View Full Version : Handle foto utstyr i USA
Noen som vet regler ang mva og refusjon når det gjelder foto utstyr over dammen.
Hørt at det tilkommer 8-10% i sales taxes.
Noen lyse hoder som vet mere ang dette?
Noen som vet regler ang mva og refusjon når det gjelder foto utstyr over dammen.
Hørt at det tilkommer 8-10% i sales taxes.
Noen lyse hoder som vet mere ang dette?
Sales tax kommer i tillegg, ja. Skal du over og handle selv, eller kjøpe via nett? Hvis det siste så tilkommer 25% norsk mva, men skal normalt ikke få sales-tax. Husl også forskjellen på lader samt garantier m.v. ifht. Norge/EU når du handler i USA.
Prøver å finne ut hva som kan lønne seg.
Hadde jo vært greit med en tur over dammen og handla billig utstyr samtidig :)
Er snakk om objektiv som jeg har sett er noen tusen billigere der borte.
For ca 2 år sidan handla eg kamera, linse og linsefilter frå http://www.bhphotovideo.com -der prisen eg betalte i "kassa" var den prisen eg betalte -frakt og moms betalte eg etter levering på faktura frå UPS (leveringstid: 4 dager frå bestilling) -Ift pris i norge på det tidspunktet, sparte ca 12 %. Eg benytta meg av tollvesenets kalkulator for å finne korrekt pris.
http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564
Takk for oppklarende svar :)
Vil helst handle i butikk og ikke på ebay når det gjelder store beløp.
Var på ORD og spurte tollkontoret der ang refusjon av de 8-10% sales tax, og de kunne opplyse om at det kun var staten Louisiana som opererte med noe slikt.
Var på ORD og spurte tollkontoret der ang refusjon av de 8-10% sales tax, og de kunne opplyse om at det kun var staten Louisiana som opererte med noe slikt.
Det er en svak mulighet å slippe sales tax om du kan bevise at du har bopel hvor det ikke er sales tax, dette er nokså vanlig i vår delstat Washington i og med at Oregon ikke har sales tax. Mine svigerinner/svogere/svigerforeldrene gjør dette til stadig (ofte på våre vegne - de er jo italienere og det er en del av DNA koden deres å slippe unna "unødvendige" avgifter og gebyrer (Kjos du har ennå ikke møtt mafiasjefen ;-) )
Butikkene er ikke glad i det, men de har alle de skjemaene som må fylles ut. Dette er nok vanskelig på østkysten da det er få stater som ikke har sales tax igjen - og Oregon er kanskje ikke førstevalget på en "handletur" ;-)