View Full Version : Kald krig og fotoforbud - noen spørsmål
DCHalvorsen
01-08-2011, 21:47
Den kalde krigen var på mange måter en interessant tid, og noe av det folk flest måtte være på vakt mot var spioner, fortrinnsvis slike som spionerte for Sovjetunionen. Enkelte steder var denne spionasjefrykten så tydelige at det var hengt opp skilt som forkynte fotoforbud. Dette gjaldt blant annet på gjerdene som omkranset Sola flyplass.
Jeg husker ennå som guttunge, når vi på enkelte dager med skolefri syklet den lange veien ut til Sola ”for å se på flyene” at vi passerte disse skiltene med en viss frykt. Selv om vi ikke hadde fotoapparater, så var kanskje også andre som bare hang rundt flyplassen suspekte individer og kunne havne i klørne på militæret og bli utsatt for en behandling adskillig tøffere enn tilsnakk fra politiet.
Dette fotoforbudet den gang får meg til å fundere over noen spørsmål som kanskje noen kan bidra til å utdype.
1 Gjaldt fotoforbudet alle norske flyplasser, eller bare slike hvor det var militær aktivitet (som den gang Sola)?
2 Ble forbudet håndhevet eller var disse skiltene bare pro forma til skrekk og advarsel? (Jeg antar at flyfotografering som hobby også eksisterte for 20 år siden og at noen av forumbrukerne må ha forholdt seg til forbudet, og muligens kommet i konflikt med det). Eller er det i verste fall slik at vi i dag savner viktig fotodokumentasjon av sivil luftfart frem til rundt 1990?
3 Kanskje litt filosofisk – men hva var den faktiske nytten av dette fotoforbudet? Jeg mener at kommunistene skaffet seg vel den informasjonen de ville og tok neppe skrekken av noen skilt langs gjerdene. Kanskje var det heller slik at disse skiltene og fotoforbudet mer var indremedisin og bidrog til å bygge myter om at det foregikk mye hemmelig i regi av Luftforsvaret – med den prestisjen det innebar?
Fellowship
01-08-2011, 23:19
Det var først og fremst på de mlitære flyplassene, som f.eks Sola, og også Gardermoen og Flesland m mange fler.
På Fornebu som var sivil, var det ikke noe forbud i min tid fra 60-tallet og utover. Men det kan jo ha vært det tidligere...
Fotodokumentasjon finnes det, men det var færre som fotograferte enn det er nå og det har ikke bare med forbudet å gjøre. Det generelle fotoforbudet ble opphevet i 1992.
Dette minner meg om en "skremmende" opplevelse jeg hadde på Flesland ca. 1980 som sjenert 14-årig flygærning med et gammelt Exacta Varex II kamera fra 1950-tallet... På gjerdene rundt Flesland hang det skilter over alt som fortalte at det var forbudt å fotografere. Men jeg hadde veldig lyst å ta bilder av helikoptrene til Helikopter Service, så jeg våget meg langs gjerdet ved en parkeringsplass for å ta bilder... Dessverre var det en SAS flyvertinne som oppdaget meg og kom bort til meg og fortalte strengt at "Her er det ikke lov å ta bilder!!". Jeg ble så skremt av denne opplevelsen at jeg ikke turde å besøke Flesland på flere år etter dette! :o
Uten å ha oversikt, så tror jeg at Flesland og Sola nå er "lov", men Bodø, Evenes, Bardufoss, Andenes og Rygge er vel fortsatt forbudt?
Steinar
http://www.seabee.info
En gang for lenge lenge siden, så husker jeg godt at det var fotografi forbud på Kjevik, det ble til og med opplyst under sikkerhets demonstrasjonen og velkomsten på alle flyvninger fra og til KRS.
Uten å ha oversikt, så tror jeg at Flesland og Sola nå er "lov", men Bodø, Evenes, Bardufoss, Andenes og Rygge er vel fortsatt forbudt?
Steinar
http://www.seabee.info
Når det gjelder Evenes og Bardufoss er det såvidt meg bekjent ikke noe fotoforbud lenger, i hvertfall ikke noe som håndheves da jeg har tatt mange bilder på begge steder uten at noen har brydd seg. Det er vel bare på Andøya, Bodø, Ørlandet og Rygge at fotoforbudet fortsatt eksisterer?
Bardufoss håndhevde fotoforbudet inkl. det å bare se, strengt i "gamle dager". Ble sjøl hentet av MP ved flere anledninger da jeg som tenåring brukte å gå opp til lia (innflyving over Andsvatnet, se siste bilde) for å få sett alle de spennende flyene som var på øvelse (Det var etter dagens forhold ganske ofte øvelser der) Jeg kan ikke kalle meg flyspotter den gang, da alt jeg eide var et Kodak Instamatic (9x9cm bilder, kun for nærbilder). Lå alltid i skolesekken, og ærlig som jeg var viste jeg det til dem, men tror de trakk på smilebåndet da de så det.
Fikk meg ihvertfall gratis skyss ned til Andselv :)
Men det er fortsatt fotoforbud av Hovedinngangen til flystasjonen - der "Gatekeeper" Bell UH-1B cn237 [591] holder vakt.
På fly-stevner er det helt iorden å fotografere der (2005):
http://i811.photobucket.com/albums/zz39/LN-DAG/Diverse/MidnightsunAirShow-Bardufoss2005-099_1.jpg
...mens det måtte noen forhandlinger til for å få tatt et vinterbilde av 591, men med argumentet å ta bildet vekk fra flyplassområdet mot sivilt gikk det bra (2009):
http://i811.photobucket.com/albums/zz39/LN-DAG/Diverse/DSCF1543_1.jpg
Det som også må nevnes er at der jeg brukte å være som liten og bli henta av MP, idag dekker forsidene til lokalavisene når det er noe omtale av flyplassen:
http://i811.photobucket.com/albums/zz39/LN-DAG/Diverse/IMG_2299_1.jpg
Så om det er vakta og hovedadkomsten som er hemmelig på lik linje med at du ikke får ta bilder på security avd. inne på en flyplass?
I dag er det ikke store trafikken der - ca. 3-4 rutefly i døgnet, noen klubbfly og Saab skolefly samt helikoptrene til 337 og 339 skv. men da trenger man en ultrazoom for å få noe brukbare helikopterbilder.
Må tilslutt understreke at det er ca. 1,5 år siden jeg var ved hovedinngangen, og vet ikke om de gule skiltene med fotoforbud er fjernet.... (men innsynet er ihvertfall fjernet fra Google Street View)
Takk og lov at dette forbudet er opphevet, hva det nå hadde av praktisk betydning.
På flyplassen i Bodø er det sikkert forbudt å snike langs gjerdene ja...., men å stå med zoom i museumstårnet på NLM er ikke forbudt.
Og på diverse skilt bortetter står det sikkert i følge Lov av August 1814, ja, ja...
Under Teamwork '80 ble f.eks. KB omgjort til en slags airbase med mange forskjellige fly fra allierte land til stede. Vi syklet rundt der med fotoapparat, kikkerter, noterte og sto i...., og det var vel bare en eneste loadmaster fra 335 skn. som en gang lurte på hva vi drev med.
Ellers hadde vi jo kamera med inn som fastmannskap på LFS, Værnes i 82-83 uten at noen sa noe på det.
Vi tok bilder av et 'fotografering forbudt'-skilt de ikke en gang hadde gidda å vedlikeholde.
Med alt dette mener jeg å si: selv om det var forbud rundt om, var det ikke konsekvent praktisert og likhet for forbudet. Og på toppen av det hele, om det var flyshow på lukkede militære baser, ja da var det fritt frem for alle gærninger med kamera i alle valører. Dette fikk meg til å skjønne at til og med ansatte, offiserer eller hva det skulle være rundt om ga blanke i dette forbudet (ikke alle skjært over en kam da, selvsagt).
At en og annen MP går amokk som den eneste plassen de kan utøve makt får nå heller være. Godt at alt har forandret seg til det bedre iallefall.
Deler av fotoforbudet for "militære installasjoner" er jo/har vært virksom helt frem til nå.
Se på f.eks. disse bildene:
Sola på gulesider.no (http://kart.gulesider.no/m/aLnSc) - Sola på gulesider.no
Her er "druene" på flyplassen sladdet bort og erstattet med gress. Druene er parkeringsplasser for tankfly.
Sola på kart.finn.no (http://kart.finn.no/?lng=5.63182&lat=58.88052&tab=search&zoom=15&mapType=finnraster&activetab=search)
På disse bildene er parkeringsstandene fullt synlige.
Jeg vet ikke akkurat når Finn.no sitt kartmateriale sluttet med sladding av "militære installasjoner", men det må ha vært nå nylig. Åpenbart er gulesider.no sitt materiale eldre..
Henstiller deres oppmerksomhet på følgende to bilder av flyplassen i Bodø:
Bodø lufthavn - zoomfaktor 16 (finn.no) (http://kart.finn.no/?lng=14.33974&lat=67.26424&tab=search&zoom=16&mapType=finnraster&activetab=search)
Bodø Lufthavn - zoomfaktor 17 (finn.no) (http://kart.finn.no/?lng=14.33356&lat=67.26368&tab=search&zoom=17&mapType=finnraster&activetab=search)
Om noen har sovet i timen eller om bildene er fra forskjellige datoer (slik at de omfattes av forskjellige regelverk) vites ikke - det eneste som er sikkert er at hardstands for jagerflyene har vært der i mange ti-talls år :)
Scandinavian
14-08-2011, 13:46
Google maps/earth har jo kjørt usladdete bilder av norske flyplasser lenge. Alle druene på Flesland er vekke på Gulesider, men på Google er de der.
Det var ikke fotoforbud på Bardufoss så lenge jeg var der, dvs 2002-2009. At skiltet henger ved Hovedvakta, (Det eneste jeg noen sinne så der oppe) betyr lite tror jeg. Slike skilt henger mange plasser det ikke har vært forbud på 20 år.
Vernepliktige vaktsoldater har aldri peiling, og er dårlig kilde til slik info!
Sladdingen av flyfoto er er det bra de har sluttet med, de får bruke energi på det som faktisk betyr noe.
Det veldig mange MP/vaktsoldater og faktisk folk i høyere stillinger ikke forstod om fotoforbudet på militære installasjoner var dette: Det var ikke fotoforbud fra utenfor gjerdet fordi det som skjedde var så hemmelig på innsiden, det var rett og slett et verktøy for å skaffe seg lovhjemmel til å ta faktiske spioner som man fakket i nærheten av en installasjon med kamera.
Russerne trengte ikke ta bilde av noe som helst for å vite hva som skjedde på innsiden av en flystasjon, de kunne bare sitte å se på hva som skjedde, og så melde videre. Man var ikke nødt til å ha bilder av alt :)
Google har fjernet bilder på streetview der dette har vært i strid med fotoforbud.
Det er forøvrig verdt å merke seg at det er en del retusjering i kartene til Gule Sider som ikke forekommer i Google Maps/Earth. Der det har vært retusjering tidligere, som på Rygge, ser det ut til at alt synes nå.