS hadde også en sak på at "snuskete" engelske hoteller/B&B delte ut rabatter o.l. til kunder som skrev positivt om dem.
Vedr. TR - pleier å kikke på bildene, og se hvordan de stemmer med rating/tekst. Og bruke litt sunn fornuft.
Synes selv det er mye rart på tripadvisor. Leser sjelden innleggene der og ser enda sjeldnere på ratingen pga av alt tullet som står der... Har derimot brukt tripadvisor til å se på bilder som brukere selv har lastet opp fra hoteller. Bildene på hotellenes hjemmesider og søkomotorer som booking.com, hotels.com etc kan ofte være litt vel glamorøse.
Blackhawk
03-09-2011, 16:19
Enig der ja, har vel hatt mistanke flere ganger om at flere
stjerner samt litt vel mange bra rapporter - gjorde en litt
vel mistenksom. Men som Ezp1 sier, så er bildene det
viktigste momentet der for meg. Brukerenes egne bilder,
viser ofte den usminkede sannhet - ofte svært ulikt fra
hvordan hotellet blir presentert ferdig "glanset" fra hotellets
egne sider, eller reisebyråer m.m.
Tommy777
03-09-2011, 21:09
Saken er litt annerledes enn det Reidar fikk med seg
http://www.telegraph.co.uk/technology/news/8735669/TripAdvisor-investigated-by-Advertising-Standards-Authority-after-complaints.html#.Tl_z1sD01ds.email
The TripAdvisor site has 50 million reviews on it, all of which are written – or claim to be written by - by travellers. The site is used monthly by 50 million consumers when they are deciding where to stay or eat when they go on holiday.
However the Advertising Standards Agency (ASA) has decided to investigate after over two thousand hotel and restaurant owners approached a company called KwikChex.com claiming that some reviews on the site were either fake or defamatory.
Tror nok de aller fleste reviews er real, det er jo helt umulig aa kvalitetssikre Yelp, TA og slike sites. Jeg jobber selv med en website som skal lanseres i slutten av november som blir Tripadvisor for business travelers roomexpert.com og vi har brukt mye ressurser paa aa kvalitetskontroll. Man kan uansett aldri sikre seg 100%
Men tvilsommer markedsfoeringsstrategier er det Tripadvisor naa skal stri med. Det er noe de boer svi for.
Som Discus sier, bruk bullshit filteret naar du leser tripadvisor og du er i good shape!
robertaas
08-10-2019, 14:10
Må ha ut litt frustrasjon. Det er 3 store problemer med med Tripadvisor:
a) Alle de falske anmeldelsene.
b) Folk som henger seg opp i bagateller som hotell eller resturant gjerne ikke er ansvarlig for.
c) Folk som blander sammen hvor de har vært eller bare poster tull. Det er endel som legger ut bilder og beskrivelser når de kommer hjem fra "den store Europa-turen" og da blir det lett bilder og beskrivelser fra feil sted. At man til og med bommer på by er ikke uvant. Har prøvd få Tripadvisor prøvd korrigere på enkelte severdigheter hvor de fleste av bildene fra fra en helt forskjellig severdighet i en annen by.
Tok idag en titt på hva de mente det var av severdigheter i Oslogate ikke langt ifra hvor jeg nå sitter. Finner:
1) "Fiskevollbukta Beach". Den var ganske langt unna.
2) "Oslo Ladegard". Her er det markert på kartet et par hunder meter unna, så folk kan bli forvirret av plasseringen.
3) "Christian IV Monument". Det står på Stortorget så det er helbom igjen.
4) Medieval Park Ruin. Det er markert Minneparken hvor det er noen ruiner så folk kan ta feil her, men det er feil park. Riktig park er 5-600 meter unna.
5) "Bleikoeya Island". Helbom igjen.
5 av 5 severdigheter som vises i gata er altså feil plassert og kun 1 hører egentlig til i gata i det hele tatt. Slik er det med null kvalitetssjekk og ikke tro at kvaliteten er bedre for andre destinasjoner.
b) Folk som henger seg opp i bagateller som hotell eller resturant gjerne ikke er ansvarlig for.
Min favoritt: Radisson Blu Plaza i Helsinki. Amerikaner som gav hotellet dårlig rating fordi det lå "for langt" unna jernbanestasjonen (Ligger vel ikke lenger unna enn Oslo Spektrum ligger unna Oslo S), og det var brostein på gaten mellom stasjonen og hotellet, så det var vanskelig å trille kofferten.
Min favoritt: Radisson Blu Plaza i Helsinki. Amerikaner som gav hotellet dårlig rating fordi det lå "for langt" unna jernbanestasjonen (Ligger vel ikke lenger unna enn Oslo Spektrum ligger unna Oslo S), og det var brostein på gaten mellom stasjonen og hotellet, så det var vanskelig å trille kofferten.
Godt poeng.
Se pa hoteller i Aberdeen. Ikke maate paa hvordan folk skryter. Men realiteten er jo at det er dritt saa aa si alt. Briter virker aa ha helt utrolig lave krav for aa oppleve det som kvalitet :)
robertaas
08-10-2019, 15:11
Min favoritt: Radisson Blu Plaza i Helsinki. Amerikaner som gav hotellet dårlig rating fordi det lå "for langt" unna jernbanestasjonen (Ligger vel ikke lenger unna enn Oslo Spektrum ligger unna Oslo S), og det var brostein på gaten mellom stasjonen og hotellet, så det var vanskelig å trille kofferten.
Nå er det faktisk nesten 300 meter fra dør til dør. Her burde hotellet kommet opp med et konsept for å transportere USA-ianere frem og tilbake. Alternativt burde de markedsført seg som et sports-hotell og gitt diplom til USA-ianere som har klart komme seg gjennom hele den lange transportetappen med trillebag og uten assistanse.
Chriscross
09-10-2019, 18:34
Noe som irriterer meg er at folk gir altfor gode karakterer. Hva skiller egentlig hotellene i NYC når du må ned til 215 plass av 505 hotell på listen for å finne hoteller med fire sirkler?
AirbusTrond
09-10-2019, 19:08
Mye som man må ta med mange klyper salt, ja!
Hoteller i Aberdeen - der stoler jeg på nåværende fiskeriminister Harald Tom Nesvik, som har lagt ut omtale av Ibis, og vi bor alltid der når vi er på whiskytur :-D
Omtale av restauranter må man være veldig kritisk på. I hovedsak ser jeg på bildene for å se om maten ser bra ut eller ikke. Spesielt lokale restauranter blir hausset opp av folk med mindre greie på ting. Og på typiske chartersteder er jo folk ekstremt ukritiske og sier at alt er godt, med mindre de får autentisk og god mat. Det er for mange dårlig mat. Der man man fristes til å snu karakterboka :-)
Bruker reisevante folk faktisk TripAdvisor? Er jo videns kjent at det har vært utrolig mye feil informasjon der i mange år allerede.
robertaas
09-10-2019, 20:21
Noe som irriterer meg er at folk gir altfor gode karakterer. Hva skiller egentlig hotellene i NYC når du må ned til 215 plass av 505 hotell på listen for å finne hoteller med fire sirkler?
Hvordan skal man egentlig gi karakter?
a) 2-stjerners hotell. Reint, hyggelig betjening og selv om det ikke akkurat er luksus så fungerer alt fungerer som det skal. God verdi for pengene. Termingkast 5?
b) 5-stjerners hotell. Rommet var egentlig greit, men hadde forventet noe ekstra. Det er et bryllup på hotellet så innsjekking tar litt tid. Batteri fungerer ikke for safe. Ringer og de sier at de sender noen til rommet. Blir sittende og vente mens jeg egentlig skulle gått ut og spise. Ringer til slutt for å purre, og noen kommer etter 10 minutter til. Svømmebasseng og spa-avdelingen som jeg hadde sett fine bilder av er stengt hele helgen grunnet vannlekkasje, får masse beklagelser. Fikk rom uten balkong og det som skulle være en utrolig utsikten var mot feil side, de sier at jeg da slipper støy fra bryllupet. Frokost var forsåvidt god, men måtte vente 15 minutter på å få bord og masse kø for alt man skal ha slik at opplevelsen ikke var noe særlig. Synts prisen var altfor høy og jeg fikk ikke det som jeg forventet. Termingkast 2?
robertaas
09-10-2019, 20:25
Bruker reisevante folk faktisk TripAdvisor? Er jo videns kjent at det har vært utrolig mye feil informasjon der i mange år allerede.
Joda, men man må ikke stole på rangering og ha lært seg å gjenkjenne svindel og idioter.
Er vel litt som værmeldingen, man må lese hva som faktisk står der, ikke bare se på symbolene. Er det noen sider som er bedre enn TripAdvisor?
Det er som med skihopping; ta bort de høyeste og laveste karakterene - med mindre det er uforholdsmessig store antall av begge deler - og forhold deg til det øvrige. Bruk søkefunksjonen i anmeldelsene og let etter ting som er viktig for deg (upgrades, noise, food quality, service, housekeeping, comfort etc.).
Mange av klagene handler ofte om helt uvesentlige ting (Ola Dunk som ikke fikk sjekke inn kl 9, selv om han hverken har status eller hadde bedt om tidlig innsjekk på forhånd).
Mht restauranter ber jeg alltid om anbefalinger fra hoteller der jeg bor på (disse har typisk en concierge), som jeg så sammenstiller med egen kvikk research på Trip Advisor. Kommentarer som "not enough food for the price paid" sendt inn av amerikanere, tar jeg f. eks. som et tydelig kvalitetstegn på at restauranten fokuserer på kvalitet, ikke kvantitet.
Er vel litt som værmeldingen, man må lese hva som faktisk står der, ikke bare se på symbolene. Er det noen sider som er bedre enn TripAdvisor?
Ihvertfall når det gjelder hotellomtaler, så forholder jeg meg heller til omtalene i Booking.com . De skal visstnok utelukkende være skrevet av folk som faktisk har bodd på hoteller (det verifiseres sikkert ved at de har booket via bookin.com)
Men også der må man se hva som skrives.
(Noen, og særlig på Tripadvisor, henger seg ofte opp i et negativt element og gir et poeng. Og det elementet kan være av helt uvesentlig betydning for meg.)
En annen ting som ofte irriter meg: Kikker på et hotell på for eksempel Manhattan. Klikker meg gjennom bilder, og plutselig dukker det opp bilder av Frihetsgudinnen, Empire State, Central Park, etc. etc. etc.
Fint at du har hatt en fin ferie i New York, men jeg bryr meg ikke om hva du gjorde. Jeg lurte på hvordan det hotellet ser ut innvendig...
Jeg sjekker alltid Tripadvisor der jeg ikke er kjent, og avgrenser rapportene til de som er helt negative, for å sjekke om det er noe hold i de rapportene, som regel dreier det seg om bagateller, men noen ganger får jeg jeg gode råd ift sleep quality og området rundt hotellet, ikke bare at det ikke var noen som kunne bære bagasjen til rommet, eller at det var kø i innsjekking/utsjekking. Amerikanere gir ofte karakteren worst hotel I ever stayd in, uten at det vil bli din opplevelse der. Men, om det er svært mange negative omtaler, og noen få skriver , b3st hotel ever, så kan man jo tenke seg at det er en mulig overdrevet.