View Full Version : Chile på kryss og tvers
Turen startet i TOS fredag 19/11 2010 og gikk til OSL med SK, deretter til FRA og så til BUE lørdag 20/11 med LH sin 747-400. Fløy økonomi uten at det la noe som helst demper på opplevelsen. I FRA ble også Sky Lounge, der Dinersinnehavere har adgang, besøkt. Er i motsetning til mange andre godt fornøyd med denne loungen – rolig atmosfære, gratis drikkevarer, gratis potetgull, gratis småkaker og snitter og gratis (og stabilt) wifi. 1000 ganger bedre enn å vente i den vanlige terminalen er det! Men har man lite tid og kun flyr fra Terminal 1, så er det litt omvei å komme seg dit.
Flyturen FRA-BUE tok nesten 14 timer og hadde avgang i 23-tida på kvelden. Da ble det tid til litt mat og filmseing (på medbrakt utstyr), nesten 8 timer(!) soving, og så litt mer film, enda mer mat, innflygning og til slutt landing. Var dermed ikke så altfor trøtt da vi ankom EZE.
Det endelige målet for turen var Chile og vi hadde videre fly til SCL senere på dagen. Vurderte å ta en tur innom byen, men ettersom det var et stykke (22 km) og ikke latterlig billig å ta taxi bestemte vi oss for å bare vente på flyplassen de ca seks timene.
Søndag 21. november
EZE-SCL
AC093, avg 1750, ank 2005
767-300ER C-GHLK
Sete Husker ikke, men det var et A-sete rett bak en vegg.
Innsjekkingsområdet på EZE:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4510.jpg
Sjekket selvfølgelig inn på automaten for neste fly:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4515.jpg
Etter hvert åpnet også bag-drop, eller Web Check-In som de kaller det der i gården:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4516.jpg
På vei mot avgangshallen kunne vi også se flyet vi hadde ankommet med tidligere på dagen og som var blitt fjernparkert siden sist:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4517.jpg
Det var altså Air Canada som skulle bringe oss den siste etappen BUE-SCL. Ikke helt innlysende akkurat, men legget er selvfølgelig en del av ruta YYZ-SCL-BUE v.v. Og litt artig var det jo å få en smak av Canada på en reise som var så langt unna. Canada altså.
Det var ikke lett å få et vettig bilde av flyet, men her er et forsøk i det minste:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4518.jpg
Satt som sagt rett bak en vegg, dvs god plass til kne, og dårlig plass til å strekke ut beina. Knyttnevetest bestått:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4533.jpg
TV-skjerm med stikkontakt og USB-kontakt (hva nå den enn er til) i veggen foran:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4519.jpg
I det vi takser ut ser det ut som at AA har et par fly på langtidsparkering der nede:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4523.jpg
Terminalbygninga på EZE:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4525.jpg
Og etter take-off ser vi inn mot sentrum av BA:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4530.jpg
Denne turen forløp også helt greit. Min reisekamerat var plassert et annet sted i flyet, men jeg kom i prat med sidemannen som var en utvandret skotte som bodde i Argentina og drev med kveg.
(Mmmmmm, argentinsk biff, mmmmm, sikle, sikle, sikle). <-Tenk Homer Simpson..
Nå skulle han til Canada på kveg-messe! Maten vi fikk servert var ikke mye å rope hurra for; tørt brød med steinhardt smør som bare gjorde at brødet gikk i oppløsning når man prøvde å smøre på det. Pålegget var godt i hvert fall. Men på en flytur på ca to timer så er ikke maten så viktig.
Etter hvert tok vi bakken i SCL:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4538.jpg
På vei ut av flyet knipset jeg også bilde av en vanlig seterygg:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4543.jpg
Og den fancye ”Executive First Class”, ikke så bra bilde, men, men:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4544.jpg
Bilde av flyet når vi var gått av var ikke stort bedre enn det før vi gikk på:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4546.jpg
Dette var første av fire ankomster på SCL på denne reisa og byen ble besøkt tre av gangene.
Santiago virket som en koselig, moderne, ren og ryddig by med mange innslag av grønt. Folket var også hyggelig.
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4568b.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4605b.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5324.jpg
Presidentpalasset
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4636.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4681b.jpg
Tirsdag 23. november
SCL-PUQ
LA287, avg 1535, ank 1910ish
A320 CC-CQN
Sete 4A
Etter litt under to døgn i Santiago var det tid for å sette kursen sørover. Flyet gikk ikke før i halvfiretida, så det var bare å ta det helt med ro og sjekke ut fra leilighetshotellet rundt klokka tolv og så dra ut til flyplassen.
Innsjekkingsområdet på SCL:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4707.jpg
Som dere ser så var det en stille tirsdag på SCL, eventuelt supereffektiv innsjekking av LAN som gjorde at det ikke var noen køer. Sikkerhetskontrollen var også en fornøyelig opplevelse; smilende og hyggelige vakter og ingen av dem brydde seg med å sjekke hvor mye væske man hadde og pc-er og iPadder kunne bare ligge i sekkene. Mer om sikkerhetsopplegget senere!
Vel inne i avgangshallen kunne man observere at også her var AA sterkt representert:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4714.jpg
LAN sin lavpriskonkurrent Sky Airline satset hardnakket på 200-versjonen av 737 virket det som:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4718.jpg
Rent og ryddig i innenlandspiren på SCL:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4717.jpg
Pacific Club var et loungekonsept på alle flyplassene i Chile og der var det adgang for Dinerskortinnehavere. Tenkte meg innom en tur, men snudde i døra av all røyken som slo mot meg ettersom dette også var en smoking lounge:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4721.jpg
Gikk etter hvert til gaten:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4730.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4737.jpg
LAN kjører hardt på dette med sekvensiell boarding og får alle passasjerer til å stille opp i to køer, én for de bak i flyet og én for de foran, i god tid før de starter ombordstigninga. Også mer om dette senere!
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/IMG_4733-1.jpg
Vel om bord kunne jeg konstatere at det var god beinplass:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4740.jpg
Et par bilder etter take-off:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4750.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4755.jpg
Den gratis serveringa om bord besto i drikke og en boks med tre ulike typer kjeks. Ikke mye å bli mett av på en 3,5 timers flytur, men så lenge det er gratis kan man ikke klage. Og kjeksen var veldig god!
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4765.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4766.jpg
Da var det bare å slappe av med å se litt film på iPadden og nyte utsikta ut av vinduet. Filmen ”The Killers” ble vist på overhead-skjermene, men den giddet jeg ikke å følge med på.
Det ble mer og mer snødekte fjelltopper jo lengre sør vi kom.
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4768.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4772.jpg
Her er vi på innflygninga og vi kunne se et landskap med veldig spredt bebyggelse og få trær:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4778.jpg
Byen Punta Arenas:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4786.jpg
Det blåste noe helt sinnsykt nede på sydspissen av Sør-Amerika, så karen som vinket oss inn var godt påkledd:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4790.jpg
Da var det bare å plukke opp bagasjen i den noe trange ankomsthallen. Med reklame for hotellet vi bodde på oppe til venstre:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4793.jpg
Det føltes som å komme til en utpost av verden, og mens det var sommer og behagelige temperaturer i Santiago var det 10-11 grader her nede, i tillegg til den hissige vinden. Det kjentes litt som å reise fra Sør-Norge til Finnmark;)
På vei inn til byen:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4797.jpg
Punta Arenas har 120 000 innbyggere og er verdens sørligste by med 100 000 eller flere. Og ellers er det knapt mulig å komme noe mer sør på fastland bortsett fra Antarktis.
Bygatene var ganske stille:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4805-1.jpg
Best Western Hotel Finis Terrae, bestilt via hotels.com:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4813.jpg
Her fikk man jo EBB-poeng også, selv om de i resepsjonen ikke hadde peiling på hva jeg snakket om da jeg ba dem registrere det. Fikk dem i hvert fall til å kopiere EBB-kortet sammen med regninga og etter et par måneder ramlet det inn 300 poeng på kontoen. Bodde der ei natt til, ei uke senere, da var det av en eller annen grunn min reisekamerat sitt navn som sto på regninga og de poengene så jeg aldri noe til.
Tida mellom overnattingene på hotellet ble tilbrakt i telt i Patagonias nasjonalpark Torres Del Paine:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4862b.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4939.jpg
I åpent landskap blåste det noe utrolig(!):
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_4988.jpg
Men vakkert var det:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5040b.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5082.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5097b.jpg
Chiles beste øl(!):
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5220.jpg
Om du er interessert i hiking/trekking i Patagonia så gjennomførte vi ei rute som kalles for ”W Trek”, bare spør meg hvis du planlegger tur og lurer på noe. Det samme gjelder for øvrig Inka Trail i Peru som ble tatt året før. Nå ble det for mye som ikke er flyrelatert, så over til neste flyreise!
Tirsdag 30. november
PUQ-SCL
LA280, avg 1130, ank 1500ish
A320 CC-BAC
Sete 7A
Etter ei uke nede i Chiles svar på Finnmark var det tid for å reise tilbake til sivilasjonen.
Terminalen på PUQ:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5255b.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5260.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5259.jpg
Gate 1:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5261.jpg
Det var godt belegg på flyet ettersom jeg hadde BN158. Legg merke til oppmøtetida i gaten; SENEST 45 minutter før avgang:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5265.jpg
Avstigende passasjerer går ned på den forblåste tarmac-en:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5264.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5272.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5273.jpg
Som tidligere nevnt er LAN ekstremt opptatte av dette med sekvensiell boarding, og her var det intet unntak:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5270.jpg
De er veldig proffe i LAN, så proffe at de nesten er som roboter som mister evnen til å TENKE selv. For når flyet hadde parkert ved gaten hadde de ikke klart å kjøre til brua, uvisst hvorfor. Mulig pga at det blåste så mye, ikke vet jeg. Det ble opplyst om at alle måtte benytte den bakre inngangen. Men tror dere at de snudde på boardingrekkefølgen; at det muligens i dette tilfellet hadde vært mest effektivt at de i den fremste halvdelen gikk om bord først? Neida, her SKULLE normal prosedyre følges; bakerste halvdel først, og de på rad 1-14 måtte pent vente til absolutt alle på rad 15-28 var gått inn:headbang
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5277.jpg
Etter å ha krabbet over alle passasjerer på rad 15-28 som holdt på å plassere håndbagasje og ta av seg ytterklær, kom man seg til slutt til sete 7A og flyet kunne etter hvert takse ut fra stand 1 (det var tre):
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5283b.jpg
Andre gjester på PUQ denne dagen:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5288.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5262.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5291.jpg
Følte meg nesten som hjemme da jeg så dette skiltet:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5293.jpg
Men vi kjørte videre til denne banen:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5295.jpg
I tillegg hadde de en bane 07/25, altså tre rullebaner på en flyplass med tre gater. Kjekt å ha når det blåser konstant storm fra alle retninger.
Take-off og så var det bare å slappe av de neste 3,5 timene:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5298.jpg
Knyttnevetest ikke bestått på dette flyet:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5314.jpg
Litt rart egentlig ettersom den ble bestått på forrige fly av samme type, men da var det sete 4A som jo kanskje av og til befinner seg innenfor C-klassen. Ellers var det en fin flytur med samme pakke med kjeks som sist og brus og øl å drikke.
Da vi ankom SCL og hadde gått gangene bort til bagasjebåndene slo det oss; gikk vi virkelig ikke gjennom slike enveisportaler vi er blitt vante med hjemmefra på vei ut fra sikker sone? Og det var ikke noen form for segregering av ankommende eller avreisende passasjerer heller. Og for å hoppe litt i tid; neste gang vi ankom SCL fra et innenlandsfly så jeg spesielt etter noe som kunne hindre at folk gikk motsatt vei fra bagasjehallen og til gateområdet uten å se noe som helst. Døra ut fra bagasjehallen var av typen ”sliding door” med fotoceller kun på den ene sida, men jeg observerte minst en kar som smatt inn der, idet noen gikk ut, for å ta imot sine kjente inne ved bagasjebåndene. Flere rystende observasjoner om sikkerhetsnivået i Chile senere!
Onsdag 1. desember
SCL-CJC
LA342, avg 0715, ank 0925
A318 CC-CZQ
Sete ??
Etter litt over et halvt døgn i hovedstaden gikk turen videre nordover i landet. For min del ble 320-familien nå komplett med baby-airbusen 318.
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5335.jpg
Samme resultat av knyttnevetest som sist:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5339.jpg
Ellers var også dette en fin flytur med den etter hvert sedvanlige eska med kjeks, med brus til.
Jo lengre nord vi kom jo mindre grønt og frodig ble landskapet:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5351.jpg
Her har vi akkurat tatt bakken:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5359.jpg
Terminalbygninga på CJC:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5360.jpg
Flyet som vi nettopp gikk av:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5366.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5367.jpg
Her var det ganske stille og fredelig og liten trengsel rundt bagasjekarusellen:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5372.jpg
Etter litt kunne vi sette oss i denne leiebilen og sette kursen for turistmagneten San Pedro de Atacama:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5374.jpg
Ti mil gjennom Atacama-ørkenen og vi var fremme i San Pedro. Til stor forskjell fra det moderne Santiago var det her lave mursteinshus og uasfalterte veier, nesten som å være i Mexico:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/IMG_5390-2.jpg
Det største attraksjonen i området er uten tvil El Tatio geysirene, verdens høyesteliggende geysirfelt 4200 meter over havet:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5551b.jpg
Andre ting man kan se og oppleve er blant annet en saltsjø med en flamingokoloni, månedal, inkaruiner, stjernesafari og mye mye mer.
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/IMG_5776c.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5512b.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5702.jpg
Etter tre overnattinger var det tid for å tøffe de ti milene gjennom ørkenen tilbake til flyplassen i Calama. Ei veldig øde veistrekning med nesten ingen trafikk, glad vi ikke fikk motorstopp her:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5897.jpg
Lørdag 4. desember
CJC-SCL
LA157, avg 1805, ank 2010
A318 CC-CVN
Sete ??
Terminalen på CJC sett fra landsida:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5904.jpg
Bag-drop:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5906.jpg
Lurer litt på hvem hun der Petra er?
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5907.jpg
I sikkerhetskontrollen kunne jeg observere at én sikkerhetsvakt satt og fulgte med på røntgenmaskinen, mens to andre vakter som satt ved hver sin pc ved siden av satt og spilte Doom eller et annet slags førstepersons skytespill(!).
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5908.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5911.jpg
Jeg hadde fått et random sete i den bakre delen, men her var det masse ledig, så jeg flyttet meg til en treseter ved nødutgangen som jeg fikk helt for meg selv. Kameraten min var på neste fly, 40 minutter senere, denne dagen.
Kjempegod beinplass her altså:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5916.jpg
Takeoff med Calama by ute til høyre:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5923.jpg
Ellers er det ikke mer å si om denne flyturen at den var akkurat like grei som de tre forgående og kjeksene var fremdeles like gode.
Søndag 5. desember
SCL-IPC
LA841, avg 0930, ank 1300
767-300ER CC-CZU
Sete 35L
Etter ei natt på Holiday Inn Santiago Airport (http://www.holidayinn.com/hotels/us/en/santiago/sclap/hoteldetail) var det tid for det jeg hadde gledet meg mest til på denne turen – å besøke Påskeøya! Fra jeg i min barndom leste historien i Donald der de var på Påskeøya har jeg alltid vært fascinert av dette stedet. Og nå skulle jeg endelig få se steinstatuene med de sørgmodige (og på den tida jeg leste Donald skumle) ansiktsuttrykkene med mine egne øyne.
Vi var oppe klokka 0700 på morgenen og det var bare å rusle de få meterne fra hotellet over veien og inn i terminalen. LAN hadde egen innsjekkingsskranke for dette flyet som bidro til følelsen av at dette ikke var et hverdagslig sted å reise til:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5928.jpg
Vel fremme i gaten etter atter en hyggelig sikkerhetskontroll, der de fortsatt ikke brød seg om PC-er, væsker og slikt, kunne vi konstatere at flyet var nesten 1,5 timer forsinket pga sent innkommende fly fra Mexico:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5933.jpg
Ikke noe å gjøre med det og om ikke lenge kom maskinen rullende inn;
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5929.jpg
Her vi på tur til å finne våre seter, en toseter på høyresiden bak i flyet:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5934.jpg
Som dere ser så er setene litt sånn bøtteformaktig og de var også veldig behagelige å sitte i. God beinplass var det også, test bestått:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5935.jpg
Stikkontakter på hver seterad gjorde også at LAN scoret flere og flere plusspoeng:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5942.jpg
I motsetning til de forrige flygningene fikk vi på her ordentlig mat:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5950.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5951.jpg
Kabinen føltes romslig ut:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5954.jpg
Etter nesten 5 timer i lufta der vi kun hadde flydd over hav, hav og atter hav var det endelig land i sikte!
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5956.jpg
Og like etter gikk vi inn for landing:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5959.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5961.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5963.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5967.jpg
Ankomst til høyre og avgangsgaten til venstre:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5966.jpg
Skikkelig sydlandsk mottakelse med orkester og greier:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5969.jpg
Blomsterkjede fikk alle ankommende passasjerer også
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/IMG_5973-1.jpg
Alle hoteller på Påskeøya henter sine gjester på flyplassen, og helt uvitende for oss var mannen som hentet oss en berømt arkeolog som nå i sin pensjonisttilværelse hadde bygget om huset sitt til et hotell.
Sergio Rapu Haoa var navnet og han er faktisk nevnt på wikipedia-artikkelen (http://en.wikipedia.org/wiki/Moai) om steinstatuene på øya. Siden vi var fra Norge kom vi selvfølgelig inn på Thor Heyerdahl. Han kunne fortelle at de hadde vært gode venner og Thor Heyerdahl hadde også brukt å bo hjemme hos han mens han hadde vært på øya. Det var det samme huset som nå var omgjort til hotell, og siden vi var fra Norge og begge navnebrødre av Heyerdahl fikk vi samme rom som han brukte å sove i! Ellers bar hotellet litt preg av at det ikke var helt ferdigbygget, men servicen var upåklagelig.
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6051.jpg
Mr Rapu foreslo at vi kunne møtes i resepsjonen ei stund etter ankomsten så vi kunne gå gjennom alt som var verdt å se. Vi kunne ikke tenke oss at det kunne vært en person med bedre kunnskaper om øya enn han, så dette tilbudet slo vi selvfølgelig til på.
Han ordnet oss leiebil som ble levert på hotellet og ga oss et kart der han tegnet opp ei rute som passet for vårt tidsperspektiv. Kjempebra!
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_5986.jpg
Så å si overalt på øya var det statuer, eller Moai-er som det egentlig heter, å se. De aller fleste var urørte og lå dermed revet ned, mens noen var reist opp igjen.
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6058.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6065.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6060.jpg
Høydepunktet var åssida der statuene virker å stå mer vilkårlig plassert. Der kunne jeg virkelig kjenne meg igjen fra historien i Donald!
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6103.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/IMG_6122-1.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/IMG_6138-1.jpg
Nede ved sjøen var disse gjenreist:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6180.jpg
Mens han her lå henslengt:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6185.jpg
Strandliv var det også muligheter for:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6250b.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6221b.jpg
Det lokale ølet var eksotisk nok, men noe mørkt etter min smak:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6277.jpg
Tirsdag 7. desember
IPC-SCL
LA842, avg 1400, ank 2045
767-300ER CC-CML
Sete 30L
Etter to døgn langt ute i det sørlige Stillehavet var det tid for å vende tilbake til fastlandet.
Terminalen på IPC:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6287.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6291.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6281.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6313.jpg
Vi var så tidlig ute at avgangshallen, eh avgangsrommet, ikke var åpnet enda.
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6292.jpg
Mens vi ventet tok jeg meg en tur på utsiden for å knipse noen bilder av ankomsten til flyet.
Må si at en 767 med winglets i LAN sine farger er utrolig stilig!:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6294.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6297.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6299.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6300.jpg
Avgangsrommet var større enn man skulle tro ut fra hva de kalte det og hadde både benker, butikk og en kafé/bar.
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6301.jpg
Kaféen/baren var litt artig ettersom den befant seg både på grønn og rød sone. Til venstre har vi enda ikke gått gjennom sikkerhetskontrollen, mens til høyre er vi på innsida:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/IMG_6304-1.jpg
Det var to bardisker som gikk fra vegg til vegg, så det var altså sperret for å gå mellom de to områdene, mens de ansatte som befant seg i midten kunne betjene begge sider!
I tillegg hadde avgangshallen en hage hvor man kunne gå ut og nyte frisk luft og utsikt mot flyet:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6305.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6307.jpg
De lokale var også denne dagen på plass for å ønske velkommen de ankommende gjestene:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6310.jpg
Etter litt venting var det klart for ombordstigning og vi kunne bevege oss mot gaten, gate 1 hvis det skulle være noen tvil;)
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6312.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6302.jpg
Må bare få sagt det igjen: LAN sine farger virkelig gjør seg på en 767!:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6316b.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6319.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6320.jpg
Flyturen tilbake til fastlandet var like bra som turen ut til øya, så den er det ikke mer å skrive om. Like før klokka ni på kvelden ankom vi SCL for fjerde gang.
Onsdag 8. desember
SCL-EZE
AC092, avg 1355, ank 1555
777-300ER C-FIUV
Sete 60A
Neste dag gikk turen videre til Argentina, og igjen skulle vi få en smak av Canada for et par timer, denne gangen med en 777.
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6322.jpg
Vi sjekket inn på automaten og var klar for å levere bagasjen:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6323.jpg
Stort juletre hadde de på SCL, litt rart å tenke på at det snart var jul - full sommer som det var.
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6324.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6327.jpg
Det var sannelig ikke lett å ta et bra bilde gjennom vinduene på utenlandspiren på SCL, men her er et forsøk i hvert fall:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6329.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6332.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6333.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6335.jpg
Stikkontakter også her, bra!
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6338.jpg
Test bestått. Her skulle jeg kunne overleve de neste to timene!
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6352.jpg
Venstrefoten kunne strekkes ut, men ikke høyre. Akkurat det var litt irriterende.
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6357.jpg
Like etter take-off åpenbarer de mektige Andesfjellene seg:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6359.jpg
Vi fløy et bra stykke sørover før vi dreide øst og over fjellene. Regner med at det hadde vært for bratt stigning om vi hadde fløyet rett mot øst. Men her har vi akkurat svingt og vi ser fjellkjeden som strekker seg mot nord:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6364b.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6377.jpg
Maten besto i brød, smør og noe pålegg. Setter alltid pris på gratis mat, og vil nødig klage. Men kombinasjonen knusktørt brød/steinhardt smør kommer jeg aldri til å bli tilhenger av.
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6369.jpg
Håpløst!
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6371.jpg
Ankom litt før rute, og jeg knipset et par andre langveisfarende gjester på EZE:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6381.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6385.jpg
Denne, ikke fullt så langveisfarende, var jo litt artig:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6387.jpg
På vei ut gjennom Executive First Class, som i motsetning til 767 som hadde 1-1-1 konfig, hadde denne 1-2-1:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6388.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6389.jpg
Buenos Aires var en enorm og fin by. Høydepunkt er uten tvil VERDENS BESTE biff. Utrolig fantastisk god!
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6448b.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6553.jpg
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6636.jpg
Vårt hotell for tre netter, Days Inn. Ikke så mye å skryte av akkurat.
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6641.jpg
Lørdag ettermiddag gikk ferden hjemover med LH 747-400, D-ABVC, en helt OK tur det også:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6392b.jpg
Etter ankomst FRA:
http://i615.photobucket.com/albums/tt235/torlovin/TPC/IMG_6651b.jpg
Søndag 12/12 gikk deretter turen videre til OSL og TOS, og man var klar for hverdagen og julestria…
Spennende og artig rapport.
Shit, dere får det nå gjort! Steike kult, ikke noe annet å si :up:
FlyboyKarsten
13-08-2011, 23:02
Tusen takk for en fin rapport med ekstremt bra bilder og skrevet. :D Håper du snart ut og reise for denne rapporten er meget meget bra. Gleder meg til og lese mer fra deg :)
Spennende og eksotisk rapport PSC TOS - tusen takk for det :up: Easter Island så flott ut, Donald flashbacks hos meg også... :D
Ellers helt enig; 767 med winglets er vakkert, spesielt i LAN livery....
Takk for en flott rapport, med mye bilder :)
Fly med oss
13-08-2011, 23:10
Her var det masse eksotisk stoff å kose seg med, både av steder, flyselskap og flyplasser. Takk for fin rapport. Påskeøya er helt klart noe jeg har lyst til å få med meg en dag :)
SlidesArmed
13-08-2011, 23:17
God og spennende rapport. Gir gode minner til min egen tur på GRU, SCL, PML, PUQ og EZE i 2004.
Flott rapport :)
Mye int lesing her, men stiller et spørsmålstegn ved sikkerheten i Chile.
Virka litt ymse på security der nede.
Utrolig stilig tur, dette er den beste reiseskildringen jeg har lest hittil.
Jeg kjenner igjen kombinasjonen tørt rundtsykke pluss stivfrossent smør. Det minner meg om charter turene når jeg var mindre. Nå flyes det nesten kun Ryanair og der er det ingenting inkludert. AeroSur sin glisende Hai dekor var genial. Ellers var det veldig fine bilder, hva slags kamera har du brukt?
Glimrende rapport fra eksotiske steder.
Smøret bør du holde inne i hånda en stund (inne i pakningen selvsagt), da blir konsistensen ganske raskt vesentlig bedre.
Tusen takk til alle for tilbakemeldingene, de varmer.
Ellers var det veldig fine bilder, hva slags kamera har du brukt?
Kameraet er et enkelt Canon Ixus 970, det er veldig bra til kompaktkamera å være.
Fytterakkern Tor - bare en ting å si : STEINBRA !!!!!!! :) :) :) :)
Utræolig bra, med et rikt utvalg bilder
Islending
14-08-2011, 12:07
Fantastisk! Fikk lyst å dra tilbake til Patagonia nå.
Utrolig bra! Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive reiserapport. Frister virkelig med en tur til Sør-Amerika og Påskeøya (som forøvrig en gang i tiden bestod av frodig regnskog før innbyggerne tømte øyen for alle ressurser.)
AirbusTrond
14-08-2011, 13:18
Dette var utrolig bra - og ikke minst en report som fristet til å oppsøke noe av de samme stedene! Dette er for så vidt steder jeg alltid har drømt om å besøke, men det blir jo mer et brennende ønske nå. Tusen takk.
Fantastisk rapport med flotte bilder av både fly og natur. Virkelig inspirerende, og jeg tar gjerne samme turen selv! Festlig den der Donald-referansen til Påskeøya :-)
Takk!
Glimrende rapport fra eksotiske steder.
Smøret bør du holde inne i hånda en stund (inne i pakningen selvsagt), da blir konsistensen ganske raskt vesentlig bedre.
Takk for tipset, må inrømme at det er litt flaut at jeg ikke har tenkt på det før ^_^
Tusen takk til alle for tilbakemeldingene, de varmer.
Kameraet er et enkelt Canon Ixus 970, det er veldig bra til kompaktkamera å være.
Imponerende jeg hadde tippet et digitalt speilrefleks. Heldigvis var de en Canon iallefall hehe ;)
Tommy777
16-08-2011, 20:15
Skikkelig eksotisk! Takker for titten!
nitromax
17-08-2011, 14:53
Bra skrevet Tor. Har jeg ikke sett disse bildene før? ;-)
Veldig bra rapport. Paaskeoyen virker svaert spennende, og er svaert avsidesliggende og eksotisk. Kan jeg spoerre hva flybilletten fra Santiago kostet dit?
Veldig bra rapport. Paaskeoyen virker svaert spennende, og er svaert avsidesliggende og eksotisk. Kan jeg spoerre hva flybilletten fra Santiago kostet dit?
Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger^_^
Flybilletten SCL-IPC tur/retur kostet nesten 7000 kr(!). Men så ble den bestillt halvannen uke før reisa. Bestiller man i litt bedre tid, så er det nok mulig å få det billigere.
Bra skrevet Tor. Har jeg ikke sett disse bildene før? ;-)
Hehe, kanskje på facebook?
HenrikGOT
19-08-2011, 16:26
Fantastisk TR!
Suverän blandning av både av exotiska resmål och plan.
Fikk endelig tid til å sette meg ned å nyte rapporten. Fikk vann i munnen av den biffen på slutten.
Regner med at en eller begge to behersker noe "utenlandsk", eller gikk det i engelsk og tegnspråk under veis?
Slutter meg til de andre kommentarene her - takk for en flott rapport.
Fantastisk TR!
Suverän blandning av både av exotiska resmål och plan.
Fikk endelig tid til å sette meg ned å nyte rapporten. Fikk vann i munnen av den biffen på slutten.
Regner med at en eller begge to behersker noe "utenlandsk", eller gikk det i engelsk og tegnspråk under veis?
Slutter meg til de andre kommentarene her - takk for en flott rapport.
Igjen takk for flotte ord. Min reisekamerat snakker heldigvis spansk flytende. Det hjalp oss i hvertfall i situasjonen beskrevet her (http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=638809#post638809), der vi i leiebil ble stoppet av noen kun spansktalende politifolk som spurte og grov og krevde meg for noe som var helt uforstålig.
Ellers var alle i turistbransjen ganske OK i engelsk.
Takk for rapport. Påskeøya er sjelden kost i tripreports her på forumet, om ikke den første?
SeatBelt
30-08-2011, 10:27
Takk for denne - utrolig fascinerende og spennende!
petter380
21-05-2012, 06:23
Takk for en kanon flott skrevet rapport :) Jeg gleder meg virkelig til EZE i "sommer" (les: vinter) nå ;)