PDA

View Full Version : Hvordan kan Rygge gå så mye i minus når Torp går veldig mye i pluss?


NorwayDY
15-08-2011, 01:04
Det er et spørsmål som jeg tror mange stiller seg. Hvordan kan Rygge gå 38,9 millioner i minus når Torp går 35,4 millioner i pluss?. Jeg tror det skyldes noen enkle ting:

Torp har flere nordmenn som reiser fra flyplassen. De handler mye inne på flyplassen som mat, drikke, tax free og de parkerer sine biler. Utenlandske handler nesten ikke noe på flyplassen. Ryanair har ikke basefly på flyplassen.

Rygge har Norwegian som frakter mest nordmenn, men med Ryanair så frakter de ikke mange nordmenn. Mest utenlandske. De handler som sagt ikke mye. Så da er spørsmålet: Hva skjer om Norwegian reiser fra Rygge?. Rygge sier at de må ha 2,5 millioner passasjerer for å gå i pluss. Det er merkelig når Torp ifjor fraktet 1 585 342 og gikk med 35,4 millioner kroner i pluss. Rygge fraktet ifjor litt over 1,4 millioner passasjerer og gikk med 38,9 millioner kroner i minus.

Jeg tror også at det har noe med at Ryanair har base på Rygge og basen koster Rygge mye penger. Ryanair krever for å bygge opp baser på flyplasser prosenter av tax free salg, parkering og spisesteder. Det koster å ha Ryanair base.

Rygge sier at de må ha 2,5 millioner passasjerer iåret for å gå i pluss. Forsvinner Norwegian så blir det enda dårligere tall.

Min konklusjon om Rygge skal gå i pluss så må andre selskaper inn og Ryanair basen kuttes. Jeg tror at det vil ta veldig mange år før Rygge frakter 2,5 millioner passasjerer. Vis Norwegian forsvinner så må vel også tallet opp i 3 millioner passasjerer for å gå i pluss. Neste år skal Rygge og Ryanair forhandle. Hva mer vil Ryanair kreve for å fortsette på flyplassen om Norwegian forsvinner?. Da er Rygge avhengig av at Ryanair fortsetter. Da vil vel Ryanair få 100% akuratt som de vil.

RSL
15-08-2011, 01:14
Rygge har jo et mye større terminalbygg, som var dyrt å bygge, og som sikkert ikke er billig i drift.

Økonomien til Rygge er faktisk bedre nå, enn det den var i fjor og året før, så det tyder jo på at ting er på rett vei, selv om Norwegian blir mindre på Rygge, og Ryanair blir større.

Utflyttet
15-08-2011, 01:38
Gitt at de begger delvis beiter i samme kundegrunnlaget så ligger vel noe av svartet i trådens tittel.

-A

RWY 24
15-08-2011, 01:49
Rygge er ny. Torp er gammel. Det koster å investere.

Hpkris
15-08-2011, 02:02
Kanskje en fordel å la Rygge få like mange år på baken som Torp før man trekker en endelig konklusjon.
Men virker som trådstarter har lagt Rygge for hat, enda tilgode å se noe positivt skrevet om Rygge fra den siden.
Hva som skjer i fremtiden på Rygge tror jeg det er få her inne som kan svare 110% sikkert på. Kan hende at ledelsen våkner , selv om det er murring blant folk i Østfold så kan det hende at den overlever.

Til en opplysning så er det altfor mange som parkerer på Rygge, i år som i fjor slet man med parkering.

haavig
15-08-2011, 08:27
Det er et spørsmål som jeg tror mange stiller seg. Hvordan kan Rygge gå 38,9 millioner i minus når Torp går 35,4 millioner i pluss?. Jeg tror det skyldes noen enkle ting:

Torp har flere nordmenn som reiser fra flyplassen. De handler mye inne på flyplassen som mat, drikke, tax free og de parkerer sine biler. Utenlandske handler nesten ikke noe på flyplassen. Ryanair har ikke basefly på flyplassen.

Rygge har Norwegian som frakter mest nordmenn, men med Ryanair så frakter de ikke mange nordmenn. Mest utenlandske. De handler som sagt ikke mye. Så da er spørsmålet: Hva skjer om Norwegian reiser fra Rygge?. Rygge sier at de må ha 2,5 millioner passasjerer for å gå i pluss. Det er merkelig når Torp ifjor fraktet 1 585 342 og gikk med 35,4 millioner kroner i pluss. Rygge fraktet ifjor litt over 1,4 millioner passasjerer og gikk med 38,9 millioner kroner i minus.

Jeg tror også at det har noe med at Ryanair har base på Rygge og basen koster Rygge mye penger. Ryanair krever for å bygge opp baser på flyplasser prosenter av tax free salg, parkering og spisesteder. Det koster å ha Ryanair base.

Rygge sier at de må ha 2,5 millioner passasjerer iåret for å gå i pluss. Forsvinner Norwegian så blir det enda dårligere tall.

Min konklusjon om Rygge skal gå i pluss så må andre selskaper inn og Ryanair basen kuttes. Jeg tror at det vil ta veldig mange år før Rygge frakter 2,5 millioner passasjerer. Vis Norwegian forsvinner så må vel også tallet opp i 3 millioner passasjerer for å gå i pluss. Neste år skal Rygge og Ryanair forhandle. Hva mer vil Ryanair kreve for å fortsette på flyplassen om Norwegian forsvinner?. Da er Rygge avhengig av at Ryanair fortsetter. Da vil vel Ryanair få 100% akuratt som de vil.


Du er veldig sikker og kategorisk i alt du skriver må jeg si.

Kan du gi oss noen link til informasjon som sier at Ryanair ikke frakter mange nordmenn fra Rygge?

Fnate
15-08-2011, 10:27
Fant ikke regnskapet til Torp, da det vel er en avdeling. Men fant Rygge på Purehelp, og de har jo avskrivninger på 38 millioner noe som vel Torp sikkert ikke har. Ihvertfall ikke på langt nær så mye lenger.

Med en underskudd på 28 mill i 2010 skulle man etter en 10 sekunders titt kunne tenke seg at dette er en av forskjellene mellom Rygge og Torp.

Men jeg bemerker at jeg har brukt under 2 minutter på det, og har altså ikke sett Torp regnskapet.

Someone
15-08-2011, 10:38
Fant ikke regnskapet til Torp, da det vel er en avdeling. Men fant Rygge på Purehelp, og de har jo avskrivninger på 38 millioner noe som vel Torp sikkert ikke har. Ihvertfall ikke på langt nær så mye lenger.

Med en underskudd på 28 mill i 2010 skulle man etter en 10 sekunders titt kunne tenke seg at dette er en av forskjellene mellom Rygge og Torp.

Men jeg bemerker at jeg har brukt under 2 minutter på det, og har altså ikke sett Torp regnskapet.

Man trenger ikke Purehelp når man har Google ;)

Årsrapporten til Torp finner du her:

http://www.torp.no/files/31m03p-2011t_%20årsrapport2010.indd.pdf

Og i note 12 finner man avskrivningene som i 2010 var på 27,4 millioner kroner. Altså ikke langt bak Rygge

Kan det være at Torp rett og slett drives bedre og mer effektivt enn flyplassen på andre siden av fjorden?

Kua
15-08-2011, 13:57
Det er ikke hat til Rygge. Jeg hadde store forhåpninger til Rygge i begynnelsen og Ryanair var ikke inne i bildet den gangen. Jeg jobber ikke i Norwegian man hadde forhåpninger om at de skulle gjøre Rygge til en lønnsom fin flyplass som kunne eksistere sammen med Torp og Gardermoen.
MEN så så kom Ryanair inn i bildet. Moss avis skrev flere artikkler om Skavsta (Stockholm), og deres forhold til Ryanair over flere år. Skavsta har aldri tjent penger med basefly fra Ryanair!!!!
Flyplassledelsen på Torp skjønte også dette.

Ryanair gavner ingen andre enn seg selv. Billigbilettene er helt å holdent på Ryanairs premisser,
Det er synd på Rygge.

imm
15-08-2011, 14:23
Jeg er helt uenig i det du skriver, unntatt en ting: det er synd på Rygge. Og det er fordi de har ikke noe valg.

De slet enormt helt i starten. Ingen ville starte flygninger fra Rygge. Så fikk de etter lang tid napp hos Norwegian, som ikke satset veldig stort.
Pengene rant ut av kassa, og inntektene uteble.
Ingen andre norske eller utenlandske selskap ønsket å satse på Rygge.
Enorme investeringer var allerede foretatt. Og måtte dekkes inn. Men med kun Norwegian så gikk ikke det. Hva gjør man da?

Så kom Ryanair. Så klart de ønsker gode betingelser. De lover massiv satsing mot gunstige vilkår. Tale it or leave it.
Hvillket valg hadde Rygge?
Ville de klart seg bedre med kun Norwegian? Ville det være lurt å håpe det kom andre som ville satse stort - og som var villige til å gå med på dårlige vilkår (gode for Rygge)?

Rygge har tilgang på den beste økonomiske rådgivning fra sine eiere, Olav Thon og Orkla. Vi må gå ut fra at de vet hva de gjør, og at de tar de beslutninger som de er best tjent med. Det betyr ikke at det er bra, men best mulig.

Det er synd på Rygge. For de har kun to kunder. Og fordi det er nærmest umulig å få flere.


Det er ikke hat til Rygge. Jeg hadde store forhåpninger til Rygge i begynnelsen og Ryanair var ikke inne i bildet den gangen. Jeg jobber ikke i Norwegian man hadde forhåpninger om at de skulle gjøre Rygge til en lønnsom fin flyplass som kunne eksistere sammen med Torp og Gardermoen.
MEN så så kom Ryanair inn i bildet. Moss avis skrev flere artikkler om Skavsta (Stockholm), og deres forhold til Ryanair over flere år. Skavsta har aldri tjent penger med basefly fra Ryanair!!!!
Flyplassledelsen på Torp skjønte også dette.

Ryanair gavner ingen andre enn seg selv. Billigbilettene er helt å holdent på Ryanairs premisser,
Det er synd på Rygge.

plane-spotter
15-08-2011, 15:48
Som det er nevnt her inne flere ganger så har planen fra dag en vært at Rygge skal gå i null om ett eller to år fra nå. Fra oppstarten så har flyplassen gått mindre i minus for vært år som går. Som IMM nevner så har de heller ikke hatt mye valg, og jeg er ganske sikker på at de taper mindre penger nå med Ryanair base enn da de bare hadde Norwegian.

Jeg husker godt diskusjoner her inne før flyplassen åpnet. Den gang mente mange at det ikke var marked for flyplassen, det er motbevist. Mange mente også at Rygge kom til å bli en ren charter flyplass, noe jeg tror det kan ligge noe i siden all Charter fra flyplassen går så det suser, men også dette er motbevist med Ryanair basen. Selvom skepsisen er stor så er jeg positiv og tror at det ordner seg. Flyplassen er ikke mer enn fire år gammel, husk det!

Og til NorwayDY: Prøv å begrunn meningene dine med noe mer enn personlige anntagelser. Hvor har du fra at Vestfoldinger reiser mer enn folk boende i andre fylker? eller at Ryanair ikke flyr Norske PAX?, og at utenlandske passasjerer ikke legger igjen penger?

Hvis det stemmer at Vestfoldinger reiser mer, så kan det jo tenkes at det er pga Ryanair?

Hpkris
15-08-2011, 16:05
Som det er nevnt her inne flere ganger så har planen fra dag en vært at Rygge skal gå i null om ett eller to år fra nå. Fra oppstarten så har flyplassen gått mindre i minus for vært år som går. Som IMM nevner så har de heller ikke hatt mye valg, og jeg er ganske sikker på at de taper mindre penger nå med Ryanair base enn da de bare hadde Norwegian.

Jeg husker godt diskusjoner her inne før flyplassen åpnet. Den gang mente mange at det ikke var marked for flyplassen, det er motbevist. Mange mente også at Rygge kom til å bli en ren charter flyplass, noe jeg tror det kan ligge noe i siden all Charter fra flyplassen går så det suser, men også dette er motbevist med Ryanair basen. Selvom skepsisen er stor så er jeg positiv og tror at det ordner seg. Flyplassen er ikke mer enn fire år gammel, husk det!

Og til NorwayDY: Prøv å begrunn meningene dine med noe mer enn personlige anntagelser. Hvor har du fra at Vestfoldinger reiser mer enn folk boende i andre fylker? eller at Ryanair ikke flyr Norske PAX?, og at utenlandske passasjerer ikke legger igjen penger?

Hvis det stemmer at Vestfoldinger reiser mer, så kan det jo tenkes at det er pga Ryanair?

Er jo bare å se på regnskapet til Rygge så går det jo nedover med minus tallene for vært eneste år. Håpe at de kommer seg i 0 eller + om et år eller to.
Flere har jo sagt at flyplassen er ganske ny, så uansett blir litt feil å sammenligne med en "gammel" flyplass.

Bra det er flere som etterlyser NorwayDY's begrunnelser.

Fnate
15-08-2011, 16:13
Jeg husker godt diskusjoner her inne før flyplassen åpnet. Den gang mente mange at det ikke var marked for flyplassen, det er motbevist.

Det er vel noe offensivt å kalle det motbevist før de har vist sorte tall.

laurenz
15-08-2011, 18:45
Det er vel noe offensivt å kalle det motbevist før de har vist sorte tall.

Nja...... der er jeg uenig. Når de har omtrent like mange passasjerer som Torp så har vel det bevist markedet. At de ikke har sorte tall enda er noe annet.

RYKogREIS
15-08-2011, 21:01
Synes synd på de som undervurderer Ryanair og Rygge.
Det er flere ruter fra Rygge nå enn noen kunne drømme om.

Norwegian, SAS, Torp og Gardermoen vil gå på en kjempesmell om de ikke følger med og kutter kostnader.

Rygge et et nybygg og har ny rullebane som kostet skjorta. Når det begynner å bli nedbetalt vil overskudd komme.

Ikke rart om Wizzar, Easyjet, City airlines m.fl lukter på Norge og Rygge.
Torp er 1 time og 30 min med bil unna Oslo sentrum og er et dårlig alternativ.
Gardermoen 40 minutt unna Oslo sentrum og er rådyrt både med flytog og flybuss.
Rygge er 45 minutt unna Oslo sentrum og er billig med bil og buss.

Rygge er fremtiden - mange her som må slutte å stikke hodet i sanden ellers er dere histore om noen få år som så mange andre i bransjen før dere... Norwegian som ikke turte å satse vil angre på lang sikt.

Redcap
15-08-2011, 23:10
Rygge et et nybygg og har ny rullebane som kostet skjorta.

Har de det ? Terminalbygget er nytt ja, men stripa er eid av forsvaret.

http://forsvaret.no/om-forsvaret/avdelinger-i-forsvaret/luftforsvaret/Sider/Rygge-flystasjon.aspx

Someone
15-08-2011, 23:22
Rygge et et nybygg og har ny rullebane som kostet skjorta. Når det begynner å bli nedbetalt vil overskudd komme.


Som nevnt så eier ikke Rygge rullebanen og det er lenge til byggningsmasse og infrastrukturen både vil være avskrevet og nedbetalt. Slike ting avskrives normalt over 10-30 år og også linjært, slik at avskrivningene vil være det samme i år som i 2020, gitt at det heller ikke investeres noe i mellomtiden.
Dog så har dette ingen cash effekt, det har derimot vedlikeholdkostnader og nødvendige reinvesteringer som vil øke med alderen på byggningene. Og et nytt bygg er normalt billigere i drift enn et gammelt

Og det er dyrere å kjøre til RYG enn OSL, og forskjellen i kollektivtransporten er ikke så stor

Men ja, Rygge har en fremtid som en sekundær flyplass til Oslo, for de som enten er gjerrige eller har dårlig råd

Mjolnir
15-08-2011, 23:33
Ikke rart om Wizzar, Easyjet, City airlines m.fl lukter på Norge og Rygge.
Torp er 1 time og 30 min med bil unna Oslo sentrum og er et dårlig alternativ.
Gardermoen 40 minutt unna Oslo sentrum og er rådyrt både med flytog og flybuss.
Rygge er 45 minutt unna Oslo sentrum og er billig med bil og buss.

Rygge er fremtiden - mange her som må slutte å stikke hodet i sanden ellers er dere histore om noen få år som så mange andre i bransjen før dere... Norwegian som ikke turte å satse vil angre på lang sikt.

For de rette aktørene kan jeg være enig. Norwegian som er sterkt tilstede på Gardermoen ender som tidligere nevnt bare opp med å konkurrere med seg selv.

At det koster omtrent det samme og ikke tar så veldig mye lengre tid å komme seg fra Oslo sentrum til Rygge enn til Gardermoen gir et enormt potensiale som LCC-flyplass. At Rygge har mye av det samme catchment area som OSL betyr at tradisjonelle selskaper sannsynligvis aldri vil etablere seg der.

Slik jeg ser det er problemet til Rygge (og mange andre i lignende situasjon) den spesielle markedsposisjonen FR har hvor ingen tør å konkurrere med dem. I en perfekt verden burde Rygge komplementere Gardermoen med et utvalg LCCer som Ryanair, Wizz Air, Easyjet m.fl. Vueling og Germanwings kunne også være kandidater i en slik sammenheng.

Hpkris
16-08-2011, 00:41
Men ja, Rygge har en fremtid som en sekundær flyplass til Oslo, for de som enten er gjerrige eller har dårlig råd

Tror det blir dårlig med biz reiser fra Rygge sånn sett egentlig :(

plane-spotter
16-08-2011, 01:14
Ser poenget med dårlig råd eller gjerrig, men blir litt for enkelt. Det bor nesten 300 000 tusen mennesker i Østfold, og Rygge ligger omtrent midt i fylket. Det er klart det er marked for i alle fall en rute til en HUB. Problemet er selfølgelig at ingen selskaper vil konkurere med seg selv fra OSL, som igjen har blitt nevnt en del ganger her inne.
MEN, som "RYKogREIS" poengterer, så skal man ikke undervurdere RYG. En grunn er de fine prisene på RYG (bortsett fra for småfly). Grunn nummer to er det faktum at Nærheten til OSL og selskapers frykt for å konkurere med seg selv IKKE nødvendighvis er en ulempe. Det er ikke skrevet i leksikon at absolutt alle nettverksselskaper må fly til OSL, mens nærheten kan tiltrekke seg flere selskaper ala Ryanair, som ikke finnes på OSL.

Akkurat som det ikke er sikkert at Ryanair eller Norwegian blir på Rygge for alltid, som kan man aldri utelukke at selskap som Wizzair, KLM, og EasyJet en gang vil vise interesse for flyplassen.

Til slutt, hadde Norwegian hatt fem basefly på RYG og tallene fortsatt var røde, så tror jeg fortsatt pipa hadde hatt en annen tone en slik det er nå. Skepsisen til Ryanair er nok høy her inne, mens den ikke er like høy blant passasjerer generelt.

RWY 24
16-08-2011, 01:17
Og det er dyrere å kjøre til RYG enn OSL, og forskjellen i kollektivtransporten er ikke så stor

Men ja, Rygge har en fremtid som en sekundær flyplass til Oslo, for de som enten er gjerrige eller har dårlig råd
Hva mener du med dette?

Det kommer vel an på hvor du reiser fra om det er dyrere å kjøre til RYG enn til OSL?

RYG vil vel kunne være en grei flyplass hvis avgangene og destinasjonene klaffer for andre enn de gjerrige eller fattige også? Selv kjenner jeg mange som setter pris på 5 til 40 minutters reisevei til flyplassen i stedenfor 90 til 120 minutter når de skal til London eller Berlin.

Hpkris
16-08-2011, 01:17
Ser poenget med dårlig råd eller gjerrig, men blir litt for enkelt. Det bor nesten 300 000 tusen mennesker i Østfold, og Rygge ligger omtrent midt i fylket. Det er klart det er marked for i alle fall en rute til en HUB. Problemet er selfølgelig at ingen selskaper vil konkurere med seg selv fra OSL, som igjen har blitt nevnt en del ganger her inne.
MEN, som "RYKogREIS" poengterer, så skal man ikke undervurdere RYG. En grunn er de fine prisene på RYG (bortsett fra for småfly). Grunn nummer to er det faktum at Nærheten til OSL og selskapers frykt for å konkurere med seg selv IKKE nødvendighvis er en ulempe. Det er ikke skrevet i leksikon at absolutt alle nettverksselskaper må fly til OSL, mens nærheten kan tiltrekke seg flere selskaper ala Ryanair, som ikke finnes på OSL.

Akkurat som det ikke er sikkert at Ryanair eller Norwegian blir på Rygge for alltid, som kan man aldri utelukke at selskap som Wizzair, KLM, og EasyJet en gang vil vise interesse for flyplassen.

Til slutt, hadde Norwegian hatt fem basefly på RYG og tallene fortsatt var røde, så tror jeg fortsatt pipa hadde hatt en annen tone en slik det er nå. Skepsisen til Ryanair er nok høy her inne, mens den ikke er like høy blant passasjerer generelt.

Hadde ikke vært dumt med KLM så man iallefall hadde klart å fått ett nettverksselskap der.
Greit å ikke bare bruke Ryan når man skal fly.
Men den vanlige uintresserte flyforbuker tenker nok ikke slik som mange andre her inne vil jeg tro.

Someone
16-08-2011, 06:50
Hva mener du med dette?

Det kommer vel an på hvor du reiser fra om det er dyrere å kjøre til RYG enn til OSL?

RYG vil vel kunne være en grei flyplass hvis avgangene og destinasjonene klaffer for andre enn de gjerrige eller fattige også? Selv kjenner jeg mange som setter pris på 5 til 40 minutters reisevei til flyplassen i stedenfor 90 til 120 minutter når de skal til London eller Berlin.

Nå satte jeg tingene litt på spissen her, men jeg ser fremdeles ikke at Rygge kan bli noe mer enn en sekundærflyplass for markedet fra Oslo. Noe ala Stanstead i beste fall

Selvsagt kommet det an på, men tok nå basis for folk fra Oslo, så tok utgangspunkt i Oslo S

Ja, selvsagt er flyplassen fin for de som bor i området, og dermed slipper å kjøre til OSL. Men jeg er fortsatt spørrende til hvor stort dette markedet er, hvilket ting også tyder på da det ikke virker være lett opprettholde ruter primært myntet på lokalmarkedet. Tenker da f.eks på innenlandsrutene, hvor DY ikke gjør/gjorde det spesielt bra. Ihvertfall ikke med 737-materiell, men det samme gjelder TRF. Men dette gjør også at dere ofte for det må kjøre til OSL hvis man skal reise et annet sted eller en annen dag enn når Ryanair flyr

Rygge kommer ikke til å forsvinne, og har sin funksjon, men om den noen gang vil oppfylle Thon og Orkla sine krav til avkastning stiller jeg med tvilende til.

Wig-wag
16-08-2011, 11:11
Rygge kommer ikke til å forsvinne, og har sin funksjon, men om den noen gang vil oppfylle Thon og Orkla sine krav til avkastning stiller jeg med tvilende til.

Om Thon ikke tjener penger sånn direkte på Rygge i første omgang, så kanskje han får inn pengen likevel hvis turister som kommer til landet med Ryanair bor på hotellene hans. (Den myten noen prøver å etablere om at det bare er fattigfolk og riff-raff som reiser med Ryanair, er fryktelig feil).

Men hvis Orklas intensjon med å investere i Rygge var å få gode forbindelser for forretningsreiser, så er de nok skuffet.