PDA

View Full Version : Fly FBU-HAU slutten av 80-tallet


Fjordheim
18-07-2011, 19:43
Sommeren/høsten 1989 flydde jeg i månedene august og september og de par første ukene i oktober mer eller mindre hver helg FBU-HAU-FBU ved bruk av såkalte Flyhaik billetter; standby billetter som så vidt jeg kan huske kostet 600,- t/r. (var på rekruttskole på Sessvollmoen).

Er det noen på dette kunnskapsrike forumet som vet hvilken flytype SAS normalt sett brukte på denne ruta denne sommeren/høsten?

Mener bestemt å huske at noen flighter gikk med Fokker f-27 fra SAS Commuter (BusyBee?), men de fleste, og nå er det mulig at jeg tar grundig feil, mener jeg var McDonnel Douglas et eller annet, MD-80?

Ikke spør hvorfor jeg spør :) (er vel bare blitt litt ”nerdete” kanskje og forsøker å spole tilbake i tiden og finne ut hva jeg har flydd, hvor og med hvilke fly, men jeg klarer ikke å huske akkurat disse!)

Supertakknemlig dersom noen faktisk kan svare meg på dette.

Mvh
Fjordheim

SAS-Steward
18-07-2011, 20:00
Den ruten ble hovedsakelig fløyet med en Dc9-21 mener jeg å huske.

Fjordheim
18-07-2011, 20:08
Den ruten ble hovedsakelig fløyet med en Dc9-21 mener jeg å huske.

Tusen takk for kjapp tilbakemelding SAS-Steward, da var det vel på en måte ihvertfall forløperen til MD-80 da.

Mvh
Fjordheim

Stone
18-07-2011, 20:13
Uten å kunne finne noe dokumentasjon er jeg rimelig sikker på at svært mye av de flygningene ble utført av Busy Bee i 1989. BS fløy med F27 først, men etter at F50 ble levert i 1988 overtok denne det aller meste av kontraktsflygningen for SK. Så det vil si at en F50 gikk mellom HAU og FBU, og en mellom GOT og FBU.

Så at BS fløy denne med F50 i 1989 er jeg ganske sikker på. Jeg jobbet for BS en kort periode, og det mener jeg var enten sommeren '89 eller '90. Men om, og eventuelt hvor mye SK selv opererte denne er jeg usikker på.

Fjordheim
18-07-2011, 21:49
Uten å kunne finne noe dokumentasjon er jeg rimelig sikker på at svært mye av de flygningene ble utført av Busy Bee i 1989. BS fløy med F27 først, men etter at F50 ble levert i 1988 overtok denne det aller meste av kontraktsflygningen for SK. Så det vil si at en F50 gikk mellom HAU og FBU, og en mellom GOT og FBU.

Så at BS fløy denne med F50 i 1989 er jeg ganske sikker på. Jeg jobbet for BS en kort periode, og det mener jeg var enten sommeren '89 eller '90. Men om, og eventuelt hvor mye SK selv opererte denne er jeg usikker på.

Takk så mye for informasjonen Stone. Stemmer nok at det var en del F50 flyvninger, men tror også at noen var med F27, også i 1989.

I tillegg så var nok en del av turene med DC9 som SAS-Steward skriver.

Utrolig hva folk vet her på dette forumet :)

Mvh
Fjordheim

Eirik
19-07-2011, 00:46
Busy Bee´s F-27 og etter hvert F-50 var vel et slags supplement til SK´s egne DC-9 (-21 og -41) på Haugesundsruten.
Sas droppet jetfly helt og fløy utelukkende (egne) F-50 i en periode, men det var vel tidlig på nittitallet (?)
Mulig jeg husker feil, men tror ikke det ble brukt F-50 maskiner i BS-farger over fjellet, F-27´s mener jeg fløy både i Sas og BS livery.

Basse-HAU
19-07-2011, 07:12
BS fløy hvertfall HAU-BGO, var vel kun egne SK F50 og DC9 som fløy over fjellet? Husker en stund, da jeg var liten og fløy noen ganger i året som UM, at det ver en del bytte, jeg husker at jeg ville ha jetfly, ikke propellfly :colgate:
Men at SK fløy F50 seint 80 tallet stemmer vel ikke?

Stone
19-07-2011, 09:07
BS fløy BGO-HAU, ja, men det var for BU.

Og SK fikk sine første (Eurolink) F50 sent i september '89, så de kan vi utelukke i perioden Fjordheim spør om. Så jeg står på at BS fløy over fjellet til HAU i den perioden, med F50 og noen F27-slengere. Alle var i BS farger.
Mulig noen husker at BS "lånte" en SK F27 en periode (LN-RNZ?) men den gikk vel nesten utelukkende forsvarsruter, og nøyaktig når det var husker jeg ikke.

Så dermed er min konklusjon at de fleste flygninger FBU-HAU den sommeren gikk med BS F50, med enkelte DC9-innslag.

Noen her har jo gamle rutetabeller liggende, så det hadde jo vært fint....;)

Fjordheim
19-07-2011, 20:16
Takk for alle svar.

Som Basse-HAU skriver så ønsket jeg også alltid at det var et jetfly som sto og ventet på FBU på første avgang og ikke en F27/F50, men årsaken til det var rett og slett at det da ville være større sjangs til å komme med.

Har vridd harddisken så mye som mulig og tror selv nå at ruta ble flydd både med F50 og DC9, med noen få innslag av F27.

Som nevnt av Eirik så mener jeg selv også å huske t det en periode på begynnelsen av 90-tallet stort sett ble operert med SAS' egne F50 (mao. ingen jetfly en periode).

Mvh
Fjordheim

Basse-HAU
19-07-2011, 23:37
Det var vel "vestlink" SK commuter som overtok ruta i 93? Da Busy bee gikk overende, om jeg ikke tar feil? Den ble vel da traffikert med F50 fast en stund.

RWY 24
19-07-2011, 23:49
Inn fra siden: Jeg fløy mellom OSL og HAU noen ganger (og kjæresten min flere ganger) i 93, og da var det SAS' egne F50 og DC-9-41 som fløy ruten for SAS.

DCHalvorsen
29-07-2011, 20:45
"Rutebok for Norge", som man ikke alltid skal stole på når det gjelder flytyper, sier at i 1989 ble Oslo - Haugesund betjent av F50 og F27.

terje t
29-07-2011, 23:28
Da SAS fikk de gamle F-27, ble de satt inn i denne ruten. DC9-21 var ikke lenger lønnsom . Det er vel bare SAS som har fløyet denne ruten før det ble fritt. Først DC9, siden F27. Til de som snakker om -41, tror jeg ikke det, for stor på denne ruten.

Fellowship
31-07-2011, 14:54
Det er rett at de vekslet fra stort sett DC-9-21 til F.27 i 1982
Og at det på 80-tallet var mest F.27 fram til F50 kom til BS i 1988

Men på 90-tallet tror jeg det var både F50 og DC-9-41 også på HAU, de brukte ikke DC-9-21 innenlands lenger. Jeg tror også det var noen MD-80 avganger.