PDA

View Full Version : Ny flyskatt i Frankrike


Arrow
23-11-2005, 20:16
NRK (http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5260556.html)

Jeg foretrekker heller en skatt på aksjeutbytte, verden over. Gutta og jentene på børsene kan gjerne gi litt penger til de som er rammet av katastrofer som for eksempel tsunami, jordskjelv etc. Et fond innenfor FN kanskje?:up:

CK
24-11-2005, 08:05
utrolig! Det er fantastisk et én industri skal belastes. Idéen er i og for seg god - men hva med å heller tá f.eks. 0,5% av merverdiavgiften - på alle varer og tjenester - og bruke på et fond til de fattigste landene? At flybransjen (som allerede sliter med verdens kanskje dårligste marginer) skal belastes med nok en skatt er helt utrolig - men ikke uventet. Ok, 8 kroner på en økonomibillett er ikke mye, men det blir fort 10 kroner eller 12 kroner eller 100 kroner.... og på toppen av sikkerhetsavgift (hvilke andre bransjer må betale for sikkerhet - er ikke det statens ansvar?), co2-avgift, fiskalskatter etc blir det penger - mens f.eks. tog subsidieres med milluardbeløp i EU hvert år. Jeg sier som Charlie Brown: GOOD GRIEF!:pissed

TOS
24-11-2005, 09:02
Originally posted by CK


utrolig! Det er fantastisk et én industri skal belastes. Idéen er i og for seg god - men hva med å heller tá f.eks. 0,5% av merverdiavgiften - på alle varer og tjenester - og bruke på et fond til de fattigste landene?

Da sier vi at vi innfører full mva på all persontransport i Norge, slik at noen næringer ikke betaler mindre mva enn andre (vi kan kanskje fortsatt holde matvarer utenom)...? Nå vet jeg ikke hvordan mva-regimet i Frankrike er, men det er kanskje slik at man betaler mav på persontransport?

JY

The Ticketor
24-11-2005, 09:34
Arghhhh!!!! :pissed :baeh :pissed

LN-SSL
24-11-2005, 09:48
Ja, men dette gjelder jo ikke bare i Frankrike. Denne "skatten" er jo foreslått innført i Norge også, ifølge Utenriksminister Støre.
Han kom nettopp fra møte med sin franske kollega, eller hva det var, og uttalte på NRK Dagsnytt i dag tidlig at dette var smart, og at vi kunne innføre dette i Norge også...., selv om ikke resten av verden var med.:nor

DY Tech
24-11-2005, 11:13
Har ikke Jack innført forbud mot å diskutere dette temaet på forumet?
jfr. denne (http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=7814) tråden
:p

Jack
24-11-2005, 12:27
Originally posted by DY Tech


Har ikke Jack innført forbud mot å diskutere dette temaet på forumet?
jfr. denne (http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=7814) tråden
:p

Her er vel flere som har et annet syn en det ”flertallet” har! Hvorfor ikke gå i strupen på dem? At du ikke er enig med hva jeg mener er vel ikke grunn nok til å trekke meg inn i diskusjonen? Dette er da relevant å diskutere på forumet… i motsetning til vrøvl om hvor dårlig det kommer til å gå i landet med dette regimet…. Så konsentrer deg om å diskuter sak i stedet for å angripe noen som mener noe annet en deg… og i dette tilfellet ikke er med i diskusjonen!
Eller er det fritt frem å angripe alle som ikke lever og tenker likt med meg? Er ikke dette noe som CK og andre mente var et problem i et annet forum? Eventuelt kan jo DY Tech satse på forumet til Nettavisen, VG, eller en lignende avis… der er det mange å krangle med… der er mye lov… og alle som ikke er på høyresiden kan angripes uten noen gode grunner…..
Etter fem år på flyforumet må jeg si at forskjellene mellom dette og andre forum begynner å viskes ut…. Kanskje på tide å lage kjøreregler for forumet?... eller er det bare å pakke sammen hvis man ikke har det samme synet som ”flertallet”?
:devil :mol :sarc

LN-RKF
24-11-2005, 15:15
Originally posted by Jack


.....Kanskje på tide å lage kjøreregler for forumet?...



Kjøreregler har vi allerede på forumet, og jeg tror de fleste synes moderatorne her gjør en god jobb. Har ikke sett mange som klager på dette iallfall.

CK
24-11-2005, 15:23
Jack våknet! Men, jeg ser ingen grunn til å "rippe opp" i en gammel diskusjon som gikk av skaftene. Back on topic, ellers kommer jeg med DELETE-knappen min!:naughty:

TOS
24-11-2005, 15:30
Hvem er det som kommer til å betale denne skatten? Om det nå stemmer slik som CK skriver, nemlig at flybransjen sliter med verdens dårligste marginer (noe jeg sterkt betviler...), så vil sannsynligvis en stor del av denne avgiften veltes over på kundene eller alternativt at noen selskaper (de minst effektive) slutter å fly/reduserer produksjonen sin.

Det er ikke noe problem om man innfører en slik skatt i Norge. Næringen bør vel heller være fornøyd med det, heller enn innføring av mva på persontransport....?

Det er også sannsynlig at flyreiseaktivitet er proporsjonal med inntekt, slik at dette i så fall blir en slags indirekte inntektsskatt....

CK
24-11-2005, 15:34
det vil selvsagt bli slik at man overfører - iallefall deler av skatten - direkte til kunden (teknisk sett legges den vel i tax-box sammen med de andre avgiftene), men det innebærer jo at flyreiser blir dyrere til sluttkunde. Og, joda det er "bare" 8 kroner (i dag.....)

Arrow
24-11-2005, 17:57
Akseutbytte, aksjeutbytte, aksjeutbytte. Følger dere ikke med på forslaget mitt eller? La flybillettene være i fred og la de som tar ut aksjeutbytte betale noen brøkdeler til et fond.

TOS
24-11-2005, 18:52
Originally posted by Arrow


Akseutbytte, aksjeutbytte, aksjeutbytte. Følger dere ikke med på forslaget mitt eller? La flybillettene være i fred og la de som tar ut aksjeutbytte betale noen brøkdeler til et fond.

Nå er det innført skatt på aksjeutbytte, og noe av denne skatteinntekten er sikkert planlagt brukt til f.eks. u-hjelp. Vi kan vel ha begge deler....;)

Klippe
24-11-2005, 19:59
Hvem hadde trodd at vi kunne unngå dette med en rødgrønn regjering? Ærlig talt, dette er ikke noe å syte over, alle viste at dette ville skje. …og flere flyavgifter vil komme ...

Råd til selskapene. Dersom Både SAS Braathens og Norwegian konsekvent øker billettprisen med 2 ganger de kreative avgifter man blir pålagt fremover har de muligheter til å dra noen ekstra inntekter på dette. Prisøkningen kan dekkes bak aids, Afrika, fattige og andre formål.

Hva kommer staten til å gjøre med alle disse ekstra midlene, øremerker dem til de fattige? eller putter dem rett inn i det felles sorte pengehullet?

:nor

Isbamse
24-11-2005, 20:35
Jeg hører til de som (når jeg er i det politisk korrekte hjørnet og ikke skal noe sted :p) mener at flyreiser bør bli dyrere av miljøhensyn. Men da bør avgiften legges på det som forurenser - drivstoffet - ikke på reisen i seg selv.

På samme måte må en eventuell avgift som skal hjelpe de fattige legges på noe som er relevant. Og hva skulle det være? Aksjesespekulasjon? Inntekten til Statoil fra land med korrupte regimer? Ganske vanskelig. En evt Tobin-skatt på valutatransaksjoner er det eneste jeg kan se som noenlunde relevant. Å skattlegge flyreiser sånn er bare teit symbolpolitikk.

Skal man hjelpe de fattige landene får det skje gjennom ordinær bistand, økt handel (heia WTO!), at de får lov å beskytte sine markeder til en viss grad (kanskje ikke heia WTO?) og bygge opp velferdssystemer (ikke heia IMF/Verdensbanken:pissed). Og, selvsagt, demokratisering.

TOS
24-11-2005, 20:55
Originally posted by Isbamse

En evt Tobin-skatt på valutatransaksjoner er det eneste jeg kan se som noenlunde relevant. Å skattlegge flyreiser sånn er bare teit symbolpolitikk.


Jeg skjønner ikke helt hvorfor en Tobin-skatt på valutatransaksjoner er en relevant måte å skattelegge for å hjelpe de fattige.... Tobinskatten er en skatt som er ment å skulle dempe svingninger i valutakurser gjennom å redusere kortsiktige, spekulative valutatransaksjoner. Det vanlige svaret på hvordan man eventuelt skulle drive med omfordeling (dvs. gi fra de rike til de fattige) er å skattelegge inntekt og/eller konsum av goder som har den egenskapen at konsumet går opp mer enn proporsjonalt med inntektsøkningen (det man i mangelen på noe bedre kaller for "luksusgoder"). Når det er sagt er det klart at man også kunne benyttet inntekten fra en evt Tobin-skatt til å hjelpe de fattige i verden, men målsettingen med en Tobin-skatten er ikke å bidra til omfordeling.

OMW
24-11-2005, 22:38
Siv kjemper for luftfarten :nor hehe vel på en måte..
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=297631

Happy thankgiving, jeg er takknemlig for at jeg slipper å hisse meg så veldig opp over norsk avgiftspolitikk med det første.. :up:

Isbamse
25-11-2005, 17:30
Originally posted by TOS


Originally posted by Isbamse

En evt Tobin-skatt på valutatransaksjoner er det eneste jeg kan se som noenlunde relevant. Å skattlegge flyreiser sånn er bare teit symbolpolitikk.


Jeg skjønner ikke helt hvorfor en Tobin-skatt på valutatransaksjoner er en relevant måte å skattelegge for å hjelpe de fattige.... Tobinskatten er en skatt som er ment å skulle dempe svingninger i valutakurser gjennom å redusere kortsiktige, spekulative valutatransaksjoner. Det vanlige svaret på hvordan man eventuelt skulle drive med omfordeling (dvs. gi fra de rike til de fattige) er å skattelegge inntekt og/eller konsum av goder som har den egenskapen at konsumet går opp mer enn proporsjonalt med inntektsøkningen (det man i mangelen på noe bedre kaller for "luksusgoder"). Når det er sagt er det klart at man også kunne benyttet inntekten fra en evt Tobin-skatt til å hjelpe de fattige i verden, men målsettingen med en Tobin-skatten er ikke å bidra til omfordeling.

Poenget mitt var egentlig at det å dempe valutafluktuasjoner - kanskje - vil gjøre økonomien mer forutsigbar, og hindre at spekulanter kjører en valuta i grøfta. Det kommer både fattige og rike til gode. Så kan avgiften brukes til gode formål, men det var egentlig en bivirkning.

ANX
26-11-2005, 19:39
Jeg foretrekker heller en skatt på aksjeutbytte, verden over.

Enig med Arrow. Lettvint pengeflytting kunne heller gi sitt bidrag til de fattige.

Nå tror jeg ikke at nordmenn vil fly mindre pga measly 8 kr på billetten - bare gå på et kjøpesenter og se hvor løst langt større beløp sitter hos dem...

Idéen er meget god, den. :love

OMW
27-11-2005, 00:52
Ja jeg tror også vi kommer til å fortsette å fly :D Nordmenn hadde sikkert spist like mye grandiosa om man la inn en hjelpe-uland-skatt på 40 øre eller liknende på de også. Why not?


:nor

Farmer
27-11-2005, 04:51
Originally posted by OMW


Ja jeg tror også vi kommer til å fortsette å fly :D Nordmenn hadde sikkert spist like mye grandiosa om man la inn en hjelpe-uland-skatt på 40 øre eller liknende på de også. Why not?


:nor
Grandiosa skatt for å hjelpe de som sulter !! :p Legg på 3 kroner per Grandiosa så får man inn flere ganger mer penger!
Fra spøk til alvor. Dette med en slik særavgift på bare EN bransje er jo helt bort i natta galt. Om man skulle vurdere en slik solidaritetsskatt bør man holde seg til x % av BNP eller hva med x promille av alt som kommer inn via moms. Da vil dette slå likt ut, og man slipper å årelate en spesielle bransje.