PDA

View Full Version : Språk for sikkerhetsdemonstrasjon innenriks


Mjolnir
12-08-2011, 02:26
Jeg har i det siste merket meg at DY kjører sikkerhetsdemonstrasjon kun på norsk på innenriks (har ikke flydd dem utenriks på en stund, så kan ikke uttale meg der). Fins det ingen krav til hvilke språk denne skal gis på? Har tidligere antatt at engelsk var påkrevd.

Polaris
12-08-2011, 02:36
Er den ikke tekstet på engelsk samtidig som den demonstreres på norsk?

På Widerøes flighter vet jeg også at de pleier å sjekke passasjer-listen for utenlandske passasjerer og kjører dertil sikkerhetsdemo på engelsk om de vet det er utenlandske passasjerer ombord. Ellers dropper de den. Er kanskje litt annerledes med 180++ passasjerer enn 37, men... :p

Bacardi
12-08-2011, 03:05
På Widerøes flighter vet jeg også at de pleier å sjekke passasjer-listen for utenlandske passasjerer og kjører dertil sikkerhetsdemo på engelsk om de vet det er utenlandske passasjerer ombord. Ellers dropper de den.

Dette stemmer ikke helt - hvis man ser på tripreports på airlines (hvor en engelskmann opplever kun norske announcements). Kanskje vedkommende hadde et nordisk-kligende navn i disse tilfellene? :angry: Ellers virker fremgangsmåten veldig logisk. Har selv vært på widerøe-flights hvor engelsk informasjon har blitt gitt uten at det har vært ikke-norske om bord, så ville vært litt interessant å vite hvordan man avgjør slike spørsmål.

MountainDew
12-08-2011, 03:08
På flygninger innen Skandinavia benyttes normalt språket der fly/crew er basert (Engelsk tekst)

Ved internasjonale flygninger ut av Skandinavia er det normalt Engelsk demo.

Mjolnir
12-08-2011, 03:21
Hadde 733 (gammeldags presentasjon uten skjermer) forrige uke. Da ble det sagt eksplisitt at "presentation will be given in Norwegian only".
Edit: Hadde inntrykk av at det var et par utlendinger ombord også ;)

Kan godt være at det har vært kjørt engelsk tekst som jeg har glemt/ikke fulgt med på på videopresentasjonen på 738.

Hickok
12-08-2011, 07:22
Demonstrasjonen innenlands foregår kun på norsk hos både SAS og Norwegian. Et kort sammendrag kommer på engelsk, der det henvises til sikkerhetskortet. Er da ingenting nytt i dette? Har forøvrig vært med på at den kun ble holdt på engelsk mellom Oslo og Bergen, men dette var ford den norske videoen ikke fungerte.

DyRayBan
12-08-2011, 12:21
Vi (DY) kjører demo'n på norsk innenlands og på turer til Sverige og Danmark.
Videoen er ikke tekstet fordi det menes at den er ganske selvforklarene og at man vil at pax skal fokusere på bildene istedet for teksten.

Mjolnir
12-08-2011, 17:53
Det fins altså ingen internasjonal "standard"? Har flydd noen få legs innenriks i Kina, og da ble presentasjonen gitt på både kinesisk og engelsk (hadde nok vært litt lost hvis alt hadde vært på kinesisk :p). Skal vel nevnes at de færreste i reisefølget hadde kinesiske navn eller asiatisk utseende, og om jeg husker rett må passnr. oppgis for innenriksflighter der.

Demonstrasjonen innenlands foregår kun på norsk hos både SAS og Norwegian. Et kort sammendrag kommer på engelsk, der det henvises til sikkerhetskortet. Er da ingenting nytt i dette?

Svært godt mulig. Det er i hvertfall bare i det siste jeg har merket meg det ;)

Dreyer
12-08-2011, 18:00
Har vært med på WF at det var italienske personer ombord, og da klarte flyvertinna på en eller annen måte å få sammendraget på italiensk etter norsk og engelsk også, er kraftig imponert.

LN-FAB
12-08-2011, 18:04
Sammendraget som tas etter norsk kan på WF tas på en rekke språk ;) Russisk, spansk, italiensk etc. :) Kan tenke meg at da følger turistene ekstra nøye med :)

Discus
12-08-2011, 18:08
På Widerøes flighter vet jeg også at de pleier å sjekke passasjer-listen for utenlandske passasjerer og kjører dertil sikkerhetsdemo på engelsk om de vet det er utenlandske passasjerer ombord. Ellers dropper de den. Er kanskje litt annerledes med 180++ passasjerer enn 37, men... :p

Ja, WF gjør det effektivt. Ventet på connecting pax i Sogndal en gang, da tok de demoen mens vi ventet. Når paxen (et stk) kom så avklarte flyvertinnen at det var "en fast gjest" som ikke trengte demo og så reiste vi.

Forøvrig kjører jo WF sikkerhetsdemonstrasjonslyden fra tape, hvis den ikke virker er det en i cokcpit som normalt leser opp.

Polaris
12-08-2011, 18:10
Ja, jeg syntes å huske vi kanskje hørte den på fransk eller spansk en gang i fjor? Men det er ikke ofte jeg har hørt det. Og om vi hadde flere stopp (som WF930) tok de kun den utenlandske versjonen én gang, ikke flere ganger (gitt at det ikke kom nye utenlandske passasjerer på ved mellomlandingene).

LN-MOW
12-08-2011, 20:23
Ikke uvanlig at språkmektige f/a'er har 'lokale varianter'. Jeg måtte selv trå til med tysk annonsering på en charter fra Wien en gang . :lol:

LN-AØR
12-08-2011, 21:05
Hva med å sende en mail til Luftfartstilsynet og høre? Går utifra at posedyrene ved sikkerhetsdemonstrasjonen er hjemlet i en forskrift e.l.

Discus
12-08-2011, 21:18
Hva med å sende en mail til Luftfartstilsynet og høre? Går utifra at posedyrene ved sikkerhetsdemonstrasjonen er hjemlet i en forskrift e.l.

Evt. bare gå ut fra at både SK og DY faktisk følger de regler som gjelder. Det ville overraske meg stort om de bryter loven.

JAR-OPS 1.285. Passenger briefing.
An operator shall ensure that:
(a) General.
(1) Passengers are verbally briefed about safety matters, parts or all of which may be given by an audio-visual presentation.
(2) Passengers are provided with a safety briefing card on which picture type instructions indicate the operation of emergency equipment and exits likely to be used by passengers.
(b) Before take-off
(1) Passengers are briefed on the following items if applicable:
(i) Smoking regulations;
(ii) Back of the seat to be in the upright position and tray table stowed;
(iii) Location of emergency exits:
(iv) Location and use of floor proximity escape path markings;
(v) Stowage of hand baggage;
(vi) Restrictions on the use of portable electronic devices; and
(vii) The location and the contents of the safety briefing card,
and
(2) Passengers receive a demonstration of the following:
(i) The use of safety belts and/or safety harnesses. including how to fasten and unfasten the safety belts and/or safety harnesses:
(ii) The location and use of oxygen equipment if required (JAR-OPS 1.770 and JAR-OPS 1.775 refer). Passengers must also be briefed to extinguish all smoking materials when oxygen is being used; and
(iii) The location and use of life jackets if required (JAR-OPS 1.825 refers).
(c) After take-off
(1) Passengers are reminded of the following if applicable:
(i) Smoking regulations: and
(ii) Use of safety belts and/or safety harnesses.
(d) Before landing
(1) Passengers are reminded of the following if applicable:
(i) Smoking regulations;
(ii) Use of safety belts and/or safety harnesses:
(iii) Back of the seat to be in the upright position and tray table stowed;
(iv) Re-stowage of hand baggage.
(v) Restrictions on the use of portable electronic devices.
(e) After landing
(1) Passengers are reminded of the following:
(i) Smoking regulations; and
(ii) Use of safety belts and/or safety harnesses.
In an emergency during flight, passengers art instructed in such emergency action as may be appropriate to the circumstances.

I tillegg har man

JAR-OPS.1.025 Common Language
(a) .An operator must ensure that all crew members can communicate in a common language.
(b) An operator must ensure that all operations personnel are able to understand the language in which those parts of the Operations Manual which pertain to their duties and responsibilities are written.

LN-AØR
12-08-2011, 21:38
Evt. bare gå ut fra at både SK og DY faktisk følger de regler som gjelder. Det ville overraske meg stort om de bryter loven.
Se der ja. Takk for info. De samme bestemmelsene ligger ute i norsk versjon på Lovdata også.

Selvfølgelig må man anta at norske operatører ikke bryter loven, men greit å ha et lovverk å forholde seg til slik at man slipper synsing i diskusjonen.

LN-VLE
12-08-2011, 22:17
På Widerøes flighter vet jeg også at de pleier å sjekke passasjer-listen for utenlandske passasjerer og kjører dertil sikkerhetsdemo på engelsk om de vet det er utenlandske passasjerer ombord. Ellers dropper de den.

Ikke nødvendigvis sjekke passasjerlisten for utenlandske navn. Det er mange med utenlandske etternavn som prater og forstår norsk.
Det er ofte kort vei fra den som sjekker inn, hos WIF, til den som produserer LDM og går ombord med papirene. Hvis den som sjekker inn/boarder må kommunisere med passasjeren på annet språk en norsk er det en god indikasjon på at vi bør gi beskjed også ombord om at ikke alle forstår norsk. Dette vil da bli påført med en kode på LDM, og muntlig til C/A og piloter.



Vidar

B767
14-08-2011, 21:41
hmm sikkerhetsdemo på film hos DY med små skjermer som stikker ned fra baggasjehyllen, er det tekstet ? eg husker ikke helt selv. Men hvis det ikke er tekstet, kun audio over høytaleren. Hvorfor ska vi døve og tunghørte se på demovideo eller sikkerhetskarten mens andre hørende og norsktallende passasjer får med seg 100% ?

synes det er naturlig at det ska tekstes ! også koselig for oss som høre dårlig også får en slags velkomsthils fra kapteinen eller flyvertinnene... og eventuel viktige meldinger..

ThomAAs
15-08-2011, 03:17
Våre videoer er ikke tekstet, om vi i DY skal vet jeg ikke...

dc-8-63
15-08-2011, 07:02
hmm sikkerhetsdemo på film hos DY med små skjermer som stikker ned fra baggasjehyllen, er det tekstet ? eg husker ikke helt selv. Men hvis det ikke er tekstet, kun audio over høytaleren. Hvorfor ska vi døve og tunghørte se på demovideo eller sikkerhetskarten mens andre hørende og norsktallende passasjer får med seg 100% ?

synes det er naturlig at det ska tekstes ! også koselig for oss som høre dårlig også får en slags velkomsthils fra kapteinen eller flyvertinnene... og eventuel viktige meldinger..

Med unntak av DY så har vel de fleste selskaper nå tegnspråk som PiP (Picture in Picture) på film variantene av sikkerhetsdemoene.

SAS-Steward
15-08-2011, 20:07
Trodde det var lovbestemt at demoen skal gå i sin helhet på enten Norsk eller engelsk (Skandinavisk eller Engelsk for DY og SK )
Og at det skal minimum følge en forkortet versjon på det språk hele demoen ikke annonseres på.
Vi gjør det slik i SAS, men trodde dette var en av måtene å gjøree dette på i henhold til lovverket.

ESSA
15-08-2011, 21:16
Vad gäller DY så säger vi bara en mening eller två på norska/svenska/danska/finska och engelska innan vi visar säkerhetsvideon. Hela videon är sedan på ett språk med en mycket pedagogisk tecknad film som är lätt att förstå.

Hickok
15-08-2011, 21:25
Synes den filmen er veldig bra. Liker spesielt den detaljen med en snurt unge når moren stenger spillet! :)