Log in

View Full Version : Motorbrann i Braathens-fly mellom 1998 og 2003

flyKSU
13-08-2011, 01:16
Mellom 1998 og 2003 fløy jeg mye mellom TRD og KRS, via OSL. På en av disse turene fikk vi motorbrann (ut etter hva jeg ble fortalt og husker, var en liten pjokk dengang :spin ) rett etter avgang fra Værnes, og returnerte derfor til TRD etter få minutter i lufta. Jeg husker jeg fløy med Braathens, men ikke stort mer enn det, selv om jeg mener det var etter år 2000. Drev å lette litt i havarikommisjonens nettrapporter, men fant ingen det kunne være.

Spørsmålet mitt er da om det er noen her som har kjennskap til en slik hendelse med et Braathens-fly fra Værnes i perioden 1998 til 2003. Det hadde jo vært litt artig å sett rapporten fra hendelsen, om den finnes :)

Selv husker jeg som sagt ikke stort av det hele, annet enn at flyet plutselig snudde, og at vi måtte gå ut igjen før jeg hadde fortært løvematen. Etter det fikk vi noen rare, røde papirbilletter det stod Braathens på, og et "nytt" fly. Husker også en "lettere" urolig mor som ikke var heeeelt fortrolig med at jeg fortsatt skulle fly nedover :D

LCH
13-08-2011, 01:43
Vet at det var minst en slik hendelse med LN-TUA, den første -700 som ble levert til BU.
Det var vel egentlig ikke snakk om en reell motorbrann, men at smøremidlet som ble brukt i motorene "gikk varmt" g utviklet røyk.

Mørebas
13-08-2011, 09:02
Røykutvikling p.g.a varm olje havner vel neppe hos havarikommisjonen?

thnp
13-08-2011, 13:19
I tårnbygningen på Værnes har vi en "stor klok bok" som inneholder "Happenings" og historier fra driften på Værnes de siste 60(?)-årene. Jeg skal bla gjennom den når jeg er tilbake på jobb på onsdag for å se om jeg finner noe nevnt angående hendelsen.

TH

flyKSU
13-08-2011, 19:14
Takk for info LCH, det er meget godt mulig :) thnp; det hadde vært flott om du hadde kunne gjort det! :)