PDA

View Full Version : Anbefalinger - Oslo-Seattle

hovik
25-08-2011, 20:30
Jeg har dratt med meg familien til Seattle, og har et par turer t/r Norge i året. Så langt har vi flydd TRF-AMS-SEA med KLM/DL. ( A330 AMS-SEA, foretrekker den sterkt fremfor 767 som benyttes på samme rute )

Vi er desverre langt fra imponert over DL, og manglende kommunikasjon mellom KLM og DL har forårsaket problemer mer enn en gang. Sist gang brukte vi over 1t30m på innsjekking på TRF, uten å få alle boardingpass. ( med under 1h layover på AMS ble det litt thight med bittesmå barn på slep )

Har dere noen anbefalinger for Osloområdet-SEA, som ikke innvolverer kombinasjonen KLM/DL ?

Twin Otter
25-08-2011, 20:36
Jeg har dratt med meg familien til Seattle, og har et par turer t/r Norge i året. Så langt har vi flydd TRF-AMS-SEA med KLM/DL. ( A330 AMS-SEA, foretrekker den sterkt fremfor 767 som benyttes på samme rute )

Vi er desverre langt fra imponert over DL, og manglende kommunikasjon mellom KLM og DL har forårsaket problemer mer enn en gang. Sist gang brukte vi over 1t30m på innsjekking på TRF, uten å få alle boardingpass. ( med under 1h layover på AMS ble det litt thight med bittesmå barn på slep )

Har dere noen anbefalinger for Osloområdet-SEA, som ikke innvolverer kombinasjonen KLM/DL ?

SAS/UA/CO via New York eller Chicago?

dc-8-63
25-08-2011, 20:47
Vi har akkurat gjort det motsatte - dratt med familie og beagle fra Seattle til Oslo og med hus på Bainbridge Island (utleid) og svigerfamilie i Portland blir det også mange turer i året på oss også. Akkurat nå befinner vi oss mellom 2 Allianser (Star og Sky Team) - vi fant fort ut at når en skal ha med hund er det kun Lufthansa en kan bruke, de er milevis foran noen andre når det gjelder å ta vare på de firbente. Jeg tror at fremover blir det nok LH på oss, det koster noe mere, men de flyr A330 hele året - Air France som var min favoritt denne vinteren har lagt om til A340 som er en helt annen opplevelse (luft kvalitet ombord - AF sine A340 er gamle og har betydelig dårligere luft ombord enn A330 ene).

Etter 20+ flighter SEA-OSL er det nokså delt mellom LH/AF LH vinner sålenge AF flyr med A340 - DL/KL holder vi oss unna, vi har også slitt med kommunikasjon mellom DL og partnere og ble sendt mellom terminaler på JFK før noen fant ut at de faktisk kunne sjekke oss inn. Pris messig har AF vært betydlig billigere om vinteren (opptil USD 400 lavere enn LH/BA)

dc-8-63
25-08-2011, 20:50

Nei, nei og atter nei og atter nei og huffameg (been there done that and lost the luggage 2)

hovik
26-08-2011, 03:13

Lite optimalt med mellomlanding i USA med små barn på slep. De pleier å være ganske slitne/grinete når flyet lander, så en time i immigration er ofte mer enn de klarer. Mye bedre å gå gjennom immigration i SEA, og vite man er hjemme om en times tid uansett.

Også pga arbeidsvisum er det veldig greit med immigration i SEA. Der ønskes jeg som regel hjertelig velkommen, mens andre steder blir det som regel en del flere spm.

dc-8-63: Takk for tips, skal sjekke det for neste tur.

dc-8-63
26-08-2011, 08:16
en annen ting vi har erfart er at det er også noe å spare på å benytte flyselskapenes US sider, både LH og AF har gitt opptil et par tusen kroner i besparelse - ofte er det "ledig" i billigere klasse om en bruker US sidene, selv om reisen starter i Norge.

SQ 777
26-08-2011, 08:30
Han kun hatt to i senere tid... KL og AF, og AF vinner ( inget stygt om KL, de er også meget bra ) men jeg har alltid sagt AF har det lille ekstra, snert het det da jeg for lenge siden var ung..... Hvis som åtteren sier, de er billigere, go for it... :up:

Chriscross
26-08-2011, 10:28
Sorry OT, men er det enklere med immigration i SEA fordi du jobber der, el er er immigration mer oppegående generelt?

SudCaravelle
26-08-2011, 12:37
Sorry OT, men er det enklere med immigration i SEA fordi du jobber der, el er er immigration mer oppegående generelt?

Regner med at han mener dette er en langt bedre løsning enn å måtte kjøre hele prosessen på EWR for å så sjekke inn bagasje osv.

Jeg synes fremdeles det er rart at folk anbefaler via EWR når man skal videre i US.

sail4fun
26-08-2011, 15:56
Ingen stemmer til Icelandair her ?

hovik
26-08-2011, 18:01

Fordi jeg jobber der. Bedriften som er stempla i passet er godt kjent der, og de i immigration er vant med å ta imot folk fra den bedriften. Om jeg lander andre plasser, blir det oftere spm om hva jeg gjør, hvorfor jeg har vært ute, hvor jeg bor, etc. Med småbarn som helst vil sove, eller legge seg på gulvet å grine teller hvert sekund.

Må legge til at jeg bare har møtt hyggelig og blide folk i immigration, med unntak av på JFK.

LN-AFG
27-08-2011, 17:29
Reiser til Seattle via ORD i september. Flighten er med Lufthansa og gammal B747-400, men med nyinnkjøpt laptop er det noe å gjøre på turen over dammen.

På vei bort er routingen BGO-FRA-ORD-EVE. Med Amtrak på ORD-EVE:)

På retur flyr jeg UA SEA-ORD og LH ORD-FRA-BGO håper jeg kan koble sammen to seperate reiser for å slippe å sjekke inn bagasje på nytt. Hvor sannsynlig er det at UA er snille her?

dc-8-63
27-08-2011, 17:48
Reiser til Seattle via ORD i september. Flighten er med Lufthansa og gammal B747-400, men med nyinnkjøpt laptop er det noe å gjøre på turen over dammen.

På vei bort er routingen BGO-FRA-ORD-EVE. Med Amtrak på ORD-EVE:)

På retur flyr jeg UA SEA-ORD og LH ORD-FRA-BGO håper jeg kan koble sammen to seperate reiser for å slippe å sjekke inn bagasje på nytt. Hvor sannsynlig er det at UA er snille her?

Amtrak ORD - EVE ? Nå er det mulig at Amtrak faktisk bruker EVE for Everett, men Amtrak bruker ikke ORD for Chicago ;) Amtrak har egne trebokstavs koder som ofte stemmer med IATA men av og til er helt på egne skinner.

Jeg tror at du kan regne med å få bagasjen helt frem til BGO på retur og etter reglene skal du ikke betale for første koffert SEA-ORD - om det stemmer i virkeligheten er litt avhengig av dagsformen.

dc-8-63
27-08-2011, 17:56
Ingen stemmer til Icelandair her ?

Vi har alltid sjekket FI men uten unntak har de vært blant de dyreste fra Seattle, har tilgode å finne billetter fra Seattle med FI de gangene jeg har reist til under USD 1500.00 - og det når jeg har funnet og kjøpt Air France billetter til under USD 700.00

LN-AFG
27-08-2011, 18:30
De bruker ikke ORD, derimot CHI. Siden min kompis bor i Mill Creek fant vi ut det ikke var noe poeng å dra helt inn til SEA siden de likevel stopper i Everett. Det virker som turen til SEA fra EVE tar ganske lang tid også, så enda en grunn til å droppe det.

Skal be gøy å prøve tog i USA:)

hovik
17-01-2012, 23:24
Beklager å sparke i gang en gammel tråd, men kan oppdatere med en ny erfaring.

For norgesturen til Jul bukte vi Iceland Air ( SEA-OSL-SEA), og må si det var MYE bedre enn med KLM/Delta. Store forskjellen er at IcelandAir faktisk gjør en innsats for de som reiser med barn, og dermed gjorde turen vår mye mer behagelig. Vi reiste med 1 og 3 åring, så hvordan de blir behandlet gir store utslag.

Reduksjonen i flytid var også merkbar, noe vi satte pris på.

Chriscross
18-01-2012, 08:30
Takk for tilbakemelding!