View Full Version : Nye rekorder for Norwegian
Norwegian fortsatte passasjerveksten i juli. Nærmere 1,6 millioner passasjerer fløy med selskapet, en økning på 21 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Samtidig var fyllingsgraden på nesten 90 prosent, tross sterk kapasitetsøkning. (Hegnar).
http://www.hegnar.no/okonomi/article639050.ece
Loadfactor på 89,2% er over alle forventninger. Til og med høyere enn rekordåret 2009. I tillegg stiger yielden fra 0,54 til 0,56. Ingen tvil om at DY har truffet godt i sommer.
Spacetime
10-08-2011, 10:27
Legg merke til at Norwegian hadde 2142 millioner betalende passasjer kilometer i juli. SAS (airline) hadde 2398. Norwegian lagger bare 10% ettet SAS i transportert mengde.
Virker som om DY stormer fram fra mnd til mnd. Hvis de fortsetter slik , så er det vel ikke lenge før de tar igjen SAS.
Loadfactor på 89,2% er over alle forventninger. Til og med høyere enn rekordåret 2009. I tillegg stiger yielden fra 0,54 til 0,56. Ingen tvil om at DY har truffet godt i sommer.
Jeg vil tro at det dårlige været i Sør-Norge mesteparten av juli var den enkeltfaktoren som gjorde mest for å få opp loadfactoren.:p
Og så var de flinke til å bruke sine små 737-300 mellom de norske byene, mens nesten alle 737-800 fløy i eller til utlandet.
Flinke kremmere i Norwegian ser det ut til.
Uten tvil en meget sterkt Juli som setter Norwegian i samme linje som FR og EZY nar det gjelder load-factoren.
Likevel kan man ogsa undre seg om ikke selskap har undervurdert veksten litt og det ville har vaert klok a beholde noen av de -300er utover sommeren og bli kvitt av en haug - la oss si 3 til 5 - rett etter fellesferie.
Ser man litt snevert på det ville det selvfølgelig vært lurt å beholde alle fly som ble levert tilbake rett før sommerferien. MEN det har med når leasing kontrakter går ut og gjøre og antal cykles før større vedlikehold. i tilegg så skal også ansatte i DY ha sommerferie, akkurat som alle andre. Når andre virksomheter har redusert aktivitet og eller bruker sommervikarer så er det værre for luftfarten. Antall deltidsansatte i ombord i flyene tror jeg er relativt begrensett, da det koster for mye å lære dem opp. Eneste som hjelper er at en ansatt i flyselskap kan komme seg til varmere strøk for en billig penge, når ferien avvikles i andre årstider. Men i dag er det så billig å fly uansett..
Var ikke en innlevert maskin, hentet tilbake for sommeren?
Loadfactor på 89,2% er over alle forventninger. Til og med høyere enn rekordåret 2009. I tillegg stiger yielden fra 0,54 til 0,56. Ingen tvil om at DY har truffet godt i sommer.
Mens SK som også vel hadde rekord fyllingsgrad ikke traff så godt?
Jfr SK linken, om belegg, jage vekk kunder og inntjening.
Eller er det annerledes i LCC land:crowded
Eller er det annerledes i LCC land:crowded
Det er faktisk det. Å selge point-to-point er litt annerledes enn å selge nettverk hvor det ofte er flere ledd som henger sammen. 'LCC' (merk gåseøynene) blir litt som en mellomting mellom charter og nettverksselskap i så måte.
Mens SK som også vel hadde rekord fyllingsgrad ikke traff så godt?
Jfr SK linken, om belegg, jage vekk kunder og inntjening.
Eller er det annerledes i LCC land:crowded
Hvem sa noe om SK? Denne tråden er vel om DY, og de traff svært bra.
I en annen tråd om sas har jeg bl.a. kommentert at de også hadde bra trafikktall for juli.. Men det er vel ingen hemmelighet at juli måned er den beste måneden for fritidsreiser som DY er spesielt gode på.
Var ikke en innlevert maskin, hentet tilbake for sommeren?[/QUOTE]
Jo KKI kom tilbake i juli etter og ha vært utfaset, i helhvitt. Og den var i trafikk inntil i går. Vet ikke om den nå drar igjen eller om det er behov for den fortsatt.
Det virker som GOT og HEL basene også har hatt stor trafikk! ref pressemeldingene på dansk og svensk.
Det er faktisk det. Å selge point-to-point er litt annerledes enn å selge nettverk hvor det ofte er flere ledd som henger sammen. 'LCC' (merk gåseøynene) blir litt som en mellomting mellom charter og nettverksselskap i så måte.
Er nok riktig som du sier, men nå har vel DY beveget seg et stykke vekk fra point-to-point i.o.m at de selger et stort antall gjennomgående billetter.
En annen spennende ting blir å se om fyllingsgarden holder seg stabilt høy, tenker på utfasing av -300, og bortfall av mye av charter trafikken, for jeg antar at charter og er med i denne fyllingsgraden, eller holdes disse operasjoner utenfor slike målinger
Bortfall av chartertrafikk - hva snakker du om. Norwegian øker jo volumet på charter hvert eneste år med rekord inneværende år også på den fronten.
Bortfall av chartertrafikk - hva snakker du om. Norwegian øker jo volumet på charter hvert eneste år med rekord inneværende år også på den fronten.
Star Tour har bla. skrevet ny kontrakt med Jettime, og disse overtar endel av rutene Norwegian har flydd. Pluss at chartertrafikken synker utover høsten, antar også det var utover høsten Krølle snakket om?
Er nok riktig som du sier, men nå har vel DY beveget seg et stykke vekk fra point-to-point i.o.m at de selger et stort antall gjennomgående billetter.
En annen spennende ting blir å se om fyllingsgarden holder seg stabilt høy, tenker på utfasing av -300, og bortfall av mye av charter trafikken, for jeg antar at charter og er med i denne fyllingsgraden, eller holdes disse operasjoner utenfor slike målinger
Total antall charter for STAR TOUR med DY øker for sommer 2012, det er bare å se på flyprogrammet til STAR TOUR......Man reduserer bare med 3 x -B733 flts samt 1 x B738 flts fra OSL men øker MER på andre stasjoner ..........Så bortfall og bortfall FRU BLOM :stir
Jag undrar om DY kommer återvända till ARN-KRN?
SAS har flugit med fulla flyg 2ggr/dag ARN-KRN-ARN hela sommaren.
Flyger STAR TOUR och Finnmarkt med DY från CPH & HEL?
Från ARN har Fritidsresor ett omfattande DY program.
Star Tour har bla. skrevet ny kontrakt med Jettime, og disse overtar endel av rutene Norwegian har flydd. Pluss at chartertrafikken synker utover høsten, antar også det var utover høsten Krølle snakket om?
Riktig, var høsten jeg hadde i tankene