PDA

View Full Version : Skyteam San Jose - Oslo

LN-FOC
28-11-2005, 15:21
San Jose - Atlanta, Delta B757-200
Innsjekk i San Jose gikk kjapt, spesielt med tanke på at hurtighet ikke er costaricanernes største styrke... Delta boarder etter soner, uten at jeg forstod helt logikken bak inndelingen. Jeg hadde 24A, og det satt allerede noen i B og C når jeg kom ombord. God plass ombord, til tross for en amerikaner XXL i setet ved siden av. Det ble servert varm frokost. Fikk velge mellom eggerøre og noe søtt kliss. Eggerøreren ble servert med poteter og skinke, samt fruktsalat, yoghurt og varme croissanter. En time før ankomst kom besetningen rundt med drikkevarer og snacks. Bedre enn de fleste amerikanske selskap kan vise til. Jeg blir imidlertid litt stressa av de overpedagoiske beskjedene fra besetningen og henvisningene til all verdens føderale lover og bestemmelser. Men det er vel slikt alle flyselskap i USA driver med. Avgang i rute, og ankomst noen minutter tidlig.

Atlanta er en veldig bra flyplass for transfer. Kort ventetid i passkontrollen, og baggasjen lå allerede på båndet da vi kom ned i ankomsthallen. Baggasjen ble tatt hånd om av noen muskelkarer rett etter tollen.

Atlanta - Paris, Air France A330-200
Det hadde vært snøstorm i Paris, og alle fly derfra var forsinket. Avgangen vår ble derfor ca. en og en halv time forsinket også. Jeg hadde imidlertid svært god tid i Paris, men de som mistet sine transfer ble booket om allerede i gaten. Noen ble også sendt avgårde med Lufthansa og BA. Det ble også satt fram en tralle med drikkevarer.
Kabinen til Air France er i en særstilling. Utrolig smakfulle farger og alt er gjennomført. Setene er behagelige og det er bra beinplass. Jeg liker også at alle filmene som vises starter hvert kvarter, slik at du kan velge selv når du vil se dem. Nesten som on-demand. Det ble servert middag; biff ravioli eller kyllingfrikasse. Jeg valgte det første. Servert med tunfisksalad, vaniljemousse og en kake. Mye og godt. Før ankomst ble det servet fruktsalat, yoghurt og en eller annen form for fransk brød jeg ikke aner hva heter.

Air France lider nok litt under at deler av terminal 2E har rast sammen. Vi ble busset inn til terminalen, og fasilitetene er litt kummerlige og bærer preg av at det er en byggeplass. Jeg kom meg etterhvert over til terminal 2D og fikk noen timer i loungen før turen til Oslo. Fram til kl 11 ble det servert frokost, mye godt brød og pålegg.

Paris - Oslo, Air France A319-100
Avgang i rute. Også svært god plass ombord i dette flyet. Det ble servert en salat med masse fetaost, brød fylt med ost og paprika (tror jeg...) og en sjokolademuffins, og selvfølgelig masse drikkevarer. Hvordan står det til med konkurrenten, tro?

En svært bra hjemreise. Tror ingen kan måle seg med Skyteam når alt kommer til alt.

EB
28-11-2005, 19:37
Serveringen høres jo ut som noe vi bare kan finne i minneboken - en skikkelig god gammeldags flyopplevelse!!!:up:

Dag Viking
29-11-2005, 19:14
Godt noen har bra erfaring med Atlanta. Etter IAD er det den tristeste og tregeste porten til USA jeg har brukt.

Jeg har tidligere hørt at AF serverer bra og mye mat på langruter, også i Y. Dessuten er det både skikkelig sjampis i alle kabiner. Hvor mange andre tilbyr det? Ingen så vidt jeg vet.

Maten på AF biz i Europa var en stor skuffelse for min del. Fikk bedre mat på SK OSL-TRD for 3-4 år siden. 1.kl i USA er mye bedre enn intraeuropeisk biz..

Om vel to uker skal jeg teste både AF transatlantisk og intra-europeisk biz igjen, om jeg får tilbake kameraet mitt blir det nok både masse bilder og rapport... Og siden C er utsolgt kan jeg jo håpe på oppgradering til 1.kl... :up: