PDA

View Full Version : NCE-AMS-ARN-AMS-NCE

Savipix
27-11-2005, 21:13
Det har blivit något av en stående tradition sedan jag flyttade ner till Monaco att universitetet skickar mig på den årliga studentmässan i Älvsjö söder om Stockholm.

Resan började tidigt på morgonen den 23/11 långt innan KL1260 skulle lyfta från NCE klockan 06:20. Taxin svängde in på parkeringsplatsen klockan 04:20 och vi möttes av någonting så ovanligt som en serviceminded fransos vid namn Christian. Efter en 40minuters körtur med återvändande på grund av glömt pass kom vi fram till den nya delen av terminal 2 på Nice.

Incheckingen sköttes som vanligt av SkyTeam partner Air France. När alla väskor hade lagts ihop visade sig att vi hade 112kg dvs. 32 kilo över den tillåtna gränsen på 80kg (4 x 20). Ännu en trevlig fransman gav oss rabatt på 12kilo och jag knatade vackert iväg och betalade €12 per extra kilo.

Security gick som alltid smärtfritt på NCE och jag slapp till och med ta av mig bältet. En kopp kaffe senare satt vi alla vid gaten och väntade. Plötsligt hörde det över högtalaren. "Mistöööör Reit pleeezzee cååntact zee geeeeejt A eiiiteeen" .

Det visade sig att en av våra posters skulle checkats in på specialbandet istället för via den vanliga disken och detta var någonting som jag var tvungen att pressa mig igenom security åt motsatt håll för att ordna. Igenom security igen och återansluter till mitt sällskap precis som boarding påbörjas.

Väl ombord tar jag plats i säte 16D ombord på PH-OFE, en Fokker 100 tillhörandes KLM Shitty... sorry Cittyhopper.

Flygningen upp var verkligen "shitty" förutom den kalla foccacia som serverades. Besättningen var otroligt morgontrött, grining och klarade av att spilla kaffe på min jacka utan någon som helst ursäkt.. Istället blev responsen "that wasn't my fault".

Väl i Amsterdam blev vi slussade genom ösregnet in i bussen till terminalen. Njöt av en "Jumbo Orange Juice" och en sandwich med tomat och ost samt inhandlade aftershave och deodorant innan det var dags att bege den långa vägen ut till gate D78.

Boarding av PH-BDS (B737-400) gick trögt. Väl ombord möttes jag dock av en glad besättning som såg ut att vara lyckliga över ett kommande 24 timmars stopp i Stockholm. Pushback från gate 5 minuter sent och vi startade från rwy 06 (våtskobanan ;) ) Uppe i luften serverades dryck och en trekantssmörgås med creamy cheese som smakade relativt gott. Passade också på att köpa present till Savipix2s uppkommande födelsedag. :nor
Vi landade 5 minuter före tidtabell på rwy 26 och taxade fort in till gate 11.

Efter 3 dagars mässa och sociala evenemang var det idag dags att bege sig ner mot Nice igen.

Anlände till Europcar på ARN klockan 08:15 och fick i samma stund som jag satte mig på bussen två telefonsamtal i tät följd som beättade att mitt resesällskap satt fast i trafiken. Ett snabb tur till Skyteam disken på ARN löste problemet och vi blev alla tre incheckade eftersom vi inte hade nåonting som skulle checkas in i lastrummet.

Gick igenom security och drack en kopp kaffe med en god vän som arbetar på ARNKR.

Klockan 10 hade alla passagerar kommit ombord på PH-BMX utom mitt resesällskap som kom springande i det att gaten stängdes.

Flygningen ner gick smärtfritt även den. Från Stockholm flög vi över Göteborg, Aalborg Grooningen och landande på en av Amsterdams otal banor. Parkering skedde på gate C10 vartifrån jag gick raka vägen via taxfree till gaten.

När ombordstigningen av KL1265 påbörjades var det dags för resans gladaste person. Efter att ha tittat på passet önskade gateagenten varje passagerare en trevlig resa på det språk som stämde med passet.

När jag kom ombord på PH-OFF (Fokker 100) möttes jag av exakt samma "morgontrötta crew" som på sträckan NCE-AMS.
Servicen var som förväntat lika "shitty" och efter att ha ätit somnade jag och vaknade inte föräns vi låg på final till Nice.

Raskt in i bilen och ut genom tullen för att sedan sätta mig direkt framför datorn och skriva en utvärdering som skall lämnas in i morgon.

Det var det hela! :hi2