PDA

View Full Version : Hvordan jobber crew på long haul?


FreqF
14-08-2011, 22:47
Hei,
Er det noen som vet hva slags "skiftplan" henholdsvis piloter og annet crew jobber på SAS long haul?

Jeg vet forsåvidt at FA roteres inn fra hele SAS, men hvordan er det med pilotene? Flyr de annet materiell innimellom langrutene eller er en A330/340-pilot dedikert til den flytypen?

Hvor lenge er det mellom hver tur?

SAS CC
15-08-2011, 16:46
Piloter: Vores A330/340 flyver udelukkende disse to typer og omskoles efter anciennitet og behov. Disse piloter flyver på hele vores LH-rutenet fra både ARN, CPH og OSL. Jeg mener, de har som minimum 3-4 fridage imellem deres flyvninger, øst/vest. De øvrige piloter i SAS Short haul, flyver fra deres respektive baser i ARN, CPH og OSL - hhv. Boeing 737 (ARN og OSL) og Airbus 320/MD80/CRJ900 (CPH)

Cabin crew: Kabinepersonalet i SAS er baseopdelt og flyver udfra de respektive baser: ARN, CPH og OSL på både kort- og langrutenettet (efter anciennitet og behov). Dog slinges cabin crew fra OSL via CPH og flyver sammen med cabin crew fra CPH. Der er typisk to nordmænd på enkelte flights ud af CPH. Vores svenske kollegaer flyver kun på "egne" LH ruter, nemlig New York og Chigago.

SBT
15-08-2011, 23:48
SK907 Oslo - New York hadde 2 svenske CC da jeg fløy dit, altså ikke kun nordmenn.

Mjolnir
16-08-2011, 00:04
Trenger CC "typerating" slik som piloter? Hvor mange flytyper er det i tilfelle vanlig å være sertifisert for? Hvor lang tid tar det evt. å kurses i en annen flytype?

pendler
16-08-2011, 05:23
Det finnes svenske CA på Oslobasen også, ikke bare nordmenn;)

MountainDew
16-08-2011, 06:23
Trenger CC "typerating" slik som piloter? Hvor mange flytyper er det i tilfelle vanlig å være sertifisert for? Hvor lang tid tar det evt. å kurses i en annen flytype?

Ja du må ha sertifiseing for hver flytype. I KLM kan man fly inntil 3 typer som CC.
Sist gang jeg fløy med KLM snakket jeg med en CC som fløy 737, 747 og 777. Tidligere fløy hun også i tillegg MD11, men det ble endret.

FlightDeck
16-08-2011, 08:52
Vores svenske kollegaer flyver kun på "egne" LH ruter, nemlig New York og Chigago.

Samtidig er det vel ganske mange svensker som har base på CPH - og dermed blir det også en del svensker på de interkontinentale rutene herfra.

FlyHi
16-08-2011, 09:04
Ja du må ha sertifiseing for hver flytype. I KLM kan man fly inntil 3 typer som CC.
Sist gang jeg fløy med KLM snakket jeg med en CC som fløy 737, 747 og 777. Tidligere fløy hun også i tillegg MD11, men det ble endret.

Hos SK flyver man også 3 typer - f.eks:

CRJ/MD/A330-340
CRJ/A320/A330-340
Osv

Dvs det skelnes mellen "stor" og "lille" Airbus, som ikke er samme type.

SAS-Steward
16-08-2011, 11:29
SK907 Oslo - New York hadde 2 svenske CC da jeg fløy dit, altså ikke kun nordmenn.

Det er flere svensker, med base i Oslo. Så de var nok Oslo-basert.

FreqF
16-08-2011, 22:28
Piloter: Vores A330/340 flyver udelukkende disse to typer og omskoles efter anciennitet og behov. Disse piloter flyver på hele vores LH-rutenet fra både ARN, CPH og OSL. Jeg mener, de har som minimum 3-4 fridage imellem deres flyvninger, øst/vest. De øvrige piloter i SAS Short haul, flyver fra deres respektive baser i ARN, CPH og OSL - hhv. Boeing 737 (ARN og OSL) og Airbus 320/MD80/CRJ900 (CPH)

Takk for svar :)

Er det slik at 330/340-pilotene jobber kontinuerlig med 3-4 fridager mellom eller har de lengre perioder med fri (utenom ferier selvsagt)?

Forstår jeg det riktig hvis de flyr først en slinge vestover og så en sørover?

Hypern
16-08-2011, 23:01
Mens vi er inne på det hvordan jobber de på en flight? Bytter vel på å ta pauser i crewrestområdet? Pilotene sover vel på skift? Man har vel også crewstopp på de lengste rutene, MIN døgnrytme ville iallefall vært helt fucka om jeg skulle jobbet som crew på det samme flyet frem og tilbake longhaul. Jeg vet jo hvordan jeg kjennes ut etter longhaulflyginger og det er ikke en veldig komfortabel følelse som oftest.
Kom akkurat hjem fra Tokyo. Føler meg ganske sliten selv etter å ha flydd first class så blir nok senga snart.

Piper
16-08-2011, 23:05
Men hvordan er "skifte" på en langtur? Hvor lang pause blir det før man flyr tilbake fra for eks USA og Japan. Har piloter og cabin personal samme turnus?

SAS CC
16-08-2011, 23:58
Piloter har naturligvis også standby dage, som jo også er en slags duty. Så efter en EWR, ligger der fx tre fridage og derefter fem standby dage og derefter tre-fire fridage igen. Det kan også være en EWR, så tre fridage, så en ORD og derefter fx fire fridage.

På vores flights til USA (EWR, IAD og ORD) flyver vi med kun to piloter og de må naturligvis ikke forlade cockpittet (andet end et kort "do"besøg). Når det kommer til pause, hedder det "controlled rest", hvor den ene hviler i sit sæde mens den anden passer radio, computere, controls og kommunikation med cabin. Endvidere er der på alle natflyvninger en fuldstændig skemalagt intern kommunikation mellem flight deck og cabin, hvor vi, der er "on duty" i kabinen på bestemte tidspunkter får et opkald derude fra for at sikre, at alt er ok.

På flights til Asien, er der myndighedskrav om tre piloter i cockpittet. Kaptajn, styrmand og en "relief pilot". Dvs, at der altid er to piloter på FD mens den tredje sover i crew bunker (lige bag cockpit). Det er op til det enkelte flight crew, hvordan de ønsker at fordele deres hviletid - ligeledes i kabinen.

På stort set alle long haul destinationer, følges piloter og kabine ad. Dog har vores piloter én dags længere lay over i BKK end os i kabinen.

FBU 4EVER
17-08-2011, 12:12
Vi som flyr A3A4 i SAS har kun 3 dager fri mellom slingene. Med unntak av BKK hvor vi har to netter, en sjelden gang tre, så har vi stopp på 25-26 timer på alle destinasjoner. Alle US-flight'er går med to piloter, resten med to pluss en reliefpilot.
En typisk flight med tre piloter er en tur til f.eks PEK. Etter avgang blir det utarbeidet en "hvileplan". Som regel er det reliefpilot som tar første hvileperiode, ca. 45 min etter take-off, som varer 1:10-20. Deretter PF, dvs piloten som "flyr" leg'en, og til slutt PNF. Deretter tar man en runde til. PNF avslutter sin hvileperiode ca. 30-40 min. før landing. På lengre flight'er, som f.eks NRT-CPH og BKK-CPH, kan man ha tre runder med hvileperioder.
Våre stand by-perioder varer 10 -12 dager.

Piper
17-08-2011, 15:21
Hvordan blir det gjort på virkelig lange ruter, de som flyr 16 - 17 timer eller mer? Kan det stemme at de er 4 stk, 2 som flyr halve tiden og to som flyr resten?.
Og i kabinen på slike lange turer, hviler de på skift eller bytter de når de er halveis?

Vref
17-08-2011, 15:53
Med en FDP over 13 timer flyr vi med 4 piloter, som tillater 18 timer Fdp. Dette lar oss gjennomfore de lengste turene pa 16+ timer. Hvordan hvilen fordeles er avhengig av hvilken tidssone de forskjellige pilotene er pa, men det mest vanlige er a dele turen i to, med 8 timer i setet pa hver.

Alternativt brukes 'movie/movie/rest/rest' systemet pa de turene hvor ingen har en naturlig natteperiode, som betyr 2 timer hvile, 2 timer arbeid ettetfulgt av 6/6 eller lignende. Det er 'common courtesy' a la dem som flyr gjennom sin 'circadian low' noe ekstra hvile.

PF er tilbake i setet sitt 1 time for landing, og alle 4 er pa plass ved TOD.

I kabinen jobber samtlige under 'service' periodene (vanligvis 2 timer etter avgang og for landing) og fordeler hvilen over perioden i midten.1/3 vil da hvile til enhver tid (vi har 16 stykk CC ombord, noe som gir cirka 3 timer hvile til hver CC pa en 16t tur.

Savipix
17-08-2011, 21:48
Ah, crew planning!

Det mesta har redan tagits upp men jag kan lägga till lite. Hur många fridagar man har beror också lite på vilken anställningsprocent man har. I tillägg skiljer sig avtalen lite mellan DK/SE/NO i SAS med hur dessa skall fördelas. Det är också regler på antal dagar mellan öst och väst produktion. I SK finns endast ett fåtal som flyger ren long-haul produktion från CPH (som är den bas jag arbetar mest med). Kombinationerna är många. Man skall får ha max 3 typer. Har man två "i boken" skall man flyga minst 1 gång var sjätte månad och vid tre typer är det max 90 dagar mellan turerna som gäller.
När det gäller vila går crew på skift som beror lite på hur lång flygtiden är. På BKK tror jag CC får totalt 3 timmars vila inflight (correct me if I am wrong) och denna läggs upp av besättningen själva ombord.

Utbildning till ny flygplanstyp är till viss del bolagsspecifik. I SK skall man ha 2 release legs efter ground course följt av 8 legs som "new" på typen. Har man däremot flugit den inom 5 år räcker det med 2+6. Kommer man ny från gatan är det lite annorlunda men det är en helt annan topic. Vi har alla nationaliteter på alla baser. "It's Scandinavian" :)

Bizflyer
17-08-2011, 22:29
Det var sånn man gjør det i SAS.
Men hva med andre selskaper?

Har alltid hatt inntrykk av at f.eks. Thai har hatt flere CC'er enn SAS på longhaul?
I tillegg har jeg sett både hos TG og SQ at 2 piloter kommer bak på biz og bruker 2 reserverte seter som crewrest. Det må vel bety at de har 4 piloter på turen?
de turene jeg har sett piloter kommet bak har vært 777 maskiner. Der trodde jeg pilotene hadde senger oppe over bizclassen? Mener å ha sett dette på bilder, men det er kanskje ikke alle selskaper som bestiller det når flyene handles inn på supermarkedet?

BF:cool2

Savipix
17-08-2011, 22:37
Det var sånn man gjør det i SAS.


och det var ju precis vad trådstartaren frågade :cool:

Bizflyer
17-08-2011, 22:42
och det var ju precis vad trådstartaren frågade :cool:

Jepp!
Men så ble jeg nyskjerrig på hva andre selskaper gjør! Og i forhold til overskriften er vi on-topic!^_^

BF:cool2

Discus
17-08-2011, 23:32
de turene jeg har sett piloter kommet bak har vært 777 maskiner. Der trodde jeg pilotene hadde senger oppe over bizclassen? Mener å ha sett dette på bilder, men det er kanskje ikke alle selskaper som bestiller det når flyene handles inn på supermarkedet?


Crew-rest varierer mellom selskaper. Eks. har KLM crew-rest for piloter i business-kabinen på sine A330, mens Delta har crew-rest back cockpit på sine A330. Ser du to piloter som hviler samtidig så kan du være sikker på at det er minst to andre en plass ombord.

LN-KGL
18-08-2011, 11:06
Mener å ha sett dette på bilder, men det er kanskje ikke alle selskaper som bestiller det når flyene handles inn på supermarkedet?

Og så er det noen som modifiserer sine fly og monterer sine egne design. Her er et eksempel på det, køyer for kabinansatte som man finner bak i himlingen til BAs 777.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/600/MPoint/Crew_rest_BA.jpg

Utflyttet
18-08-2011, 11:50
Og så er det noen som modifiserer sine fly og monterer sine egne design. Her er et eksempel på det, køyer for kabinansatte som man finner bak i himlingen til BAs 777.


SQ sine 777 har nedgang via en luke i dørken ved galley bak biz, sist jeg så noe. Nedi der er det soveplass til 3-4 stk.

-A

Tally-Ho
18-08-2011, 11:55
Thomas Cook Scandinavia har ikke relief pilot (s) ombord på sine A330. Derfor er man også meget begrenset av subpart Q. Flyvningene til Thailand / Karibien etc. ligger tett på bergrensningene, med nattflyging i WOCL. Til gjengjeld har man en god nedhviling med min. 3 netter på disse longhauls.

A330-pilotene er mixed, og kan ta legger med A320 / A321 i slingen, om det skulle være aktuelt.

For de fleste oppleves nok vinterslingene (longhauls) som langt mer spennende enn de mer hektiske sommerslingene på Middelhavet o.l. Mens andre opplever det som slitsomt med jetlags (øst - vest), og heller tar de kortere turene.

Tally-Ho

Someone
18-08-2011, 12:00
Continental has ca samme løsning som BA, ved at hvileområdet er plassert oppunder taket ved dør 3 på sine 777-200ER

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010091.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010090.jpg

Dreyer
18-08-2011, 23:44
TG 777 har hvertfall flight crew rest over bizkabinen.

Morsomt å høre hvordan det funker i litt forskjellige selskaper hvertfall :)