PDA

View Full Version : Ryanair reduserer på Torp


Ryan
29-07-2011, 17:47
Ryanair har nu lagt ut vinterprogrammet, och det innebär neddragningar i trafiken på Torp.

Bla. så flyttas Frankfurt/Hahn från Torp till Rygge. Sammantaget blir det i vinter 18 avgångar i veckan kommande vintern, jämfört med 33 förra vintern.

Linjer som blir kvar på Torp i vinter:
Milano-Bergamo, - reducering (5x week) -> (3x week)
Bremen, - oförändrad (3x week)
Edinburgh, - utökning (4x week) -> (5x week)
Liverpool, - oförändrad (4x week)
London-Stansted, - oförändrad (7x week)

Linjer som upphör:
Alghero, - (Upphör / Vinteruppehåll?)
Alicante, - (Upphör / Vinteruppehåll?)
Frankfurt/Hahn, - Upphör (Flyttar till RYG)
Malaga, - (Upphör / Vinteruppehåll?)
Pescara, - (Upphör / Vinteruppehåll?)
Pisa, - (Upphör / Vinteruppehåll?)
Trapani, - (Upphör / Vinteruppehåll?)

Someone
29-07-2011, 17:50
Hvilke linjer er det som er vinterstengt og hvilke er faktisk lukket/redusert? Dvs hvordan er programmet i forhold til sis vinter?

Ryan
29-07-2011, 18:04
Förra årets reduceringar inför vintern såg ut så här: http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=528448&postcount=16

Förra vintern trafikerades alltså följande destinationer : Alghero, Bremen, Edinburgh, Frankfurt-Hahn, Girona, Liverpool, London-Stansted och Milano-Bergamo.

Trdfly
29-07-2011, 21:38
Dette står om Ryanairs destinasjoner på Torp.
Ryanair flyr direkte til følgende destinasjoner fra Torp til:
London Stansted, Liverpool, Milano Bergamo, Bremen, Edinburgh, Frankfurt, Pisa, Pescara, Sardinia, Sicilia, Alicante og Malaga.

Mjolnir
30-07-2011, 06:42
Alicante er jo grundig diskutert her på forumet. Den opphører som følge konflikten mellom Ryanair og flyplassen i Alicante angående broer. Ryanair kutter 80 % av rutene til/fra Alicante som følge av dette, inkludert Torp og Karmøy.

imm
30-07-2011, 16:33
Hvis ikke det skulle komme noen positive overraskelser, så blir det en veldig stille vinter på Torp.

Og hvis det stemmer det så (alt for) mange sier her: at det er tap å ha Ryanair på flyplassen, kan nok Sandefjord Lufthavn se frem mot rekordresultat ;)

TOS
31-07-2011, 13:43
Og hvis det stemmer det så (alt for) mange sier her: at det er tap å ha Ryanair på flyplassen, kan nok Sandefjord Lufthavn se frem mot rekordresultat ;)

Ja, vi har vel hørt mange nok ganger hvilket tapsprosjekt FR er for flyplassene, så det blir nok en økonomisk gullgruve for Torp at FR reduserer....;)

BU662
31-07-2011, 13:50
Ja, vi har vel hørt mange nok ganger hvilket tapsprosjekt FR er for flyplassene, så det blir nok en økonomisk gullgruve for Torp at FR reduserer....;)

LOL, "tapsprosjekt". Never.

Bare tenk deg, hvor mye hver FR pax bruker i NOK'kis for drikkevare og spiser för han/hun setter seg i en FR maskin. Pluss parkerings-intekter. Faktisk er low-cost pax for flyplasser en gullgruve, siden de bruker mye penger pa mat, drikke og duty-free, hvorav flyplassen generer store deler av intekter.

Ryanair konsenterer sitt virksomhet pa RYG. Dette har bade finansielle og strategiske hensyn. Samtidlig apner de rute-hull pa TRF, som den en eller andre aktör vil nytte til egne satsinger. Alicante blir ikke ledige fra Torp, derfor finnes det seg altfor mye Nordmenn som har hus der nede i omrade. Og husk, Murcia-flyplassen stenger.

Og ikke alt hva lukkes na til vinter hos FR vil bli vekk permanent. Dette er en spill de spiller hver ar, og jo mere fly de setter pa bakken i Januar og Februari, jo bedre korter har de i sitt poker mot flyplasser om bedre betingelser...

TOS
31-07-2011, 15:19
LOL, "tapsprosjekt". Never.

Bare tenk deg, hvor mye hver FR pax bruker i NOK'kis for drikkevare og spiser för han/hun setter seg i en FR maskin. Pluss parkerings-intekter. Faktisk er low-cost pax for flyplasser en gullgruve, siden de bruker mye penger pa mat, drikke og duty-free, hvorav flyplassen generer store deler av intekter.

Ryanair konsenterer sitt virksomhet pa RYG. Dette har bade finansielle og strategiske hensyn. Samtidlig apner de rute-hull pa TRF, som den en eller andre aktör vil nytte til egne satsinger. Alicante blir ikke ledige fra Torp, derfor finnes det seg altfor mye Nordmenn som har hus der nede i omrade. Og husk, Murcia-flyplassen stenger.

Og ikke alt hva lukkes na til vinter hos FR vil bli vekk permanent. Dette er en spill de spiller hver ar, og jo mere fly de setter pa bakken i Januar og Februari, jo bedre korter har de i sitt poker mot flyplasser om bedre betingelser...

:) Nei, jeg mente det selvsagt ikke alvorlig, men det skjønte du sikkert.;)

Det var kun en henvisning til alle de som mener at flyplasser taper på å ha FR som kunde. Jeg antar at dette er fordi FR er flinke/aggressive i sine forhandlinger med flyplassene og oppnår gode rabatter. Jeg tror at flyplassene som FR frekventerer i mange tilfeller ikke ville sett slike passasjervolumer som de har i dag uten FR, og det er mye som tyder på at dette gir kroner i kassa (gjennom salg i butikker/tax free osv.) som sannsynligvis oppveier en god rabatt til FR.

Trety
01-08-2011, 12:11
Åpner seg jo muligheter for eksempelvis DY på ALC og i og for seg andre ruter dersom det virkelig skulle være marked for det. Spania virker jo som det er en nesten uttømmelig mengde pax på.

(Den siste setningen er satt på spissen, og er ikke ment å tas bokstavelig. ;) )

imm
01-08-2011, 12:26
Ja, det er helt sikkert rom for mer. Kanskje SAS burde gjenåpne ruta?
Det har jo vært mye folk både hos FR og DY på denne ruta.

Og London er savnet av mange. Fra. 4 ganger pr dag til 1...

Reiselivsnæringen her ville nok også satt pris på gjenåpning av alle Italia rutene. Det er et betydelig antall italienere som kommer hit. Ehhhh KOM hit mente jeg.


Imm

BU662
01-08-2011, 12:35
Ja, det er helt sikkert rom for mer. Kanskje SAS burde gjenåpne ruta?
Det har jo vært mye folk både hos FR og DY på denne ruta.

Og London er savnet av mange. Fra. 4 ganger pr dag til 1...

Reiselivsnæringen her ville nok også satt pris på gjenåpning av alle Italia rutene. Det er et betydelig antall italienere som kommer hit. Ehhhh KOM hit mente jeg.


Imm

Jeg har mine tviler at Italia-ruter er saerlig interessant for en mulig DY satsing. Rett og slett fordi fra OSL flyr de ikke til mange steder i Italia. Det ville vaere langt mere naturlig a öke ruter utifra OSL fremfor a jakte etter markeder som FR finner ikke lönnsomt nok. Man ma jo huske at NAX har en 33% höyre kostnadsbasis enn FR, sa om FR ikke klarer dette, sa vil NAX ikke har det en lille-biten lettere a genere de volumer som trenges med en prisniveau, som la NAX tjene penger pa operasjonen.

London... Hmm, tja, siden NAX flyr til LGW, blir det i beste fall ettermiddags-avganger. Tidlig pa dagen har LGW ingen slots ledige og NAX vil trolig heller bruke slik en slot pa HEL eller GOT... Min mening...

imm
01-08-2011, 13:17
En annen ting med Italia er at Ryanair har en svært høy andel italienere på disse rutene. Og det spørs om våre selskaper ville klare å få det samme.

lazysod
02-08-2011, 14:30
Da håper jeg Norwegian kjenner sin besøkelsestid:
http://www.moss-avis.no/nyheter/moss-lufthavn-rygge-kan-ga-en-toff-host-i-mote-1.6392085

For oss som bor i Vestfold (og sikkert også Telemark) hadde det vært kjekt med noen ruter fra Torp til Berlin og f.eks. Düsseldorf, hvor Norwegian allerede er representert. Frankfurt hadde selvsagt vært ønskelig, men den er vel så sprengt at det kanskje er vanskelig å få slots? Köln/Bonn kunne også vært en mulighet, derfra er det heller ikke så langt til Düsseldorf, og reisetiden til Frankfurt med tog er omtrent den samme som med buss fra Hahn. Hahn er vel for langt ute på landet for et selskap som Norwegian.

TCAS
02-08-2011, 20:06
Hvis det er hold i ryktene om at DY er på trappene med base på LGW, så blir det nok en rute til Torp. Samt ruter fra basen(e) det ryktes de vil etablere i Sør-Europa/Syden.

HMWK
03-08-2011, 23:50
Hvis det er hold i ryktene om at DY er på trappene med base på LGW, så blir det nok en rute til Torp. Samt ruter fra basen(e) det ryktes de vil etablere i Sør-Europa/Syden.

DY med base på LGW! I konkurranse med Ryan, easy, Air Lingus osv det blir tøft. Men absolutt spennende hvis dette stemmer.

NorwayDY
04-08-2011, 03:07
Wizz Air satser større på Torp i vinter enn tidligere vintere. Nå blir det 7 destinasjoner i vinter. I sommer har Wizz Air hatt 8 avganger. Neste sommer kommer det minst 2 nye destinasjoner og kanskje flere med Wizz Air. Så da blir det minst 10 destinasjoner med Wizz Air. Så ryktes det om at Torp iløpet av året kommer til å få et nytt selskap inn på flyplassen. De er i forhandlinger fortiden nå

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=90688

imm
04-08-2011, 08:03
For et par dager siden tok jeg tog hjem fra Tønsberg. Jeg var eneste person som gikk av på Torp. Og jeg innbiller meg at NSB opplever kraftig nedgang i trafikken til/fra Torp stasjon etter at Ryanair har redusert så kraftig. Wizzair har riktig nok hatt en liten økning, men denne er ubetydelig i forhold til Ryanairs nedgang. Og når man vet at det er stor aktivitet med priatbusser ved Wizz avganger/ankomster, så tror jeg ikke NSB har merket økningen til Wizz.
Jeg spekulerer derfor om fremtiden til Stasjon Torp. NSB er neppe interessert i et stopp som blir lite brukt.

lazysod
04-08-2011, 10:40
For et par dager siden tok jeg tog hjem fra Tønsberg. Jeg var eneste person som gikk av på Torp. [...]
Dette kan nok variere mye mellom hver togankomst. Jeg har reist til/fra Torp en del i helgene, og har selv relativt nylig (1-2 måneder siden) opplevd at det var en god del folk på bussen.

storg
04-08-2011, 17:55
For et par dager siden tok jeg tog hjem fra Tønsberg. Jeg var eneste person som gikk av på Torp. Og jeg innbiller meg at NSB opplever kraftig nedgang i trafikken til/fra Torp stasjon etter at Ryanair har redusert så kraftig. Wizzair har riktig nok hatt en liten økning, men denne er ubetydelig i forhold til Ryanairs nedgang. Og når man vet at det er stor aktivitet med priatbusser ved Wizz avganger/ankomster, så tror jeg ikke NSB har merket økningen til Wizz.
Jeg spekulerer derfor om fremtiden til Stasjon Torp. NSB er neppe interessert i et stopp som blir lite brukt.

Nå må du huske at jernbanenettet i Oslo er stengt. Så akkurat denne observasjonen sier nok ikke noe om hvor bra NSB gjør det på Torp.

BU662
04-08-2011, 18:03
DY med base på LGW! I konkurranse med Ryan, easy, Air Lingus osv det blir tøft. Men absolutt spennende hvis dette stemmer.

Dersom du ser pa morgen og kvelds-traffiken av NAX ved LGW, sa kan man alrede snakke om en liten base. Det er bare flygninger under dagen som mangler...

RYKogREIS
04-08-2011, 23:54
FR prøvde BGY fra RYG men la ned. Så virker som Italia rutene blir på "Oslo vest" TRF.

Hpkris
05-08-2011, 02:16
FR prøvde BGY fra RYG men la ned. Så virker som Italia rutene blir på "Oslo vest" TRF.

Fortsatt 3 Italia ruter på "Oslo øst" ;) RYG igjen.

sarpingen87
05-08-2011, 02:36
Fortsatt 3 Italia ruter på "Oslo øst" ;) RYG igjen.

Men til vinteren blir det vel bare 1 igjen, da Palermo vel er en sommerrute. Og hvis jeg tolker hjemmesidene til Rygge, så vil Treviso også forsvinner i vinter.

Men stoler ikke så hardt på noe som kommer fra den gjengen om dagen. Så vi får se litt lengre ut i august hva som skjer med Italia rutene.