View Full Version : Pris på 100% opptjeningsbilletter med SAS
God sommer folkens!
Jeg er nå ikke langt unna neste status-nivå hos Eurobonus, og med et par oppkommende, men ubestilte, flygninger i vente, trenger jeg hjelp til planleggingen.
Jeg kommer til å fly noe OSL - LHR - OSL innen opptjeningsperioden, og vurderer også å ta en ferie til MUC, NCE, BCN, CDG, AGP e.l.
Vet dere mer ruttinerte passasjerer hva prisen for vanlig economy billetter til disse destinasjonene er? Får bare opp discounted economy billetter på sas.no og wideroe.no, og for at wideroe skal kunne sjekke oppgraderingspris må jeg først bestille billetten i discounted economy.
Jeg spør fordi jeg er avhengig av at noen av flygningene mine må være i vanlig economy for å nå neste status-nivå ;)
Prøv Widerøe sin chat. Det er letteste åten å sjekke dette på.
Prøv Widerøe sin chat. Det er letteste åten å sjekke dette på.
Har prøvd dette, men de hadde ikke muligheten til å sjekke det sa de.
Har prøvd dette, men de hadde ikke muligheten til å sjekke det sa de.
Hva med chaten hos sas.no ?
Lete litt på sas.no, du ser du også fort pris, opptjening og bookingklasse. Det er relativt kjapt å sjekke noen datoer med relativt høy economy-pris og sjekke. Tok ca. et minutt å finne en H-klasse, som ligger på rundt 2000 kroner en vei OSL-LHR.
Alternativt kan du signe opp på expertflyer el.l. og lete opp priser der.
Hva med chaten hos sas.no ?
Lete litt på sas.no, du ser du også fort pris, opptjening og bookingklasse. Det er relativt kjapt å sjekke noen datoer med relativt høy economy-pris og sjekke. Tok ca. et minutt å finne en H-klasse, som ligger på rundt 2000 kroner en vei OSL-LHR.
Alternativt kan du signe opp på expertflyer el.l. og lete opp priser der.
Visste faktisk ikke om chatten på sas.no, takk for det tipset!
Jeg pratet med en SAS konsulent på chatten der nå, og hun anbefalte meg å lage en liste over alle flights jeg kan tenke meg å booke i en 100% klasse, for så å ringe 05400 og be om et pristilbud på hver enkelt av disse flightene.
Selv om Continental sin løsning er klart bedre, er jo dete en grei måte å gjøre det på :)
Enhanced
27-07-2011, 22:56
God sommer folkens!
Jeg kommer til å fly noe OSL - LHR - OSL innen opptjeningsperioden, og vurderer også å ta en ferie til MUC, NCE, BCN, CDG, AGP e.l.
Vet dere mer ruttinerte passasjerer hva prisen for vanlig economy billetter til disse destinasjonene er? Får bare opp discounted economy billetter på sas.no og wideroe.no, og for at wideroe skal kunne sjekke oppgraderingspris må jeg først bestille billetten i discounted economy.
Jeg spør fordi jeg er avhengig av at noen av flygningene mine må være i vanlig economy for å nå neste status-nivå ;)
Jeg fant nylig ut at https://matrix1.itasoftware.com/cvg/dispatch/ er fin å bruke til dette formålet. La oss for eksemplet sin skyld si at du nå skal til London, du ønsker å fly med SAS, og du vil ha en bookingklasse som gir fornuftig opptjening. Ifølge http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SAS-Group/SAS/Chart/ må du da unngå bookingklassene W, U, K, L, T, G, O og V.
Da kan du skrive inn følgende på IATA-søket:
From: OSL :: /airlines SK, f ~BC=W&~BC=U&~BC=K&~BC=L&~BC=T&~BC=G&~BC=O&~BC=V
To: LHR :: /airlines SK, f ~BC=W&~BC=U&~BC=K&~BC=L&~BC=T&~BC=G&~BC=O&~BC=V
/airlines er selvforklarende, der inkluderer du de selskapene du vil søke på. BC står for booking class, og med å ha en ~ foran ekskluderer du istedet for å inkludere. &-tegnet brukes for uttrykke en logisk AND; du ønsker kun å finne flighter der ingen av de angitte bookingklassene brukes.
Søker du på aktuelle datoer med de betingelsene skal du da kun få opp reiser i ønskede klasser (mao. alle untatt low economy). Hvis du går inn på flighten og velger "Show booking details" får du masse opplysninger fram, som jeg da antar du kan e-maile til Widerøe for å instruere de til å booke akkurat den reiseruta for deg.
Mye vanskelige løsninger her, gitt. Den enkleste måten er følgende:
1. Gå på wideroe.no (bruk linken her på siden ;))
2. Book reisen du vil ha med SAS
3. Skriv i kommentarfeltet at du ønsker Q-klasse ("billigste" 100%-klasse innen Europa)
4. Kontroller at E-ticket er skrevet ut i Q-klasse (hvis ikke, kontakt chat - så ordner de manuelt)
5. God tur!
Vær obs på følgende:
- Hvis ikke Q-klasse er tilgjengelig, har du alt en 100%-klasse, men til høyere pris
- Interkontinentalt er V-klasse billigst, men merk at du da kun får 25% på ev. tilslutningsbilletter
- Pass på at alle flighter er på SK-metal. SK og codeshare slår sjelden - eller aldri - ut i favør av passasjeren ift. bonusopptjening
- Q-klasse hos SK er langt i fra noen billig klasse, så ofte kan de lønne seg å heller velge S- eller V-klasse med f. eks. LH, ev. også prøve ut Swiss Business Saver (må via ZRH da)
Mye vanskelige løsninger her, gitt. Den enkleste måten er følgende:
1. Gå på wideroe.no (bruk linken her på siden ;))
2. Book reisen du vil ha med SAS
3. Skriv i kommentarfeltet at du ønsker Q-klasse ("billigste" 100%-klasse innen Europa)
4. Kontroller at E-ticket er skrevet ut i Q-klasse (hvis ikke, kontakt chat - så ordner de manuelt)
5. God tur!
Vær obs på følgende:
- Hvis ikke Q-klasse er tilgjengelig, har du alt en 100%-klasse, men til høyere pris
- Interkontinentalt er V-klasse billigst, men merk at du da kun får 25% på ev. tilslutningsbilletter
- Pass på at alle flighter er på SK-metal. SK og codeshare slår sjelden - eller aldri - ut i favør av passasjeren ift. bonusopptjening
- Q-klasse hos SK er langt i fra noen billig klasse, så ofte kan de lønne seg å heller velge S- eller V-klasse med f. eks. LH, ev. også prøve ut Swiss Business Saver (må via ZRH da)
Jeg tror de siste kulepunktene dine her er det sentrale, og utfordringen i forhold til trådstarters spørsmål er vel å finne en oversikt over hva det koster å komme seg opp i riktig bookingklasse for å få 100% opptjening. Da er det litt kronglete å spørre WIAS hver gang.
Min arbeidsgivers reisebyrå, Via Travel, har en onlineløsning der man kan velge ulike bookingklasser for hver enkelt flight man søker på. Da finner man kjapt forskjellen i pris. Man må likevel selv ha kontroll på hvilke bookingklasser som gir 100% uttelling. Jeg vet imidlertid ikke om denne egenskapen er tilgjengelig for andre enn bedriftskunder.
Jeg fant nylig ut at https://matrix1.itasoftware.com/cvg/dispatch/ er fin å bruke til dette formålet. La oss for eksemplet sin skyld si at du nå skal til London, du ønsker å fly med SAS, og du vil ha en bookingklasse som gir fornuftig opptjening. Ifølge http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SAS-Group/SAS/Chart/ må du da unngå bookingklassene W, U, K, L, T, G, O og V.
Da kan du skrive inn følgende på IATA-søket:
From: OSL :: /airlines SK, f ~BC=W&~BC=U&~BC=K&~BC=L&~BC=T&~BC=G&~BC=O&~BC=V
To: LHR :: /airlines SK, f ~BC=W&~BC=U&~BC=K&~BC=L&~BC=T&~BC=G&~BC=O&~BC=V
/airlines er selvforklarende, der inkluderer du de selskapene du vil søke på. BC står for booking class, og med å ha en ~ foran ekskluderer du istedet for å inkludere. &-tegnet brukes for uttrykke en logisk AND; du ønsker kun å finne flighter der ingen av de angitte bookingklassene brukes.
Søker du på aktuelle datoer med de betingelsene skal du da kun få opp reiser i ønskede klasser (mao. alle untatt low economy). Hvis du går inn på flighten og velger "Show booking details" får du masse opplysninger fram, som jeg da antar du kan e-maile til Widerøe for å instruere de til å booke akkurat den reiseruta for deg.
Denne løsningen er genial! Akkurat hva jeg lette etter! Tusen takk =)